Joehoe! Shetlanders erbij gekocht!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 04:07

Art_Ificious schreef:
Vleddertje1 schreef:
Echt TS 36kg? Dan heb je een ondergewicht, uw bmi moet minstens 18,5 zijn en is nu maar 15,8
Ben je wel gezond,

Of topic...maar Bmi grenzen liggen anders bij kinderen he...dus klopt gewoon prima

Is berekend met leeftijd erbij. En ikzelf had als kind ook licht ondergewicht op dezelfde leeftijd als ts nu. Was zelf 12 jaar, 1m50 en 37kg Dus weet waarover ik spreek.

Sowieso blijf ik bij mijn statement, niet rijden, arme ponies.

Ja joh, praat Eline04 ook nog een complex aan. BMI van 15,8 is volkomen normaal voor een twaalfjarige.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/professionals/kindervoeding-0-4-jaar/babyenkindervoeding/bmi-jongens-en-meisjes.aspx
Ik woog zelf nog niet eens 30 kg toen ik van de basisschool af ging en gelukkig was er niemand die daar een probleem van maakte. Kreeg alleen de bijnaam 'botje' van mijn vriendinnen. :P

Billy

Re: Joehoe! Shetlanders erbij gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 07:29

Guthedentjemie stelletje zuurpruimen.. Kind is 12, laat d'r lekker met die shetjes rommelen....

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 07:53

Billy schreef:
Guthedentjemie stelletje zuurpruimen.. Kind is 12, laat d'r lekker met die shetjes rommelen....

Rommelen...
In welk opzicht is dat positief voor de schets? Ze kan toch op de Haflinger rijden en met de shirtjes lange lijnen/wandelen/knuffelen/vd etc?
Het is toch niet nodig de rug van een erg jonge instabiele shetlander te verpesten puur voor eigen belang?

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 08:38

Vleddertje1 schreef:
Echt TS 36kg? Dan heb je een ondergewicht, uw bmi moet minstens 18,5 zijn en is nu maar 15,8
Ben je wel gezond,

Of topic...maar Bmi grenzen liggen anders bij kinderen he...dus klopt gewoon prima

Is berekend met leeftijd erbij. En ikzelf had als kind ook licht ondergewicht op dezelfde leeftijd als ts nu. Was zelf 12 jaar, 1m50 en 37kg Dus weet waarover ik spreek.

Sowieso blijf ik bij mijn statement, niet rijden, arme ponies.[/quote]
Ja joh, praat Eline04 ook nog een complex aan. BMI van 15,8 is volkomen normaal voor een twaalfjarige.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/professionals/kindervoeding-0-4-jaar/babyenkindervoeding/bmi-jongens-en-meisjes.aspx
Ik woog zelf nog niet eens 30 kg toen ik van de basisschool af ging en gelukkig was er niemand die daar een probleem van maakte. Kreeg alleen de bijnaam 'botje' van mijn vriendinnen. :P[/quote]

Fleddertje heeft wel gelijk, ik heb ook licht ondergewicht, je BMI moet idd 18.5 zijn, ben al meerdere keren gecheckt bij de huisarts, maar het blijft licht ondergewicht en het is dus niet schadelijk :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 08:53

Ik zal vanavond eens een foto plaatsen hoe ik was met 1.50 op een shet van 1.08. Reken maar dat ik veel te groot was, en ik zag dat niet met mijn domme hoofd.

TS, je bent te groot. Wees de wijste van je vriendinnen en stap er niet op. Dat pony tje van je vriendin doet het heus niet met alle plezier. Niet iedereen laat merken als hij pijn in zijn rug heeft.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 08:56

Ja je bent lang maar nog niet te zwaar. Dus inrijden en daarna een jonger en kleiner kindje er op laten rijden.
Zelf verder lange teugelen en later misschien mennen?

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 09:37

amado7 schreef:
Ik zal vanavond eens een foto plaatsen hoe ik was met 1.50 op een shet van 1.08. Reken maar dat ik veel te groot was, en ik zag dat niet met mijn domme hoofd.

TS, je bent te groot. Wees de wijste van je vriendinnen en stap er niet op. Dat pony tje van je vriendin doet het heus niet met alle plezier. Niet iedereen laat merken als hij pijn in zijn rug heeft.

Ben benieuwd naar je foto!

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:00

Kijk, dit is Vlek, onze shet. Tot 2 jaar terug, dochter was hier dus 13 en ongeveer 1.50 cm en nog lang geen 40 kg.
De shet is denk ik rond de 95 cm

Dochter en shet zijn even oud en elk jaar maakten we een verjaardagsfoto.

Shet is nu nog steeds een dikke liefde, maar al jaren vanaf alleen de grond. Ik moest haar namelijk gewoon dwingen en overtuigen dat even een foto maken echt wel kon. Het jaar daarop weigerde ze resoluut.

Shet is nu dus alleen knuffeldier, grasmaaier en circuspony.

We hebben nog een shet staan die van een eigenaar kwam en de pony dus in goed vertrouwen aan te grote meiden meegaf die zeiden er alleen mee te wandelen. Tot de pony super zuur werd als ze alleen al kinderen zag. Bleken ze er inderdaad mee rond te crossen. Vreselijk vind ik dat.

Afbeelding

Afbeelding

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 10:08

MarryAnneR schreef:
Kijk, dit is Vlek, onze shet. Tot 2 jaar terug, dochter was hier dus 13 en ongeveer 1.50 cm en nog lang geen 40 kg.
De shet is denk ik rond de 95 cm

Dochter en shet zijn even oud en elk jaar maakten we een verjaardagsfoto.

Shet is nu nog steeds een dikke liefde, maar al jaren vanaf alleen de grond. Ik moest haar namelijk gewoon dwingen en overtuigen dat even een foto maken echt wel kon. Het jaar daarop weigerde ze resoluut.

Shet is nu dus alleen knuffeldier, grasmaaier en circuspony.

We hebben nog een shet staan die van een eigenaar kwam en de pony dus in goed vertrouwen aan te grote meiden meegaf die zeiden er alleen mee te wandelen. Tot de pony super zuur werd als ze alleen al kinderen zag. Bleken ze er inderdaad mee rond te crossen. Vreselijk vind ik dat.

[ [url=m/WkEERn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/X8dv9v.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die tweede foto kan idd echt niet. Moet wel zeggen dat dat meisje wel groter is dan 1.50, zo lang ben ik echt niet. De pony op de foto is ook 95 cm, terwijl die shet 1.06 is, dus denk dat het wel een verschil is.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:12

Jeetje. Alles wat er wordt gezegd in dit topic neem je toch niet aan. Meid je bent veel te groot om op te stappen, maar als je het zelf zo goed weet en alleen maar wilt horen dat het past, wat houd je dan tegen? Dan ga je toch lekker rijden? :+

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 10:13

mcjv schreef:
Jeetje. Alles wat er wordt gezegd in dit topic neem je toch niet aan. Meid je bent veel te groot om op te stappen, maar als je het zelf zo goed weet en alleen maar wilt horen dat het past, wat houd je dan tegen? Dan ga je toch lekker rijden? :+

Wie zegt dat ik dat niet aan neem zeg mensen denken ook alles te weten uit een paar berichtjes. Denk je dat ik erop ga rijden als het er zo uitziet? Denk het niet! Sterker nog: ik weet wel zeker van niet! Ik kom ook niet uit een ei hoor.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:14

TS, MarryAnneR is de moeder van het meisje op de foto en weet denk ik beter hoe lang haar dochter is.

Zelfs is die shetlander 10cm kleiner dan die waar jij op wilt, de argumenten die bokkers hier geven gelden alsnog.

1. Je bent te lang, waardoor je de shet uit balans brengt.
2. De shet is nogmaals jong en mist de balans en kracht om een meid van jou lengte te dragen. Een volwassen shetlander krijgt daar zelfs moeite mee dus laat staan een shetlander die je kan vergelijken met een kleuter.

Begrijp je wat ik bedoel? Want ik heb het idee dat je eigenlijk alle adviezen negeert...

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:16

Een shet van 1.06 is ook klein, waarom wil men er toch altijd maar op rijden?

Je bent te groot, net als al die andere meisjes die topics starten :+

Ja een shet is lekker goedkoop, maar zoek een paardje waar je wel op past en ook nog eens normaal op kan rijden.

Shetpony's zijn voor kleine kinderen of noem je jezelf een klein kind?

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 10:17

emilyslaluna schreef:
TS, MarryAnneR is de moeder van het meisje op de foto en weet denk ik beter hoe lang haar dochter is.

Zelfs is die shetlander 10cm kleiner dan die waar jij op wilt, de argumenten die bokkers hier geven gelden alsnog.

2. De shet is nogmaals jong en mist de balans en kracht om een meid van jou lengte te dragen. Een volwassen shetlander krijgt daar zelfs moeite mee dus laat staan een shetlander die je kan vergelijken met een kleuter.

Begrijp je wat ik bedoel? Want ik heb het idee dat je eigenlijk alle adviezen negeert...

Nee, maar als dat 1.50 is ben ik geen 1.50 ben ik bang. Want kom op, nu denken jullie allemaal dat ik er zo op ga. Als ik kan meelopen ga ik er niet op hoor, wees maar niet bang. En hoe weten jullie nou welk advies ik opvolg? Ik heb ondertussen nog niks gedaan qua zitten/rijden dus ja...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:52

Maar welk advies ga je nu opvolgen dan?

Of weet je het zelf nog niet, en doe je maar gewoon wat.
(wat normaal is voor een 12 jarige, hoor)
Vooral omdat de eigenaar van de shetlanders volwassen is, dus als 12 jarige volg je dan waarschijnlijk toch op wat hij van je vraagt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 13-02-19 11:23, in het totaal 2 keer bewerkt

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 10:54

Eline04 schreef:
emilyslaluna schreef:

Nee, maar als dat 1.50 is ben ik geen 1.50 ben ik bang. Want kom op, nu denken jullie allemaal dat ik er zo op ga. Als ik kan meelopen ga ik er niet op hoor, wees maar niet bang. En hoe weten jullie nou welk advies ik opvolg? Ik heb ondertussen nog niks gedaan qua zitten/rijden dus ja...

Het is heel simpel om te weten hoe lang je bent, namelijk door een meetlat of meetlint jezelf te meten wanneer je tegen een muur staat. Handig is om iemand je daarbij te laten helpen.
Ook kan je jezelf nooit vergelijken met iemand op een foto. Want een foto vertekent heel veel. Het kan goed dat jij even lang bent als dit meisje, maar dat je gewoon niet door hebt hoe lang het eigenlijk is. Daarbij realiseer je waarschijnlijk bij het zien van de foto dat het beeld van een meid van 1.50m op een shetlander eigenlijk echt niet kan. Heel goed van bokker MarryAnneR om het hier even te tonen.

En over je tweede uitspraak. Wij kunnen ook niet weten welke adviezen je hier gaat opvolgen. Maar wat wij wel zien/lezen is dat je na 20 nee's (+uitleg) en 1 ja (zonder uitleg) toch meer neigt om eens te zijn met de ja. We kunnen het hier totaal mis hebben, maar dan is het een stukje miscommunicatie. Wat normaal is, want je bent nog maar 12 en dat is ook heel jong.

TS, begrijp je wel waarom wij (de meesten hier) je afraden om op die shetlander te rijden? Je zegt zelf dat je er echt niet op zou rijden als het eruit zou zien als het meisje op de foto hierboven. Begrijp je dat je wel zo eruit zou zien? En dus dat het niet goed is om op de shet te rijden?

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:10

Ik ben zelf 1m58 en ik vond het al erg voor de dieren als ik op de manege een c-pony moest rijden.

Zoals anderen al gezegd hebben, doe het aub niet. Ga lekker met hem mennen, daar kan je nog veel langer van genieten!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:52

Ik vind jou zeker te klein voor deze pony.

Ik zou met jou lengte niet meer op een pony rijden kleiner dan ongeveer 1.20-1.25 en zelfs dat vind ik al kleine pony's voor jou lengte. Het is dat je heel licht in gewicht bent.
Ikzelf hou voor mezelf (!) vaak de 'regel' aan: eigen lengte - 20 cm=minimum schofthoogte pony. Mits de pony ook breed/sterk genoeg is. Daar voel ik me prettig bij zonder schuldgevoelens naar de pony toe.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:56

Is er niet ergens een soort van grafiek? voor jongere meiden die twijfelen of ze nog wel op een pony passen. Of waar ze duidelijk kunnen zien wat wel en niet kan? Er zijn natuurlijk talloze berekeningen. Maar als het nu in een grafiek zou staan dan wordt alles gelijk duidelijk. Of zeg ik nu iets heel doms _O- oké het zal dan ook nog wel van je gewicht afhangen.

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 11:59

Pepper3 schreef:
Is er niet ergens een soort van grafiek? voor jongere meiden die twijfelen of ze nog wel op een pony passen. Of waar ze duidelijk kunnen zien wat wel en niet kan? Er zijn natuurlijk talloze berekeningen. Maar als het nu in een grafiek zou staan dan wordt alles gelijk duidelijk. Of zeg ik nu iets heel doms _O- oké het zal dan ook nog wel van je gewicht afhangen.

Ja, pony weegt +/- 225 kg, mag dus max 45 kg hebben pony is 1.06 trouwens. Zon grafiek zo wel handig zijn :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:01

Zover ik weet is er niet zon grafiek. Na mijn idee kan je zelf ook wel zien of je te groot bent of niet. Of je dat ook echt wilt zien is een ander verhaal.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:03

Houd je er ook rekening mee dat je zelf ook nog groeit? Dus ookal zou je nu zeggen dat je nog niet zo groot ben als het meisje op de foto, dit zal vast nog wel veranderen.
Je zegt wel dat je nog helemaal niks van plan bent maar tussen de regels door is duidelijk te lezen dat je wel allerhande manieren vindt om de adviezen en bijkomende argumenten te weerleggen. Er is weinig wat je zomaar aanneemt.

soesita

Maar het gaat dus niet alleen om het gewicht maar ook om de lengte (vooral van het bovenlichaam van de ruiter) die in verhouding moeten zijn.

Pepper3

J0anieke schreef:
Zover ik weet is er niet zon grafiek. Na mijn idee kan je zelf ook wel zien of je te groot bent of niet. Of je dat ook echt wilt zien is een ander verhaal.

Dat klopt, heb je ook gelijk in. Maar voor de mensen die het niet zien of geloven dat ze er niet oppassen. Zou zo'n een goede uitkomst kunnen zijn

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:20

J0anieke schreef:
Ik vind jou zeker te klein voor deze pony.

Ik zou met jou lengte niet meer op een pony rijden kleiner dan ongeveer 1.20-1.25 en zelfs dat vind ik al kleine pony's voor jou lengte. Het is dat je heel licht in gewicht bent.
Ikzelf hou voor mezelf (!) vaak de 'regel' aan: eigen lengte - 20 cm=minimum schofthoogte pony. Mits de pony ook breed/sterk genoeg is. Daar voel ik me prettig bij zonder schuldgevoelens naar de pony toe.

Ik vind eigenlijk wel een hele goede regel! (als je de gewichtstabel natuurlijk ook aanhoudt)

(Zoals ik al zei, dochterlief van de foto met de shet, is nu 155 cm en rijdt met een C (zie ander topic dat ik ook zeker hoop dat de pony dat ook blijft!) Het is een welsh cob dus net zo breed als een leuke shet! Om de verhoudingen dan te zien. dus 155 cm, lengte dochter onder de 50 kg op welsh cob van 136,5 cm.

Afbeelding dus 155 cm op 136,5

Afbeelding hier 155 op 145 cm

Nu heeft mijn dochter nog vrij lange benen en een kort bovenlijfje maar zie je de verhoudingen? Het verschil is minimaal terwijl de pony toch 8 cm in hoogte verschil hebben.

Dochterlief is superblij dat ze niet groter is want lekker een lange ponytijd zo. Moraal van het verhaal, ook al denk je dat het allemaal wel kan? Gewoon niet doen