[CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #24

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:09

Nordsvensk schreef:
Laatste vind ik te groot. Voor een keer opstappen vind ik het wel kunnen, maar voor intensief rijden niet..

Ze is te groot maar voor een keer kan het wel? :+ Net alsof ik iemand even een mep mag geven, voor een keer kan het wel. :')

Ik vind je te groot. :)

nienke555

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:14

Ik vind je wel wat te groot.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:21

ik vind je te groot

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:15

DezeNaam schreef:
Nordsvensk schreef:
Laatste vind ik te groot. Voor een keer opstappen vind ik het wel kunnen, maar voor intensief rijden niet..

Ze is te groot maar voor een keer kan het wel? :+ Net alsof ik iemand even een mep mag geven, voor een keer kan het wel. :')

Naar mijn mening is er een heel groot verschil is tussen intensief elke dag je pony trainen, en een wandelingetje in het bos.
Voor een wandelingetje vind ik dit nog kunnen, daar heb je immers minder evenwicht voor nodig dan draven en galopperen. Pony zal er geen trauma of rugproblemen aan overhouden ;) dus je kan er zeker nog af en toe op, maar laat het zwaardere pistewerk over aan een iets kleinere persoon :)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:22

CrazyIris schreef:
DezeNaam schreef:

Naar mijn mening is er een heel groot verschil is tussen intensief elke dag je pony trainen, en een wandelingetje in het bos.
Voor een wandelingetje vind ik dit nog kunnen, daar heb je immers minder evenwicht voor nodig dan draven en galopperen. Pony zal er geen trauma of rugproblemen aan overhouden ;) dus je kan er zeker nog af en toe op, maar laat het zwaardere pistewerk over aan een iets kleinere persoon :)

Dit bedoel ik dus :j

Zit een groot verschil tussen ;)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:05

Als iemand te groot is voor een pony/paard, dan is iemand ook te groot voor eventjes/een keer/bosritjes. De effecten zul je niet direct merken, maar wel op de lange termijn. Jammer dat mensen blijven volhouden dat als iemand te groot is, je er dan wel ecentje op kan stappen. Daar zit pertinent geen verschil in aangezien het om dezelfde belasting van het paard door de ruiter gaat. De ruiter wordt niet eventjes minder qua gewicht/ lengte bij een keertje stappen/ bosritje

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:26

Douraque schreef:
Als iemand te groot is voor een pony/paard, dan is iemand ook te groot voor eventjes/een keer/bosritjes. De effecten zul je niet direct merken, maar wel op de lange termijn. Jammer dat mensen blijven volhouden dat als iemand te groot is, je er dan wel ecentje op kan stappen. Daar zit pertinent geen verschil in aangezien het om dezelfde belasting van het paard door de ruiter gaat. De ruiter wordt niet eventjes minder qua gewicht/ lengte bij een keertje stappen/ bosritje

Inderdaad. En dan heb je ook nog de smoes ''mijn paard heeft er geen last van''. Nee, omdat paarden dat niet laten merken misschien. Als je te groot bent ben je te groot, ook voor 5 minuten stappen. Maar goed, dat word vanzelf wel opgemerkt na een tijdje.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:48

dribbel echt te groot

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:52

Als je goed naar paarden kijkt, kun je al snel zien of ze er last van hebben of niet. Zo ben ik dus gestopt met mijn pony omdat hij er wel last van kreeg, terwijl ik nieteens te groot er voor was. Alleen de vorige eigenares ging er zelf wel eens op zitten, een volwassen vrouw, op een pony met stokmaat 1,16. En ik merkte gewoon dat het niet meer goed was met zijn rug etc.
Daarom ben ik gestopt, was het beste voor mij en voor hem.

De laastste, ik vind je te groot, maar met een gezond verstand kun je dat zelf misschien ook wel aanvoelen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:55

Laatste is inderdaad te groot, vind de pony net iets te smal voor het mooie. Ik denk dat als de pony een stuk breder was geweest, het al heel anders had getoont.

Blijft apart altijd, te groot is te groot, ook voor een keertje. K bedoel, je krimpt toch niet die ene keer, dat je ineens geen 1.60 bent maar 1.40 bij wijze van? :+

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:56

chelle_dora schreef:
Laatste is inderdaad te groot, vind de pony net iets te smal voor het mooie. Ik denk dat als de pony een stuk breder was geweest, het al heel anders had getoont.

Blijft apart altijd, te groot is te groot, ook voor een keertje. K bedoel, je krimpt toch niet die ene keer, dat je ineens geen 1.60 bent maar 1.40 bij wijze van? :+

:') _O- Was dat maar zo.... Hahaha

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:47

Douraque schreef:

Maar ik heb het ook enkel over de lengte, niet over gewicht. Als je te zwaar bent, ja dan stap je natuurlijk niet meer op je pony, maar als enkel je lengte (natuurlijk niet als je met je voeten aan de grond komt, maar dan ben je meestal ook al te zwaar) je tegenhoudt, vind ik dat een stapritje nog zeker kan! Hier heb je echt geen last van het hefboomeffect als je een deftig evenwicht hebt (tenzij je echt een heel beginnende ruiter bent natuurlijk)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:48

CrazyIris schreef:
Douraque schreef:

Maar ik heb het ook enkel over de lengte, niet over gewicht. Als je te zwaar bent, ja dan stap je natuurlijk niet meer op je pony, maar als enkel je lengte (natuurlijk niet als je met je voeten aan de grond komt, maar dan ben je meestal ook al te zwaar) je tegenhoudt, vind ik dat een stapritje nog zeker kan! Hier heb je echt geen last van het hefboomeffect als je een deftig evenwicht hebt (tenzij je echt een heel beginnende ruiter bent natuurlijk)

als nog is te groot te groot dus ook voor een stapritje

JH_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:58

Mag ik een nieuwe doen? :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:58

Tuurlijk! :D

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:06

Ik vind dat te groot is te groot ook wel een beetje te kort door de bocht eerlijk gezegd. Te zwaar is wat anders. Dan stap je er niet meer op, niet voor een uur en niet voor een minuutje. Maar als je enkel voor het plaatje te lang bent, vind ik dat voor een bosritje op zijn tijd geen probleem mag zijn. (Mits je fatsoenlijk kunt rijden en niet met je voeten tegen het paard zijn benen of in zijn oksels zit ofzo)

Stel ik had voor mijn zoontje een leuke pony, maar zoontje rijdt niet goed genoeg om pony gehoorzaam te houden, dan had ik er geen probleem mee om (mits mijn gewicht dat toe zou laten) er af en toe eens op te stappen, of als mijn gewicht wel een probleem was, iemand te zoeken die dat wel kon doen bijv.
Laatst bijgewerkt door Cerera op 06-01-14 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

JH_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:08

Okee! :D

Afbeelding
Afbeelding
Ik ben zelf 170 lang, weeg 58 kg en Iris (de pony :+ ) is 149
bovenste foto is hele slechte kwaliteit, die eronder is wat beter ;)
( op de tweede foto zit ik echt raar ;) was het eerste buitenritje van de zomer en was super warm, dus ik dacht, ik ga lekker als een zoutzak zitten :D )
Laatst bijgewerkt door JH_Eline op 06-01-14 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:10

Je bent vrij lang maar volgensmij gaat het nog wel hoor

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:10

Op de eerste foto vind ik je wel te groot maar op de tweede niet. :+ Heb je een duidelijke vanaf de grond?

JH_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:11

Die ga ik even zoeken :D
Gevonden! hier zit ik alweer heel charmant :Y)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JH_Eline op 06-01-14 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:14

Bovenstaande plaatje is een mooi voorbeeld van hoe de breedte iets uit kan maken.
Op de eerste foto vind ik je aan de lange kant, (maar je gaat net staan, en met je zwarte kleren en tuig kan ik niet zien waar je pony ophoudt en jij begint :D ), op de 2e absoluut niet. Te zwaar vind ik je niet.

http://i18.photobucket.com/albums/b147/ ... s/-035.jpg
http://i18.photobucket.com/albums/b147/ ... mage47.jpg
Ik op mijn vorige pony. (Inmiddels verkocht)
Ik ben net als jij 1,70 (wel 8 kilo zwaarder :D ), pony is 1.42. Dus nog een stukkie kleiner dan die van jou.
Toch vind ik dat jij er op je pony, groter uitziet dan ik op de brede haf. :)

JH_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:16

Vind ik ook, Iris is een heel smal arabiertje, ik heb zelf ook een haflinger gereden van 140 maar dat zag er veel beter uit dan op iris ;)

leval1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:23

vind dat het net kan op iris
vooral omdat ze heel smal is te zwaar ben je absoluut niet maar je hebt een vrij lang bovenlichaam

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:24

xelinexiwi, ik vind je toch te groot. Het is een best wel iel ponytje dus vandaar.

De laatste past heel mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:28

laatste past