Sodeletuut schreef:nee hij ligt goed hoor
hij mag toch wel een cm of wat naar achteren. ik vind je er ook nog prima op passen.
@ leentje, een paard met een groeiachterstand juist wat langer laten staan, die tijd hebben ze echt wel nodig om eea in te halen. mijn kleine merrie had dit ook, weliswaar niet zoveel maar door ziekte in haar veulentijd had ze het echt nodig. met 3,5 jaar ging ze hier en daar wat doen, ze is nu 4,5 en nu pas echt beleerd, in het tuig. voor ohz is ze erg klein, dus dat doet ze niet.
in principe heeft leedtijd niks te maken met mogelijkheden voor het beleren, ik heb zesjarigen onder mijn hoede gehad die niks kenden, en net zo makkelijk waren als driejarigen. hoe later, hoe beter, mits binnen de perken uiteraard. een paard (wat voor ras dan ook) is niet uitgegroeid voor het zes jaar is, tot die tijd zijn diverse gebieden van het lichaam nog aan het groeien, en de ruggegraat (met zijn vele groeiplaten) is als laatste klaar. liever dus beginnen als het dier vier jaar is, dan als het drie is. natuurlijk is het ook zaak om het paard op het rijden voor te bereiden, je stapt niet op een ongetrainde vierjarige zonder enkele bespiering oid, voldoende uitgegroeid zijn en de benodigde spierkracht hebben zijn twee heel verschillende dingen. zelf bereid ik voor, dmv longeren, slepen etc., maar ook mbv wandelen en fietsen, puur om het dier wat sterker te maken voor het daadwerkelijk belast gaat worden. een paard met nul bespiering in de rug bij het inrijden zal onmogelijk de ruiter op een gezonde, verantwoorde en fijne manier kunnen dragen.
mijn eigen jaarling gaat ook in het tuig, maar pas over twee jaar op z'n vroegst (hij is dan 3,5). ohz gaat hij op z'n vroegst met 4,5, hangt ervan af hoe hij er dan voor staat.
een paard heeft de puberteit pas rond zijn 5,5 / 6e jaar, dus tijd zat om ermee aan het werk te gaan. wel is het leuk en makkelijk voor de toekomst om het jonge paard al eea te leren, zo is mijn jaarling verkeersmak, kan netjes voetjes geven en vaststaan, achterwaarts en voorwaarts op stem, etc. ik kan hem helemaal om me heen sturen, ik kan hem drie meter voor me laten lopen, achter me, naast me, en naar me toe roepen op lichte halsterhulpen of stem. als ik hem nu zou willen longeren (de cirkels an sich) dan zou hij dat zonder problemen kunnen. echter, longeren niet doen voor het dier drie jaar is, voor die tijd zijn er teveel cruciale groeipunten die nog niet klaar zijn.
geestelijk kan je een paard al op heel veel voorbereiden, zodat het werk niet zo belastend is, en makkelijk en begrijpelijk voor het dier als hij daar eenmaal aan toe is. het hoeft niet moeilijk te zijn oid, gewoon enkele basisprincipes er goed in 'prenten' dmv het werken met kleine stapjes maakt dat het dier bij het uiteindelijke beleren geen stress of angst kent, en dat is voor beide partijen wel zo prettig.