Toe aan eigen paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:34

*knip*

Hai Valk Whitney. Je bent net zo oud als mijn dochter :-) Haar zou ik uitleggen dat dat vrij logisch is dat een paard/pony zo reageert, daarom moet je ze ook opvoeden. Waarom lees je je niet wat in, met jouw moeder, om die beslissing goed te kunnen maken om jouw pony aan huis te nemen en alleen te zetten?
Ik heb laatst ook een topic geopend dat onze 4 jarige pony het heel lastig vindt; alleen in de binnenbak. Hij wil graag bij zijn vriendjes zijn. Dus hebben we gezocht naar hoe we hem dat het best kunnen leren, ook zonder dat mijn dochter meteen onzeker wordt. Wat ik ermee wil zeggen; een pony/paard is een dier dat in een kudde leeft. Ook zo krijgen ze trouwens opvoeding! Een pony alleen zetten is echt niet ok voor haar. Hoe denkt jouw moeder hier over dan? Mensen hier zeggen dit ook niet tegen je om je te pesten; als het ok zou zijn voor een pony maakt het anderen niet uit of het alleen staat of niet?

On topic voor TS:
Ik heb 2 jaar geleden een eerste pony gekocht voor mijn dochter (en stiekem ook een beetje voor mijzelf) en ik zou het zo weer doen. Ik moet er financieel veel voor laten maar het is mij (en zeker mijn dochter ;-)) alles waard. Niet perse het rijden alleen maar alles dat er bij komt kijken. Het heeft ons allebei ontzettend veel gebracht. Dus als het kan, en het klinkt alsof je er heel goed over na hebt gedacht; lekker doen. Ik denk dat als de minder leuke klusjes je neus uit komen, je zelfs nog zult genieten van het fijne dier dat je hebt gekocht.
Laatst bijgewerkt door Nadia op 29-11-18 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote van een verwijderd bericht verwijderd.

ValkWhitney

Re: Toe aan eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:41

Ik heb haar al sinds jaarling. Ik heb haar samen met mijn moeder opgevoed. Ze heeft het altijd al gedaan en we krijgen het net afgeleerd het stil blijven staan en niet meer willen lopen. Met mennen loopt ze wel goed door alleen in het begin gaat ze elke x stoppen. Het is op die weg best druk. Dus dat maakt het gevaarlijk. De bak is gewoon echt te zwaar voor haar en ik ken mijn pony het best. Dus zeggen dat ze dat moet kunnen dat vind ikzelf opzich wel wat apart. Het ligt ook aan de kracht van de pony.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:43

ValkWhitney schreef:
Ik heb haar al sinds jaarling. Ik heb haar samen met mijn moeder opgevoed. Ze heeft het altijd al gedaan en we krijgen het net afgeleerd het stil blijven staan en niet meer willen lopen. Met mennen loopt ze wel goed door alleen in het begin gaat ze elke x stoppen. Het is op die weg best druk. Dus dat maakt het gevaarlijk. De bak is gewoon echt te zwaar voor haar en ik ken mijn pony het best. Dus zeggen dat ze dat moet kunnen dat vind ikzelf opzich wel wat apart. Het ligt ook aan de kracht van de pony.

Als je echt zo nodig op straat wil rijden (wat ik dan weer heel gevaarlijk vind met een pony die 5 keer voor de wagen heeft gelopen), is het dan geen optie om er iemand naast te laten lopen. Hij/zij kan de pony begeleiden in het doorlopen, maar ook tegenhouden als ze te snel naar huis wel.

Al blijf ik van mening dat als je paard niet in de bak kan lopen omdat het te zwaar is, dat je dan maar spieren moet gaan oefenen. Bakwerk is de basis. Ook als je je pony al vanaf jaarling hebt ;-)

ValkWhitney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:47

Mijn moeder loopt er ALTIJD naast. L

ValkWhitney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:48

Ze is een welsh met niet super veel kracht. Karretje is maar 100 kilo ofs in elk geval heel licht. De bak waar ze nu staat is gewoon zwaar. Ik ga mijn pony niet super erg laten zweten enz, omdat de basis in de bak moet

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:49

Dan moet er beter opgevoed worden :+

En zoek een bak. Ik gok dat je die niet hebt, maar het is beter voor iedereen.

Edit: zweet is niet erg.

ValkWhitney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:51

Maar stop dit onderwerp het gaat over iemand anders zijn situatie niet over die van mij. K gaf mijn mening over iets en jullie gingen gelijk zeggen dat het mishandeling is.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:56

Die bak in je profiel ziet er toch wel prima uit? En een beetje zweten is inderdaad echt niet zo erg. Dat doe jij ook als je hardloopt toch? En als de bak dan toch zwaar is, doe het dan maar voor een kwartiertje per keer. Iets aanleren kost nou eenmaal tijd.
Mijn bijrijdpaard is veel groter en heeft ook een grotere kar, maar bij hem is echt alles in de bak aangeleerd voordat de weg op werd gegaan. Veel veiliger en minder stressvol ;)

Verder is het geen mishandeling hoe je nu met hem omgaat, maar zal dit het zeker wel worden alleen op een klein landje. Er bestaan honderden artikels over en kan zelfs strafbaar zijn, Google is your friend. ;)

Safjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 17:10

ValkWhitney schreef:

Je kan ook gewoon niet op de weg rijden 8-)

ValkWhitney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:13

Lynnepinny schreef:
Die bak in je profiel ziet er toch wel prima uit? En een beetje zweten is inderdaad echt niet zo erg. Dat doe jij ook als je hardloopt toch? En als de bak dan toch zwaar is, doe het dan maar voor een kwartiertje per keer. Iets aanleren kost nou eenmaal tijd.
Mijn bijrijdpaard is veel groter en heeft ook een grotere kar, maar bij hem is echt alles in de bak aangeleerd voordat de weg op werd gegaan. Veel veiliger en minder stressvol ;)

Verder is het geen mishandeling hoe je nu met hem omgaat, maar zal dit het zeker wel worden alleen op een klein landje. Er bestaan honderden artikels over en kan zelfs strafbaar zijn, Google is your friend. ;)

Het stuk is niet klein

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:16

Nee, het is 1000m2 nou woehoe! Die pony staat zo wel alleen. En al zou je hem elke dag komen knuffelen, vlechten in zijn manen stoppen en weet ik het wat, de pony blijft alleen. Het is een kuddedier. Dus ja: dat is mishandeling.

ValkWhitney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:23

Wauw. Het klinkt misschien is jullie oren klein. Maar als je het stuk ziet is het niet klein hoor en vooral niet voor een kleine pony

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:52

ValkWhitney schreef:
Wauw. Het klinkt misschien is jullie oren klein. Maar als je het stuk ziet is het niet klein hoor en vooral niet voor een kleine pony

1000m2 is 50x20 meter. Dat is letterlijk 10 meter langer dan een bak. Ja dat is klein om 24/7 te wonen voor een paard. Hoe wil je het gaan indelen? Paddock? Gras? Stallen?

En als je gaat mennen langs de weg waar ik denk dat je wilt mennen.. Niet doen. Lekker de dijk op of de polder in. Die weg is met de auto al levensgevaarlijk, laat staan met een paard.

ValkWhitney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:31

Ik zal wel een x een foto van het stuk grond naar je sturen

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:43

Je grond is gewoon een bak formaat en iedereen op bokt weet hoe groot dat is. Als je een beetje kan googelen dan snap je dat dat niet past. Als je dan toch bezig bent kan je lezen waarom paarden met ze 2en moeten minimaal.

Dat je pony niet luistert is een opvoedkundig probleem van jou kant en is geen reden om het welzijn van je pony aan te tasten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:16

Maar dan nog; voedt je pony op. En als je dat iet kan haal he er iemand bij die dat wel kan. Klink heel hard, maar met een pony die je niet onder controle hebt hoor je niet thuis op de openbare weg. Simple as that en daar is echt geen discussie over mogelijk. Wat je nu doet is namelijk gevaarlijk, voor je mede-weggebruikers.

Een automobilist die niet kan rijden stuur je toch ook de weg niet op? Dus een ruiter van wie de pony niey goed onder controle staat ook niet.

ValkWhitney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:27

Ik heb haar wel onder controle tijdens het mennen. Alleen als ze stil gaat staan dan duurt het wel effetjes voor ze weer gaat lopen. Maar daarom moet er altijd bij mij iemand mee als ik ga mennen. Wel iemand met ervaring enz. Zodat diegene kan helpen

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:21

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal offtopic berichten uit het topic verwijderd, ook de reacties op die berichten...sorry daarvoor.

Safjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 22:05

Uit deze reacties hierboven word ík ook niet veel wijzer...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:54

TS, heb je mijn post meegekregen op de vorige pagina?