.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: [centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony Deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:27

Babootje schreef:
Te groot is minder erg dan te zwaar (voor het paardje dan he).
Er stond een tijdje geleden een mooi artikel over in de Telegraaf meen ik. Die arme paarden die pees en rugproblemen krijgen door te zware ruiters...

Het is wel jammer dat niet iedereen zichzelf daarin objectief bekijkt. Obesitas is de nieuwe volksziekte, en jonge meiden zijn tegenwoordig al snel heel zwaar. Dan zul je toch vaak eerder naar de paarden moeten schakelen of moeten uitkijken naar een stevigere/ grovere soort pony.
De meeste foto's die ik hier zie zijn echter prima......

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:42

merrieveulen schreef:
Sodeletuut schreef:
nee hij ligt goed hoor

hij mag toch wel een cm of wat naar achteren. ik vind je er ook nog prima op passen.

@ leentje, een paard met een groeiachterstand juist wat langer laten staan, die tijd hebben ze echt wel nodig om eea in te halen. mijn kleine merrie had dit ook, weliswaar niet zoveel maar door ziekte in haar veulentijd had ze het echt nodig. met 3,5 jaar ging ze hier en daar wat doen, ze is nu 4,5 en nu pas echt beleerd, in het tuig. voor ohz is ze erg klein, dus dat doet ze niet.
in principe heeft leedtijd niks te maken met mogelijkheden voor het beleren, ik heb zesjarigen onder mijn hoede gehad die niks kenden, en net zo makkelijk waren als driejarigen. hoe later, hoe beter, mits binnen de perken uiteraard. een paard (wat voor ras dan ook) is niet uitgegroeid voor het zes jaar is, tot die tijd zijn diverse gebieden van het lichaam nog aan het groeien, en de ruggegraat (met zijn vele groeiplaten) is als laatste klaar. liever dus beginnen als het dier vier jaar is, dan als het drie is. natuurlijk is het ook zaak om het paard op het rijden voor te bereiden, je stapt niet op een ongetrainde vierjarige zonder enkele bespiering oid, voldoende uitgegroeid zijn en de benodigde spierkracht hebben zijn twee heel verschillende dingen. zelf bereid ik voor, dmv longeren, slepen etc., maar ook mbv wandelen en fietsen, puur om het dier wat sterker te maken voor het daadwerkelijk belast gaat worden. een paard met nul bespiering in de rug bij het inrijden zal onmogelijk de ruiter op een gezonde, verantwoorde en fijne manier kunnen dragen.

mijn eigen jaarling gaat ook in het tuig, maar pas over twee jaar op z'n vroegst (hij is dan 3,5). ohz gaat hij op z'n vroegst met 4,5, hangt ervan af hoe hij er dan voor staat.
een paard heeft de puberteit pas rond zijn 5,5 / 6e jaar, dus tijd zat om ermee aan het werk te gaan. wel is het leuk en makkelijk voor de toekomst om het jonge paard al eea te leren, zo is mijn jaarling verkeersmak, kan netjes voetjes geven en vaststaan, achterwaarts en voorwaarts op stem, etc. ik kan hem helemaal om me heen sturen, ik kan hem drie meter voor me laten lopen, achter me, naast me, en naar me toe roepen op lichte halsterhulpen of stem. als ik hem nu zou willen longeren (de cirkels an sich) dan zou hij dat zonder problemen kunnen. echter, longeren niet doen voor het dier drie jaar is, voor die tijd zijn er teveel cruciale groeipunten die nog niet klaar zijn.

geestelijk kan je een paard al op heel veel voorbereiden, zodat het werk niet zo belastend is, en makkelijk en begrijpelijk voor het dier als hij daar eenmaal aan toe is. het hoeft niet moeilijk te zijn oid, gewoon enkele basisprincipes er goed in 'prenten' dmv het werken met kleine stapjes maakt dat het dier bij het uiteindelijke beleren geen stress of angst kent, en dat is voor beide partijen wel zo prettig.

bedankt voor je hele uitleg Bloos
de mijne is ook verkeersmak enzo Ja

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:00

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:04

en ik dan?

Afbeelding

Afbeelding

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:06

ik vind het nog wel kunnen Knipoog
alleen niet teveel meer groeien Tong uitsteken

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 23:08

Zolang je niet meer groeit kan ik er mee leven Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:30

@ saskiakefie, je beugels zitten te kort, dit geeft een vertekend beeld. maar ook als ze op maat zitten (een stukje langer dus) lijkt het me nog wel kunnen. ook qua gewicht dénk ik dat het geen probleem is.

wat ik wél kwalijk vind is je zadel, het ligt daar echt beroerd, op die foto. het zadel is voor jouzelf te groot, maar ook voor de pony. achter het zadel is eigenlijk niet veel ruimte meer over om het zadel goed te leggen, maar vóór ligt het op de schouder. het zadel ligt achterover, waardoor het dieptepunt van de zit tov het zadel zelf te ver naar achteren ligt. hierdoor zit jij te ver achterin het zadel, wat betekent dat er meer druk op de achterkussens komt. het zadel kan hierdoor niet doen waarvoor het gemaakt is, nl zorgen voor een optimale drukverdeling van het ruitergewicht. de achterkussens drukken overmatig op de rugspieren op deze manier, en het is een kwestie van tijd voor het dier daar last van krijgt.

op zich is het makkelijk op te lossen, het zadel is voor jullie beiden te groot, ik denk dat je met één of anderhalve maat kleiner het probleem geheel op kunt lossen. op zich heeft de pony genoeg lengteruimte in de rug om een zadel wat jou past op te kunnen hebben. voor jezelf zal het ook heel wat fijner zitten, en beter zijn voor je houding als je zorgt voor een fatsoenlijk passend zadel.

@ Ninx, spijker op de kop. mensen willen het niet zien. hierover loopt momenteel ook een topic in het shetgedeelte. ik heb eerder hier in het topic een artikel geplaatst, wat het gewicht en de hoeveelheid druk van een ruiter op een paard in een heel ander perspectief zet. mensen schatten zichzelf niet snel te groot of te zwaar in voor een paard, er wordt geroepen dat een shet tweemaal zijn eigen gewicht kan dragen, en dat de gemiddelde haflinger zéker honderd kilo aankan. niets is minder waar.

zelf ben ik momenteel bezig met een klein onderzoekje voor mezelf, met als 'proefpersonen' mijzelf en mijn paardje. mijn paard en ik hebben sinds een flinke maand een nieuw zadel gekregen, dit zadel vormt dus een betrouwbare maatstaf voor het uitrekenen en meten van de druk op de rug van mijn paard. mijn paard is 1,52 meter hoog, kruising New Forest x Engels Volbloed, en weegt rond de 450 kilo naar schatting. ikzelf weeg rond de 52 kilo, en ben 1,63 lang.

wat ik precies ga doen wil ik wel vertellen maar wordt zo offtopic maar indien er interesse voor is plaats ik het hier met plezier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 01:21

Natuurlijk, altijd @ merrieveulen.... kom maar op met die info!
Groetjes Ninx

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 01:25

Ik ben ongeveer 1.70, mijn verzorg pony is 1,40 en ik weeg niet meer dan 55kg,
kann wel toch?

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 09:51

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Qazwsxedc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:59

@lieniminnie: Mijn zus rijdt ook vaak op mijn pony van 1.40, en zij is zeker 1.75meter. Dat gaat harstikke goed, het ziet er alleen niet echt mooi uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:23

Afbeelding
Ben ik te groot?

Dat ik te zwaar was, wist ik. Ik ben al een heel end afgevallen! Lachen
Hier hoef ik dus ook geen commentaar op!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:29

Nyckle schreef:
http://img178.imageshack.us/img178/9792 ... t07zp6.jpg
Ben ik te groot?

Dat ik te zwaar was, wist ik. Ik ben al een heel end afgevallen! Lachen
Hier hoef ik dus ook geen commentaar op!

Een persoon die lichter is (dunnere benen) dan moeten de beugels langer. Dus als jij straks op goed gewicht ben, zal je mischien te lang zijn. Nu aan je bovenlichaam te zien, wat er dus vrij hoog bovenuit komt vind ik het er niet fijn uit zien en vind ik je idd te groot.
Verder vraag ik me af of je zadel wel goed is.
óf dat jij goed in het zadel past (1 platte hand achter je kont moet passen)of dat het zadel niet te groot is voor de pony. (anders ligt hij op z'n nieren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:36

Het zadel ligt in ieder geval perfect! (zadelmaker) Knipoog
Verder ben ik het dus wel met je eens!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:37

Nyckle schreef:
Het zadel ligt in ieder geval perfect! (zadelmaker) Knipoog
Verder ben ik het dus wel met je eens!

Maar past er ook een platte hand achter je kont?
Waarom rij je er nog op als je zelf vind dat je te zwaar bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:46

Als je goed gelezen hebt, ben ik al bijna 10 kilo afgevallen. Mijn vorm is echt mega veranderd! Knipoog

Er past inderdaad een platte hand bij!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 16:35

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:36

Een foto van nu bedoel je? Die heb ik niet. Ik zal van de week wel eens eentje laten maken! Dan zet ik die hier neer, goed? Lachen

Qazwsxedc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:44

de pony is wel een beetje smal, maar vind je niet écht te lang ofzo hoor Lachen

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 17:06

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DKTJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:38

vinden jullie mij te groot/zwaar?
ik ben trouwens bezig met afvallen
Afbeelding

ze heeft inmiddels een ander zadel waar wel een platte hand achter past bij mij.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:38

kimbosman schreef:
@lieniminnie: Mijn zus rijdt ook vaak op mijn pony van 1.40, en zij is zeker 1.75meter. Dat gaat harstikke goed, het ziet er alleen niet echt mooi uit.

hihi Nagelbijten / Gniffelen dat valt gelukkig bij mij nog wel mee, Tong uitsteken

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:40

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:44

Superwoman, iemand die afvalt wordt toch niet langer? vreemde theorie.

Nyckle, volgens mij kun je er nog wel op blijven rijden hoor, qua lengte!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:13

merrieveulen schreef:
@ saskiakefie, je beugels zitten te kort, dit geeft een vertekend beeld. maar ook als ze op maat zitten (een stukje langer dus) lijkt het me nog wel kunnen. ook qua gewicht dénk ik dat het geen probleem is.

wat ik wél kwalijk vind is je zadel, het ligt daar echt beroerd, op die foto. het zadel is voor jouzelf te groot, maar ook voor de pony. achter het zadel is eigenlijk niet veel ruimte meer over om het zadel goed te leggen, maar vóór ligt het op de schouder. het zadel ligt achterover, waardoor het dieptepunt van de zit tov het zadel zelf te ver naar achteren ligt. hierdoor zit jij te ver achterin het zadel, wat betekent dat er meer druk op de achterkussens komt. het zadel kan hierdoor niet doen waarvoor het gemaakt is, nl zorgen voor een optimale drukverdeling van het ruitergewicht. de achterkussens drukken overmatig op de rugspieren op deze manier, en het is een kwestie van tijd voor het dier daar last van krijgt.

op zich is het makkelijk op te lossen, het zadel is voor jullie beiden te groot, ik denk dat je met één of anderhalve maat kleiner het probleem geheel op kunt lossen. op zich heeft de pony genoeg lengteruimte in de rug om een zadel wat jou past op te kunnen hebben. voor jezelf zal het ook heel wat fijner zitten, en beter zijn voor je houding als je zorgt voor een fatsoenlijk passend zadel.

Ik heb jullie er een klein beetje in laten lopen.. Deze foto is van ongeveer een jaar geleden. Het is niet mijn eigen pony, het was een verzorgpony. Ik ben er onderhand al een tijd mee gestopt, omdat ik mezelf te groot vond, maar dat komt ook omdat het een erg gevoelige pony was/is. Hij had veel last van zijn rug, ik vind het fijn dat je er wat van zegt, merrieveulen, want ik denk dat die pijn aan de rug dan ook te maken heeft gehad met het zadel. De eigenaar heeft niet zoveel verstand van paarden, dus hij zal het wel niet weten Verdrietig .