Betalen voor een verzorg pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 14:19

Ik vind het ook heel erg afhangen van wat er verwacht wordt, 50 euro vind ik echt wel een zeer schappelijke prijs. Ik vind het ook niet gek dat er geld gevraagd wordt als er daar ook iets tegenover staat, dieren kosten geld en als je er het plezier van wilt hebben dan kan je best ook een stukje bij betalen.
Nu als er klusjes verwacht worden en de eigenaar ook echt nood heeft aan iemand die helpt met de dieren denk ik dat je je prijs er dan ook aan moet aanpassen in tegenoverstelling tot iemand die enkel betaalt om te komen rijden.

Ik heb zelf een tijdje een pony gereden en betaalde hier 50 euro voor. Dit was wel maar 1-2x per week. Klusjes hoefde ik buiten water geven en de pony binnen en buiten zetten niet te doen.
Ik heb ooit een halve stal gehad en vroeg hier toen 100 euro voor. Klusjes hoefde ook niet gedaan te worden, was een chique stal met 2 binnenpistes en een buitenpiste en de ruiter mocht 2-3x per week komen rijden. Ik gaf daar bovenop ook nog wat les.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 15:39

Frummels schreef:
Dat schrijf ik toch ook niet? Ik schrijf alleen dat diegene mij niet hoeft te betalen. Het ging er niet over of jij je verzorger wel of niet betaalt toch?

Overigens, als ik iemand vraag om voor mijn kat te zorgen als ik aan het werk of op vakantie ben, dan hoeft diegene mij toch ook niet te betalen? :+ dat zou echt heel raar zijn. Waarom zou het bij een hond of kat anders zijn dan bij een paard?
Het argument dat een paard veel geld kost vind ik persoonlijk de grootste kul reden die er is. Daar kies je zelf voor. Mijn kat is inmiddels ook erg duur na veel operaties, maar de katten oppas ziet ons al aankomen: bedankt Els, dat is dan 100 euro voor afgelopen maand :D

Ik zeg juist ook dat ik het raar vind om iemand te laten betalen als ze komen verzorgen.
Jij zei: voor verzorgen hoeven ze niet te betalen.
Ik zeg juist: voor verzorgen als ik geen tijd heb, vind ik eigenlijk dat een eigenaar daarvoor hoort te betalen.

Vroeger toen wij op vakantie waren kwam mijn vriendin in ons huis en wij zorgde voor een volle koelkast en een volle tank benzine en mocht zij mijn auto gebruiken.
Zij woonde op kamers en vond de ruimte (en een bad) haar vakantie en ondanks dat wij het aanboden hoefde zij geen extra geld.

Mijn nichtje deed mijn paarden (stonden in de zomer 24/7 buiten op 25 meter van haar huis) en controleerde elke dag of er nog water was en voerde evt. wat hooi bij.
Haar betaalde ik daarvoor.

MirandaMalik

Re: Betalen voor een verzorg pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 15:44

Ik weet niet of ze ook op de kat mocht rijden? :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:02

MirandaMalik schreef:
Ik weet niet of ze ook op de kat mocht rijden? :P

:D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:10

Tja. Het is natuurlijk iets van graag of niet,take it or leave it.Niemand wordt ergens toe gedwongen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:22

In mijn jeugd 30-40 jaar geleden, betaalde ik niks voor het rijden van andermans paarden. Ze vroegen mij omdat ze te weinig tijd hadden en/of omdat ik meer lef had bij bepaalde ondeugendheden. Het merendeel van mijn bijrijpaarden stond gewoon volpension op de manege waar ik in mijn vrije tijd op stal werkte, dus verzorgen deed ik ze niet. Enkel een borsteltje er overheen en hoefjes krabben voor het opzadelen.

Anno nu, als 50-er die nauwelijks meer rijdt, zou ik wel bereid zijn om een schappelijk bedrag te betalen voor het gebruik mogen maken van 'n lekker paard voor buitenritten. Maar dan gewoon omdat het fijn is om een band op te bouwen met 'n paard en wel de lusten, niet de lasten te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:25

Het ligt denk ik puur aan de situatie zelf en de persoon zelf ook, stel je hebt een recreatie paard waar je af en toe een ritje mag doen dat is heel anders dan een pension stal met een M dressuur paard. Het ligt ook gewoon aan jou wat je wilt uitgeven en wat juist niet. Vindt het super interessant om te lezen dit :o

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 16:30

Suzywuzy schreef:
Het ligt denk ik puur aan de situatie zelf en de persoon zelf ook, stel je hebt een recreatie paard waar je af en toe een ritje mag doen dat is heel anders dan een pension stal met een M dressuur paard. Het ligt ook gewoon aan jou wat je wilt uitgeven en wat juist niet. Vindt het super interessant om te lezen dit :o

Ja maar dan nog wil recreatie / wedstrijdpaard niet altijd veel zeggen. Veel bijrijders hebben niet zo’n geweldig niveau en zijn juist veel beter met een braaf recreatiepaard bij te rijden dan met een sensibel dressuurkanon.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:42

_San87_ schreef:
JosjeDZ schreef:
[quote="_San87_"

Verdienmodel?! Ik ben maandelijks minstens 350 euro (stalgeld plus bijkomende kosten) voor mijn pony kwijt. Bijrijder mag vrijwel altijd komen op de dagen die ZIJ wil. Ze hoeft niet te mesten, geen spullen te poetsen, ik heb een extra zadel voor haar (en dus ook weer extra kosten zadelmaker). Ik vind dat daar best een kleine bijdrage tegenover mag staan. Verdienen aan een bijrijder lijkt me een utopie...

Dat weet je toch van tevoren. Dat een paard geld kost.

Wat bedoel je daarmee?!

Iritepiet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:18

Als ik een eigen paard had en een verzorgster zocht, zou ik die niks laten betalen. Die persoon verleent jou een gunst door het dier in conditie te houden op de dagen dat jij niet kan. Het is eigenlijk gewoon werk wat die persoon doet, en het is al heel wat dat jij niks voor dat werk hoeft te betalen.
En als je argument is dat die persoon jouw spullen sloopt, dan denk ik sowieso niet dat je een goede verzorgster te pakken hebt - als je die verzorgster liet betalen zou het alsnog een slechte verzorgster zijn. Maar het is wel logisch dat borstels soms stuk gaan. Als jij je paard elke dag borstelt gaan de borstels soms toch ook gewoon stuk?
In het geval van een zadel speciaal voor de bijrijder laten maken omdat het echt nodig is, snap ik op zich wel dat die wat meebetaalt.

Maar ik denk dat het heel erg een kwestie is van vraag en aanbod voor hoe duur het in de regio is. Als er maar genoeg verzorgsters/bijrijders zijn die bereid zijn om te betalen, krijg je natuurlijk dat je moet gaan betalen om een verzorgpony te kunnen krijgen, helaas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:43

JosjeDZ schreef:
_San87_ schreef:

Dat weet je toch van tevoren. Dat een paard geld kost.

Wat bedoel je daarmee?!

Precies wat ik zeg. Als je een paard/pony koopt dan weet je dat dat dier je minimaal x bedrag in de maand kost. Toch?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:46

Iritepiet1 schreef:
Als ik een eigen paard had en een verzorgster zocht, zou ik die niks laten betalen. Die persoon verleent jou een gunst door het dier in conditie te houden op de dagen dat jij niet kan. Het is eigenlijk gewoon werk wat die persoon doet, en het is al heel wat dat jij niks voor dat werk hoeft te betalen.
En als je argument is dat die persoon jouw spullen sloopt, dan denk ik sowieso niet dat je een goede verzorgster te pakken hebt - als je die verzorgster liet betalen zou het alsnog een slechte verzorgster zijn. Maar het is wel logisch dat borstels soms stuk gaan. Als jij je paard elke dag borstelt gaan de borstels soms toch ook gewoon stuk?
In het geval van een zadel speciaal voor de bijrijder laten maken omdat het echt nodig is, snap ik op zich wel dat die wat meebetaalt.

Maar ik denk dat het heel erg een kwestie is van vraag en aanbod voor hoe duur het in de regio is. Als er maar genoeg verzorgsters/bijrijders zijn die bereid zijn om te betalen, krijg je natuurlijk dat je moet gaan betalen om een verzorgpony te kunnen krijgen, helaas.

Eh sorry... mijn paard loopt op de wei en ik rijd zelf ook. Als iemand wil bijrijden zou dat in theorie wel gaan, maar 100% zeker dat die persoon voor mij geen werk levert of een dienst verleent.
Tenzij ze stallen zou uitmesten, dan zou ik ook geen betaling vragen.

Daarbij zijn er veel bijrijders die een paard juist niet in conditie houden maar scheef rijden. En ikzelf zou veel flexibiliteit inleveren. Dus daar mag imo best iets tegenover staan. Tenzij het een echt goede ruiter is die mijn paard wel deftig onderhoudt, maar 99% van de bijrijders zijn dat gewoon niet.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:26

veel mensen zeggen dat je de eigenaar een dienst bewijst door het dier op conditie te houden.
In veel situaties zie je een bijrijder 2 dagen in de week rijden.

Ik ken weinig paarden die op 2 dagen meer of minder training in de week vallen of staan.

Maar goed, ik ben dan ook geen zz ruiter.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:38

Poekkie schreef:
Eh sorry... mijn paard loopt op de wei en ik rijd zelf ook. Als iemand wil bijrijden zou dat in theorie wel gaan, maar 100% zeker dat die persoon voor mij geen werk levert of een dienst verleent.

Daarbij zijn er veel bijrijders die een paard juist niet in conditie houden maar scheef rijden. En ikzelf zou veel flexibiliteit inleveren. Dus daar mag imo best iets tegenover staan. Tenzij het een echt goede ruiter is die mijn paard wel deftig onderhoudt, maar 99% van de bijrijders zijn dat gewoon niet.

Maar waarom zou jij in jouw geval dan een bijrijder nemen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:49

fenijro_tani schreef:
veel mensen zeggen dat je de eigenaar een dienst bewijst door het dier op conditie te houden.

Ik ken weinig paarden die op 2 dagen meer of minder training in de week vallen of staan.

Dat zegt juist bijna niemand. De meesten zeggen de eigenaar 2 dagen te ontlasten, als die tijd tekort komt is dat toch een mooie win-win?

Ik vraag me wel af als er betaald moet worden... stel paard raakt kreupel moet er dan doorbetaald worden? Of je wilt als eigenaar met paard op vakantie, bijvoorbeeld, verwacht je dan ook dat er doorbetaald wordt?

Wat wanneer je zelf een paar weken op vakantie gaat zonder paard, mag de bijrijder dan alle dagen het paard verzorgen/rijden tegen het vaste tarief of moet er bijbetaald wordenn?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:58

Gini schreef:
Poekkie schreef:

Maar waarom zou jij in jouw geval dan een bijrijder nemen?

Ik ben nu niet op zoek, we doen mijn paard al met twee. Maar anders, omdat ik het iemand wel zou gunnen? Omdat mijn paard een beetje meer loopt ipv zich te amuseren op de wei? Wss ook omdat 50 of 75 euro extra nooit kwaad kan. Ik ken veel mensen die een betalende bijrijder hebben zonder die echt nodig te hebben hoor :). Hier is het onder mijn vrienden/kennissen juist een grote minderheid waar de bijrijder effectief helpt dmv klusjes.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:42

_San87_ schreef:
JosjeDZ schreef:

Wat bedoel je daarmee?!

Precies wat ik zeg. Als je een paard/pony koopt dan weet je dat dat dier je minimaal x bedrag in de maand kost. Toch?

Mijn eerste paard had ik van mijn 13e tot mijn 32, ik heb toen niet altijd in dezelfde financiële situatie gezeten. :D
En ook een periode gehad dat ik twee banen had en dat was juist toen ik iemand nodig had voor de verzorging.
Nu kan ik mijn paarden het beste betalen een zijn ze juist nog nooit zo goedkoop geweest. :')
Bovendien heb ik nu alle tijd voor ze.
Je weet niet van tevoren hoe je leven gaat lopen natuurlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:46

MirandaMalik schreef:
_San87_ schreef:

Mijn eerste paard had ik van mijn 13e tot mijn 32, ik heb toen niet altijd in dezelfde financiële situatie gezeten. :D
En ook een periode gehad dat ik twee banen had en dat was juist toen ik iemand nodig had voor de verzorging.
Nu kan ik mijn paarden het beste betalen een zijn ze juist nog nooit zo goedkoop geweest. :')
Bovendien heb ik nu alle tijd voor ze.
Je weet niet van tevoren hoe je leven gaat lopen natuurlijk.

Okay. Maar zoals ik zeg. Als je een paard hebt dan weet je dat het dier geld kost, me dunkt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:51

Een paard kost geld, daar moet een ander niet aan mee betalen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:52

Die kan je ook omdraaien, een hobby kost ook geld, ook voor een bijrijder :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:13

Een paard kost geld en als iemand anders er gebruik van mag maken mag die er ook best wat voor betalen.
Als je een paard verzorgt en rijdt en je betaald wat ben je vaak heel goed af.
Zo lijkt het alsof je zelf een paard hebt maar dan zonder de grote verantwoordelijkheden, zoals dat het paard naar een kliniek moet.
Of als je niet meer kan/wil, veel makkelijker als dat het je eigen paard is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:48

Mars schreef:
fenijro_tani schreef:

Dat zegt juist bijna niemand. De meesten zeggen de eigenaar 2 dagen te ontlasten, als die tijd tekort komt is dat toch een mooie win-win?

Ik vraag me wel af als er betaald moet worden... stel paard raakt kreupel moet er dan doorbetaald worden? Of je wilt als eigenaar met paard op vakantie, bijvoorbeeld, verwacht je dan ook dat er doorbetaald wordt?

Wat wanneer je zelf een paar weken op vakantie gaat zonder paard, mag de bijrijder dan alle dagen het paard verzorgen/rijden tegen het vaste tarief of moet er bijbetaald wordenn?

En wie betaalt de veearts als het paard ziek of geblesseerd wordt door een fout van de bijrijder?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:18

Citaat:
En wie betaalt de veearts als het paard ziek of geblesseerd wordt door een fout van de bijrijder?

Dit is allemaal wel heel ver gezocht en uitspitterij, als een paard struikelt en is kreupel is het dan een fout vd ruiter? bv. Dat je je daar uberhaupt zorgen om maakt. Het is de vraag van TS toch ook helemaal niet.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:48

Het gaat niet echt om wiens fout het is, paarden houden kost geld en je draagt risico. Er is niets op tegen om daar iets voor te laten bijdragen wanneer ook anderen, bijrijders of verzorgers, genieten van het paard en de omgang of het rijden. En wanneer iemand die bijdrage wil leveren in geld of op een andere manier, dan is het prima toch? Als het gaat om een win-win situatie waarin paard, eigenaar en de vrijwilliger zal ik het maar even noemen, allemaal voordeel en plezier hebben , prima. Wanneer het de eigenaar er meer om te doen is anderen ook te laten genieten van het hebben van een paard, ligt dat anders lijkt me.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:40

Ook is er nog de kwestie met verzekeringen en aansprakelijkheid als de verzorger of bijrijder flink gewond zou raken tijdens de omgang met het paard. Of derden,bijv. als bijrijder een buitenrit gaat maken en er een verkeersongeluk plaatsvindt. Dit soort narigheden zijn helaas echt niet denkbeeldig maar komen geregeld voor.Het is dus iets waar veel haken en ogen aanzitten.