Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:11

Xiniee schreef:
Ik vraag me vaak af of jullie verder denken dan een bit in de mond met 2rimpeltjes aan zij mondhoeken (wat overgins ook fout is).
Maar, hier ga ik weer, dat een bit pijn kan doen zonder druk van de ruiter.
Ik blijf er op doordrukken, maart niemand die hier zegt "Ja, een bit doet pijn ook zonder druk van der ruiter..." Maar dat iedereen hier blijft zeggen dat een paard het bit aanvaard etc etc.
Een paard aanvaard de druk en leert er me leven, maar daardoor is de druk, het geprik het geduw op gevoellige plekken in de mond niet weg.

Tja een paard dat pijn vertoond wel ander gedrag... Mijn pony is met bit in zonder druk van de ruiter niet anders als zonder bit. En het is er echt wel 1 die wat raars doet als ze ergens last van heeft.

Xiniee

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:16

Oke, we zullen natuurlijk nooit weten wat een paard voelt en wat niet met een bit.
Maar waneer een paard dat ook bitloos wordt bereden en toch nog aangefelijk en ontspannen loopt met bit, dan denk ik ook wel dat dat paard zich niet meer stoort aan de druk het geprik en dat een bit op gevoellig tandvlees licht. Maar die dingen zijn er nog wel en kunnen allemaal verholpen worden.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:22

haha ik begrijp m wel geloof ik! En dit heb ik ook gelezen etc dat een bit altijd pijn doet. maar ik vraagt het me af.. wat voor bewijzen zijn hier eigenlijk van.
ik vind dit moeilijk te begrijpen, want als een paard zoveel pijn zou hebben, zou hij met het inrijden dus ECHT er tegen in gaan. En ik heb genoeg paarden waar ik voor het eerst een bitje in doe, en er niks, maar dan ook echt NIKS aan de hand is. Met het rijden ook niet. Links en rechts: niet! Dan concludeer ik toch echt, dat het paard hier geen pijn aan heeft. Want elke eerste ervaring met iets nieuws wat pijn doet: zal hij de eerste keer laten weten!! En daarna zal hij het misschien zelfs leren accepteren want zo goed is het paard. Wat jij suggereert is dat elk paard dat voor het eerst een bit in krijgt helse pijnen lijdt, maar dit leert te accepteren? Ik denk dat er dan niemand meer paarden zadelmak zou willen maken met bit..

Wel heb ik ervaren dat als ik dan strenger inwerk (wat ik weinig tot niet probeer te doen) dat het paard dan DUIDELIJK aangeeft, in welke manier dan ook, dat dit pijn doet. een harde inwerking is bij mij als het paard serieus tegen mijn hulpen ingaat, een voorbeeld uit de praktijk: een paard dat met aanspringen in de galop hoofd naar beneden trekt en wil bokken. Ik trek dan terug met de teugels, hierop volgt een directe schrik van het paard weer omhoog met het hoofd en een duidelijke lichaamsverandering: dit zie ik als toch echt een gevolg van een pijnreactie.
Doch lokte hij dit zelf uit, want als het paard zijn hoofd op zelfde hoogte zou houden zou er geen pijn volgen; zo leerde dit voorbeeldpaard dus niet vrolijk met het hoofd tussen de benen te gaan bokken in de galop, maar netjes de overgang te maken zonder gekkigheid..

Ook bitloos gebeurt dit. Bitloos op een paard dat er vandoor gaat. Even een goede ophouding en hij stuitert zomaar terug. Dat is niet omdat hij het lekker vind hoor, maar omdat hij een pijnlijke druk op de neus voelt, en volgens mij zelfs verder zoals in de nek want de klap op de neus zorgt voor een reactie in de hele hoofd-halshouding. Dus is dit dan zo vriendelijk?

Nee ik blijf voor beide. ik kan niet tégen het bit zijn, en ook niet tégen bitloos.

getsie nou reageer ik toch weer:p

edit: een bit ligt trouwens toch niet echt op het tandvlees, maar op de tong? En het hangt deels ook met het gewicht aan de bakstukken...dus druk achter de oren.. hé daar hebben we die druk achter de oren maar dan tijdens het BITrijden! ;)
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 02-09-11 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:28

Xiniee schreef:
Oke, we zullen natuurlijk nooit weten wat een paard voelt en wat niet met een bit.
Maar waneer een paard dat ook bitloos wordt bereden en toch nog aangefelijk en ontspannen loopt met bit, dan denk ik ook wel dat dat paard zich niet meer stoort aan de druk het geprik en dat een bit op gevoellig tandvlees licht. Maar die dingen zijn er nog wel en kunnen allemaal verholpen worden.

Nee precies dus we kunnen ook niet aannemen dat het altijd pijn doet ;)

Nagevelijkheid en ontspanning komt overigens vanuit de achterhand en niet van het hoofd.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:32

Sta jij graag elk dag op om 5u om te gaan werken ?
Nee he, daar zie je tegen op maar het moet voor je werk.
Het paard moet het bit aanvaarden voor ons, alleen voelt het paard fysieke pijn een geen mentale ambetanttigheid.

En als jij enkel je paard stopt met je teugels dan doe je inderdaad je paard met bit en bitloos pijn, bitloos natuurlijk in mindere maten (hack uitgesloten).
En halve ophouding doe ik enkel met stem en zit, en om dan te stoppen knijp ik in mijn teugels en geef ik een knikje in mijn teugels.

Ik vind het geen probleem als het 3meter duurt voordat mijn paard doet wat ik vraag, als hij het maar doet.

Dus de punten die je hebt opgenoemd.. Ban ik het niet mee eens.
Wel het feit dat een paard iets niet doet om ons te plezieren maar om de druk te laten stoppen.
Met bit wilt ie dat de pijn en druk stopt, met bitloos de druk.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:32

Xiniee schreef:
Ik vraag me vaak af of jullie verder denken dan een bit in de mond met 2rimpeltjes aan zij mondhoeken (wat overgins ook fout is).
Ik blijf er op doordrukken, maart niemand die hier zegt "Ja, een bit doet pijn ook zonder druk van der ruiter..." Maar dat iedereen hier blijft zeggen dat een paard het bit aanvaard etc etc.
Een paard aanvaard de druk en leert er me leven, maar daardoor is de druk, het geprik het geduw op gevoellige plekken in de mond niet weg.

Als een paard zou moeten wennen aan de druk, waarom doen ze dan in het begin niet lastig op het bit?
Je zou toch zeggen, dat als een paard er eerst aan moet wennen, het in het begin tegengas geeft?
Nou dat heb ik nog nooit gemerkt.

Ik blijf gewoon volhouden, dat als het paard het erg vond, het dan wel in opstand zou komen.
Dat doen ze met een niet passend zadel, een te hard gebruik van de spoor enz. Dus waarom niet op het bit....
Zijn ze dan ineens te goed voor deze wereld? Daar geloof ik niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:37

Xiniee schreef:
Het paard moet het bit aanvaarden voor ons, alleen voelt het paard fysieke pijn een geen mentale ambetanttigheid.

En als jij enkel je paard stopt met je teugels dan doe je inderdaad je paard met bit en bitloos pijn, bitloos natuurlijk in mindere maten (hack uitgesloten).
En halve ophouding doe ik enkel met stem en zit, en om dan te stoppen knijp ik in mijn teugels en geef ik een knikje in mijn teugels.

Ik vind het geen probleem als het 3meter duurt voordat mijn paard doet wat ik vraag, als hij het maar doet.

Wel het feit dat een paard iets niet doet om ons te plezieren maar om de druk te laten stoppen.

Ja dat is mijn lievelingshobby...

Waar lees je dat ik mijn paard op de teugels stop? Mijn paarden zijn super aan mijn zit... En ja ik vind het wel een probleem als een paard niet gelijk reageert. Daarom heb ik ze ook zo opgevoed dat ze dat wel doen. Mijn pony is overigens te rijden zonder hoofdstel oid ;) kan dan rustig binnen paar sec van galop naar halt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:39

Tendance je kan beweren wat je wil maar ik ken teveel paarden die terwijl ze of een slecht zadel hebben of hardhandig spoorgebruik etc. toch gewoon braaf hun rondjes lopen....
Of dat ze alleen een bok geven maar dat dat toch niet begrepen wordt door de ruiter(of zelfs instructeur).

Ze doen inderdaad niet lastig op het bit, wel zijn ze ontzettend gevoelig.
Dat ze alleen al bij het dragen van een bit pijn hebben weet ik niet wie dat nu weer verzonnen heeft maar dat heb ik ook nog verder nergens gelezen op een 'pro-bitloos' site. WEL dat er altijd een druk is in de mond.

Xiniee: Consequentie is erg belangrijk bij dieren, om zo duidelijk te blijven. Nu snap ik ook wel waarom je een hackemore ''nodig'' hebt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:40

Xiniee schreef:

Hou op zeg? Hoeveel weet jij, met je 14 jaar nou van de arbeidswereld?
En alsjeblieft, zullen we nu niet op zijn Vlaams verder? Dan haak ik echt af.

En nogmaals.... Hoe vaak heb jij met een bit in je mond gelopen en hoe goed ben je in paardenfluisteren?
Ik heb namelijk mijn paard nooit "AU vrouwtje mijn mond doet zeer" horen zeggen....
En ik zou het toch moeten kunnen horen, want zo druk is het niet bij ons op stal... Of ik luister niet goed...

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:42

Ga jij protestreren dat je elke dag om 5u moet opstaan voor school ? Neen want dat moet nu eenmaal, hetzelfde bij paarden die een bit in krijgen.

Het paard wilt wennen aan het bit maar kijgt niet de tijd.
Om zijn mond te openen en het "goed te leggen", er op te kauwen, hoofd weg trekken,..
Wat de sperriem zorgt dat ze niet eens kunnen wennen, en waneer een paard trekt en de ruiter houd vast komt er een druk van 10 tot 15kilo.
Dus het paard weet meteen dat ie dat niet mag doen.

Iedereen eens lezen wat Air zegt, want ik ben het er hellemaal mee eens.
Een paard zegt niet waneer hij pijn heeft ofzo.
Door gespannen bakstukken is er altijd druk met een bit in en wordt je paard "gestraft", bij bitloos niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:43

Xiniee schreef:
Ga jij protestreren dat je elke dag om 5u moet opstaan voor school ? Neen want dat moet nu eenmaal, hetzelfde bij paarden die een bit in krijgen.

Om zijn mond te openen en het "goed te leggen", er op te kauwen, hoofd weg trekken,..
Wat de sperriem zorgt dat ze niet eens kunnen wennen, en waneer een paard trekt en de ruiter houd vast komt er een druk van 10 tot 15kilo.

Door gespannen bakstukken is er altijd druk met een bit in en wordt je paard "gestraft", bij bitloos niet.

Ja en Air zegt ook dat ze niet weet wie verzonnen heeft dat een bit zonder druk ook al zeer doet...

dat is namelijk nog niet bewezen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:45

Air schreef:
Tendance je kan beweren wat je wil maar ik ken teveel paarden die terwijl ze of een slecht zadel hebben of hardhandig spoorgebruik etc. toch gewoon braaf hun rondjes lopen....
Of dat ze alleen een bok geven maar dat dat toch niet begrepen wordt door de ruiter(of zelfs instructeur).

Ze doen inderdaad niet lastig op het bit, wel zijn ze ontzettend gevoelig.
Dat ze alleen al bij het dragen van een bit pijn hebben weet ik niet wie dat nu weer verzonnen heeft maar dat heb ik ook nog verder nergens gelezen op een 'pro-bitloos' site. WEL dat er altijd een druk is in de mond.

Xiniee: Consequentie is erg belangrijk bij dieren, om zo duidelijk te blijven. Nu snap ik ook wel waarom je een hackemore ''nodig'' hebt.

Daar geloof ik niet in, dan kijken mensen niet goed genoeg, want ieder paard met een slecht zadel geeft signalen af of in de vorm van staking, of in de vorm van het niet uit kunnen voeren van oefeningen of zelfs niet recht te richten te zijn.
Paarden geven pijn aan! 100% zeker!

Ik heb meerdere paarden zadelmak gemaakt en voor de eerste keer een bit in gedaan. Daarvan waren ze hooguit 1 keer wat onwennig, maar daarna niet meer. Of hooguit heel even.
Maar goed als je net een beugel in je mond hebt, dan is dat ook even raar, maar wil niet zeggen, dat je er last van hebt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:51

Xiniee schreef:

tegen wie heb je het nou eigenlijk? Niet tegen mij, want ik bracht het feit niet op dat een paard iets NIET doet om ons te plezieren maar om de druk te laten stoppen.......

en als jij 3 meter nodig hebt om te paard te stoppen... tsja dat laat ik maar open trouwens.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:52

Xiniee schreef:

Xiniee ik begin steeds meer te twijfelen aan je ervaring. Heb je uberhaupt wel ervaring met een hoofdstel?
Mijn paard heeft daar de kans wel toe hoor!

Als als als......

Mijn bakstukken zitten niet strak en ik denk, dat bij niemand het hoofdstel zo aangesnoerd zit, dat het bit strak in de mond zit met de bakstukken strak.

En sorry, maar wat Air zegt kun jij wel waarheid vinden, maar dat hoef ik toch niet te vinden?
Air zegt het dus is het de waarheid? Sorry, dat geloof ik niet direct.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:54

Beugel en bit zijn niet te vergelijken.
En helaas zit je ernaast. Wanr mijn verzorgpony vroeger had een te klein bit, en een zadel met een te scherpe boom.
En die spong zonder probleem 1m met mij.
Helaas wat ik toen jong en onwettend en wist ik het pas een jaar later.

Ik denk niet dat een paard altijd pijn aangeeft, moest ik een paard zijn en mijn ruiter heeft een zweep vast zou ik ook niet durven weigeren voor een sprong ?
Of als jij springt en je paard weigert, wat doet elke ruiter en ook jij ?
Straffen en opniew naar de sprong !
Niet even kijken of het zadel wel goed zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:57

goh ik vind wel dat jij mensen wel erg persoonlijk aanvalt. Zover ik weet ben jij niet bij ons allen langs geweest om te kijken of wij ons paard straffen als die weigert.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:59

JoviBan schreef:
Yvank_ schreef:
15 kg druk dan moet je wel heel veel kracht zetten en dat zet ik niet. Rijd haar met dezelfde druk als mijn eigen pony die bitloos loopt.

Nee hoor.

Op deze site vind je berekeningen en uitleg: http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitlo ... ex_nl.html en doorklikken naar de pagina 'Vergelijk'.

Citaat:
Bitten zijn wel degelijk bedoeld om directe druk door trekken over te brengen, waarbij de gemiddeld gebruikte teugel ongeveer 15 mm breed is. Maar teugels zijn platte dingen, en daarom niet direct vergelijkbaar met koord. Een touw met een plat aanvoelend drukvlak van 15 mm is immers veel dikker.
Aan de andere kant zit het bit, wat weer wel een rond ding is en varierend van 7 tot 18 mm. Laten we daar een gemiddelde van 12 uit pakken en een simpel basis trensbit (snaffle) zonder extra hefboom-, knijp- en kettingwerkingen... en als ik niet te krenterig doe geef ik dat bit 20 mm over de lagen waarop het bedoeld is in te werken (De biomechanische werking van bitten is véél ingewikkelder en vaak gemener, maar nogmaals: laten we het vergelijk simpel houden).

En daarmee kom ik uit op dat dit bit een ongeveer 8 maal directe signaalversterking ingebouwd heeft, nog afgezien van werkingen die in het verhemelte prikken, of draaien, of nog anders. En dit was dus een als "vriendelijk" beschouwd bit.
Geen wonder dus dat de bediening, zoals ik dat in paardenboeken door historisch en internationaal erkende experts beschreven heb gezien, een verfijnde behoort te zijn. Echter ook hier is de praktijk vaak anders; zelfs bij "moderne dressuur van het hoogste niveau" werd mij een basis-teugeldruk van 1 KILO als heel normaal opgegeven. Oplopend tot 3 - 10 kilo zelfs (andere mondelinge bron) en dan hebben we het nog steeds over gewaardeerde FEI-dressuurruiters. Ook dat heb dus maar eens in literatuur geverifieerd, en volgens metingen van Clayton "standard rein tension would be five pounds, but once a horse throws up its head that can instantly increase to 30 pounds" (pound = 453.5924 gr = 0.4535924 kg), standaard druk dus al ruim 2,25 kilo met pieken naar 13,5 kilo (dat is een volle krat bier in iedere hand!). Maar zelfs die geaccepteerde 2,25 kilo basis-trekspanning wordt echter al (x8) 18 kilo druk in de paardemond.
Als we aan dit plaatje ook nog eens een extra hefboomwerking toevoegen (bijv. dressuurstang), moet de signaalversterking uiteraard vermenigvuldigd worden met de verhouding van de hefboom in de stangwerking. Als we, gewoon als niet al te extreem gemiddeld voorbeeld, een stang (wereldwijd in gebruik) nemen met 3x hefboomwerking dan verkrijgen we:

nominale teugelspanning 2,25
(verhouding handdruk/monddruk) x8
(hefboom) x3
TOTAAL 54 kilo!!!

En dan vindt men nog niet eens dat eraan getrokken wordt.... Dit is naar mijn mening niets anders dan een voor het paard onontsnapbare vorm van tortuur; bij verschil van mening met het ruitertje kan op deze manier de cumulatieve druk in de mond gemakkelijk oplopen tot 250 kilo.... Een perfect voorbeeld van "geleerde hulpeloosheid", en als zodanig bevestigd door de vele paarden die ten einde raad ontdekt (en gedurfd!) hebben dat ze toch wél "door het bit heen kunnen lopen".

Tortuur ook die niets te maken heeft met efficiëntie in communicatie, maar juist contraproductief is vanwege de sensorisch ongevoelig makende werking er van. Wat er in feite overal gebeurt is dat paarden maar wijs moeten zien te worden uit vage instructies vol ruis ("The data indicate that tension in the reins is constantly changing and there are spikes in the tension profile that occur in rhythm with the horse's footfalls. These appear to be the result of the almost imperceptible nodding motion of the horse's head. The peak tension and the relationship between inside and outside reins seems to differ between riders." - Clayton c.s.) en zware aversieve prikkels.

Mag ik hier iets aan toevoegen? Volgensmij klopt dit natuurkundig gezien niet helemaal.
Als ik er vanuit ga dat er werkelijk 54 kilo in de mond van het paard komt te staan kan ik er vanuit gaan dat er ook 54 kilo in mijn handen komt. Net zoals met touwtrekken als iemand daar met een kracht van 54 kilo (540 newton) aan trekt valt die gene zelf om naar achteren. Trekt de tegenpartij ook met een kracht van precies 540 newton dan blijven beide partijen staan. En dat gebeurd er ook met het paardenhoofd, die blijft staan. Als er alleen maar 54 kilo in de mond van het paard komt dan zou het paard alleen maar achterwaarts gaan. 54 kilo is echt heel veel dat is nog meer als ik weeg, als dat werkelijk in de mond kwam zou geen paard meer willen lopen.

@Xiniee, even terugkoment op het werken om 5 uur 's ochtends verhaal (ik maak er maar even werk van, school is ook leuk maar ik vind mijn werk toch net iets leuker). Nee dat vind ik geen probleem, tuurlijk is het wel zwaar om op dat tijdstip afscheid te nemen van mijn bed. Maar weet je waarom ik het zo leuk vind? Ik krijg de kans voor pauzes, ik heb heel veel lol maar toch is het wel werk waarbij ik aardig de benen onder mijn kont vandaan loop. Ook omdat ik hele leuke collega's heb. Nou denk je, goh wat een antwoord. Nou ik denk dat dit bij een paard net zo is, een paard kan hard werken best leuk vinden maar dan moet je er wel zoveel mogelijk iets positiefs van maken en voldoende ruimte voor pauze en eventjes ontspannen. En als een paard geen zin heeft om te werken dan is er denk toch iets mis en dat heeft niets met het bit te maken want dat kan net zo goed met bitloos. Als je dan je paard constant alleen maar 1 oefening laat doen dan denkt je paard ook :'hmm dit word wel een beetje eentonig' en de keer erna denkt het er weer aan.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:02

Tendance schreef:
Xiniee schreef:

Als een paard zou moeten wennen aan de druk, waarom doen ze dan in het begin niet lastig op het bit?
Je zou toch zeggen, dat als een paard er eerst aan moet wennen, het in het begin tegengas geeft?
Nou dat heb ik nog nooit gemerkt.

Ik blijf gewoon volhouden, dat als het paard het erg vond, het dan wel in opstand zou komen.
Dat doen ze met een niet passend zadel, een te hard gebruik van de spoor enz. Dus waarom niet op het bit....
Zijn ze dan ineens te goed voor deze wereld? Daar geloof ik niet in.

helemaal mee eens. en dat zeg ik ook uit ervaring, ik heb al genoeg paarden onder mn kont gehad, en een aantal gaven echt wel aan dat bij hen een bit NIET lekker lag. En merendeels gaf echt niks aan,zelfs niet kauwen-> ik zie trouwens niet in waarom dat kauwen pijn zou betekenen. Als een paard pijn heeft reageert het hele lichaam hier op. Door steigeren (want hij snapt niet waar het vandaan komt) of bokken of achterlijk doen. Dat zou ik echt wel merken met het inrijden.

en de bakstukken horen idd niet strak te zitten, dus dat "feitje" valt alweer weg. en ik rijd zonder sperriem, dus dat "feitje" valt ook alweer weg.

en zadelpijn geeft een paard heus wel aan. Als het ECHT pijn doet. en daar gaat het nu toch over..ECHTE pijn, die een bit zgn ALTIJD geeft, die ECHTE helse pijnen? heb genoeg paarden gereden met slechtpassende zadels (ja die waren niet v mij, ik kan iemand niet de eerste keer dat ik langskom direct verplichten een ander zadel te kopen he:P).. --> maar daar heb je het al: ik werd niet voor niks gevraagd op die adressen. Paard kwam tegen de hulpen in. duidelijk verschil als dan uiteindelijk t kwartje viel om toch eens een ander zadel op te leggen, en het dan weg was!

Xiniee al jou argumenten en meningen lijken mij duidelijk te vertellen dat jij alleen paarden kent die al jaren gereden zijn: dus wellicht min of meer "verpest" en deze durven misschien niks aan te geven. Maar een GROEN paard, weet niet dat een ruiter met een zweep kan slaan. Weet niet dat een spoor kan prikken. En weet niet wat een bit is. Wanneer je dit paard slaat met de zweep: word hij hier bang van want dat deed pijn! Wanneer je hem prikt met de sporen word hij hier bang van want dat deed ook pijn! Wanneer je er een bit in hangt en er gebeurd niks..........................deed dit dan pijn??
kom op. hou je niet zo vast aan die verhaaltjes. ga je eigen mening ontwikkelen:) Ga paarden rijden, 10000000duizenden! Doe ervaring op en ontwikkel je eigen mening.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:03

Xiniee schreef:
Beugel en bit zijn niet te vergelijken.
En helaas zit je ernaast. Wanr mijn verzorgpony vroeger had een te klein bit, en een zadel met een te scherpe boom.
En die spong zonder probleem 1m met mij.
Helaas wat ik toen jong en onwettend en wist ik het pas een jaar later.

Ik denk niet dat een paard altijd pijn aangeeft, moest ik een paard zijn en mijn ruiter heeft een zweep vast zou ik ook niet durven weigeren voor een sprong ?
Of als jij springt en je paard weigert, wat doet elke ruiter en ook jij ?
Straffen en opniew naar de sprong !
Niet even kijken of het zadel wel goed zit.

Dan heb je niet goed genoeg opgelet. Sommigen zullen best springen en voor je blijven werken, maar je moet kijken naar de manier van springen, de houding, de afzet, de buiging etc.
Het gaat er niet om wat ze doet, maar hoe ze het doet!!!

Jij kent mij niet en hebt dus geen idee hoe ik dan reageer. Wat jij vermoedt over iemand hoeft geen waarheid te zijn, wanneer ga je dat nu eens beseffen?

Mijn paarden en ook de paarden van de handelaar die ik reed, werden allemaal keurig gecontroleerd op het zadel, rugproblemen, gebit enz.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:06

Yvank_ schreef:
goh ik vind wel dat jij mensen wel erg persoonlijk aanvalt. Zover ik weet ben jij niet bij ons allen langs geweest om te kijken of wij ons paard straffen als die weigert.

als je dat verhaal van haar verzorgpony hier naast legt, dat die met een te klein bit en een slecht passend zadel toch sprong..... kan ik wel een conclusie trekken waarom zij denkt dat paarden over een hindernis geslagen worden.
De echte topruiters, of zowieso de echte springruiters, voelen echt WAAROM een paard weigert. een paard met een slecht passend zadel geeft dit niet alleen aan VOOR de hindernis zodat hij weigert. dit geeft hij ook in alle hoeken van de bak aan b.v., Een echte goede ruiter voelt dit direct. precies van Tendance ook schrijft zie ik!

als jou ponietje,,Xiniie toch sprong ondanks alle pijn, wil ik niet weten hoe die gereden werd. Ik denk zelf dat dat verhaal allemaal best meeviel, dat je dat misschien nu denkt omdat je een bit nu zielig bent gaan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:11

Precies!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:15

Zullen wel weer even een beetje meer back on topic gaan? Een aantal reacties beginnen steeds meer energie van mij te vergen om deze te lezen, laat staan antwoorden.
Duss.. Waar waren we ongeveer blijven steken?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:17

Het blijft voor mij gewoon zo, dat ik inmiddels voldoende oude en jonge paarden heb gezien, dat ik het wel kan zien als een paard last van zijn zadel of hoofdstel heeft.
Met 21 jaar ervaring in de paarden, waarvan ik 16 jaar iedere dag 1 of meerdere paarden reed, durf ik dat wel te zeggen.
En dan heb ik paarden gereden in de categorie 3 tot 20 jaar oud, waarvan meer 4 jarige paarden, dan oudere, maar goed...
Heel vaak heb ik in die tijd mensen moeten wijzen op een nietpassend zadel, maar met het hoofdstel was maar een heel enkele keer iets mis.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:17

Danique_G schreef:
Zullen wel weer even een beetje meer back on topic gaan? Een aantal reacties beginnen steeds meer energie van mij te vergen om deze te lezen, laat staan antwoorden.
Duss.. Waar waren we ongeveer blijven steken?

Euh ergens tussen het hoofdstel en het zadel. Laten we het de schoft noemen.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:20

Oke, dan zijn we het daar niet mee eens.
Ik denk dat ofwel geeft een paard aan dat hij pijn ondervindt en vindt de ruiter daar wel iets op. (sperriem bv)
Ofwel geeft het paard geen pijn aan uit schrik voor gestraft te worden.

Waneer je aan je teugels trekt stopt het paard om van de druk te ontkomen.
Maar bij een bit is er zowiezo druk door te bakstukken.

Het touwhalster is vind ik een enorm goed hoofdstel.

Zoals de titel vraagt "Is bitloos wel zo goed ?" ;

Bitloos is vriendelijker.
Ook vind ik een bitloos hoofdstel duidelijker voor een paard.

Er worden altijd niewe dingen gezegt in dit topic, en zoals vele het al hebben opgegeven om te blijven beschrijven hoe een bit werkt, ga ik het nu ook opgeven omdat ik het niet echt meer leuk vind aan deze discussie deel te nemen.

En ik ben inderdaad erg jong, en qua voeding, rijden enzo beheers ik maar een goede basis.
De enige dingen die me echt interesseren en waar over ik meer dan voldoende weet is over het onderhouden van een wei, en het bit of bitloos gedeelte.