[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 10:10

Gisteren heb ik Shan eventjes losgegooid. Gewoon los. Ging best prima. Alleen het terugnemen naar de stap doet hij nog lang over. Tips daarvoor toevallig?
Vandaag heb ik weer les. Dan kan ik meteen even bespreken over de groepsles.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:30

Dat kan ook door het weer komen, paarden zijn fris. :brr: :brr:

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 16:15

Dat is waar idd.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 21:22

Vandaag bij het longeren tot conclusie gekomen dat ik zelf op schriktraining moet :')
Ik weet dat ik niet moet schrikken, ik weet dat ik de leider moet zijn.
Maar het schrikken kan ik gewoon niet tegenhouden. Vaak roep ik dan ook nog eens heel hard 'woeh' :') dus dat werkt ook niet erg mee.
Daarna ben ik gaan rijden. Opstappen ging echt perfect! Mijn instructrice zegt als hij dit consequent goed gaat doen, we steeds een stapje verder kunnen gaan. Dus eerst als zij hem vast heeft zonder longeerlijn en later zelfs zonder vasthouden. Maar nu nog lang niet. Alles rustig opbouwen. Het rijden ging verder erg fijn, in het begin ging hij zelfs te traag! Ook het galopperen gaat steeds beter. Ik merk aan mezelf dat ik het wel enorm moeilijk vindt om te ontspannen en daardoor krijg ik ook ontzettend pijn aan mijn rug. Iemand nog tips daarvoor?
Na het galopperen werd Shan steeds fanatieker en ging ongelofelijk hard lopen. Toen moest ik hem elke keer terugnemen naar de stap. Op een gegeven moment ook teruggenomen naar een wat tragere draf en daarna een wat snellere draf, en ook dat ging erg goed. Dus dat gaan we ook weer meer oefenen. Ook met nagevelijkheid en hem wat rechter krijgen zijn we bezig. Ook al is nu vooral de ontspanning het belangrijkste.
Morgen gaat Sophie Shan samen met een ervaren vriendin van mij longeren.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:36

Wat een leuke update! Het schrikken van jezelf herken ik wel. Geen tips voor behalve dan gewoon bij jezelf denken dat er niets is. En dat je het best kan.

Blijf vooral lekker updaten vind het heel leuk om te lezen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:21

Ik zet mezelf ook even vast met galopperen, maar als je je er bewust van wordt echt proberen te ontspannen. Ik heb altijd na 2 rondjes iets van oh ja!, ik zit weer gespannen. Dan haal ik adem en kan ik ontspannen. Het bewust ervan zijn is al heel wat (tijdens het rijden bewust ervan zijn).

Leuke update en fijn dat het zo goed gaat!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:28

Een tip om meer te ontspannen: ga zingen op je paard. :)ddd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:36

Wat ik doe is uitademen. Diep uitademen (kan dat :')?) en proberen alles te laten ontspannen in één keer. Laat alle spanning van je afvloeien terwijl je uitademt. Dat helpt ontzettend bij mij.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:38

Dat is idd wat ik ook bedoel Pernilla. Wist niet zo goed hoe ik het moest verwoorden :j

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:20

Ik moet ook wel eens bewust ontspannen. Eerst zorgen dat je benen netjes lang zijn, dan stukje voor stukje alles en beetje loslaten. Schouders, armen, en inderdaad blijven ademen. Klinkt misschien raar maar ik deed dat vroeger altijd met doorzitten, toen ik daar op ging letten ging het ook al beter!

Verder ben ik toch ook weer een beetje benieuwd naar een nieuw rijfilmpje! Alleen als je dat wilt natuurlijk ;-)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 01:11

senna21 schreef:
Een tip om meer te ontspannen: ga zingen op je paard. :)ddd

Dit doe ik ook altijd.,of tegen mijn eigen wat liggen praten. Helpt ook. Ik heb ook veel aan zitlessen aan de longe gehad en met de voltige singel. Door veel met voltige singel aan de longe te rijden ben ik een betere zit gaan ontwikkelen en ben ik meer gaan ontspannen.

Maar je bent echt Super goed bezig.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 10:25

Bedankt voor alle tips! Daar ga ik zeker wat mee doen!
Reusje, ik ben vaak alleen als ik ga rijden. Maar ik zal Sophie vragen of ze vrijdag misschien mee wilt gaan.
Ik weet trouwens niet of Sophie vandaag wel gaat longeren, want ik kom er net achter dat een vriendin van mij niet kan. Anders kan ze hem ook gewoon in stap longeren, dat gaat best prima.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:34

Even een vraagje, niet aanvallend of iets bedoeld!: is Sophie zo weinig ervaren? Of vind je het zelf niet fijn als ze meer doet? Want longeren kan niet zo veel misgaan toch? Aangezien Shan dat gewoon kent?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:33

Met longeren kan nog best veel misgaan. Vergis je er niet in.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 17:44

Myrth, ze is gewoon een manegeruiter. Ze heeft best veel geleerd al. Maar aangezien Shan bij mij wel eens omhoogkwam aan de longeerlijn, wil ik dat risico bij haar zeker niet lopen. Ook is ze niet zo groot, zeker niet bij zo'n paard. We zijn het langzaam aan het opbouwen, later mag ze zeker meer doen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:25

Ik snap het haha, vroeg het me gewoon af!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 08:29

Nee is prima hoor!

Vandaag ga ik gewoon eens goed naar Shan kijken. Ik denk dat ik hem een tijdje in de bak zet, en kijk wat hij gaat doen. Hetzelfde in de stal. Ook denk ik dat ik zijn 0 grams deken ga passen, omdat het ook best warm wordt morgen. Het groepsles probleem is opgelost, er gaat een iemand uit. Zo zijn we de ene week met vijf en de andere week met zes. Dat is prima. En vrijdag gaat Sophie mee als ik ga rijden, dus hopelijk wil ze wat filmen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 19:31

Vandaag eerst Shan lekker gepoetst. Zijn achterhoeven kan hij nu al optillen op commando! Hij heeft nog wel enorm moeite met zijn evenwicht houden, hij trapt nog een beetje per ongeluk. Maar het gaat al steeds beter. Een hoef heb ik zelfs al uit kunnen krabben.
Daarna heb ik zijn nieuwe deken gepast. Het past goed! Ik zal later een foto laten zien, maar ik zit nu op een andere pc en daar kan ik geen foto's op downloaden. Het heeft ook een halsstuk, dus nu kan hij helemaal niet meer vies worden haha.
Daarna heb ik hem in de bak gezet en ben ik hem gaan observeren.
Eerst bleef hij de hele tijd bij de draad staan kijken, maar op een gegeven moment ging hij op onderzoek uit. De hele bak door en op een lekker tempo. Tussendoor kwam hij wel steeds eventjes kijken bij mij en het draad. Daarna ging hij even rollen, en rende er daarna flink vandoor met een bok. Daarna kwam hij weer even bij het draad staan en ging weer op onderzoek uit. Toen ik het koud kreeg riep ik hem weer. En hij kwam meteen naar me toe. Toch leuk haha.
Conclusie, ik heb een onderzoekend paard.
Nee, geen idee hahaha. Maar ik vond dit wel heel interessant om eens te doen. Ook ben ik nu trouwens veel te moe om iets anders te doen, maar dat heeft er niet veel mee te maken.
Morgen ga ik weer rijden, en dan komt Sophie ook mee, dus die kan dan wat foto's en filmpjes maken.

brittms

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:07

Ik volg mee, heel veel succes met Shan.

Leuk om te zien de filmpjes, kan je later ook goed de vorderingen terug kijken! *D

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 20:46

Dankjewel! Daarom film ik ook heel veel.

Vandaag gereden. Maar aan filmpjes hebben jullie niet zo veel.
Er liepen nog twee paarden aan de bak, en die waren ook nog eens galoptraining aan het doen.
Verder vlogen ze er vaak vandoor, of gingen bokken of steigeren.
Het was niet zo veilig om te rijden, vooral omdat Shan er vaak enorm van schrok.
Daarom ben ik na 20 minuutjes stappen en een klein beetje draf maar weer afgestapt.
Volgende keer beter!
Morgen rijdt ik weer mee in de groepsles.
Vandaag trouwens bloed geprikt, niet zo relaxt overigens, want ze prikte mis {:)-:(
Dus ik heb ook nog eens een heel pijnlijke rechterarm haha. Maar hopelijk komt er wel wat uit. :j

brittms

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:56

Oh wat jammer dat je niet heel fijn hebt kunnen rijden, maar stappen kan ook nooit kwaad. En lekker rijden morgen!
Bloedprikken is nooit relaxt (vind ik...)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 20:56

Nee klopt zeker.
Ik vind bloedprikken helemaal niet erg haha. Zit altijd gezellig mee te kijken. Maar dit was gewoon heel pijnlijk en niet leuk.

brittms

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:13

Niet erg? pff... ik vond (nja vind, maar atm gelukkig niet nodig) echt verschrikkelijk, en kan er al helemaal niet naar kijken haha..:n

Ik hoop in ieder geval dat er niets ernstigs uitkomt bij jou!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 21:20

Snap ik ook wel haha. Het is denk ik ook gewoon per persoon verschillend.
Ik hoop eigenlijk dat er wel iets uit komt haha. Ik loop als sinds september te kwakkelen, en ik wil nu eindelijk wel eens duidelijkheid

brittms

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:29

Oei das wel lang ja, onduidelijkheid is verschrikkelijk.

Ik hoop zeker met je mee!!