PaardenFluisteren Realiteit of verzinsel?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bestaat PaardenFluisteren echt?

ja, dat weet ik zeker!
3 (75%)
nee, ik geloof er niks van, allemaal onzin
Geen stemmen
ik weet het niet, misschien
1 (25%)
mensen zeggen dat alleen om aandacht te trekken
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 4

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:41

ik ben dus helemaal niet thuis in het natural gebeuren.
Maar ik heb wel een paard gehad dat asl veulen verstoten is door de moeder waarschijnlijk omdat ze is geboren met een pigment vlek.
Maar goed ik heb haar met de fles opgevoed en we zijn jaren erg close geweest.
Ik was duidelijk de leider zei het veulen.
Ik heb door die ervaring heel veel geleerd op het gebied van het natuurlijke gedrag van paarden.
ze heeft me heel veel geleerd en ik ben veel meer gaan begrijpen.
Ik probeer dat nu ook zo te doen met mijn haflinger.
Hij is een hoog geplaatst paard in zijn kudde.
En in het begin wou hij ook duidelijk van mijn af.
hij zag mij niet als een leider maar meer als een indringer zijn rivaal die zijn merries kwam inpikken.
Door zijn gedrag goed te begrijpen en door veel in de wei te komen en met de andere paarden te bemoeien en hem volkomen te negeren werd hij opener.
Ik wou nog steeds niks van hem maar hij nu wel van mij.
nu laat hij mij leiden omdat hij weet dat ik hem alleen gebruik in zijn voordeel.
En het begrip hij laat mij toe vind ik heel belangrijk.
Ik heb hem niet gedwongen en niets van hem gevraagt.
Hij is nu ruin maar dat weet hij niet (nog niet).
Hij is nog steeds hoog geplaatst en dat wil ik zo houden ik wil niks van hem afnemen ik heb wat van mijzelf moeten afnemen.
Ik denk dat dit misschien ook is wat jullie bedoelen.
Verder heb ik niks gelezen in boeken maar ik ben mijzelf bij mij paard en ik denk dat je paard dan ook zich zelf is

LindyH

Re: PaardenFluisteren Realiteit of verzinsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:13

Nou vooruit, zal ik 'm toch hier neerzetten maar niet lachen!

Pffff, weer dat hele verhaal typen... Gelukkig heb ik toch niks te doen hier op mijn werk.

Maargoed, ik had dus de volgende theorie bedacht:
Je begint met de rol van drijvende hengst. Je zit het paard flink achter zijn vodden totdat hij begrijpt dat hij rond moet lopen. Je simuleert hiermee dat hij een paard is dat laag in rang is, achterin de kudde loopt en dus veel last heeft van de drijvende hengst. Na een paar rondjes is het paard wat opgeschoven in de kudde en ervaart het dus minder drijvende kracht van de hengst. Het paard raakt steeds vertrouwder met de situatie en schuift naar voren op in de kudde. Hij is in rang gestegen en wordt steeds meer ontspannen. Op een gegeven moment loopt hij vlak achter de leidende merrie en de invloed van de drijvende hengst is dus minimaal. Op dat moment switch jij van rol van drijvende hengst naar leidende merrie.

Het paard moet zich dus tussen de drijvende hengst en leidende merrie in bewegen en zich aan hun regels houden om in de veilige kudde te blijven. Wanneer je dit nabootst ben je dus grenzen aan het creeren voor het paard. Klinkt dat niet bekend? In feite ben je dus steeds van de voorkant naar de achterkant van de kudde aan het rennen .

Het is maar een theorie van mij en misschien heeft iemand dit allang bedacht of misschien klopt er helemaal niets van. Is het uberhaupt wel zo dat paarden zich beter voelen voorin de kudde etc? Graag commentaar.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:24

@ Lindy H: Je bent voortdurend aan het switchen. Op het moment dat een paard iets engs ervaart en jij er tussenin springt zodat hij zich achter je kan verschuilen ben je weer leidende hengst en niet leidende merrie.

Voor de rest is dit precies het verhaal dat ik ook van Pieter Baalbergen heb gehoord.

En Moniek: erg schattig dat je niets van je paard wilt afpakken en je eerder bereid bent om jezelf weg te cijferen, maar zo zit NH niet in elkaar. Je bent ten allen tijde de baas, zonder discussie, en je hebt die positie niet omdat je paard je die gunt....die gunt je namelijk helemaal niets. Die wil zelf daar staan waar jij staat.
Op het moment dat jij jezelf wegcijfert en hem voor laat gaan ben je verkeerd bezig.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:40

Cassidy schreef:
@ Lindy H: Je bent voortdurend aan het switchen. Op het moment dat een paard iets engs ervaart en jij er tussenin springt zodat hij zich achter je kan verschuilen ben je weer leidende hengst en niet leidende merrie.

Voor de rest is dit precies het verhaal dat ik ook van Pieter Baalbergen heb gehoord.

En Moniek: erg schattig dat je niets van je paard wilt afpakken en je eerder bereid bent om jezelf weg te cijferen, maar zo zit NH niet in elkaar. Je bent ten allen tijde de baas, zonder discussie, en je hebt die positie niet omdat je paard je die gunt....die gunt je namelijk helemaal niets. Die wil zelf daar staan waar jij staat.
Op het moment dat jij jezelf wegcijfert en hem voor laat gaan ben je verkeerd bezig.

Je begrijpt me verkeerd denk ik
Ik dwing me niet op aan hem zo van ik gooi je hele leven ff om.
In het geval van mijn haflinger hij is een alfa zeg maar in de groep niet bij mij.
Ik ben voor hem de alfa ik leid en ik bepaal.
Maar ik wil niet zijn ego afpakken of inkrinmpen ik gebruik het niet meer dan dat.
als ik met hem een hengstige merrie tegenkom laat hij mij de baas blijfen terwijl hij de baas over de merrie wil zijn ik kan het moelijk uit leggen.
In mijn manier van omgaan en beleren van een jong paard wil ik alleen bij hem zijn en dat hij dat ok vind en vandaar uit werk ik dat verder uit.
Ik ben wel duidelijk de baas maar ik probeer dat zo goed mogenlijk uitvoeren zonder dwang.
maar ik wil respect en hij verdient dat ook.
hoop het zo wat duidelijker neer gezet te hebben

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:27

Pino_Alexjuh schreef:
Paarden Fluisteren, hoor wel eens vaker mensen erover praten, ik heb wel een sterke band met mijn paard en soms ook wel eens het gevoel dat ze me begrijpt (sterre) maar ik vind paarden fluisteren zo raar klinken.. wat vinden jullie daarvan? Kan dat echt..? Of is het aandacht trekken of bestaat het gewoon niet...?
(ik bedoel met paardenfluisteren niet alleen iets in paard z'n oor fluisteren, maar ook door lichaamstaal dingen duidelijk maken)

want een join- up bijv. werkt wel.. maar dat is toch geen paardenfluisteren? of wel?

Lees jij de heartlandboeken?

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:48

Cassidy schreef:

Ow, apart. Ik ken die hele vent niet. Ik heb net even op zijn site gekeken maar ik kan er zo niet achter komen hoe hij nou precies tewerk gaat en wat zijn theorieën zijn. Heeft iemand daar misschien meer info over?

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:07

Gelukkig dat er meer mensen met mij eens zijn, ik vond het al zo vreemd dat iedereen er tegen was. Ik gebruik het af en toe en ik sta nog iedere keer verbaast.

Verder iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar en fijne kerstdagen.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:11

Ik had het trouwens nog steeds over dat join-up van Monty Roberts.

_Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 13:11

1Flashke1 schreef:
Pino_Alexjuh schreef:
Paarden Fluisteren, hoor wel eens vaker mensen erover praten, ik heb wel een sterke band met mijn paard en soms ook wel eens het gevoel dat ze me begrijpt (sterre) maar ik vind paarden fluisteren zo raar klinken.. wat vinden jullie daarvan? Kan dat echt..? Of is het aandacht trekken of bestaat het gewoon niet...?
(ik bedoel met paardenfluisteren niet alleen iets in paard z'n oor fluisteren, maar ook door lichaamstaal dingen duidelijk maken)

want een join- up bijv. werkt wel.. maar dat is toch geen paardenfluisteren? of wel?

Lees jij de heartlandboeken?

ja

Yannicke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:49

bij ons op de manege loopt ook een man rond die geweldig is met paarden. we hadden een paar jaar geleden een paard, dat overal bang voor was, je kon er niet eens mee naar buiten enzo. totdat hij hem mee naar buiten nam. ze schrok nergens van, en was superbraaf.
ook heeft hij nu een hengst, die voordat hij m kreeg naar alles en iedereen beet. nu, 2 jaar later, is dat paard superbraaf, en doet helemaal niks meer!

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 23:45

je moet gewoon een goed karakter hebben en ze zeggen teminste altijd dat als je vriendelijk, rustig en een goede wezensaard hebt.. je ook makkelijker met dieren kan omgaan

Yannicke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:29

ja idd, maar dat heeft ie ook! als er iemand rustig is, dan is hij t wel;)

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:45

ben helemaal fan van Monty Roberts, (al hoewel niet alles goed van hem is hoor) en geloof er voor 110% in. Dus het bestaat echt. Het is net een taal en daar doe je lang over om die te leren.

_Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 19:19

ijslanderfan schreef:
ben helemaal fan van Monty Roberts, (al hoewel niet alles goed van hem is hoor) en geloof er voor 110% in. Dus het bestaat echt. Het is net een taal en daar doe je lang over om die te leren.

oke.. ik ben het wel met je eens hoor.. ik vind niet alles wat hij doet goed maar hij kan wel met paarden omgaan.. alleen sommige dingen vind ik wat raar hihi

Naimz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:28

Ik denk ook dat je de term 'paardenfluisteren' niet heel letterlijk moet opvatten. Ik geloof ook zelf best wel in de Join-Up of in Freestylen bijvoorbeeld, weet niet of dat allemaal vormen van 'paardenfluisteren' is, maar in ieder geval wel om het vertrouwen van je paard te winnen.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:51

join up is zeker 1 van de manieren om het vertrouwen van het paard te winnen, mits je het goed uitvoerd (dus geen opgejaag maar gewoon met je lichaamstaal hem signalen geven).

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 02:08

Het met lichaamstaal signalen geven is geen join-up. Dat is loswerken ala Emiel Voest, Parelli Games spelen.
Een echte Join-up komt veel harder aan.

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:53

hmm, oke dan is het geen join up. Dankje voor je antwoord. Dan blijf ik dat doen, want dat schijnt hij erg leuk te vinden en ik ook.

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 08:50

ik vind dat ik liever alleen lichaams signalen geef.. dat is rustiger.. ik hou erniet van paarden opte jagen.. zo ben ik nau eenmaal niet

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:48

Pino_Alexjuh schreef:
ijslanderfan schreef:

oke.. ik ben het wel met je eens hoor.. ik vind niet alles wat hij doet goed maar hij kan wel met paarden omgaan.. alleen sommige dingen vind ik wat raar hihi

ik heb wel eens van monty roberts gehoord, alleen maar goede verhalen.. waar zijn jullie dan niet mee eens?

Isabelliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:03

Ik ben een in januarie naar een show van monty roberts geweest.
Want mijn verzorgpaard was in aan merking gekomen voor een show van monty. Hij is namelijk een keer geschrokken tijdens het inrijden, toen er een ruiter op zat is zijn eigen poep tegen z'n benen aan gekomen en is die heel erg geschrokken. Hij ging helemaal steigeren en bokken enz en toen is de ruiter er afgevallen. En als er na die tijd iemand op ze rug ging zitten werdt die helemaal gek en ging die net zo lang door met bokken en steigeren enz tot je eraf lag. Dus toen is die naar een show geweest. Maar omdat die te druk was durfde monty er nog geen levend iemand op te zetten. Dus nou is die een maand bij iemand op stal die bij monty in dienst is. Alleen zei heeft dan een stal in nederland en daar staat die nu de hele maand. Ik hoop dat het goed komt.
groetjes mascha