Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:25

Een aantal pagina's geleden werd mij erop gewezen dat wij op het "kindergedeelte" van Bokt zitten.
Ik heb mij daarop teruggetrokken. Jammer dat de kudde betweters en fanataci dit ook niet hebben gedaan en deze discussie op een andere plaats hebben voortgezet. Het niveau is nl. niet gestegen, het gekat is IMO nog erger geworden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:25

Morganya: Lees mijn eerdere post nog even, want zo heb ik het helemaal niet beschreven.

Morganya

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:28

Nee, maar Xiniee wel, en daar had ik het de hele tijd al over. :+

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:39

Het valt me op dat inderdaad het gekat niet van de lucht is. Op deze manier valt er niet te discussieren.

Ik heb mijnsinzien duidelijk uitgelegd dat ik nog voor nog tegen ben. Dat er gekeken moet worden naar wat het beste werkt voor de ruiter en paard.
Maar dan wordt er op mijn post wel op de man gespeeld en dan zeg ik Kom dat eens proberen als je dat zo zeker weet. Want je kunt niet oordelen vanachter een pc..

Hoe kun je oordelen hoe ik rij, of hoe mijn paard reageert, als je hem in real life niet meegemaakt hebt.
Hoe kun je mij als persoon veroordelen in deze??

Dit gaat dan heel kinderachtig worden.. Er wordt niet eens gelezen wat er staat, alleen hetgeen wat je tegen kunt gebruiken wordt eruit gehaald.. Ik wens jullie een prettige dag.. Veel te mooi om achter mijn Pc te blijven hangen..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:49

Jesser, dus je vind het wel normaal om iemand te beschuldigen dat diegene alleen met zichzelf bezig is als ie bitloos rijd, iets wat duidelijk maakt dat je de rest van het topic niet gelezen hebt, en ipv. dat je dan zelf dus wel normaal reageert, begin je dreigend tegen iemand met ''Meisje, dan kom je toch eens een rondje op mijn paard hobbelen?''.

Vind je dat een normale manier van discussieren?

Je kan toch ook gewoon uitleggen waarom je denkt dat je volgens jou een pelham bij je paard nodig hebt? Dat moet toch niet moeilijk zijn aangezien het een zeer bewuste keuze is geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:05

Sodeletuut schreef:
JoviBan, als je dat nou eens mailt naar de KNHS, dan ben ik erg benieuwd wat ze antwoorden! Ik vind dat je het echt perfect beschreven hebt!

Heb ik gedaan. Dat was in december 2009, toen de ontwikkeling van bitloos dressuur op gang kwam en er berichten van de KNHS verschenen over die aanleuning en "dus" aparte rubrieken.
Ik heb toen verzocht om de volledige tekst voor te leggen aan de Ledenraad van de KNHS.
Dat "konden" ze niet doen, vanwege allerlei interne procedures en structuren. |o
Er is dus niets mee gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:08

papagroom schreef:
het getuigd van puberaal gedrag om de gevestigde orde af te wijzen.....

Nee, het getuigt hoe jij ertegenaan kijkt.

Je kunt het ook zo zien:

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:29

Air schreef:
Nee, morgen dan even beter lezen ;)

FahyaFemke: Over hetgene waar je reageert over het met of zonder bit stoppen bij op hol slaan:
Er zijn juist zeer veel paarden die daarbij beter reageren op bitloos. Om het simpele dat er geen pijnprikkel in de ond komt waardoor er nog meer 'paniek' kan komen.
Dus ik gok dat je niet zo stellig kunt zeggen dat er meer paarden zullen stoppen op het bit.

Het probleem in de bak blijft een probleem en ik ben er niet van om problemen te verdoezelen maar ik vind dat je problemen moet aanpakken bij hetgeen waar het verkeerd gaat. Het paard moet geen respect voor het bit hebben maar respect voor de ruiter. En dat is hetgeen wat afwezig is en waar je dan aan moet werken.

inderdaad! Nu je dit zo schrijft ben ik het al niet meer met mijn stelling eens! Want dat verschilt inderdaad OOK weer per paard! stom dat ik dat zo kon zeggen :j

en het probleem in de bak ben ik het ook mee eens.. maar wat zou jij dan doen bij een haflinger die echt zijn kracht tegen je gebruikt, constant als je bitloos rijdt? Dit is echt een donderaapje, met een enorm sterk uitgesproken eigen mening, als je even niet sterk genoeg bent (bv op het bitloze hoofdstel waar hij door 'de bekende nek er op te zetten' gewoon doorheen loopt) dan pakt hij je daarop en gaat er vandoor. Natuurlijk ligt dat aan het respect voor de ruiter, maar moet je dit dan gevaarlijk bitloos blijven proberen? Ik vind het veiliger om de ruiter te adviseren een bit er in te hangen, want ze bouwt door de fratsen die bitloos gebeuren zeker niet meer zekerheid in haar paard op, dus zal het dan ook alleen maar slechter gaan als ik het een beetje kan voorspellen.

@papagroom: ik vind dat best een grappige verwoording haha. Dus ik ben een punker met mijn paard waar ik bitloos mee rijd. Vette sjit toch? Ik denk dat het nog echt waar is ook: want het kan me niets schelen als ik geen plaatsje in de gevestigde orde krijg met haar, want daar wil ik dan toch niet bij horen(hoe punk is dat!). Nee maar even serieus: punk/gothic/emo-groepen kun je NOOIT over 1 kam scheren. Ik ken iemand die altijd in het zwart is, en van hóge stand is. Die zal echt niet blij zijn als zij als gothic gezien word. Verder droeg ik op de middelbare school ook altijd zwart, omdat ik al die gekleurde topjes waarbij je je navel zag vreselijk vond! En die strakke broeken waar je kont in uitgetekent staan, nee dankje! een zwarte ribbroek, en een zwart shirt met opdruk en een vest er bij. klaar om naar school te gaan. Ik hoefde niet op te vallen. Maar ik was geen gothic, geen emo, en nee toch ook geen punk? Ik was wel anders, doch schopte niet tegen de gevestigde orde; iedereen moet toch zelf weten wat hij/zij doet. Dat zat er al vroeg in bij mij hoor.
En ik rijd dus al helemaal niet bitloos om er bij te horen. Ik reed al bitloos voor ik wist dat dat een aparte rijstijl was :S

Morganya schreef:
Ik weet niet wat voor halster jij hebt, maar mijn halsters geven alleen druk achter de oren.

nee nee, ook jou halsters geven druk aan de zijkanten wanneer jij je paard opzij trekt. En je kúnt hier niet opreageren met: maar mijn paard loopt los mee: want dat doet hij omdat hij al deze soorten druk heeft moeten leren gehoorzamen; en daarom zal hij dat braaf doen zonder tegen te werken; dus los meelopen. druk op de neus = halt. druk op de zijkant links=rechtsaf. druk op de etc..........

ik ga ook mee in het feit dat véél (lees goed bokkers,véél,niet alle,maar véél)mensen er een bit in hangen omdat het hoort, dus als het ware.. mee te gaan met de massa; van het manegepaard waar het bit al inhangt(hoe zou je er dan op moeten komen om die eruit te halen, dat klopt toch niet ze zullen je zien aankomen in de les)tot aan het wedstrijd rijden met eigen paard. Ik heb al vaak genoeg naar mn hoofd geslingerd gekregen dat ik er een bit in moest hangen WANT dan kon ik wedstrijden starten(toen mocht dit dus nog niet). Maar hier had ik geen behoefte aan, zie mijn reden eerder hier geplaatst (ga iets nieuws niet opzoeken als het oude prima gaat),en ik had ook geen behoefte aan wedstrijden hoor dus dat scheelt ook. Had ik dit wél gedaan; had ik ook meegelopen met de massa......... Dus ik zie hier wel een kern van waarheid in ja. Maar betekent dat dan, dat ik nu ik niet ben meegegaan, gelijk er tegen aan schop? Neuh hoor..ik vind van niet, want dat zul je mij echt niet zien doen, ik doet er alleen niet aan mee! Hiermee suggereer ik dus ook zeker niet dat ALLE bitrijders dus meelopers zijn. want ook IK, zou dan een meeloper zijn met de draak die me bitloos alle hoeken laat zien, maar met bit braaf is.

Morganya, IK zeg je doet niks fout. handel waar jij je het prettigst bij voelt, én het paard waar je mee rijd. Ik lees als je bitloos naar buiten gaat je gestresst bent --> dus je paard ook, daar voelt je paard je niet prettig bij. Bitje er in --> relax --> paard relax = happy. toch?!
Mja er zullen er altijd willen blijven hameren dat je het dan bitloos moet gaan proberen....ik zie het nut er dan ook niet van in hoor.

ik vind die uitnodigingen altijd wel grappig. Ik zelf zou gráág op andermans paarden willen rijden en voelen hoe het met en zonder bit is! Ik doe gráág ervaring op! Dus als ik diegene was die zo stellig durft te zeggen dat hij/zij het bitloos wél zou kunnen: ga dan.
Mij hoor je zoiets niet zeggen, mij hoor je wel zeggen: ik zou het wel eens willen ervaren/voelen/proberen. Maar dan niet 1 keer, maar enkele keren. Ik heb paarden gereden die op stang gereden werden, en daarna mij eens bitloos er op lieten. De een liep gewoon door alsof ik er niet op zat, de ander reageerde direct en liep gelijk aan de teugel, stelling etc, en een ander had een paar keer nodig voor hij/zij pas begreep wat ik nou bedoelde met het halster om, maar toch ook het zadel op /3

ik heb alleen de laatste paar paginas gelezen..ikzelf zie weinig gekat. of kat ik ook? want dat bedoel ik niet zo!!! altijd lastig om iemands getypte verhaal goed te interpreteren....

het is inderdaad heerlijk weer, ik heb mijn eerste buitenrit met een paard er al op zitten, MET bit :+
en ga straks met mijn eigen paard ook lekker rijden, ZONDER bit :Y)

oh ja nog 1 ding wat in me opkwam: voor mij is het bitloze dus meer wat de gevestigde orde is.
Ik ben geleerd paarden in te rijden op het halster. Eerst een halster om, daarna een hoofdstelletje met een bitje. Maar je hield ALTIJD alleen de teugels vast aan het halster, om het paard zo zacht mogelijk in de mond te houden. Het paard leerde dus vanaf het begin al op de zit af te remmen b.v. en niet aan getrek in de mond.
Voor mij is dus het bit er bij hangen handeling nr 2.
Toen ik op internet las dat handeling nr 1 al voldoende kon zijn, ben ik nooit met handeling nr 2 begonnen(met mijn paard dan,bij paarden die het wel nodig hebben ging handeling nr 2 ook van start wanneer nodig).
Dus wie is er nou een punk, degene die nr 2 TEGEN het nr 1 aan gooit omdat iedereen dat doet dus het paard dat extra moet leren ook al gaat het prima op nr 1, of degene die bij het oude bekende nr 1 blijft omdat dat eigenlijk het aangeleerde simpelste is,de 'normale' basis is en het paard het er prima op doet............. }:0

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:43

Dani_ schreef:
Danique_G schreef:
Waarom zou ik dan bitloos rijden?

Je hebt kennelijk nog niet de linkjes van JoviBan geopend zoals je had toegezegd? :)

Jawel maar ik heb mijn twijfels hierover. Ik denk dat er een kern van waarheid inzit, het bit kan naar mijn idee ook een martelwerktuig zijn maar dan ligt het er wel aan hoe je er mee omgaat.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:51

Air schreef:
Morganya schreef:

Danique_G, je eerste punt is al uitvoerig besproken, nogsteeds heeft niemand mij kunnen uitleggen wat er meer moet zijn aan bitloos. Het is juist minder, je gebruikt minder met hetzelfde doel.

Je 2e en 3e punt zie ik niet in wat dat met bit/bitloos te maken heeft?

Wat er meer is aan bitloos? In het geval waar jij het over hebt, is dat druk op rare plaatsen op het hoofd waar het paard dat niet gewend is.

Air schreef:
Dat vind ik wel heel knap.
Nu had je het net over veiligheid, maar jij doet je paarden dus geen halster om?

En het is dan natuurlijk wel heel frappant dat het merendeel van de paarden moeiteloos overstapt, als ik jou conclusie van rare plaatsen moet geloven.

Ik zie er geen meerwaarde aan, paard accepteerd bit. De enigste die er meerwaarde dan aan heeft is de ruitersportwinkel.

Druk op rare plaatsen waar heb ik dat gezegd? Ja ik gebruik een halster, maar als ik dat met bit zou doen dan zou het ook een stuk gevaarlijker zijn. Stel dat ze zich lostrekt, teugels tussen haar benen. ik vind het bit dan totaal onnodig. Maar ik zie het verband niet tussen met een paard wandelen aan het halster en wanneer er arbeid word verricht?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:56

papagroom schreef:
Het woord hersenloos heb je mij niet zien gebruiken......maar neem van mij aan dat een groot deel van de volgers,dit doet om anders te zijn en ergens bij te horen....zonder enige vorm van kennis.....hier mee doel ik overigens niet op jou of anderen die zich wel verdiepen in de materie,maar wel op het grote leger blinde volgers....

Hoe druk maakt iedereen zich wel niet om keurig links op te stijgen. Immers aan het links opstijgen herken je de echte ruiter die verstand van zaken heeft. In geen enkele manege zal iemand het wagen rechts op te stijgen, dat doen alleen beginners. }:0

Ik heb niet de indruk dat de 'bitloze brigade' eenheidsworst is, kijk maar eens naar alle verschillende optomingen waar iedereen mee rijdt. Het varieert van een vrijwel Engelse uitrusting; VHZ of dressuur zadel met een Engels lijkend bitloos hoofdstel (side pull, kaak of kingekruisd) tot mensen met westernzadels met een touwhalstertje, maar ook endurance ruiters met fancy kleurtjes hoofdstellen en dito zadels. Sommige naturals dwepen met klassieke dressuur en rechtrichten en anderen niet. Je hebt bitloos rijders met paarden evengoed op stal en op ijzers. En je hebt naturals die zonder ijzers, paardje op de weide, maar met bit rijden.

Maar toegegeven; soms kom ik weleens naturals tegen in het bos, die ik niet persoonlijk ken en als ik dan zie dat ze met een keurige natural hackamore rijden met het stuk leidtouw volgens DE manier aan de linkerkant van het zadel geknoopt en dan met zo'n hemelse smile op hun porum zo van 'kijk mij eens één zijn met mijn paard we ademen via dezelfde zonnevlecht', ja dan heb ik daar ook zo mijn mening over in gedachten :+

Overal heb je mensen die hersenloos ergens achteraan gaan. Ze houden dan ook weer strikt vast aan één bepaalde methode en schuiven daarmee de verantwoordelijkheid om zelf na te denken weer af op een ander. Dat zal je altijd houden, of mensen nou met of zonder bit rijden.

Dusssssss conclusie, dit is eigenlijk niet relevant in deze discussie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:06

dat ben ik idd met je eens arabesk, ik stijg links en rechts op. Geleid het paard zowel links en rechts. Precies hoe het mij uitkomt en niet wat zo hoort :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:44

Danique_G schreef:
Druk op rare plaatsen waar heb ik dat gezegd?

Nee, dat was iemand anders :) :
Morganya schreef:
In het geval waar jij het over hebt, is dat druk op rare plaatsen op het hoofd waar het paard dat niet gewend is.

Een bitloos hoofdstel geeft geen druk op rare plaatsen hoor.
Tenminste niet op andere, rare plaatsen dan een gewoon stalhalster waar ieder paard aan wel gewend is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:18

Arabesk schreef:
Maar toegegeven; soms kom ik weleens naturals tegen in het bos, die ik niet persoonlijk ken en als ik dan zie dat ze met een keurige natural hackamore rijden met het stuk leidtouw volgens DE manier aan de linkerkant van het zadel geknoopt en dan met zo'n hemelse smile op hun porum zo van 'kijk mij eens één zijn met mijn paard we ademen via dezelfde zonnevlecht', ja dan heb ik daar ook zo mijn mening over in gedachten :+

Moehahaha :D
Ja dat heb ik ook wel eens, en daar sta je dan rommelig naast te wezen. Misschien heeft Fahya wel gelijk, op een paar afgeborstelde exemplaren na is het één bende punkers die bitlozes ruiters haha :P

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:53

Bedankt voor de antwoorden, ik mijn vraag anders proberen te stellen.
Moesten jullie een 3jarige kopen en jullie beginnen die op te leren.
Je weet niet hoe die op bit ofzo gaat reageren en je bent niet van plan wedstrijden te rijden.
Leer je hem mooi en perfect bitloos, of met bit op ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:54

Dat ligt aan het paard :) , heb 3 jarige die ik rijd met bit beleerd.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:10

Waarom ?
Dat is echt pijnlijk voor een paard tot en met 5jaar. Taden wissel namelijk en gevoellig tandvlees en mond
Eingelijk zou het niet mogen op een jong paard een straf bit in te leggen, zelfs een gewoon bit maar ja.

Met bit heb je zowiezo druk, en die druk kan tot 15kg oplopen in zo een klein gevoellig mondje.
En dat is nog maar 1punt van alle 10-talle nadelen van bit, die zelfde nadelen zijn er ook met een rustige hand. Als je zegt dat je gaat wedstrijd rijden dan snap ik het (ben er dan wel nog altijd niet voor).
Maar als je geen wedstrijden gaat rijden vind ik het absurd.

Het paard kan dan prachtig worden opgeleerd zonder bit, want de meeste mensen blijven met bit rijden voor wedstrijden denk ik.

- ik ga PS tot vanavond niet meer antwoorden wegens persoonlijke redenen-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:20

Waarom niet? Ik wil wedstrijden gaan rijden daar rijd ik haar ook voor en bovendien zou het kunnen dat ze ooit verkocht wordt dan is het erg handig dat ze met bit bereden is. Tanden wisselen houd ik streng in de gaten als ze wisselt heeft ze geen bit in. Vraag me af waar je de wijsheid vandaan haalt dat ik een straf bit erin zou hebben? Ze loopt op een simpel dubbelgebroken trensje ;) .

15 kg druk dan moet je wel heel veel kracht zetten en dat zet ik niet. Rijd haar met dezelfde druk als mijn eigen pony die bitloos loopt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:23

@ Xiniee:
Mooi en perfect bitloos? Ik vind bitloos niet mooi en perfect, dus vind het sowieso een vreemde vraag.
Ik zou zeggen: Beleer je je 3 jarige paard bitloos of met bit? Zoals jij je vraag stelt is hij subjectief.

Ik beleer hem met bit. Nou ja, ik heb hem vorig jaar met bit beleerd.

Maar ja, eigenlijk mag ik geen antwoord geven op je vraag, want ik ben wedstrijdruiter, duss...

Verder is de tandarts bij mij geweest, toen mijn paard 3 was en toen had hij nagenoeg al zijn tanden al gewisseld. En jij vindt het niet goed, dat is wederom jouw mening.

En sorry, maar als je dan TEGEN het bit bent, dan ben je ook echt TEGEN, dan ga je niet in 1 keer wedstrijdruiters... Nou oke...

En tot slot, je hebt van meerdere mensen een antwoord gekregen, op de vraag, die je naar eigen zeggen nu 4 keer gesteld hebt?
Ik zou zeggen: Lees wat er staat, dan had je de vraag geen 4 keer hoeven stellen! Mensen blijven niet iedere keer opnieuw antwoorden. Ook niet als het een jonger iemand, in dit geval 14 jaar, betreft.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:24

Hebben jullie overigens al eens bodypump gedaan?
15 kg? dat kan ik best wegdrukken, makkelijk zelfs, maar dat is echt niet de kracht, die ik op een mond zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:33

Yvank_ schreef:
15 kg druk dan moet je wel heel veel kracht zetten en dat zet ik niet. Rijd haar met dezelfde druk als mijn eigen pony die bitloos loopt.

Nee hoor.

Op deze site vind je berekeningen en uitleg: http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitlo ... ex_nl.html en doorklikken naar de pagina 'Vergelijk'.

Citaat:
Bitten zijn wel degelijk bedoeld om directe druk door trekken over te brengen, waarbij de gemiddeld gebruikte teugel ongeveer 15 mm breed is. Maar teugels zijn platte dingen, en daarom niet direct vergelijkbaar met koord. Een touw met een plat aanvoelend drukvlak van 15 mm is immers veel dikker.
Aan de andere kant zit het bit, wat weer wel een rond ding is en varierend van 7 tot 18 mm. Laten we daar een gemiddelde van 12 uit pakken en een simpel basis trensbit (snaffle) zonder extra hefboom-, knijp- en kettingwerkingen... en als ik niet te krenterig doe geef ik dat bit 20 mm over de lagen waarop het bedoeld is in te werken (De biomechanische werking van bitten is véél ingewikkelder en vaak gemener, maar nogmaals: laten we het vergelijk simpel houden).

En daarmee kom ik uit op dat dit bit een ongeveer 8 maal directe signaalversterking ingebouwd heeft, nog afgezien van werkingen die in het verhemelte prikken, of draaien, of nog anders. En dit was dus een als "vriendelijk" beschouwd bit.
Geen wonder dus dat de bediening, zoals ik dat in paardenboeken door historisch en internationaal erkende experts beschreven heb gezien, een verfijnde behoort te zijn. Echter ook hier is de praktijk vaak anders; zelfs bij "moderne dressuur van het hoogste niveau" werd mij een basis-teugeldruk van 1 KILO als heel normaal opgegeven. Oplopend tot 3 - 10 kilo zelfs (andere mondelinge bron) en dan hebben we het nog steeds over gewaardeerde FEI-dressuurruiters. Ook dat heb dus maar eens in literatuur geverifieerd, en volgens metingen van Clayton "standard rein tension would be five pounds, but once a horse throws up its head that can instantly increase to 30 pounds" (pound = 453.5924 gr = 0.4535924 kg), standaard druk dus al ruim 2,25 kilo met pieken naar 13,5 kilo (dat is een volle krat bier in iedere hand!). Maar zelfs die geaccepteerde 2,25 kilo basis-trekspanning wordt echter al (x8) 18 kilo druk in de paardemond.
Als we aan dit plaatje ook nog eens een extra hefboomwerking toevoegen (bijv. dressuurstang), moet de signaalversterking uiteraard vermenigvuldigd worden met de verhouding van de hefboom in de stangwerking. Als we, gewoon als niet al te extreem gemiddeld voorbeeld, een stang (wereldwijd in gebruik) nemen met 3x hefboomwerking dan verkrijgen we:

nominale teugelspanning 2,25
(verhouding handdruk/monddruk) x8
(hefboom) x3
TOTAAL 54 kilo!!!

En dan vindt men nog niet eens dat eraan getrokken wordt.... Dit is naar mijn mening niets anders dan een voor het paard onontsnapbare vorm van tortuur; bij verschil van mening met het ruitertje kan op deze manier de cumulatieve druk in de mond gemakkelijk oplopen tot 250 kilo.... Een perfect voorbeeld van "geleerde hulpeloosheid", en als zodanig bevestigd door de vele paarden die ten einde raad ontdekt (en gedurfd!) hebben dat ze toch wél "door het bit heen kunnen lopen".

Tortuur ook die niets te maken heeft met efficiëntie in communicatie, maar juist contraproductief is vanwege de sensorisch ongevoelig makende werking er van. Wat er in feite overal gebeurt is dat paarden maar wijs moeten zien te worden uit vage instructies vol ruis ("The data indicate that tension in the reins is constantly changing and there are spikes in the tension profile that occur in rhythm with the horse's footfalls. These appear to be the result of the almost imperceptible nodding motion of the horse's head. The peak tension and the relationship between inside and outside reins seems to differ between riders." - Clayton c.s.) en zware aversieve prikkels.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:42

De eerste zin klopt mijn inziens al niet of is geschreven door iemand, die anti bit is.

Citaat:
Bitten zijn wel degelijk bedoeld om directe druk door trekken over te brengen.

Dat trekken... Sorry maar vind ik een erg vreemde bewoording.

Woorden als: Laten we daar.. Niet te krenterig doen...
Sorry, maar erg objectief lijkt me dit stukje niet.
En ook nog eens erg overdreven. Dit is dus wat ik bedoel met een niet objectief onderzoek.
Anders zou je namelijk deze bewoordingen nooit en te nimmer gebruiken!

Verder wordt er nergens uitgelegd, waarom je ineens met 8 keer vermenigvuldigd.
Dat komt op mij over als: Ach laten we eens een greep doen!

Plus dat het een site is, die 'halsters' verkoopt, maar sorry... Commercieel belang?
Laatst bijgewerkt door Tendance op 02-09-11 19:20, in het totaal 2 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:59

Bandida schreef:
Arabesk schreef:

Moehahaha :D
Ja dat heb ik ook wel eens, en daar sta je dan rommelig naast te wezen. Misschien heeft Fahya wel gelijk, op een paar afgeborstelde exemplaren na is het één bende punkers die bitlozes ruiters haha :P

hoo hoo, dat zei IK niet:P. dat zei ".....groom" ik grapte er over vérder. en vroeg me zelfs af WIE de punkers nu waren, de bitloze, of de métbit-ruiters!! ;)

Xiniie, ik heb niet het idee dat jij gelezen heb wat ik, en meerdere geschreven hebben als antwoord.. dat ligt totaal aan het paard!!
In jou geval met een 3jarige inrijden: als dit een rodeoshow wordt dan blijf ik het niet proberen bitloos... toch hangt het ook af vd situatie. is er een tijdslimiet? want ik 'moet' min of meer binnen 2 maanden max het paard zadelmak hebben voor klanten. niks moet natuurlijk, maar dat word graag gezien ivm geld, en gemis van het paard thuis, en omdat het bij de meeste paarden ook kán. dus als er dan geen vooruitgang geboekt wordt bitloos bij een draakje, waarom dan geen bitje in zodat het goed gaat? en stressvrij?
Als ik alle tijd heb zal ik het langer bitloos proberen. Maar als het gevaarlijk wordt zal ik proberen wat er gebeurd als er een bit bij komt kijken.

Ik denk dat ik verder nu alleen nog mee lees hier. er gaat te veel tijd in zitten ook, en daar is het te mooi weer voor ;)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:38

Ik vraag me vaak af of jullie verder denken dan een bit in de mond met 2rimpeltjes aan zij mondhoeken (wat overgins ook fout is).
Maar, hier ga ik weer, dat een bit pijn kan doen zonder druk van de ruiter.
Ik blijf er op doordrukken, maart niemand die hier zegt "Ja, een bit doet pijn ook zonder druk van der ruiter..." Maar dat iedereen hier blijft zeggen dat een paard het bit aanvaard etc etc.
Een paard aanvaard de druk en leert er me leven, maar daardoor is de druk, het geprik het geduw op gevoellige plekken in de mond niet weg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:45

Xiniee schreef:
Ik vraag me vaak af of jullie verder denken dan een bit in de mond met 2rimpeltjes aan zij mondhoeken (wat overgins ook fout is).
Maar, hier ga ik weer, dat een bit pijn kan doen zonder druk van de ruiter.
Ik blijf er op doordrukken, maart niemand die hier zegt "Ja, een bit doet pijn ook zonder druk van der ruiter..." Maar dat iedereen hier blijft zeggen dat een paard het bit aanvaard etc etc.
Een paard aanvaard de druk en leert er me leven, maar daardoor is de druk, het geprik het geduw op gevoellige plekken in de mond niet weg.

Ik kan dit amper lezen, kan jij het opnieuw uittypen in normaal Nederlands?