magda_90 schreef:Niet te niet, ik zet er vraagtekens bij. Ik kan het wel geloven maar de manier waarop het verwoord is, daar knaagt iets bij mij waar ik nog niet over uitkom. Daarom wil graag meer (onafhankelijke) bronnen zien zodat het meer bevestigd wordt.
Thanks voor de uitleg. Je kunt het simpelweg ook gewoon niet negeren maar de verwoording is misschien te...makkelijk geconcludeerd.
Overigens was ik vroeger ook een mens van uitsluitend feiten hoor. Maar omdat die er gewoonweg voor het gros van mijn vragen niet onomstotelijk zijn, heb ik het maar losgelaten
.
magda_90 schreef:Ik heb niet veel verstand van boomlose zadels, maar de manier van rijden zal daar niet anders mee zijn neem ik aan. Terwijl dat vaak wel het geval is met bitloos (optoming afhankelijk). Dus ja bitloos valt bij mij onder een andere discipline maar boomloos weer niet (het blijft een zadel). Maar misschien zie ik dit ook wel allemaal verkeerd
Dit is niet helemaal waar
. De manier van rijden is wel anders, of iig, de drukverdeling. Ik zit op mijn boomloze zadels bijvoorbeeld meer achterover en niet in een 'gedwongen' zit. De beenligging ligt iets verder naar achter bij mijn zadels. Het hele zadel ligt verder naar achteren. Daarbij voel ik sneller welke spieren mijn paard gebruikt bij welke oefeningen en kan ik dus net iets sneller anticiperen.
magda_90 schreef:Accepteer het nu eens dat dit twee verschillende wegen zijn en laat de ander daarbij in de waarde.
Ik accepteer dit ook zéker wel hoor (maar je opmerking was niet voor mij bedoeld geloof ik
). Wat een ander met zijn of haar paard doet, moet hij of zij zelf weten. Ik heb alleen moeite met opmerkingen als: bitloos zul je nooit hetzelfde dressurmatige niveau kunnen behalen als mét bit. En verder kijken dan je neus lang is, kan natuurlijk nooit kwaad.