[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: Neonlight, Sica, balance

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:03

Ik vind jullie ook allebei nog passen

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:35

passen allebei

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:44

Afbeelding

Deze vind ik héél spannend. De lengte heb ik wel vertrouwen in, ik ben 1.69m en de pony 1.50m.

Ikzelf ben op het moment fors maar werk daar hard aan. Ik heb het idee dat ik de pony niet in de weg zit, ontspant graag en laat goed los. Maar toch wel nieuwsgierig wat anderen er van vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:50

Amethyst_ schreef:
[ [url=m/3Vt42e.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze vind ik héél spannend. De lengte heb ik wel vertrouwen in, ik ben 1.69m en de pony 1.50m.

Ikzelf ben op het moment fors maar werk daar hard aan. Ik heb het idee dat ik de pony niet in de weg zit, ontspant graag en laat goed los. Maar toch wel nieuwsgierig wat anderen er van vinden..


Ik denk dat je beugels wel een gaatje langer mogen, maar kan prima toch! Ik vind het er niet gek uit zien.

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:52

Marije_1997 schreef:
Amethyst_ schreef:
[ [url=m/3Vt42e.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze vind ik héél spannend. De lengte heb ik wel vertrouwen in, ik ben 1.69m en de pony 1.50m.

Ikzelf ben op het moment fors maar werk daar hard aan. Ik heb het idee dat ik de pony niet in de weg zit, ontspant graag en laat goed los. Maar toch wel nieuwsgierig wat anderen er van vinden..


Ik denk dat je beugels wel een gaatje langer mogen, maar kan prima toch! Ik vind het er niet gek uit zien.


Ja eens, voor het mooie mogen die langer. Ik rijd de pony nog maar kort en heb daarvoor 1,5 jaar niet gereden, dus kan nog niet goed uit de voeten met langere beugels. Maar is wel de bedoeling :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:54

Amethyst_ schreef:
Marije_1997 schreef:

Ik denk dat je beugels wel een gaatje langer mogen, maar kan prima toch! Ik vind het er niet gek uit zien.


Ja eens, voor het mooie mogen die langer. Ik rijd de pony nog maar kort en heb daarvoor 1,5 jaar niet gereden, dus kan nog niet goed uit de voeten met langere beugels. Maar is wel de bedoeling :D


Gewoon eens proberen joh! Zit denk ik ook aangenamer. Zoals ik zie trek je je benen ook wat op. Een gaatje langer kun je je benen ook wat meer laten "hangen". Vooral in een dressuurzadel.

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:56

Sorry, ik vind de laatste niet passen.. Je beugels zitten te kort waardoor het nog lijkt te passen. Wanneer je deze 1/2 gaatjes langer maakt vind ik het niet meer kunnen. Maar dat is mijn mening. :)

Amado7

Berichten: 10751
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:00

Ik vind hem op het randje. Je benen vind ik echt totaal niet te lang, dus ik zou adviseren om toch wat langer te proberen te rijden. Juist door ze langer te doen oefen je. Dan verlies je ze aan het begin maar 10 keer maar dan lukt het daarna vaak wel :D Je bovenlichaam twijfel ik wat meer over maar zeker omdat je hard aan het werk bent met jezelf wordt het alleen maar beter. En opzich staat het niet heel gek nu, denk dat het nog net gaat.

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:17

De laatste vind ik ook niet passen. Lengte en gewicht beide niet

emilyslaluna

Berichten: 3814
Geregistreerd: 11-08-11

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:37

Ik vind de laatste helaas ook te groot. Zeker als de beugels op een normale lengte komen.

_Denise_

Berichten: 5613
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:49

@Amethyst_: Pak het gewicht van pony/paard eens erbij. Geschat wordt dat zo'n 15% van dit gewicht de maximale gezonde draagkracht is van het dier (mits het dier zelf op gezond gewicht is) en dus wat jij maximaal als ruiter mag wegen incl. zadel. Stel dat dit dier 600 kilo weegt, dan is de draagkracht ongeveer 90 kilo. Hoewel dit slechts een richtlijn is, is het wel enige vorm van inzicht voor je. :)

Ik vind het persoonlijk nu geen mooie combinatie. Super goed dat je bezig bent met hier verandering in aanbrengen!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:07

Amethyst_ schreef:
[ [url=m/3Vt42e.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze vind ik héél spannend. De lengte heb ik wel vertrouwen in, ik ben 1.69m en de pony 1.50m.

Ikzelf ben op het moment fors maar werk daar hard aan. Ik heb het idee dat ik de pony niet in de weg zit, ontspant graag en laat goed los. Maar toch wel nieuwsgierig wat anderen er van vinden..

Amethyst_ schreef:
Marije_1997 schreef:

Ik denk dat je beugels wel een gaatje langer mogen, maar kan prima toch! Ik vind het er niet gek uit zien.


Ja eens, voor het mooie mogen die langer. Ik rijd de pony nog maar kort en heb daarvoor 1,5 jaar niet gereden, dus kan nog niet goed uit de voeten met langere beugels. Maar is wel de bedoeling :D


Ik ken het probleem, ik ben helaas de laatste jaren ook flink aangekomen door een stofwisselingsziekte Van maat 38/40 naar maat 46 en gaandeweg zijn mijn beugels ook 3 gaatjes korter geworden. Door het vet aan de binnenkant van je dijbenen is het gewoon ook lastiger om met beugels op dressuurlengte te rijden.
Nou heb ik een Shire van ruim 800 kg (voor de winter was die 840, maar hij is iets afgevallen), dus wat betreft die 15% mag ik nog wel even.

Afijn, ik vind het niet meteen een verkeerd beeld op de foto. Het risico met maat 46 (in mijn geval) achterwerk is dat je sneller op de lepel van het zadel komt te zitten. Nou heb ik een zadel op maat laten maken en hou ik nog net voldoende ruimte achter mijn niet al te kleine derriere over, maar op jouw foto zie ik jou het zadel al goed opvullen. met de beugels een gaatje korter zit je nog meer in stoelzit en dus nog meer risico dat je meer op de lepel zit dan wenselijk is. Om dat goed te kunnen beoordelen zou je eigenlijk meer foto’s van de zijkant moeten zien. (Mag ook via PB hoor)

Al met al zeg ik, het past nog wel, mits je weer een goede onafhankelijke zit hebt.
En anders moet je gewoon doen wat ik gedaan heb, verliefd worden op zo’n type als waar je op de foto op zit, alleen dan 30 cm groter.

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 07:04

Ik vind de laatste wel passen!

maralyn

Berichten: 10499
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:21

Voel je niet aangevallen, je paard is nu eenmaal niet langer, maar ik vind je bips te grof voor het zadel.
Maar deze hoek kan het vertekenen.

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:00

maralyn schreef:
Voel je niet aangevallen, je paard is nu eenmaal niet langer, maar ik vind je bips te grof voor het zadel.
Maar deze hoek kan het vertekenen.


Ben ik eerlijk gezegd wel met je eens := Het is pas sinds héél kort mijn bijrijdpaardje en ik twijfelde dus oprecht of dit wel kan. Ik overweeg te stoppen met rijden tot er toch nog een kg of 10 af is.. Hoewel ik sowieso nooit lang rij en t paardje alsnog heerlijk weet te ontspannen. Maar eigen gevoel is ook belangrijk!

maralyn

Berichten: 10499
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 20:14

Amethyst_ schreef:
maralyn schreef:
Voel je niet aangevallen, je paard is nu eenmaal niet langer, maar ik vind je bips te grof voor het zadel.
Maar deze hoek kan het vertekenen.


Ben ik eerlijk gezegd wel met je eens := Het is pas sinds héél kort mijn bijrijdpaardje en ik twijfelde dus oprecht of dit wel kan. Ik overweeg te stoppen met rijden tot er toch nog een kg of 10 af is.. Hoewel ik sowieso nooit lang rij en t paardje alsnog heerlijk weet te ontspannen. Maar eigen gevoel is ook belangrijk!


Dat je alleen al je inzet toont én je gevoel volgt maakt jou een heel tof mens.

Zo.
Dat wilde ik ff kwijt. (Hartje)

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:50

@Amethyst_ Ten eerste ben ik het eens met mijn voorganger, top dat je je er zo bewust van bent en er zo mee bezig bent! dat is echt knap.
Ik vind je momenteel ook wat aan de zware kant, hierdoor pas je naar mijn inzien inderdaad ook niet lekker in je zadel. Qua lengte denk ik dat het prima past. En het gewicht is nu ook niet zo dat ik zeg stap aub niet meer op... Maar wellicht wel, hou het bij wat kortere sessies? Doe bv. ff wat meer grondwerk, longeren en korte stukjes rijden (10/15min bv) tot er net ff wat meer gewicht af is. En dan denk ik dat jullie een hele leuke combinatie kunnen worden!

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:57

Ik vind jouw gewicht en lengte niet zo’n punt maar de combi bips en zadel wel wat twijfelachtig. Is er een wat groter zadel te gebruiken?

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:19

troi schreef:
Ik vind jouw gewicht en lengte niet zo’n punt maar de combi bips en zadel wel wat twijfelachtig. Is er een wat groter zadel te gebruiken?


Nee dat helaas niet. Het is niet mijn eigen paard, dus dat kan ik helaas niet zomaar oplossen.

Voor nu longeer ik inderdaad en korte, relaxte stukjes rijden. Het bewegen helpt me immers wel bij mijn doel.

Vind het fijn dat iedereen zo netjes onderbouwd, reuze spannend om zo'n niet ideale foto te plaatsen :=

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:24

maralyn schreef:
Dat je alleen al je inzet toont én je gevoel volgt maakt jou een heel tof mens.

Zo.
Dat wilde ik ff kwijt. (Hartje)


Dit dus! Topper ben je!! +:)+

Ninthedonna
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:53

hoi ik twijfel heel erg of ik te lang voor mijn pony ben wat vinden jullie :)
ik heb geen cap op omdat ik een fotoshoot deed.
Afbeelding

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:02

Deze foto is lastig te beoordelen. Helemaal schuin en half staand in de beugels.

Ninthedonna
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:38

hoi ik twijfel heel erg of ik te lang voor mijn pony ben wat vinden jullie :)
dit is een beetje een rare foto en hier lijk ik dikker omdat ik veel laagjes aanhad *D
mijn handen en voeten hoe ik die heb moeten jullie ook niet opletten :( :)

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:50

Ninthedonna schreef:
hoi ik twijfel heel erg of ik te lang voor mijn pony ben wat vinden jullie :)
dit is een beetje een rare foto en hier lijk ik dikker omdat ik veel laagjes aanhad *D
mijn handen en voeten hoe ik die heb moeten jullie ook niet opletten :( :)


Ik denk dat je best eerst een foto van opzij neemt uit stilstand waar je mooi recht op zit, want zo is het moeilijk te zeggen :)

Op zich denk ik dat het wel ok zal zijn, maar deze foto vertekent waarschijnlijk hard.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:59

Dik ben je natuurlijk niet, das vrij onzinnig :P Mogelijk ben je te lang maar dat kunnen we nu niet zien :)