Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:29

Xiniee schreef:
Ik ben er 100% van overtuigd dat elk paard liever op de wei staat dan een uur in de van om da even te gaan rondhuppelen met stang en trens en 2meter lange sporen, of dat elk paard liever met het neusje naar beneden loopt dan in een "krul", en dat elke paard liever geen sporen en geen zweep wilt tijdens het rijden.
![/b]

Onzin als ik even kort mag inspringen.

Ik heb een pre, een heerlijk paard, heerlijk om te rijden, en hij vind het ook prettig!
Ik heb diverse optomingen geprobeerd zowel met als zonder bit. Ik rij hem met pelhelm

Mijn paard zegt me duidelijk dat hij geen trens wil, en zeker niet bitloos.. Zijn reakties naar mij waren overduidelijk, het was geen fluisteren maar schreeuwen hierin..
Mijn paard is op de pinken te besturen, daar hij als arbeidspaard veel op de benen gereden wordt.

Hij is geen dooie donder, geen sufkop, die alles maar gelaten over zich heen laat komen. Behandel je hem niet netjes met respect, gaat ie gerust het gevecht met je aan.. Respect en liefde zal hij geven op voorwaarde dat je hem dat ook geeft.

Een weekje rust op de wei geniet hij van. Na twee weken begint hij zich te vervelen en verpieterd. Dit is geen onzin wat ik schrijf. Immers geconstateerd door een vriendin die twee keer in de week kwam op mijn verzoek tijdens mijn vakantie. Want ik weet dat hij van de aandacht en het werk geniet.

Ze hield een dagboekje bij en schrijft letterlijk dat ie op het laatst toch wel heel erg 'klein' werd van het feit dat ik er niet was. Ik hoef hem niet elke dag te rijden. En hou het werk veelzijdig en afwisselend. Ben ook zeer zuunig op mijn paardje, want hij is mijn vriendje, mijn kameraad. Laat mij niet in de steek.
Heeft een grote wei waar hij dagelijks op staat, en bij goed weer dag en nacht.

Hij is paard en mag paard zijn. En als we trainen, dan werken we. Hij is gezond fit en zit prima in zijn lijf. Kun je dat niet geloven, daag ik je gerust uit om hem zelf maar eens te bekijken.

Ik ben niet tegen een bit en ben niet tegen bitloos.. Ik kijk en luister naar mijn paard. Hij is prima in staat om zelf iets aan te geven. Hoeft niet met woorden. Ik hoef maar naar zijn lichaamstaal te luisteren en ik weet of hij het wel of niet leuk vind.
In mijn ogen is aan alle optomingen wel iets aan te merken. Bitloos kan net zo hard zijn als met bit. Het is de hand die het verschil maakt. En het been het allergrootste.. Want dat is iets wat vaak vergeten wordt..
Leer je paard te kneden op je been.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:10

Jesser schreef:
Ik heb een pre, een heerlijk paard, heerlijk om te rijden, en hij vind het ook prettig!
Ik heb diverse optomingen geprobeerd zowel met als zonder bit. Ik rij hem met pelhelm

.

Dat is wel heeeeeeeeeeel bijzonder. :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:43

daNiielle_ schreef:
Jesser schreef:

.

Dat is wel heeeeeeeeeeel bijzonder. :D

wat is er mis met een Cap...... *D

Jesser

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:55

Whaah niet zo pietluttig he..

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:21

Allemaal sterke punten maar na 4keer nog altijd mijn vraag niet beantwoord.
Waroom is een bit beter dan bitloos ?
Waarom zou ik wel voor een bit, sporen en een zweep moeten zijn ?
Hier zijn ontzettend veel praatjes, maar niemand om 30pagina's die hier een antwoord op kan geven.
Ik wil echt dat die vraag nu beantwoord wordt !

Voor elk beter punt aan met bit, geef ik je er 5 punten die bitloos beter maken.
Beter in de opzichten minder storend aan het paard.

Aub enkel reageren op mijn post als je een antwoord hebt !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:25

Xiniee schreef:
Hier zijn ontzettend veel praatjes, maar niemand om 30pagina's die hier een antwoord op kan geven.

Voor elk beter punt aan met bit, geef ik je er 5 punten die bitloos beter maken.

Een bit is niet beter dan bitloos, het is de hand van de ruiter die iets (on)vriendelijk maakt.

Dat hoef je ook helemaal niet, maar een zweep en sporen zijn geen martelwerktuigen, een zweep is verlenging van je arm en sporen verfijning van je beenhulp. Een bit vind ik bij goed gebruik ook niet slecht zoalng je maar rustig in je hand bent en dit geld ook voor bitloos!

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:33

Maar waarom zou ik voor met bit moeten kiezen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:36

Waarom zou je voor bit kiezen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:42

JoviBan, als je dat nou eens mailt naar de KNHS, dan ben ik erg benieuwd wat ze antwoorden! Ik vind dat je het echt perfect beschreven hebt!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:03

Xiniee schreef:

Jij hoeft niet voor bit te kiezen, dat probeer ik je al pagina's duidelijk te maken. Als je maar respecteert, dat ik het wel gebruik!
Want respecteren daar gaat het om in de wereld. Ik dring niemand een bit op, maar wens ook het bitloos rijden niet opgedrongen te krijgen.

Ik vind het rijden zonder bit niet plezierig en met bit wel. Dat is mijn keuze, net als jouw keuze dat van bitloos rijden is.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:11

Dees schreef:
Ik ken ook een aantal Z-ruiters die ik voor geen goud op mijn paarden wil laten rijden....
Z-dressuur zegt niet alles.
Maar goed H_Nalanta, ik heb ook niets met 'vrijheidsdressuur'. Dus wij zullen het waarschijnlijk nooit met elkaar eens worden.

daar ben ik het zeker mee eens iemand die niet gestart is of weinig en l of zelfs b rijdt
kan in sommige gevallen beter rijden dan iemand die z start !

en hallo ik zeg in sommige gevallen ..................

owww wat valt er toch lekker veel te discuseren over de paarden sport !

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:48

Xiniee schreef:

Nou ja je moet helemaal niets maar als je wilt dat ik antwoord geef dan kan ik die wel geven hoor. Hoewel het natuurlijk erg subjectief is want iedereen kan het weer net weer wat anders zien, daarom rijd jij ook bitloos en ik niet. Daarom rijd die met dat bit en de ander niet, maargoed.

Waarom rijden er mensen bitloos? Omdat zij de meerwaarde van het bit niet zien. Ik zie de meerwaarde van bitloos niet. paard accepteerd het bit, loopt fijn erop. Waarom zou ik dan bitloos rijden? Kost mij alleen maar extra geld omdat ik dan een bitloos hoofdstel aan moet schaffen (ik zou dan wel kiezen voor een side pull)

Een andere reden waarom ik niet voor bitloos ga is omdat ik mijn paard iets 'nieuws' moet leren, dat is natuurlijk alleen maar goed maar mijn paard is bang voor nieuwe dingen. Ik geef jullie helemaal gelijk, dan moet ik juist daaraan werken door veel nieuwe dingen te leren maar zoals bovenstaande reden ook al zegt ik zie geen meerwaarde waarom zou ik mijn paard dan gek maken met iets wat niet nodig is. En al helemaal omdat het rijden de laatste tijd er fijn gaat.

Nog een laatste reden is dat ik mijn paard voor 99,99999% vertrouw want het blijft een dier. Vandaag de nieuwe paard&leven binnen gekregen waar nog iets daarover stond. (uitgave 3 herfst 2011, blz 21) 'Voldoende been- en zithulpen zorgen voor regelmaat in de beweging van het paard, waardoor het minder snel wordt afgeleid of ergens van schrikt. Dus ook tijdens het halstrekken licht contact met de paardenmond houden. Rijden met loshangende teugels is levensgevaarlijk, zelfs als je het paard door en door denkt te kennen. Paarden reageren instinctief. 'aan het bit rijden' is investeren in veiligheid.' Hier ben ik het gedeeltelijk mee een, paard moet jou ook zien als leider maar ik heb gister weer eens gezien hoe moeilijk het is om een overtuigend leider te zijn als je zelf ook ergens van schrikt. Ik kalmeer natuurlijk weer direct, mijn paard echter niet.

Is dit antwoord genoeg mevrouw? :D
Laatst bijgewerkt door Raineri op 01-09-11 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:51

Met het laatste ben ik het dan volledig niet eens. Hoe denk je een paard die echt op hol slaat te gaan stoppen op een bit? Ik kan je verzerkeren dat dit alleen mogelijk is als je hem om te benen bind.

Het is een kwestie van reactievermogen. Ik galoppeer rustig met mijn pony een een lange doorhangende losse teugel bitloos door de bossen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:55

Yvank_ schreef:
Met het laatste ben ik het dan volledig niet eens. Hoe denk je een paard die echt op hol slaat te gaan stoppen op een bit? Ik kan je verzerkeren dat dit alleen mogelijk is als je hem om te benen bind.

Het is een kwestie van reactievermogen. Ik galoppeer rustig met mijn pony een een lange doorhangende losse teugel bitloos door de bossen.

Niet inprincipe, dat doe over het algemeen op mijn stem en zit. Maar in een noodsituatie (recht op het prikkeldraad af bijvoorbeeld) dan doe ik haar maar even pijn maar ik zit er niet op te wachten dat ze wonden heeft van hier tot tokyo die ook nog eens veel meer pijn doen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:56

Danique_G, je eerste punt is al uitvoerig besproken, nogsteeds heeft niemand mij kunnen uitleggen wat er meer moet zijn aan bitloos. Het is juist minder, je gebruikt minder met hetzelfde doel.

Je 2e en 3e punt zie ik niet in wat dat met bit/bitloos te maken heeft?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:58

Danique_G schreef:
Waarom rijden er mensen bitloos? Omdat zij de meerwaarde van het bit niet zien. Ik zie de meerwaarde van bitloos niet. paard accepteerd het bit, loopt fijn erop. Waarom zou ik dan bitloos rijden? Kost mij alleen maar extra geld omdat ik dan een bitloos hoofdstel aan moet schaffen (ik zou dan wel kiezen voor een side pull)

En jij denkt te weten dat (alle) bitloze ruiters de meerwaarde van het bit niet zien?

Er zijn meerdere ruiters die met beide rijden.
Ik rijd met mijn paardje juist buiten bitloos omdat ze juist daar veel beter op reageert.
Zonder bit is ze veel meer ontspannen en is ze beter terug te rijden als ze een schrikreactie heeft.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:00

Air schreef:
Danique_G, je eerste punt is al uitvoerig besproken, nogsteeds heeft niemand mij kunnen uitleggen wat er meer moet zijn aan bitloos. Het is juist minder, je gebruikt minder met hetzelfde doel.

Je 2e en 3e punt zie ik niet in wat dat met bit/bitloos te maken heeft?

Oeps sorry! Voor mij persoonlijk heeft het in iedergeval geen meerwaarde.
Dat zou kunnen maar zoals ik al zei, dit zijn de redenen voor mij persoonlijk om niet bitloos te rijden.

Brainless schreef:
Danique_G schreef:

En jij denkt te weten dat (alle) bitloze ruiters de meerwaarde van het bit niet zien?

Er zijn meerdere ruiters die met beide rijden.
Ik rijd met mijn paardje juist buiten bitloos omdat ze juist daar veel beter op reageert.
Zonder bit is ze veel meer ontspannen en is ze beter terug te rijden als ze een schrikreactie heeft.

Daar heeft u wel gelijk in, maar ik hoorde dit veel mensen zeggen dus ik dacht, ik zet het er maar gewoon neer. Commentaar hoor ik vanzelf wel. Ik had er misschien beter neer kunnen zetten 'een aantal mensen'

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:12

Ik dacht toch echt dat je niet van spookfeiten hield :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:12

Er is in beide kampen een groep die erg tegen het andere is.

Dat is jammer. Vroeger had je maar 1 soort bit en nu (na alle nieuwe ontwikkelingen) zijn er 100 soorten bitten. Voor elk paard (en rijtak) is er wel een bit te vinden.
Bitloos kan daar ook goed bij passen.

Ik ben niet zo: "bit is slecht...ik (en het liefst iedereen) moet bitloos."
Maar ook van de andere kamp zijn er mensen die melden: "ik rijd met bit... en bitloos is "stom/gevaarlijk".

Mijn dochter leert nu ook (de beginselen van het) rijden, maar met een brede (zacht leren) sidepull, want ik wil dat ze eerst een zachte hand ontwikkeld voordat ze helemaal met bit mag rijden.
Mijn Fjordje rijd ik buiten gewoon met bit (af en toe met de sidepull), mijn andere paardje 95% bitloos buiten (tenzij ik even een klein rondje doe, of met een andere even het bos in ga), in de bak rijd ik haar juist (bijna) altijd met bit.

Het is zo jammer dat (een gedeelte) van mensen met bit het bitloos met gedateerd, gevaarlijk en boshobbelaars ( en dus met niet kunnen rijden) associëren.
En dat (een groep) bitloze ruiters, de bitruiters afspiegelen als dierenmishandelaars.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 01-09-11 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:13

Ben ik helemaal met je eens :)

Ik rijd bit en bitloos. Mijn eigen pony rijd ik altijd zonder bit want die mag geen bit meer in. De anderen rijd ik wel met bit maar die wil ik ook wel eens bitloos proberen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:36

mag ik hier, na het alleen lezen van de laatste pagina, ook zo maar es even reageren...?(ik ga het gewoon doen! :P) ik zal de rest later zeker doorlezen! Want ik wilde eigenlijk wel wat typen op het stukje van Danique_G:
Ik persoonlijk zie de meerwaarde van het bit bij sommige paarden en/of lesklanten zeker wel! Maar ik zelf rijdt bitloos met 1 paard van me. Waarom? Omdat ik haar in heb gereden op halster, zoals ik elk paard inrijd, en toen op internet iets las over bitloos rijden. Een frapante ontdekking dat dit zo speciaal en bijzonder was, ik deed dit namelijk altijd al met het inrijden, zodat je niet bij een jong paard dat er per ongeluk vandoor schiet gelijk in de bek zit te trekken zoals veel mensen (vaak onbewust!!) doen. Later komt de verfijning op het bit, maar de beginselen worden op het halster gedaan. Verder gaan lezen hierin, en daaruit ontwikkelde ik mijn conclusie : ik hang er bij dit paard helemaal geen bit in,want het gaat toch zo ook goed?

--zie je hierin dezelfde reactie die jij hebt,maar dan pro bitloos betreft dit ene paard: "waarom zou ik iets nieuws aanleren, als het oude goed gaat?" ik zie mn paard al helemaal gestress reageren op een bit zoals op alles nieuw, nou het gaat zo prima dus ik ga dat niet opzoeken ;) --
--en ik heb nóg een zelfde reactie vanuit het bitloos blijven rijden met mijn paard:"dat kost me alleen maar geld" Ik zal dan namelijk een bit moeten gaan kopen..wellicht reageert ze hier niet goed op; kan ik weer een nieuwe kopen. Ik zal een ander hoofdstel moeten kopen om een bit aan te kunnen hangen. Pff het gaat toch lekker zo, mij niet gezien ;)

--
en deel de mening van Tendance vanuit pro-bitloos met dit paard: laat mij lekker bitloos rijden en dring mij met bit rijden niet op. Dat is ZO vervelend als mensen hun mening willen opdringen. Ik ben ik al zo vaak mee geconfronteerd, dat ik bijna niet meer zou vertellen dat ik bitloos rijdt pff. Ik dring ook niemand bitloos aan!! ik BIED het wel aan, in het inrijden van andermans paarden, in mijn lessen om te proberen INDIEN gewenst, maar wil men het niet? Dan niet toch, daar ga ik me toch zeker niet druk om maken hoe iemand wil rijden. Als zit je op zn kop ;) Respect voor elkaars handelingen..is moeilijk, er kan wat over gepraat/gediscussieerd worden, maar laat het vervolgens weer los. Wat de ander doet, is niet aan jou om te bepalen.

Ondertussen zijn de ontwikkelingen zo ver dat er nu ook wedstrijden gestart mogen worden zonder bit, hier doe ik ook aan mee: waarom? Eigenlijk om te laten zien, dat ik zonder bit -> precies hetzelfde kan als de mensen mét bit in mijn rubriek. We zijn ondertussen L2, en ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat mijn paard anders loopt, ik anders rijdt of het er vreemd uit ziet. Het ziet er hetzelfde uit: en het rijdt ook hetzelfde als met bit (is mijn ervaring).
en een 2e reden is dat ik instructrice ben, en het dan ook wel goed bij de naam staat als je je wedstrijdpunten kunt aantonen, dit heeft voor sommige mensen nu eenmaal meerwaarde.
Ik zelf ben het eens met wat Dees en Dressuur ook zeggen: Een z ruiter kan zeker niet altijd beter rijden dan een B ruiter. Ik heb b.v. al tig paarden ingereden en ben L2. Een kennis van me is Z2, maar die stapt echt niet op een groen paard ;)

En Yvank_ : ik rijd met en zonder bit op verschillende paarden. Ik rijd paarden bitloos in, na een bepaald aantal weken komt er een bit bij; OF níet-als de eigenaar dit wenst. MAAR ook wordt er gekeken naar het paard hoe het zit ontwikkeld bitloos. Ik had ook een paard die mij alle hoeken van de bak liet zien bitloos, na overleg heb ik er toen 1 x met bit ingehangen en was het klaar. probeerde ik het zonder bit: constant uitproberen en er van door gaan(dit kan gevaarlijk uit pakken uiteraard), met bit: stuk onderdaniger en was ze prima bij me te houden. Hoe komt dit, denk ik, omdat het bit toch harder/scherper inwerkt dus het paard er sneller van onder de indruk is,dus eerder zijn streken achterwege zal laten..
Maar met dat harder/scherper inwerken zou ik dus weer willen verdergaan op jou geschreven stukje:
Citaat:
Hoe denk je een paard die echt op hol slaat te gaan stoppen op een bit? Ik kan je verzerkeren dat dit alleen mogelijk is als je hem om te benen bind.

Hoe denk je hem te stoppen zonder bit dan? Bij paarden, die bit & bitloos kennen dan he, zal het mét bit naar mijn mening beter gaan. waarom? Omdat het bit een hardere inwerking heeft, het paard dat op hol slaat om wat voor reden dan ook, is even blind en doof voor zijn ruiter in mijn ogen.. Vervolgens komt op jou commando hij weer terug want jij zegt het paard niet te vluchten maar stil te blijven staan. Heb jij een wat stroever paard hier in (ja dan kun je verder gaan discussiëren over opvoeding..),dan heeft die nét die hardere inwerking nodig om weer terug te komen op aarde, en daarna jou hulpen weer op te volgen.
Deze reactie is dus gebaseerd op mijn ervaring met dat paard dat nu nog steeds bij de eigenaar thuis zo blijft doen. met bit als een lammetje, zonder bit een draak. Dan kun je wel per se bitloos willen rijden, maar ik zeg tegen de klant: doe jij er maar een bitje in en zodra je weer voelt dat je de controle teruggewonnen heb probeer je het weer zonder bit. Gaat het niet: terug naar je bit.
Is dat dan zo gemeen? Ik vind het rotgemeen dat dat paard rechtsomkeert gaat wanneer die wil, en dan niet meer naar de eigenaar luistert maar gewoon doorboomt. En daarbij komt nog dat dit levensgevaarlijk is voor de ruiter zelf, het paard, en alle medeweggebruikers wanneer ze op de weg rijdt (het gebeurd ook in de bak en dan recht op de omheining af zonder rem).

EVEN voor de duidelijkheid over wat ik typ (wat veel trouwens sorry :o ) : dit DENK ik, ik weet niks ZEKER, want dan zou ik allang niet meer op internet zitten, dingen lezen en willen ontdekken, en in topics meelezen&reageren wie wat waar van denkt, en wat iemand dan wel niet denkt van mijn mening. :D
En het mag ook wel duidelijk zijn dat ik niet voor of tegen bitloos ben, en ook helemaal niet voor of tegen een bit. Elk paard, elke ruiter, elke combinatie, elke situatie, heeft een behandeling opzichzelf nodig; met, of zonder bit :)

EDIT: brainless: Amen ! _/-\o_

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:57

Air schreef:
Ik dacht toch echt dat je niet van spookfeiten hield :+

Potverdriedubbeltjes! U heeft me door, val ik even door de mand:')

Nee, zonder gekheid. Bedoelde u die van de meerwaarde inzien van het bit? Dat heb ik enkel gebaseerd op de reacties van een aantal mensen die hebben gepost (ik dacht u onder andere??). Dat noem ik eerder een mening, maargoed. Ik weet niet zeker of u dit bedoelde.

Nou, ik ga slapen voordat ik weer verder reageer. 'S avonds ben ik nooit zo helder en dan worden mijn verhalen heel raar omdat ik moe ben. Dus slaap lekker iedereen en tot morgenavond dan ben ik weer van de partij voor het vervolg van deze mooie discussie:)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 00:11

Nee, morgen dan even beter lezen ;)

FahyaFemke: Over hetgene waar je reageert over het met of zonder bit stoppen bij op hol slaan:
Er zijn juist zeer veel paarden die daarbij beter reageren op bitloos. Om het simpele dat er geen pijnprikkel in de ond komt waardoor er nog meer 'paniek' kan komen.
Dus ik gok dat je niet zo stellig kunt zeggen dat er meer paarden zullen stoppen op het bit.

Het probleem in de bak blijft een probleem en ik ben er niet van om problemen te verdoezelen maar ik vind dat je problemen moet aanpakken bij hetgeen waar het verkeerd gaat. Het paard moet geen respect voor het bit hebben maar respect voor de ruiter. En dat is hetgeen wat afwezig is en waar je dan aan moet werken.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:24

Xiniee schreef:

Dan heb je mijn post niet goed bekeken. Ik zeg niet waarom JIJ met bit moet rijden of bitloos.. Ik zeg dat IK luister naar mijn paard. Het is niet bit versus bitloos.. Het is wat jij en je paard prettig vinden.
Het ene paard prefereerd druk op de neus, ander paard druk achter de oren.. en weer een ander paard met simpele trens.
Het gaat er niet om om ander te overtuigen. Waarom zou je, en waarom zou jij overtuigd moeten worden. Het gaat erom dat je luisterd en kijkt naar wat je paard aan geeft wat wel werkt of juist niet. En wat werkt tussen de combinatie van ruiter en paard.

er wordt altijd uit gegaan dat een bit slecht is, net zoals vanuit andere mensen bekeken wordt dat bitloos stom/gevaarlijk zou zijn.
Maar als je rijdt met vriendelijke hand is het in beide gevallen niet naar of gemeen.. Het is de ruiter die het maakt of breekt..
Er zijn zat ruiters die lomp en gemeen zijn met bit, net zoals ze er zijn zonder bit. Of die niet in staat zijn om hun paard verzameld te kunnen rijden bitloos. En alleen maar wat op die voorhand laten sloffen.. Dat is net zo goed niet goed voor je paard. In deze is er niet een waarheid. Er is niet een licht.. Er zijn meerdere lichtvallen vanuit verschillende kanten bekeken..

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:36

Xiniee schreef:

Je hóeft helemaal niet voor met kiezen. :roll: Ik hoef ook niet voor bitloos kiezen.
Overigens hebben sporen en zweep helemaal niks met bit te maken. Ik rij overigens ook altijd bit en zweep loos.
Op buitenrit vind ik zweep overigens wel belangrijk ivm je eigen veiligheid. Wel eens op een paard gezeten dat midden op de weg stil blijft staan en geen pas meer verzet, ook niet als je ernaast staat? of op een paard dat ineens achteruit richting auto, stroomdraad, sloot of fietser begint te lopen?