Tot welke lengte op Shetlander rijden

Moderators: Neonlight, Sica, balance

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Kan je met 1.65 en 41 kg nog op een flinke shet van ruim 1.10 rijden?

Ja
29 (5%)
Nee
470 (89%)
Misschien
26 (4%)

Totaal aantal stemmen: 525


Love123abc
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-22

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 09:54


Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:55

Dream on met je nonsens.
Ik hoop dat iemand foto’s van je neemt en post op fb. Sta je lekker de rest van je leven bekend als ponypletter.

Jorex

Berichten: 10036
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:56

Love als je dit echt zo goed weet, dan mag je wel even zeggen welke van onderstaande pony's in betere conditie is? Let op dit zijn wel men pony's dus hier komen geen mensen op behalve af en toe een kind van onder de 6 jaar. Dit zijn beide wel raszuivere Shetlanders ook.
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben zelf ook 1.60, weeg alleen geen 40 kilo meer. Maar no way dat ik op pony's onder de 1.40 stap en smalle pony's onder de 1.45.

En een topic van 2006 is echt niet meer relevant nu. Deze is beter en relevant voor je: [SMP] Kan ik nog af en toe op mijn shetlander rijden?
Laatst bijgewerkt door Jorex op 28-03-22 10:00, in het totaal 3 keer bewerkt

LiannePuthzy

Berichten: 7011
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:57

Als jij je eigen plezier voor het welzijn van een pony wilt zetten moet jij het lekker zelf weten. Blijkt maar weer dat er paarden liefhebbers (degene die niet hun ego voor het welzijn van het paard zetten) en paardrij liefhebbers zijn (degene die altijd maar willen rijden, ookal is dat ten koste van het dier, zoals ts) zijn

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:57

Love123abc schreef:
Meestal wegen grote shetten geen 200 kg maar 250

Dan is het alsnog 37 kilo. Je bent gewoon te zwaar.

lovelynutia

Berichten: 4844
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:59

Citaat:
Oké,ik hou gw van paarden, ik wil het beste voor ze, nou is inrijden dan zoo groot probleem, zolang het nog past.

Ja juist inrijden extra probleem je zwaarste bovenste lichaamsdeel schouders+hoofd zit ver van het steunpunt (rug shet). Die onbalans moet de shet door jouw eigenwijsheid (mede door leeftijd waarop je nog verminderde oorzaak gevolg relatie kan inzien) heel hard best gaan doen om te compenseren met de ongetrainde dus zwakkere rug spieren. Het openen van het topic was dat stemmemtje in je achterhoofd dat ergens wel weet het hoort niet maar die wint het nog niet van je ikkeikkeikke, komt ooit nog wel is gewoon spijtig voor de shets nu.

cinniz123

Berichten: 4432
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:01

Ts als het zou passen zouden er heel veel lichte klein volwassen op shetten kunnen rijden……zie jij ze?

Jij leest later je eigen topic terug en dan schaam je je dood.
En ik denk als ik jouw reacties lees dat het houden van paarden erg overschaduwd wordt door het moeten rijden en het eerder is ikke,ikke,ikke.
Het siert je iig niet om bokt om hulp/mening te vragen en dan schreeuwend jouw punten te benadrukken…vraag dan gewoon niets.

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:05

TS, even heel serieus: Hoeveel mensen zijn er nodig om jou te overtuigen dat het niet past? De Poll geeft over de 350 keer 'nee' aan, in het topic worden heel veel argumenten genoemd. Waarom denk jij dat het dan wel kan? Omdat een kleine 15 mensen zeggen van wel?

Laten we het omdraaien. Jij bent 41 kilo en moet week 3 keer op jouw schouders een paal van 1 meter hoog en 10 kilo gewicht tillen. Dit ongeveer een uurtje per keer. Deze paal is niet in balans en je moet ermee gaan rennen. Jij moet dus heel veel corrigeren in je rug, heupen en knieen. Iets dat je totaal niet gewend bent, want je hebt al tijden lekker op de bank Netflix mogen kijken. Hoe lang duurt het totdat jij klachten krijgt in jouw lijf?

(Gewicht is nav https://www.vakcentrum.nl/paginas/openb ... %2015%20kg)
Laatst bijgewerkt door Winged op 28-03-22 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:06

Love123abc schreef:
. Ze hebben een goedpassendzadel zowel voor de pony's als voor mij.

Kan niet. Jij hebt met je lengte een 17 inch nodig en dat past niet op een shet.


Love123abc schreef:
5. Ik rij geen pony's kapot...
En zonder beeld erbij hebben jullie geen flauw benul hoe het eruit ziet.

Oh jawel hoor, ik heb prima beeld. Ik loop al even mee en je bent heus niet de eerste die denkt dat het kan, en ook niet de eerste die een pony op die manier finaal kapot rijdt.


Love123abc schreef:
En ja ik ga geen pony's pletten als het niet meer past dan niet he.

Nou, het past niet. Zo simpel is het. En dus kun je er niet op.

cheybinky

Berichten: 865
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: Denekamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:06

Love123abc schreef:
Meestal wegen grote shetten geen 200 kg maar 250


:') :')

Larabeckers
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:08

Hoi,
Ik ben dit topic aan het lezen, maar snap het nut er niet zo goed van... Er wordt gevraagd of er nog op een shetlander gereden kan worden. Reacties gaan over dat het echt niet meer kan, zelf ben ik het hier zeker mee eens. Voor een shetlander is het niet meer eerlijk om erop te rijden... Maar nu wordt er door TS op ingegaan dat ze er zeker nog wel op kan en de reacties nergens op slaan.. De reacties proberen de vraag te beantwoorden, maar eigenlijk is het antwoord als geformuleerd door TS.. Waarom is dit topic dan gestart? Er wordt nu gewoon gezocht naar een reactie die zegt dat het wel kan :(

Ik hoop dat mijn punt een beetje duidelijk is.
Laatst bijgewerkt door Larabeckers op 28-03-22 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:08

Waarom open je in hemelsnaam een topic met een vraag als je er vervolgens geen antwoord op wil?

Grote kans, en dat hoop ik ook, dat je over vijf jaar terugkijkt naar deze situatie en je doodschaamt dat je op een shet van 1.10 wilde rijden.

Dat je van shetlanders houdt, geeft jou geen recht om ze schade aan te brengen en praat niet goed dat wat jij van plan bent, niet kan.
Je bent te lang;
hiermee breng je de pony uit balans.
Je bent te zwaar;
hierdoor breng je schade want dit kan zo’n pony niet goed dragen.
Je bent te groot;
Zo pas je niet in een zadeltje die op de kleine rug van de pony past. Een niet passend zadel betekent nog meer schade aan de rug.
De pony is niet goed bespierd;
Hierdoor is het dier minder sterk en kan dus ook minder hebben.

DaysOfAutumn
Berichten: 57
Geregistreerd: 17-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:42

Prima dat jij je eigen belang voor die van die pony’s stelt, maar own dat dan. Wees er eerlijk over dat je wil rijden en dat de gezondheid van die pony’s je niet interesseert.


Je bent per definitie te lang als je benen onder de buik van het paard uit komen.

Een paard mag 15 tot 20 procent van zijn eigen gewicht dragen. Voor een onbeleefd paard ga je uit van 15 procent. Stel dat die pony’s 250 kilo wegen, dan mogen ze maximaal 37,5 kilo dragen uitgaande van 15 procent. Stel dat je bent zoals jou en je gaat uit van 20 procent, dan mogen ze 50 kilo dragen. Dat is het uiterste gewicht, inclusief zadel. Jij bent dus met zadel sowieso te zwaar.

Daarnaast heb je met jouw lengte een 17 inch zadel nodig. Een 17 inch zadel past nooit op een Shetlander.

Fijn voor jou dat je vindt dat je de pony’s niet fysiek beschadigt en beperkt, maar dat doe je absoluut wel.

Annefleur200

Berichten: 1679
Geregistreerd: 20-09-12

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:47

Toen ik 15 was dacht ik ook dat het prima zou passen. Had er foto's van en nu ik die zie schaam ik mij diep. Kon en kan echt niet! Maar goed. Je luistert geloof ik toch niet helaas.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:19

DaysOfAutumn schreef:
Je bent per definitie te lang als je benen onder de buik van het paard uit komen.

Gelukkig niet... het verschilt per paard, maar ik kwam met mijn voeten onder een paard uit die 1,68m was (smal gebouwd en met een dressuurzadel met diepe zit), ikzelf ben 1,70m :+ .

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:25

Love123abc schreef:

Wat daar wordt gezegd? In een ellendig lange, 2 jaar durende discussie van 46 pagina's, waar de mensen die willen rijden niet willen luisteren?

Ah juist, maar gefeliciteerd. Je hebt iemand gevonden die in 2008 het met je eens had kunnen zijn.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:09

DaysOfAutumn schreef:
Een paard mag 15 tot 20 procent van zijn eigen gewicht dragen. Voor een onbeleefd paard ga je uit van 15 procent.


Brutalen aan de macht :D

Love123abc
Berichten: 17
Geregistreerd: 21-03-22

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 15:03

Ik vraag ook niets mee hé. Ik kom nu alleen maar voor mijn mening op en ik reageer op anderen. Maar goed ik hou me MOND wel. Wat jullie doen moeten jullie weten. Ik rij gw lkkr door en kzie wel.

cinniz123

Berichten: 4432
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tot welke lengte op Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:05

Het is niet eens vakantie :x

jitskenienke

Berichten: 381
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:07

Zorro (Shetlander)@ dressuurwork kennen jullie dit topic nog? Op dit topic is iedereen wel positief... is al wat ouder topic maar dan nog :D . Ik zou het persoonlijk ook niet doen. Het is niet eerlijk naar de pony toe. maar goed je geeft aan het toch wel te doen, jammer maar eigen keuze.
Laatst bijgewerkt door jitskenienke op 28-03-22 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:10

Lekker kop in het zand steken. Ts weet zelf dondersgoed dat het niet meer kan. In het topic “ben ik te groot/te zwaar” heeft ze op iemand gereageerd dat ze “het nog wel vind passen” maar dat ze het commentaar helemaal begrijpt. En dat ging over een pony die 20(!) cm groter was en waarvan de ruiter 5 cm kleiner was.

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:10

Het probleem is dat je een mening op basis van de kennis die je niet bezit.

Wat was überhaupt jouw doel met deze vraag? Je maakt een poll, stelt een vraag, antwoord is nee en nu ben je boos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:15

BrechtCarlos schreef:
Eerlijk? Ik zie t probleem niet zo. Al helemaal als het alleen gaat om doorrijden. Mijn ruitertje is ook tegen de 165, pony is 110. Verdient het de schoonheidsprijs? Nee. Maar is het heel handig om de pony braaf te houden? Ja. En zodra ik ook maar een beetje zou merken dat het te zwaar werd of oncomfortabel dan is t klaar.
[ [url=m/3rvhgv.jpg]Afbeelding[/url] ]


En door mensen die het probleem niet zien en dus lekker eigenwijs doorgaan krijg je dus dit soort kinderen die ook niet meer luisteren naar goedbedoeld advies, want ik hoop dat je begrijpt dat deze combinatie ook niet kan?

Wat TS wilt weet ik niet. Lijkt me wel duidelijk dat het niet kan maar zo te zien gaat ze het alsnog doen. Laten we inderdaad hopen dat ze hier over een aantal jaar op terug kijkt van 'oei, wat was ik dom bezig'. Of in het beste geval, dat er een volwassene bij TS rond loopt die op de welzijn van de pony's let. :)

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:20

_lauraaa_ schreef:
Lekker kop in het zand steken. Ts weet zelf dondersgoed dat het niet meer kan. In het topic “ben ik te groot/te zwaar” heeft ze op iemand gereageerd dat ze “het nog wel vind passen” maar dat ze het commentaar helemaal begrijpt. En dat ging over een pony die 20(!) cm groter was en waarvan de ruiter 5 cm kleiner was.

En een pony die al jaren onder het zadel is en een goede dosis spierkracht heeft.

Iedereen doet wel eens stomme dingen in de jonge jaren. Hopelijk valt de schade straks mee.

Soivy
Berichten: 4
Geregistreerd: 22-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:21

Nee, het past niet.
Waarom open je een topic om vervolgens alleen maar dingen te luisteren die JIJ wilt horen?