[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 11:19

Ja, en het lag er denk ik ook aan dat hij toen die keer dat ik viel zo erg geschrokken was toen ik opstapte. Dat ga ik ook zeker doen, maar wanneer weet ik nog niet. Ik heb het zo druk met school en alles, dat ik eigenlijk nergens anders meer tijd voor heb. Maar vandaag heb ik ook een gesprek op school waarin ik dat ook ga bespreken. Ik kijk ook echt enorm uit naar mijn les vrijdag. Als mijn verzorgster grondwerk doet, ben ik er over het algemeen altijd bij. Dan kan ik haar sws corrigeren. Dankjewel!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 10:05

Gisteren ging het rijden weer goed.
Eerst heb ik hem kort gepoetst, maar het was erg koud, dus niet te lang.
Daarna heb ik hem even gestapt buiten, omdat de bakken bevroren waren, kon ik niet longeren.
Daarna ben ik gaan rijden. Nou ja, eerst in de binnenbak gestapt, want ik moest wachten op mijn instructrice. Daarna gingen we opstappen. Hij vond het weer wat spannend, want iemand was galoptraining aan het doen met een vrij hard stampend paard :')
Hij ging wel een keertje opzij, maar toen hij stilstond, ben ik er gauw opgestapt.
Het wegstappen gaat ook steeds beter. Mijn instructrice heeft hem even aan de longeerlijn gehad, en toen ben ik losgegaan. Eerst rustig ingestapt, en daarna gaan draven. Vooral veel voltes meegenomen, een ook wat overgangen van stap naar draf en andersom. Ook wat gewerkt aan het wat rechter krijgen op rechts. Daarna ook nog gegaloppeerd. Omdat het ontzettend druk in de bak was, niet te lang. En op de volte. Als het weer wat rustiger is, kan ik ook een stukje rechtuit proberen. Daarna weer afgestapt en aan de hand uitgestapt. Het gaat echt steeds beter!
Vandaag gaat Sophie even naar hem toe. Dan gaat ze hem denk ik even poetsen, want het is nu veel te koud en bevroren om naar buiten te gaan.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:45

voor het opstappen kan je ook werken aan 'parkeren' bij het werk aan de hand. Als hij het echt als een oefening gaat zien, kan hij zich daar meer op focussen. Ik geef de mijne nog regelmatig een snoepje als ik er op gestapt ben zodat het echt een duidelijke oefening blijft. Het is uiteraard een kwestie van vertrouwen, maar dit kan een trucje zijn om voor wat afleiding te zorgen ;) parkeren is ook nog eens een heel handige oefening voor veel andere dingen.

Ik ben heel blij te horen dat het zo goed gaat Kimmie!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 13:47

Bedankt voor de tip! Trouwens even over het snoepje geven als je erop zit, kan dat wel met bit?
Ja, ik ben ook erg blij!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:57

Kimmie25501 schreef:
Bedankt voor de tip! Trouwens even over het snoepje geven als je erop zit, kan dat wel met bit?
Ja, ik ben ook erg blij!

Ja hoor, als je niet zeker bent kan je ook een klontje geven, dat smelt snel in de mond, maar de mijn heeft geen moeite. Ik geef hem wel even teugel tot ik heb 'zie' slikken, want kauwen met druk op het bit is moeilijk en dan gaan ze het sneller gewoon inslikken.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 14:05

Ah oke! Fijn!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 09:30

Ik heb nog geen reactie wat Sophie gister met hem heeft gedaan. Maar ik gok iets van poetsen.
Vandaag ga ik tussen al mijn schoolwerk door weer eventjes grondwerk met hem doen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:24

SinneJ schreef:
Kimmie25501 schreef:
Ja, ik ben ook erg blij!

Ja hoor, als je niet zeker bent kan je ook een klontje geven, dat smelt snel in de mond, maar de mijn heeft geen moeite. Ik geef hem wel even teugel tot ik heb 'zie' slikken, want kauwen met druk op het bit is moeilijk en dan gaan ze het sneller gewoon inslikken.

Doe ik ook altijd met opstappen.
Sinds ze dat door heeft, blijft mevrouw rustig staan wachten op het snoepje, ipv dat ze meteen weg is.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:59

Doe ik ook. Parkeren is een oefening, dan krijgt hij een minuutje rust en mag gewoon blijven staan, daarna stap ik op en ze weten dat als ik erop zit, ze eerst een snoepje krijgen. Daarna vraag ik pas om weg te stappen wanneer ik het vraag, niet eerder. Ineens ook een goede buigingsoef als ze het snoepje moeten aannemen uit jou hand als je erop zit, moeten ze lekker stretchen. Ik geef altijd het snoepje aan de kant op welke ze het het moeilijkst vinden om te buigen. Je hoeft ook niet van die grote snoepjes te nemen, dat is inderdaad niet handig. Neem gewoon 1 of 2 korreltjes biks, veel handiger en kan hij makkelijker kauwen met bit.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:55

Shan zal misschien niet zo extreem gericht zijn op voer als mijn pony, maar ik kreeg deze tip ook met mijn pony. Zij werd zo gefocust op het snoepje/brokje, dat er totaal geen focus meer op mij was... Voor niet elk paard werkt dit... Als Shan niet extreem gefocust is op voer, zou het wel kunnen werken.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:07

De mijne was eerst gevaarlijk met voedselbeloningen, maar ik ben gewoon consequent geweest; mijn persoonlijke ruimte wordt gerespecteerd, als hij te dicht komt zwaai ik met mijn armen en als er 1 hem raakt is dat zijn eigen schuld, moest hij maar niet zo dicht staan. Bedelen is helemaal uit den boze. Je moet beginnen met het achterwaarts, parkeren en 'voedselweigeren' aan te leren voor je met iets anders begint, zeker als je nog wat worstelt met meerdere dingen tegelijk.

Mijn paard krijgt doorheen de training meerdere voedselbeloningen ook onder het zadel wanneer ik blij was met een reactie of een extra moeite bij een nieuwe oefening. Hij weet dat er toch iets te verdienen valt, is het niet bij het opstappen, dan is het enkele minuten later.

Ik geloof dat elk mentaal ietwat gezond paard dat kan leren (dan bedoel ik niet de extreem dominante, maar die zou ik sowieso niet aanraden aan iemand als Kim) het betreft hier dus Shan, en als ze zelf wat consequenter wordt naarmate ze zekerder wordt, zie ik dat geen problemen geven.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:17

Gewoon een lekker kriebeltje onder de manen ;)

Hij verricht geen kunstje, hij doet gewoon normaal!

En heel pijnlijk, zo'n paardenschedel tegen je hoofd als je nog even aansingelt %)

Het moge duidelijk zijn dat ook ik geen voorstander ben van snoeperij uitdelen :D

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:30

Dat komt omdat niemand ooit aandacht besteedt aan de basisbeginselen. Als je paard bedelt, ben jij niet duidelijk genoeg. :)

Het is wetenschappelijk bewezen dat positief trainen een effectievere manier van trainen is en ook minder stressvol. Positief trainen is overigens inderdaad ook met kriebels :j Maar voor zover ik weet traint Nikki ook zo, dus dat zal dan nog wel langskomen tijdens je grondwerkles. :) Ik ben benieuwd hoe dat gaat, leuk!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 13:38

Die zal ik misschien ook meenemen. Maar nu nog niet. Ik heb nog geen beleefdheid op voedsel getraint, dus nog geen goed idee. Ook vind ik het niet erg praktisch. Dus ik denk er nog even over na.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:00

Was ook niet als tip voor jou, meer op de mensen boven mij.

Ga eerst maar lekker met Nikki aan de slag :j

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:03

Ha jah :x de mijne wilt absoluut eerst zijn snoepje alvorens je kan opstappen :/

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:36

Er is niet een manier de juiste.. bij mij werkt kriebelen op de hals, dan gaat ze helemaal ontspannen staan. Bij een ander kan iets lekkers werken.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 19:53

Ga ik zeker doen!

Vandaag ipv grondwerk toch gelongeerd. Heb het erg druk en morgen een schoolexamen, dus even snel tussendoor gedaan. Met achtervoetjes optillen deze keer geoefend zonder halstertouw, ging al ietsje beter!
Daarna gelongeerd. Hij deed het heel braaf maar hij ging wel heel makkelijk van de hoefslag af. Iemand nog tips om hem daarop te houden?
Daarna was het echt heel grappig! Hij ging superhard in galop, ging keihard snurken en gooide zijn staart omhoog. Het leek net een arabier _O-
Toen ik hem terugnam naar de draf (waar hij heel makkelijk op reageerde gelukkig) ging hij echt supergaaf draven in die arabier style. Mijn vader had gehoord van de dierenarts dat hij wss nooit een mooi loopje zal krijgen (door het shire bloed), maar van wat ik zag, was dit echt geweldig! Ik vind het wel een beetje jammer dat ik het niet op film heb haha.
Sophie kan helaas vrijdag niet komen bij de grondwerkles. Want ze moet haar surprise nog maken. Dat snap ik ook heel goed, ze is nog maar 11 en moet niet al haar tijd aan Shan besteden. Zondag mag ze hem voor de eerste keer proberen te longeren, hij is nu zo braaf.
Het enige wat ik nu nog voor hem moet kopen is een thiedemann voor het naar buiten gaan. Dat had de oude eigenaar er ook aanhangen, en lijkt me voor nu nog het veiligst.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:26

Mooie feedback van je paard. Hij gaat zich steeds meer op zijn gemak voelen. *D

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:41

Succes met je examen! Vind het heel leuk dat je updates blijft plaatsen :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 09:29

Dankjewel!
Ik vind het zelf ook erg leuk om nog updates te plaatsen :j
Vandaag dus de grondwerkles, ik ben erg benieuwd!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:42

Maar eerst heel veel succes met je examen!

Verheug je maar op je grondwerkles, dat helpt ontspannen, succes +:)+

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 18:41

Dankjewel!

De grondwerkles was erg leuk!
Eerst begonnen met werken in vrijheid, stappen, draven en galopperen. Erg gaaf om te doen, maar nog wel erg lastig. Voor Shan was het ook de eerste keer, maar hij deed het erg goed!

Daarna geleerd hoe ik steviger moet staan, en geleerd hoe ik druk moest geven. Ook een trucje geleerd voor het wijken van de voorhand!
En zelfs een stukje begonnen met het rechtrichten!
Ik moet zelf echt nog leren om wat minder te schrikken en veel meer zelfvertrouwen te hebben.
Aan het einde nog een stukje door het bos gewandeld, dat deed hij heel braaf.
Morgen heb ik weer les in de groep.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:46

Ontzettend leuk om je updates te lezen! Ik lees al tijden mee, en wil je toch wel een compliment geven voor je reacties op alle kritiek die je hebt gehad!

Blijf vooral updaten! Het komt zeker goed met jullie!

Witje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:49

Superleuk. Knap hoor :)

Ik vind jullie hartstikke leuk samen <3