Vet heb ik niet echt, zie profiel
En als deze pony een fjord zou zijn?
Deze vraag omdat ik toch vrij onzeker word door wat ik hier lees

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
k4tink4 schreef:Dankje!Gelukkig *haalt opgelucht adem* ik was stiekem al verliefd op haar
ik ga bij Djinty kijken van Jeskim hier op bokt
Goed! On-topic.. Mensen met foto's en de welbekende vraag?
vind stiekem foto's kijken ook wel heel erg leuk
k4tink4 schreef:Nee het gaat om een toekomste pony die ik waarschijnlijk zondag ga kopen. Een fjordenveulen.. Ik kom niet aan gelukkig. Ik ben al sinds mn 16e niet meer aangekomen.. Wel gegroeid, Gek he?
Maar de vader van het veulen is 1,48 en de moeder 1,46 (zo even uit mn hoofd gegokt)
Stel dat het veulen een stuk kleiner blijft wil ik er toch nog opkunnen met mijn 50kg. Zou het eeuwig zonde vinden! Maar wil wel het beste voor mn pony uiteraard, dus dan zoeken we gewoon andere opties. Goed, on-topic.. Denken jullie dat het een risico is? Ik zelf denk van niet, maar een mening van een ander is altijd fijn om te weten. Naar mijn mening moet een fjord voor mij makkelijk gaan.
Dan verschijnen de rijfoto's vanzelf wel over 3 jaar
k4tink4 schreef:Dankje!Gelukkig *haalt opgelucht adem* ik was stiekem al verliefd op haar
ik ga bij Djinty kijken van Jeskim hier op bokt
Goed! On-topic.. Mensen met foto's en de welbekende vraag?
vind stiekem foto's kijken ook wel heel erg leuk
merrieveulen schreef:@ safiera, voor dat jonge dier ben je niet geschikt, bovendien is het beestje veel te 'arm' om al op te stappen. het zadel ligt op de schouder en lijkt zo op het oog niet te passen.
Het zadel is (thanks to bokt) vervangen door een beter. We hebben ook besloten hem met rust te laten tot de lente, omdat hij onverwacht weer een heel stuk gegroeid is en het nu ook te modderig is om verder te gaan. Toch is Waldi groter, steviger gebouwd en half haflinger. Bedoel je dat ik er niet op zal kunnen?
de shet daaronder (liesje) heeft het zadel niet alleen op de schouder, maar ook op de lendenen liggen. dat zadel is dus veel te groot. (Hihi) Die foto is al heel oud. Liesje hebben we nooit bereden en nu ik er op let zie ik ook wel dat het echt te groot is. Toen dacht ik dat het wel paste![]()
verder kan ik boomloos echt afraden, zeker als je eigen gewicht al redelijk richting de grens gaat. het zadel wat je op de bovenste (?) foto erop hebt verdeelt je gewicht totaal niet, en dit gaat dan ook zéker schade toebrengen aan de zachte weefsels op de rug.
Alweer een "eenmalige opname". Dat zadel is van een vriendin en hier hadden we het geprobeerd/geleend. Aangezien ik het niet genoeg steun vond geven (maar de pony ontspannener leek te lopen?) hebben we het sinsdien niet meer gedaan.
een zadel hoort de druk 'gezond' over de paardenrug te verdelen, het moet dus zoveel mogelijk draagvlak pakken, de ruggegraat vrijlaten en voor zowel lendenen/ nieren als schouders voldoende ruimte laten. is dat niet mogelijk icm een passend zadel voor de ruiter, dan mag men concluderen dat de ruiter te groot is voor de pony. een zadel moet zowel de ruiter als de pony goed passen, aangezien de ruiter in een slecht passend zadel niet kan zitten, en wat een voor de pony slecht passend zadel aanricht weten we allemaal.
Ik pas nog in haar zadelook met ruimte over. Misschien moet ik mijn profiel aanpassen? Als het echt zo slecht overkomt...
@ maris, ik denk dat je aan de zware kant wordt, maar ik zou graag weten wat je weegt. te lang ben je zeker niet, en je kleding daar vertekent denk ik ook.
merrieveulen schreef:@ safiera, dat laatste was gewoon een beetje info, niet specifiek voor een foto of iemand bedoeld. ik denk dat je later (mits je niet of nauwelijks meer groeit) prima op dat jonge dier past, maar ik vind het méér dan verstandig dat je besloten hebt hem te laten staan. ik geloof dat we over hem ook al eens PM's hebben uitgewisseld, toen vertelde je idd ook over de groeispurt.
Ja, klopt. Ik ben vroeg begonnen met groeien, dus dat zal nu wel over zijn.
let trouwens op met die meetlinten, deze kloppen vaak niet. mijn paard zou volgens dat lint rond de 350 kilo moeten wegen, het is een E-pony. volgens mijn osteopaat en DA zit hij tussen de 450 en 500 kilo. scheelt dus nogal wat.