Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sodeletuut schreef:JoviBan, als je dat nou eens mailt naar de KNHS, dan ben ik erg benieuwd wat ze antwoorden! Ik vind dat je het echt perfect beschreven hebt!
Air schreef:Nee, morgen dan even beter lezen
FahyaFemke: Over hetgene waar je reageert over het met of zonder bit stoppen bij op hol slaan:
Er zijn juist zeer veel paarden die daarbij beter reageren op bitloos. Om het simpele dat er geen pijnprikkel in de ond komt waardoor er nog meer 'paniek' kan komen.
Dus ik gok dat je niet zo stellig kunt zeggen dat er meer paarden zullen stoppen op het bit.
Het probleem in de bak blijft een probleem en ik ben er niet van om problemen te verdoezelen maar ik vind dat je problemen moet aanpakken bij hetgeen waar het verkeerd gaat. Het paard moet geen respect voor het bit hebben maar respect voor de ruiter. En dat is hetgeen wat afwezig is en waar je dan aan moet werken.
Morganya schreef:Ik weet niet wat voor halster jij hebt, maar mijn halsters geven alleen druk achter de oren.
Dani_ schreef:Danique_G schreef:Waarom zou ik dan bitloos rijden?
Je hebt kennelijk nog niet de linkjes van JoviBan geopend zoals je had toegezegd?
Air schreef:Morganya schreef:
Danique_G, je eerste punt is al uitvoerig besproken, nogsteeds heeft niemand mij kunnen uitleggen wat er meer moet zijn aan bitloos. Het is juist minder, je gebruikt minder met hetzelfde doel.
Je 2e en 3e punt zie ik niet in wat dat met bit/bitloos te maken heeft?
Wat er meer is aan bitloos? In het geval waar jij het over hebt, is dat druk op rare plaatsen op het hoofd waar het paard dat niet gewend is.
Air schreef:Dat vind ik wel heel knap.
Nu had je het net over veiligheid, maar jij doet je paarden dus geen halster om?
En het is dan natuurlijk wel heel frappant dat het merendeel van de paarden moeiteloos overstapt, als ik jou conclusie van rare plaatsen moet geloven.
papagroom schreef:Het woord hersenloos heb je mij niet zien gebruiken......maar neem van mij aan dat een groot deel van de volgers,dit doet om anders te zijn en ergens bij te horen....zonder enige vorm van kennis.....hier mee doel ik overigens niet op jou of anderen die zich wel verdiepen in de materie,maar wel op het grote leger blinde volgers....
Danique_G schreef:Druk op rare plaatsen waar heb ik dat gezegd?
Morganya schreef:In het geval waar jij het over hebt, is dat druk op rare plaatsen op het hoofd waar het paard dat niet gewend is.
Arabesk schreef:Maar toegegeven; soms kom ik weleens naturals tegen in het bos, die ik niet persoonlijk ken en als ik dan zie dat ze met een keurige natural hackamore rijden met het stuk leidtouw volgens DE manier aan de linkerkant van het zadel geknoopt en dan met zo'n hemelse smile op hun porum zo van 'kijk mij eens één zijn met mijn paard we ademen via dezelfde zonnevlecht', ja dan heb ik daar ook zo mijn mening over in gedachten
Yvank_ schreef:15 kg druk dan moet je wel heel veel kracht zetten en dat zet ik niet. Rijd haar met dezelfde druk als mijn eigen pony die bitloos loopt.
Citaat:Bitten zijn wel degelijk bedoeld om directe druk door trekken over te brengen, waarbij de gemiddeld gebruikte teugel ongeveer 15 mm breed is. Maar teugels zijn platte dingen, en daarom niet direct vergelijkbaar met koord. Een touw met een plat aanvoelend drukvlak van 15 mm is immers veel dikker.
Aan de andere kant zit het bit, wat weer wel een rond ding is en varierend van 7 tot 18 mm. Laten we daar een gemiddelde van 12 uit pakken en een simpel basis trensbit (snaffle) zonder extra hefboom-, knijp- en kettingwerkingen... en als ik niet te krenterig doe geef ik dat bit 20 mm over de lagen waarop het bedoeld is in te werken (De biomechanische werking van bitten is véél ingewikkelder en vaak gemener, maar nogmaals: laten we het vergelijk simpel houden).
En daarmee kom ik uit op dat dit bit een ongeveer 8 maal directe signaalversterking ingebouwd heeft, nog afgezien van werkingen die in het verhemelte prikken, of draaien, of nog anders. En dit was dus een als "vriendelijk" beschouwd bit.
Geen wonder dus dat de bediening, zoals ik dat in paardenboeken door historisch en internationaal erkende experts beschreven heb gezien, een verfijnde behoort te zijn. Echter ook hier is de praktijk vaak anders; zelfs bij "moderne dressuur van het hoogste niveau" werd mij een basis-teugeldruk van 1 KILO als heel normaal opgegeven. Oplopend tot 3 - 10 kilo zelfs (andere mondelinge bron) en dan hebben we het nog steeds over gewaardeerde FEI-dressuurruiters. Ook dat heb dus maar eens in literatuur geverifieerd, en volgens metingen van Clayton "standard rein tension would be five pounds, but once a horse throws up its head that can instantly increase to 30 pounds" (pound = 453.5924 gr = 0.4535924 kg), standaard druk dus al ruim 2,25 kilo met pieken naar 13,5 kilo (dat is een volle krat bier in iedere hand!). Maar zelfs die geaccepteerde 2,25 kilo basis-trekspanning wordt echter al (x8) 18 kilo druk in de paardemond.
Als we aan dit plaatje ook nog eens een extra hefboomwerking toevoegen (bijv. dressuurstang), moet de signaalversterking uiteraard vermenigvuldigd worden met de verhouding van de hefboom in de stangwerking. Als we, gewoon als niet al te extreem gemiddeld voorbeeld, een stang (wereldwijd in gebruik) nemen met 3x hefboomwerking dan verkrijgen we:
nominale teugelspanning 2,25
(verhouding handdruk/monddruk) x8
(hefboom) x3
TOTAAL 54 kilo!!!
En dan vindt men nog niet eens dat eraan getrokken wordt.... Dit is naar mijn mening niets anders dan een voor het paard onontsnapbare vorm van tortuur; bij verschil van mening met het ruitertje kan op deze manier de cumulatieve druk in de mond gemakkelijk oplopen tot 250 kilo.... Een perfect voorbeeld van "geleerde hulpeloosheid", en als zodanig bevestigd door de vele paarden die ten einde raad ontdekt (en gedurfd!) hebben dat ze toch wél "door het bit heen kunnen lopen".
Tortuur ook die niets te maken heeft met efficiëntie in communicatie, maar juist contraproductief is vanwege de sensorisch ongevoelig makende werking er van. Wat er in feite overal gebeurt is dat paarden maar wijs moeten zien te worden uit vage instructies vol ruis ("The data indicate that tension in the reins is constantly changing and there are spikes in the tension profile that occur in rhythm with the horse's footfalls. These appear to be the result of the almost imperceptible nodding motion of the horse's head. The peak tension and the relationship between inside and outside reins seems to differ between riders." - Clayton c.s.) en zware aversieve prikkels.
Bandida schreef:Arabesk schreef:Maar toegegeven; soms kom ik weleens naturals tegen in het bos, die ik niet persoonlijk ken en als ik dan zie dat ze met een keurige natural hackamore rijden met het stuk leidtouw volgens DE manier aan de linkerkant van het zadel geknoopt en dan met zo'n hemelse smile op hun porum zo van 'kijk mij eens één zijn met mijn paard we ademen via dezelfde zonnevlecht', ja dan heb ik daar ook zo mijn mening over in gedachten
Moehahaha![]()
Ja dat heb ik ook wel eens, en daar sta je dan rommelig naast te wezen. Misschien heeft Fahya wel gelijk, op een paar afgeborstelde exemplaren na is het één bende punkers die bitlozes ruiters haha
Xiniee schreef:Ik vraag me vaak af of jullie verder denken dan een bit in de mond met 2rimpeltjes aan zij mondhoeken (wat overgins ook fout is).
Maar, hier ga ik weer, dat een bit pijn kan doen zonder druk van de ruiter.
Ik blijf er op doordrukken, maart niemand die hier zegt "Ja, een bit doet pijn ook zonder druk van der ruiter..." Maar dat iedereen hier blijft zeggen dat een paard het bit aanvaard etc etc.
Een paard aanvaard de druk en leert er me leven, maar daardoor is de druk, het geprik het geduw op gevoellige plekken in de mond niet weg.