Shadow0 schreef:Ja, maar dat heeft de paardenwereld als geheel ook erg - dat niet openstaan voor anderen. Dat lijkt een beetje de cultuur te zijn die er heerste. Ook een sfeer waarin gehoorzaamheid aan de mensen die hoger in 'rang' zijn heel belangrijk is (mond dicht en als je zelf Z rijdt mag je pas wat zeggen), en dan tegelijkertijd kan er heel veel kritiek zijn als je toevallig de verkeerde treft die zichzelf het Z in heeft gereden met niet zo vriendelijke methoden.
Dan zet je mensen wel heel erg klem. Ze mogen niet twijfelen, ze mogen niet leren, ze worden niet serieus genomen, maar moeten op een of andere magische manier wel de perfecte keuze maken.
(En de maneges worden in diezelfde houdgreep gehouden: als er misstanden zijn in de topsport, dan is de reactie vaak om niet de topsport te veranderen, maar de maneges aan te spreken. Wat verwachten we dan allemaal van maneges?)
Maar persoonlijk heb ik het idee dat een aantal dingen beginnen te veranderen, en dat de cultuur rondom lesgeven en methoden wel veranderen. En dat er op maneges ook meer ruimte is om eens kennis te maken met andere stijlen van omgang met paarden, en meer ruimte om te praten en minder nadruk op kop dicht en rijden. Gelukkig.
Zoals er ook meer aandacht komt voor paardenwelzijn en vooral hun sociale behoeften.
Ik denk dat dat gevoel ook in elke laag heerst. Ik rij zelf Z, nou denk maar niet dat ik het gevoel heb recht van spreken te hebben
En heel veel mensen met mij.
Het zit 'm ook niet in die hierarchische verdeling
Het zit 'm puur in onzekerheid. In de paardensport wordt je nu eenmaal dag in dag uit geconfronteerd met jezelf. En dat is heel erg moeilijk. Daarnaast ook nog de verantwoordelijkheid voor een dier.
Het is geen tennis waar je iemand kan aankijken op een duur racket. Er zijn veel meer variabelen die bijdragen aan een goede prestatie.
Wat betreft je uitspraak over 'minder kop dicht en rijden', denk ik in sommige gevallen dat het juist wel eens wat meer mag worden. In het kader van wat ik hierboven schrijf, zijn er natuurlijk ook een heleboel mensen die hun spiegelbeeld weigeren te accepteren en dan op zoek gaan naar andere 'problemen'. Tsjah... dan kom je vanzelf mensen tegen die je graag laten banketstaaf en daarin mee willen gaan en zich daar met liefde voor laten betalen