Xiniee schreef:Ik ben er 100% van overtuigd dat elk paard liever op de wei staat dan een uur in de van om da even te gaan rondhuppelen met stang en trens en 2meter lange sporen, of dat elk paard liever met het neusje naar beneden loopt dan in een "krul", en dat elke paard liever geen sporen en geen zweep wilt tijdens het rijden.
![/b]
Onzin als ik even kort mag inspringen.
Ik heb een pre, een heerlijk paard, heerlijk om te rijden, en hij vind het ook prettig!
Ik heb diverse optomingen geprobeerd zowel met als zonder bit. Ik rij hem met pelhelm
Mijn paard zegt me duidelijk dat hij geen trens wil, en zeker niet bitloos.. Zijn reakties naar mij waren overduidelijk, het was geen fluisteren maar schreeuwen hierin..
Mijn paard is op de pinken te besturen, daar hij als arbeidspaard veel op de benen gereden wordt.
Hij is geen dooie donder, geen sufkop, die alles maar gelaten over zich heen laat komen. Behandel je hem niet netjes met respect, gaat ie gerust het gevecht met je aan.. Respect en liefde zal hij geven op voorwaarde dat je hem dat ook geeft.
Een weekje rust op de wei geniet hij van. Na twee weken begint hij zich te vervelen en verpieterd. Dit is geen onzin wat ik schrijf. Immers geconstateerd door een vriendin die twee keer in de week kwam op mijn verzoek tijdens mijn vakantie. Want ik weet dat hij van de aandacht en het werk geniet.
Ze hield een dagboekje bij en schrijft letterlijk dat ie op het laatst toch wel heel erg 'klein' werd van het feit dat ik er niet was. Ik hoef hem niet elke dag te rijden. En hou het werk veelzijdig en afwisselend. Ben ook zeer zuunig op mijn paardje, want hij is mijn vriendje, mijn kameraad. Laat mij niet in de steek.
Heeft een grote wei waar hij dagelijks op staat, en bij goed weer dag en nacht.
Hij is paard en mag paard zijn. En als we trainen, dan werken we. Hij is gezond fit en zit prima in zijn lijf. Kun je dat niet geloven, daag ik je gerust uit om hem zelf maar eens te bekijken.
Ik ben niet tegen een bit en ben niet tegen bitloos.. Ik kijk en luister naar mijn paard. Hij is prima in staat om zelf iets aan te geven. Hoeft niet met woorden. Ik hoef maar naar zijn lichaamstaal te luisteren en ik weet of hij het wel of niet leuk vind.
In mijn ogen is aan alle optomingen wel iets aan te merken. Bitloos kan net zo hard zijn als met bit. Het is de hand die het verschil maakt. En het been het allergrootste.. Want dat is iets wat vaak vergeten wordt..
Leer je paard te kneden op je been.