[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:51

Leuk Kimmie! Goeie instructrice hoor ik daar :') . Zijn soms de kleine dingen die het doen he?

Kimmie25501

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 18:52

Dankjewel!
Djoopie, ja, dat zeker!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:54

Wat ziet dat filmpje er fijn uit! Fijn tempo, snelle reactie van shan en jij gaat er steeds meer stáán. Oefen.die zelfvertrouwen, want shan reageert echt heeeeeeeeel fijn zeg.
Misschien kun je af en toe een lesje blijven volgen bij VT?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:59

Leuk Kim! Ziet er goed uit, leuk ook om het commentaar van VT te horen. Als je het lastig vindt om zelfverzekerd over te komen...
-doe alsof er een touwtje aan je hoofd zit wat je een beetje omhoog trekt
-borstbeen naar boven/voren
-armen een beetje wijder ipv tegen je lijf en...
-breed staan! Voeten op schouder breedte! Dan kom je een stuk imposanter over

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:10

Kimmie25501 schreef:
Dankjewel!

De grondwerkles was erg leuk!
Eerst begonnen met werken in vrijheid, stappen, draven en galopperen. Erg gaaf om te doen, maar nog wel erg lastig. Voor Shan was het ook de eerste keer, maar hij deed het erg goed!
[ Video ]
Daarna geleerd hoe ik steviger moet staan, en geleerd hoe ik druk moest geven. Ook een trucje geleerd voor het wijken van de voorhand!
En zelfs een stukje begonnen met het rechtrichten!
Ik moet zelf echt nog leren om wat minder te schrikken en veel meer zelfvertrouwen te hebben.
Aan het einde nog een stukje door het bos gewandeld, dat deed hij heel braaf.
Morgen heb ik weer les in de groep.

dit ziet ersuper uit zeg!! toppie!

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:01

Fijne update! Heel leuk filmpje, jullie werken daar echt samen. Mooi om te zien!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:21

Goed zeg, Kimmie +:)+

Dat moet een fijn gevoel geven :+:

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:54

Ik volg al een hele tijd stil mee, maar wil nu graag even reageren. Ik vind dat je goed bezig bent met je nieuwe paard en netjes reageert op het advies wat je regelmatig krijgt.

Daarnaast vind ik het filmpje van je grondwerkles heel leerzaam, vooral door het commentaar erbij. Bedankt voor het delen!

Ik kruip weer onder mijn steen. :Y)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 03:16

Super! +:)+

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 10:11

EW, was ik ook zeker van plan! Als ik weer verder wil, of tips wil.
Danique, bedankt voor de tips! Zei Nikki ook al idd :j
Anouk, had mijn moeder precies zo gefilmd haha. Dan kan ik het later nog een keer terugkijken.
Verder bedankt allemaal!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 14:11

Les was vandaag niet echt leuk. Veel te druk, in een kleine bak. En ook nog eens kleine kinderen erbij die amper kunnen galopperen. Ik zit er over te twijfelen te stoppen met groepsles. Ik deed het om nog samen met vriendinnen te kunnen rijden, maar dit is gewoon voor niemand leuk.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:57

Was shan ondanks de drukte wel fijn te regelen?

Snap dat de les op deze manier niet leuk Is. Overleg je overweging eens met je ouders

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:26

Ik ben ook gestopt met rijden in de groepslessen op mijn manege toen ik men eigen paard had. Dan merk je pas dat je echt vooruit kan en wil, en dan kan je je voordeel niet meer halen uit de groepsles. Niet om grof te zijn, maar op de meeste maneges kunnen de groepsles paarden niet meer dan mee de rondjes lopen, en kan je meer leren op jezelf of met een lesgever

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:31

Geweldig, die reacties van Shan op jou je grondwerk-les-filmpje. Dat is echt een heel fijn paard, erg fatsoenlijk en opmerkzaam.
Hier kun je heel veel van leren, en zie je duidelijk in wat ik je eerder probeerde te vertellen: ook grondwerk/longeren, alles moet je léren, én je leert van lieverlee je paard kennen, lezen en dat nem je weer mee als je op zijn rug zit.
Jullie gaan nog een fijne, leuke en leerzame reis samen tegemoet, vermoed ik.

Over die tegenvallende groepsles: tsja, misschien heb je in dit stadium meer aan privélessen, bespreek het eens met je ouders, want dat kost natuurlijk meer.

Misschien kun je buiten het volgen van de groepslessen, eens per 2 weken privéles met Shan nemen?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 20:27

EW, best wel. Hij ging er een keer vandoor, op zijn dooie gemakje in galop. Ik had er wel lol om haha.
The_Cat, dat is ook wel zo. Maar ik reed vooral nog in de groepsles om samen te rijden met mijn vriendinnen, en nu ook om Shan te laten wennen aan andere paarden.
terpetijn, ik heb sws al elke week privéles! Groepsles was echt voor de gezelligheid.
Maar we hebben afgesproken dat ik het ga overleggen met mijn instructrice, misschien ga ik er een tijdje uit en kom dan terug of zo. De manegepaarden bij ons kunnen wel wat meer en zijn over het algemeen beter opgeleid. Worden ook vaak gereden door ervaren mensen en ook vaak geleasd. Wat ik zelf dus ook deed.
Morgen gaat Sophie Shan voor de eerste keer longeren. Ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:08

Wat een leuk filmpje van je grondwerkles! Shan gaat echt goed meedenken en op een gegeven moment staat hij echt te kijken naar jou met volle aandacht om te zien of je nog iets van hem wil of niet. Heel anders dan voorheen. Ik hoop stiekem dat je hier meer lessen in gaat nemen, want zo leg je samen een hele mooie basis van vertrouwen en leer je elkaar begrijpen. Misschien voor de eerste maanden extra grondwerkles nemen ipv groepsles? Want ik spreek uit ervaring dat er ook met grondwerk snel foutjes in sluipen als je er pas mee begint. Je gaat al vlug teveel doen, of onbewust verkeerde houding en signalen geven enz. Als je nu in het begin even wat les krijgt, voorkom je dat die foutjes erin sluipen en blijft Shan alert op kleine hulpen. En je kan ook zoveel leuke nuttige dingen doen met grondwerk, dat houdt het ook afwisselend.
Maar vooral top dat de eerste les al zo goed ging!

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 02:02

Stille meelezer: Jullie zijn van ver gekomen Kim maar dit ziet er super uit! Blijf vertrouwen houden in jezelf en in Shan, de rest komt vanzelf.

En vertel me niks over onzekerheid haha toen mijn paard er net was en ik ook 0 overwicht had was ik zo bang dat ik als mn moeder of zus wouden dat ik een rondje ging stappen, me snel achter de stal verstopte hahaha.
Ik denk dat het bij mij zeker een halfjaar geduurd heeft voor ik met vetrouwen ging rijden.

En nu 5 jaar verder weet ik dat King kopen de beste beslissing ooit was. 1000x naast gelegen (ook in de vorm van een ritje met de ambu) maar ook zo ontzettend veel leuke dingen gedaan (2e op springwedstrijd 60 cm, lachen man met je tink tussen de sportpaarden)

En Nikki is DE persoon om je te helpen.
Ik ben van mezelf onzeker en was een keer bij Nikki om foto's te maken. Ik was aan het kijken hoe ze met Django aan het rechtrichten was tot ze vroeg of ik hem over wou nemen. Je kon gelijk aan django merken dat hij me niet begreep en dat was ook het moment dat nikki me heeft uitgelegd hoeveel invloed onze houding heeft op ons paard. Sindsdien ben ik daar heel bewust mee bezig.

Natuurlijk zitten er altijd mindere dagen tussen, die heb ik ook. Probeer zoveel mogelijk consequent te zijn. Hoe lief ik King ook vind, als hij zich misdraagt corrigeer ik hem wel.

Heel veel succes met deze knapperd!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 10:00

abc, vaker grondwerkles ga ik zeker nemen! Ik weet nog niet of ik dat ga doen ipv groepsles, dat ga ik overleggen met mijn instructrice.
Diedelo, dankjewel!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 13:44

Vandaag weer naar Shan geweest. Eerst hebben Sophie en ik hem samen gepoetst en ook weer geoefend met achterhoefjes optillen. Hij vindt het nog steeds wel lastig. Deze keer had ik het zonder touw gedaan, maar hij heeft nog moeite om ze netjes op te tillen.
Daarna naar buiten gegaan zodat Sophie wat kon oefenen met longeren. Wel alleen in stap, omdat de bak erg hard en bevroren was.

En hem ook nog even los laten staan.

Afbeelding

Daarna hebben we hem weer op stal gezet.
Morgen ga ik wss beginnen met vrijheidsdressuur, want vandaag krijg ik hopelijk het vrijheidsdressuurboek van Nalanta met Sinterklaas.

Kimmie25501

Re: [VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 14:46

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 14:15

Gisteren voor pakjesavond het vrijheidsdressuurboek van Nalanta gekregen, en een hele gave foto van Oreo op een soort van canvas. Ik moest bijna huilen toen ik het zag haha. Ik zal jullie er later nog een foto van laten zien. Vandaag ga ik Shan denk ik even losgooien en laten rennen. Meer niet, want ik heb nog geen tijd om het boek door te nemen, en hij moet echt zijn energie even kwijt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:59

Zoals je nu bezig bent aan de leuke en spannende ontdekkingsreis tussen jou en Shan, denk ik dat je helemaal geweldig bezig bent.
Shan is echt een vreselijk leuk paard waar je nog lang plezier mee kunt hebben.
Oreo zal je natuurlijk nooit kunnen vergeten, maar Shan is nu jouw echte leerpaard, voor nu en in de toekomst.

Daar ga je vast en zeker nog een enorme hoop plezier mee beleven. Hij komt bij me over als een fantastisch geduldig , opmerkzaam en vriendelijk paard, dat ook best heel vergevensgezind is als er eens een miscommunicatie tussen jullie ontstaat in de "elkaar leren kennen" fase.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 15:03

Dankjewel. Dat is natuurlijk ook wel zo. Maar ik mis Oreo echt nog steeds verschrikkelijk. Hij was zo verschrikkelijk lief en we waren echt een team. Dat komt natuurlijk nog wel met Shan, maar voor nu is het even moeilijk. Verder is Shan natuurlijk ook echt geweldig! En we worden echt nog wel maatjes, maar ik heb het er nog wel enorm moeilijk mee. Ze zeggen wel dat verdriet slijt, maar bij mij lijkt het alleen maar erger te worden. Ik kan dit ook nog echt niet typen zonder tranen in mijn ogen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:12

Dat begrijp ik: en dat is ook niet meer dan normaal... je had zoveel hoop op en plezier met Oreo, die voor jou een paard uit duizenden was. En dat dat dan zo moest aflopen is natuurlijk hartverscheurend.

Shan is geen Oreo en dat wordt hij ook nooit, maar Shan is een paard dat niet voor niets op je weg is gekomen... hij gaat je vreselijk veel leren, hij is er niet om je Oreo te doen vergeten, maar om alles wt je door Oreo hebt geleerd, verder me en door hem uit te werken.
Oreo heeft dat pad gebaand... Shan gaat het samen met je verder bewandelen.
Ik zie Shan écht als een paard voor jou, en dikke maatjes worden jullie écht nog wel.

Intussen mag er natuurlijk plaats zijn voor je verdriet om Oreo, het is niet niets geweest allemaal, dat gaat niet zomaar vergeten zijn.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 19:27

Dankjewel! Je tekst ontroerd me. Mooi geschreven en heel waar.