.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anonymous_

Re: [centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony Deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:44

Ja klopt ook, er staan ook zeker twijfelgevallen bij, maar soms idd ook duidelijk. Maar wel leuk om te lezen en de foto's te kijken!

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:47

Ja klopt ook, er staan ook zeker twijfelgevallen bij, maar soms idd ook duidelijk. Maar wel leuk om te lezen en de foto's te kijken!

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:47

Oeps... Bloos

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:50

Obesitas is "de" nieuwe volkziekte bij mensen.... de mens begint uit zijn voegen te groeien.
De paarden groeien echter niet mee natuurlijk.
Wanneer je echt zwaarder wordt zul je dus heel alert moeten zijn daarop, als in: misschien sneller schakelen
van pony naar paard. Ik zie daar wel eens pijnlijke voorbeelden van.
Of resoluut de pondjes uit het mondje weren natuurlijk... maar dat is een open doeltje.

MarisJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 07:20

Afbeelding
Kan dit nog??

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 07:53

Toen iemand zei dat ik te zwaar was voor ons pony ben ik gelijk op diet geweest. 5 kilo eraf. Maar zal dat 5 kilo echt veel uitmaken? Dat denk ik niet zo. Wel let ik op dat ik netjes zit en rijd.

Ik zie veel mensen hier twijfelen of ze op een fjord of halflinger kunnen. Dat vind ik wel onzin, of moet je een echt eel gebouwd half hebben. Een fjord kan alle (redelijke normaal) mensen dragen.

Ook heb ik gehoord dat de perfect maat paard heeft een schoft tussen je eigen boorst en je oogen.

Maris, het kan wel, mits je goed rijd. Als je stuitert zou ik het niet doen. En voor jezelf een aantal kilo eraf zou het plaatje beter maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:49

Ik zie aardig wat foto's voorbij komen waarbij "te groot" niet aan de orde is. Te zwaar misschien wel. Dan denk ik dus niet dat je naar het plaatje moet kijken, maar gewoon moet rekenen. Voor de sterke rassen is 20% van het gewicht van het paard het maximale. Daar hoort ook het zadel bij. Wanneer de pony te zwaar is, kan hij minder dragen. De minder sterke rassen zitten tussen de 12 en 20 %. Het is aan jezelf hoeveel risico je wil nemen, maar het risico wat JIJ neemt is eigenlijk het risico voor het paard, want die kán daardoor (eerder) last krijgen van slijtage.
Daarbij kan een ruiter die z'n paard goed trained en dan bedoel ik dus dat het paard sterke rugspieren heeft minder schade aanrichten dan met een minder gespierd paard. Ik zelf vind 20 % echt het max en zie liever minder belasting.
De meeste blessures komen toch door de ruiter,dus ook qua verkeerd rijden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:01

@ nyckle, het is goed dat je bent afgevallen Knipoog , niet alleen voor de pony maar ook voor jezelf! top hoor!

verder ben ik het ook met sweetheart eens, OK het gaat hier niet om plaatjeskijken, maar over het algemeen kan je redelijk stellen dat wanneer het plaatje niet meer kan, het voor de pony ook niet meer kan. echter zijn er ook foto's bij met bijv. een vrij lange ruiter die een stukje uitsteekt, en waarbij het dus niet mooi meer staat, maar waarbij de ruiter niet té lang of té zwaar is.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:36

Michelle99 schreef:
Toen iemand zei dat ik te zwaar was voor ons pony ben ik gelijk op diet geweest. 5 kilo eraf. Maar zal dat 5 kilo echt veel uitmaken? Dat denk ik niet zo. Wel let ik op dat ik netjes zit en rijd.

Ik zie veel mensen hier twijfelen of ze op een fjord of halflinger kunnen. Dat vind ik wel onzin, of moet je een echt eel gebouwd half hebben. Een fjord kan alle (redelijke normaal) mensen dragen.

Ook heb ik gehoord dat de perfect maat paard heeft een schoft tussen je eigen boorst en je oogen.

Maris, het kan wel, mits je goed rijd. Als je stuitert zou ik het niet doen. En voor jezelf een aantal kilo eraf zou het plaatje beter maken.

Ik denk wel degelijk dat het uitmaakt. Spieren zijn willekeurig. Vet niet. Spieren zitten vast aan je botten en zorgen niet voor een nashok. Vet zit gewoon los tussen de weefsels en dat gaat alle kanten op. Als jij 5kg aan vet kwijt bent, scheelt dat zeker een hoop voor je paard. (Goed trouwens dat je direct op dieet ging!)

Nu nog even over je tweede opmerking. Het is een veel gemaakte fout dat fjorden en haflingers veeeel meer kunnen dragen dan een normaal paard omdat ze 'sterk' zijn. Maar als je met je tenen voorbij de voorknie komt, dan ben je echt nog steeds te groot. Ook ik zie vaak haflingers en fjorden die te dik zijn waardoor men gelijk denkt.. die kan nog meer hebben. Dat is dus niet zo (die kan zelfs minder hebben dan normaal). Zoals superwoman al aan geeft, het scheelt echt niet zoveel qua gewicht wat paarden kunnen dragen. Het is een percentage bij een gezond paard in vergelijking met het gewicht van het paard. Maar hoeveel zwaarder zou een normale haflinger zijn dan en even grootte pony? Ik denk niet dat het veel scheelt. Daarbij komt ook nog eens dat we tegenwoordig steeds meer klassiekere haflingers en fjorden tegen komen, dus je je af kunt vragen: Zijn ze nog echt wel zo sterk als dat ze afgeschilderd worden en is er nog echt wel zoveel verschil?

Maris... Ik denk dat je wel iets te zwaar bent. Ik zou of afvallen of een groter paardje zoeken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:57

@ Nyckle: daar heb ik ook veel respect voor. Het zal zeker niet makkelijk zijn, maar jij en je paard hebben er beiden profijt van!
En 5 kilo afvallen helpt zeker, zeker wanneer je je spieren ook een beetje meer traint. Je zit is dan onafhankelijker, je benut meer je eigen kracht. Dat maakt het voor het paard veel makkelijker.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:39

sweetheart schreef:
Maar hoeveel zwaarder zou een normale haflinger zijn dan en even grootte pony? Ik denk niet dat het veel scheelt.

Volgens mij gaat het niet zozeer om het gewicht in totaal, maar de beenstand (hoe smaller het paard, hoe dichter de benen bij elkaar, hoe lastiger het zal zijn om iets (te) groot of zwaar te dragen). Ik heb ooit op de internet een formula gevonden om uit te rekenen hoeveel je paard kan dragen (was voor trektochten) deze gebruikt de omtrek van de pijp. Het is wel in 'inches' maar is zo duidelijk en verhelderend...

"Measuring a horse’s cannon bone is used by some in determining the approximate weight a horse can carry. A measurement is taken around the circumference of the foreleg, just below the knee. Add together the weight of the horse plus the rider and tack, and divide this sum by the cannon bone circumference measurement. Then divide that result by two. A number between 75 and 85 is good. If the number is over 85, you probably need a larger horse. Using this method, I measure the circumference of the horse’s cannon bone and get 7.5 inches. The body weight of the horse is 1,150 pounds and the rider and gear weigh 235 pounds for a total combined weight of 1,350 pounds. Divide 1,350 (total combined weight) by 7.5 (cannon bone) and I get roughly 185. Divide 185 in half and my final resulting number is 93. Using this calculating method, I either need to lighten my gear or get a larger horse to get the number down to around 85."

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:30

Ninx: Mooi verwoord.

Michelle99: Helemaal met je eens over de beenstanden e.d. Ik doelde alleen over de 'formule' Een paard kan 10-20% van zijn eigen gewicht dragen. Uiteindelijk het het gewicht wat een paard kan dragen met zo verschrikkelijk veel factoren te maken, dat er denk ik geen simpele formule voor te maken is. (En anders was die er al lang geweest.)

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:33

Over "hoeveel procent een paard van zijn eigen gewicht kan dragen", ik denk dat je met die 10/20 % wel een grove schatting kan maken. Maar er zit, zoals eerder al gezegd, natuurlijk een heel erg groot verschil tussen iemand die een bepaald gewicht "aan vet" heeft en iemand die datzelfde gewicht aan spieren heeft.
Niet banketstaaf bedoelt ofzo, maar 60 kilo aan spieren (niet al te letterlijk opvangen) en 60 kilo aan vet (idemdito) is nogal verschillend voor wat een paard op zijn rug voelt...

edit: typfouten

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:35

lovelucky schreef:
Over "hoeveel procent een paard van zijn eigen gewicht kan dragen", ik denk dat je met die 10/20 % wel een grove schatting kan maken. Maar er zit, zoals eerder al gezegd, natuurlijk een heel erg groot verschil tussen iemand die een bepaald gewicht "aan vet" heeft en iemand die datzelfde gewicht aan spieren heeft.
Niet banketstaaf bedoelt ofzo, maar 60 kilo aan spieren (niet al te letterlijk opvangen) en 60 kilo aan vet (idemdito) is nogal verschillend voor wat een paard op zijn rug voelt...

Juist! De factoren waar ik het over heb hebben ook niet alleen met het paard te maken, maar zeker net zoveel met de ruiter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:56

lovelucky schreef:

idd.
Dus welke conditie is het paard (goed of licht bespierd) en hoe zijn de ruiter-kwaliteiten?
Want iemand met meer spier dan vet maar weer minder ervaring heeft is óók niet bevordelijk voor de rug van het paard en zoals jij beschrijft is ook minder bevordelijk voor de rug.

Het blijft belangrijk om kritsch te kijken naar jezelf en het paard of de pony waar je op stapt.
Paarden-liefde en/of paardrij-liefde zie ik regelmatig voorbij komen....

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:08

Er zijn overduidelijke gevallen van mensen die te lang/zwaar zijn voor hun pony en daarbij kan je het van een foto beoordelen.
Maar verder zijn er gewoon onwijs veel factoren waar je zowel bij het mens als het paard naar moet kijken.

DKTJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:11

willen jullie nog even kijken naar mijn foto?
op blz 31?

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:13

Heb je misschien een duidelijkere foto?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:15

DKTJA schreef:
willen jullie nog even kijken naar mijn foto?
op blz 31?

die is erg slecht te zien. Ik denk dat je idd te groot bent.
Het lijkt alsof je erg achterop de rug zit en de beugels vrij kort.
Met langere beugels zal je hoogst waarschijnlijk te lang zijn.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:00

Bij ons in de buurt zijn ijslanders opeens weer heel erg in trek, en dan vooral onder volwassenen. Ik vind het alleen vaak echt niet passen, vooral als ze erbij moeten zeggen "IJslanders kunnen net als Fjorden en Haflingers gemakkelijk volwassenen dragen". Zo'n paardje zal er toch ook last van hebben als er voeten om zijn knien hangen, 70 kg plus vaak een te groot zadel op de rug... en dit zijn niet allemaal zo'n superbrede, hengstachtig bespierde paardjes.

Zelf moet ik ook maar eens aan het rekenen... Ik weeg 63, en mijn verzorgpony misschien 300??? Dan zou ik 45 mogen wegen?!

Hoe meet je haar gewicht eigenlijk? De omtrek van de benen ga ik zaterdag gelijk meten. Ze heeft ook niet zo'n hoeveelheid spieren... Al probeer ik haar wel mooi bol te laten lopen, en werk ik meesal alleen in stap.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:45

Safiera schreef:
Zelf moet ik ook maar eens aan het rekenen... Ik weeg 63, en mijn verzorgpony misschien 300??? Dan zou ik 45 mogen wegen?!

20% van 300 = 60. Verward
Maar ff in je profiel gespiekt en vind de zadels er niet bepaald goed uit zien en goed liggen Lips are sealed

Er zijn weegbruggen en "weeg"-linten. Dan meet je de omvang van je pony en daaraan zit en bepaald gewicht, natuurlijk iets minder naukerig dan wegen.

Over de ijslanders, dat vind ik ook vreemd. Ze hebben wel een sterk gestel, maar zelf zou ik me er niet prettig bij voelen om daarop te gaan zitten met m'n 172 en 63 kg

better save than sorry

MarisJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:20

kan het bij mij nog?? (foto staat halverwege pagina 33)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:56

@ safiera, voor dat jonge dier ben je niet geschikt, bovendien is het beestje veel te 'arm' om al op te stappen. het zadel ligt op de schouder en lijkt zo op het oog niet te passen.

de shet daaronder (liesje) heeft het zadel niet alleen op de schouder, maar ook op de lendenen liggen. dat zadel is dus veel te groot.
verder kan ik boomloos echt afraden, zeker als je eigen gewicht al redelijk richting de grens gaat. het zadel wat je op de bovenste (?) foto erop hebt verdeelt je gewicht totaal niet, en dit gaat dan ook zéker schade toebrengen aan de zachte weefsels op de rug.

een zadel hoort de druk 'gezond' over de paardenrug te verdelen, het moet dus zoveel mogelijk draagvlak pakken, de ruggegraat vrijlaten en voor zowel lendenen/ nieren als schouders voldoende ruimte laten. is dat niet mogelijk icm een passend zadel voor de ruiter, dan mag men concluderen dat de ruiter te groot is voor de pony. een zadel moet zowel de ruiter als de pony goed passen, aangezien de ruiter in een slecht passend zadel niet kan zitten, en wat een voor de pony slecht passend zadel aanricht weten we allemaal.

@ maris, ik denk dat je aan de zware kant wordt, maar ik zou graag weten wat je weegt. te lang ben je zeker niet, en je kleding daar vertekent denk ik ook.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:04

MarisJj schreef:
kan het bij mij nog?? (foto staat halverwege pagina 33)

Er hebben ook al eerder twee mensen op jou foto gereageerd he? Heb je het gezien? Knipoog

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:12

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt