Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
swartbeessie schreef:Ze noemt 20 tot 25 procent en noemt beide waarden. Wel goed lezen...
Sideswipe schreef:swartbeessie schreef:Ze noemt 20 tot 25 procent en noemt beide waarden. Wel goed lezen...
Klopt, ik heb het wat ongelukkig geschreven.
Wat ik bedoel is dat ze (zo lees ik het ) een range aanhoud van tussen de 20 en 25 % terwijl dat andere artikel (van de US cavalry) een rang aanhoud tot de 20%.
Uiteraard is speelt gezond verstand ook mee, enwat je ambitie is (af en toe een relaxed bosritje of wil je kampioen eventing worden)
Dit is wel iets wat mij bezig houd (heb gehouden) aangezien ik zelf 83kg ben (normaal postuur, niet dik, geen bierbuik oid).
Sideswipe schreef:Renee_S schreef:Sorry maar ik ga met mijn voorgangers mee, ik vind je ook te zwaar. Mijn fjord is wat kleiner maar een stuk breder gebouwd, voor hem vind ik rond de 75 de max. Zoiets lijkt me ook een geschikter maximum gewicht voor de pony op de foto, mede door de smalle bouw
Hoe zit het dan met de Fjorden, ik lees wel dat ze makkelijk volwassen kun dragen.
Ik ben zelf 1,82 en 83 kg (man) dus zou dan geen Fjord kunnen rijden als ik dat zou willen?
Er komt dan ook nog kleding en een zadel bij natuurlijk, dus je mag er dan wel 10kg bij optellen.
swartbeessie schreef:Ze noemt 20 tot 25 procent en noemt beide waarden. Wel goed lezen...
LoveBodin schreef:Ik vind het ook absurd.
Dan zou vrijwel iedereen op Arabiertjes kunnen rijden (mijne weegt zo'n 450kg, dus met 90 mag je erop blijkbaar. En dat is dan 20%.).
Was er trouwens ook niet ergens een onderzoek dat de grens tussen de 10 en 15% lag? Want dat lijkt mij een stuk realistischer eigenlijk. 20% is al heel erg veel, 25% helemaal absurd. Dat kan toch niet goed zijn voor de rug.
LoveBodin schreef:Ik vind het ook absurd.
Dan zou vrijwel iedereen op Arabiertjes kunnen rijden (mijne weegt zo'n 450kg, dus met 90 mag je erop blijkbaar. En dat is dan 20%.).
Was er trouwens ook niet ergens een onderzoek dat de grens tussen de 10 en 15% lag? Want dat lijkt mij een stuk realistischer eigenlijk. 20% is al heel erg veel, 25% helemaal absurd. Dat kan toch niet goed zijn voor de rug.
Knorretjee schreef:LoveBodin schreef:Volgens mij lag de grens inderdaad bij 10 à 15% want er moet ook nog een zadel etc. op de rug van je paard.
Pepperrr schreef:Maar qua kilo's kan er maar zo veel aankomen![]()
Je zit nu echt op het uiterste randje. Paar kilo's erbij en dan vind ik t echt niet meer kunnen
LoveBodin schreef:Pepperrr schreef:Maar qua kilo's kan er maar zo veel aankomen![]()
Je zit nu echt op het uiterste randje. Paar kilo's erbij en dan vind ik t echt niet meer kunnen
Eens. Je zit nog in de (late) pubertijd. Vaak word je nog wat voller en ronder en dus ook wat zwaarder.
Voor mijn pony (iets groter, 152 maar slank) heb ik als limiet ongeveer 60kg. Om je een idee te geven. Zelf ben ik gelukkig niet groot maar ook ik ben wel een paar kg aangekomen tussen mijn 16e en 18e. Dat is compleet normaal en moet je ook rekening mee houden.
XRuby_SymmyX schreef:Die link met die 25% dat klopt totaal niet! Mijn pony 1.36 van 385kg zou dan iemand op zijn rug krijgen (zadel van de kilos al afgehaald) van 86,5kg! Wat een arm beest zakt dan geheid door zijn benen. Gelukkig weeg ik 20kg minder
Sideswipe schreef:Ik vond deze nog........ Wat een onzin is er te vinden zeg..........![]()
https://everydayhorsing.com/how-much-we ... is%20180kg.
Horses like the Friesian, Clydesdale and Shire are all Draft bloodlines that weigh up and above 900kg. This means that draft horses have a much easier time carrying large and tall humans.
A Draft horse’s safe-carry weight is 180kg.
Dus met een fries kan ik aardig dooreten. Heb dan wel een heftruck nodig om mij in het zadel te tillen aangezien ik mijn lijf zelf niet meer in het zadel krijg als ik 180 weeg.....![]()
![]()
![]()
![]()