Eigen paard met z'n 2en?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 07:27

sardientje schreef:
Geldschieters, sponsors, hoe jullie het willen noemen, geen idee.
Als ik mag werken bij een bedrijf dat goed verdient, en een paard zelf kan financieren, zou ik het doen hoor. maar toevallig mag ik het niet van de wet, dus wat moet ik dan?

Na het lezen van je eerdere reacties lijk je er nogal door aangevallen. Dat is totaal onnodig.
Gaat erom en dat geeft deze post hierboven ook aan, dat je het liever zelf doet.
Dat is het ingrediënt voor een niet werkende samenwerking.
De samenwerking die het langst duurt is degene die het echt samen willen doen. Die graag samen een paard delen omdat ze naast het paard ook druk zijn met andere dingen bijv of juist niet de verantwoordelijkheid alleen willen dragen, maar graag overleggen.
De reden dat jij geen bijrijpaard meer wil, maar een eigen is volgens mij de vrijheid en de zekerheid. Maar dat ga je niet krijgen met de constructie om samen een paard te kopen.

En eigenlijk snap ik een 50 jarige ook niet om samen met een kind/pubber een paard te willen kopen.
Pubbers krijgen te maken met lastige hormonen waardoor hun gedrag ineens kan omslaan.
Dat is niet rot bedoeld al zal menig tiener zich aangevallen voelen en zal achteraf wel denken "oh ja" ...
In mijn zwangerschap herkende ik sommige dingen ook niet van mezelf. Hormonen zijn heel sterk en je weet van te voren niet hoe erg ze je gaan beïnvloeden.

Isabel

Re: Eigen paard met z'n 2en?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 08:19

Maar TS, als je ouders toch betalen, kunnen die dan niet gewoon een paard voor jou alleen kopen? En als je te weinig tijd hebt, dat je dan die mevrouw van 50 vraagt als bijrijder?

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 08:32

Ik vraag me ook af waarom iemand van 50 een zakelijke deal aan wil gaan met een kind/minderjarige. Dat klopt niet voor mijn gevoel. Van een gelijkwaardige vriendschap kan geen sprake zijn.

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:51

Heel leuk! Je ziet het vaak misgaan bij vriendinnen van dezelfde leeftijd maar ik denk dat dit prima zou kunnen. Mijn advies is om samen met je ouders en met haar om de tafel te gaan zitten en dan alle afspraken in een contract oid te zetten! Echt tot in de puntjes, wie betaalt de kosten als hij/zij ziek wordt, over de spullen, als er wat kapot gaat... :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:57

sardientje schreef:
bigone schreef:
Je hebt anderhalf jaar een verzorgpony / paard en wat is je rijervaring??

5 jaar

Op je dertiende betekent dat dat het allergrootste deel (hm, in feite alle) "ervaring" van die 5 jaar (een korte peride sowieso) is opgedaan als jong kind. Daar geef ik, met alle respect, weinig voor.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:58

TS; ik heb vaak gezien dat het mis ging. Is het niet een beter idee om het paard zelf aan te schaffen en dat die mevrouw je bijrijder wordt tegen vergoeding? Dan heb je zeggenschap over locatie, hoefsmid, dierenarts, instructie enz. Nu lijkt dat niet belangrijk, maar als je een band krijgt met het paard, kun je veel irritaties krijgen over andere inzichten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 21:02

Ik zou het echt nooit doen.
Samen kopen betekend ook 2 kapiteinen op het schip.
Gezien het nog niet eens iemand van je leeftijd is, maar een veel ouder iemand (die in bepaalde situaties waarschijnlijk ook kan vinden dat ze meer ervaring en of kennis heeft)... lijkt mij echt niet verstandig.
Er moet altijd 1 iemand zijn die echt besluiten kan maken en beslist welke keuze er gemaakt wordt in belang van het paard.
Ik merk dat dat heel vaak mis gaat als er meerdere mensen zijn die rechten hebben bij een paard.

Ik zou gewoon zelf het paard aanschaffen, alles op je naam laten zetten en zorgen dat je absoluut je steentje bijdraagt (Waarom zou je anders een paard kopen?) en dan samen de verzorging op je nemen of duidelijk afspreken? Of wellicht is het leuk als jullie beiden een paard aanschaffen en samen de verzorging van jullie paarden regelen?Kun je wel samen rijden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:37

Nabster schreef:
Ik vraag me ook af waarom iemand van 50 een zakelijke deal aan wil gaan met een kind/minderjarige. Dat klopt niet voor mijn gevoel. Van een gelijkwaardige vriendschap kan geen sprake zijn.

Dat dus.

Maar vaak gaat het evengoed ook fout als je met 2 1 eigen paard gaat aanschaffen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:14

Ben ook eens deler geweest. Nooit meer!! Het paard was van een familielid die overleden was en die geen die het erfde kon de verzorging en stalling niet betalen dus dachten we leuk, gaan we het samen doen.
In het begin alles leuk en aardig maar na verloop van tijd alleen maar ergenissen en gezeik.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:48

En is eventueel een constructie dat jij eigenaresse bent van het paard en die vrouw het paard voor een bepaald bedrag least niet een idee (bijrijder met bijdrage dus). Dan moet je nog steeds wel goede afspraken maken mbt dierenarts kosten (die dan voor jou zullen zijn, maar wat verwacht je als zij iets raars doet op buitenrit en je paard terug komt met een kreupele poot?). Maar het voordeel is dat mochten jullie uit elkaar groeien oid, dat jij gewoon de eigenaresse blijft van het paard en zij gewoon dan moet opstappen. Mocht het nou na een jaar of 2 helemaal tip top gaan kan je altijd nog overwegen dat die vrouw jou de helft van de aanschafprijs van het paard geeft (en andere kosten deelt) en daarmee mede eigenaresse wordt.

Als het jouw paard is, dan heb jij altijd het recht om iets te verbieden of wat dan ook. Dus op die manier verzeker je jezelf en voor die vrouw is het een stuk goedkoper (waarschijnlijk) en ze kan redelijk vrijblijvend kijken of het wat is. Deze constructie kan je natuurlijk ook omdraaien.

Zelf ben ik overigens wel een beetje sceptisch mbt een paard hebben zelf als je 13 bent (ookal is het maar voor de helft). Voor zover ik uit je verhaal kan opmaken heb je geen ouders met ervaring met paarden en ik denk dat het voor iemand van 13 echt nog heel erg goed is om een soort mentor te hebben die jou dingen leert ipv dat jij dingen aan iemand anders moet leren. Daarmee zeg ik niet dat je niks kan of dat je minder kan dan die vrouw. Ik zeg het omdat ik zelf ook al bijna 20 jaar rij ervaring heb en 6 jaar groom ben geweest op een stal, maar toen ik eenmaal een eigen paard had gekocht (nota bene het paard dat ik verzorgde als groom) was ik echt heel erg blij dat ik een stalgenoot had die me alles even goed uitlegde. Een paard bezitten is echt iets anders dan een paard verzorgen / op een manege rijden. Ik heb overigens pas besloten om mijn paard te kopen, omdat ik echt het niet eens was met de manier waarop het paard werd verzorgd / behandeld op de oude stal. Verder was het eigenlijk best ideaal om verzorger te zijn: geen kosten, weinig verplichtingen, weinig verantwoordelijkheid, ik kon altijd kiezen voor een ander paard of een andere stal. Wat is dus voor jou de reden dat je per see al die touwtjes in eigen handen wilt hebben? Want geloof me: het is best een flinke verantwoordelijkheid.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:52

het lijkt mij een beter plan dat er 1 het paard koopt en de ander meebetaald en bijrijd. zo kun je altijd van elkaar af als het er opaankomt.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:54

Ach, met 13 jaar moet je nog veel leren, maar met 50 jaar ook nog.....

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:57

Nu zitten jullie misschien op een lijn en gedraagd zei zich op een lijn met jou. Maar je bent 13, en als ik kijk naar mijn kijk op paarden tussen toen en nu is er veel veranderd. Heb ik andere inzichten gekregen en ben ik volwassener geworden (maar toch nog lang niet volwassen :P ) Als diegene dan niet met je meegroeid kan dat heel vervelend zijn. En een paard heb je voor lange tijd, het is niet te zeggen of iemand van 50 over 10 jaar nog fit genoeg is om paard te rijden. En dan ben jij pas 23 en misschien nog aan het studeren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:58

Jullie kletsen hier lekker door, maar de ts is hier helemaal niet meer geweest.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 12:34

Ik heb samen met mijn nichtje een pony.
En dat gaat super. Maar wij kunnen ook heel goed met elkaar en kennen onze pony door en door, daardoor staan we ook op 1 lijn als het om verzorging etc aankomt. Maar we laten elkaar ook lekker ieder zijn ding doen.
De dagen verdelen we, en is ideaal, als ik bijv een dag niet kan, kan zij wel.
De kosten delen we ook. Zo betaald zij stalling en meestal de brok. Ik regel en betaal altijd de hoefsmid, het vlas en andere bijkomende kosten.

Het kan dus prima, maar moet je wel op een lijn staan met de mede eigenaar.
Ga voordat je een paard koopt een goed gesprek aan met elkaar, zeg allebei wat je wil of van een ander verwacht en wie wat betaald en regelt.
Desnoods zet alles op papier.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 21:27

Dankjewel voor alle reacties.
ik ben sowieso nog heel erg aan het nadenken wat ik wil.
ik zit heel erg met mezelf de laatste tijd, en ook wat ik wil met mijn verzorgpony.
of ik wil wachten of hij weer voldoende aankomt, of dat ik ermee stop...
dus ik heb nog geen idee wat ik wil en ga doen

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:37

Ik heb een paard samen met mijn zusje. Dit gaat heel prima :)!
We vullen elkaar goed aan.
Ik zal het niet snel met iemand anders doen, maar met mijn zusje wel.
Wel duidelijke afspraken gemaakt

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:42

Ik heb samen met een vriendin een paard, dit gaat tot nu (Ruim een jaar later) Nog steeds super. Het scheelt dat we beide op dezelfde lijn zitten en als we het al eens niet met elkaar eens zijn, praten we het rustig uit en kijken we wat juiste middenweg is om ons beide tevreden te houden.

Ik zou dit enkel aanraden als je over 95% Van alles al dezelfde ideeen en meningen hebt. Anders zie ik het snel misgaan.

In ons geval heeft beide de helft betaald en delen we ook de kosten in alles.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 00:38

Ik heb een paard samen gehad met iemand die er geen tijd voor had. Hadden netjes een contract, ik zal de trainingskosten, stalling en les kosten voor mij nemen. Zou de overige dingen. Toen puntje bij paaltje kwam heb ik moeten opdraaien voor alles, reageerde nergens meer op en toen ik een week later op stal kwam was hij ineens verdwenen. Heb haar of het paard nooit meer gezien, en wat er nu gebeurd is weet ik eigenlijk nog niet. Dus ondanks dat ik alles op papier had staan ondertekend en wel is alles dus best scheef gelopen.

Heb mijn andere paard een tijdje samen gedaan met mijn zus,werkte totaal niet. Hadden allebei een ander rij niveau en paard en zus waren geen idiale combinatie. Ben hem maar gauw zelf gaan doen.

Huidige paard heb ik een bijrijder bij gehad, voor een aantal maand. Werkte totaal niet, ze sloeg alles in de wind, gooide er ongevraagd een slof aan, heb later moet horen dat ze twee keer over het draad in de bak is gegaan uit pure onmacht.

Nee een paard samen doe ik Nooit meer. Mensen die er nog eens op mogen, mogen dat alleen onder mijn toezicht.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 01:51

Ik zou zoiets nooit doen.
Zelfs niet met een (beste) vriendin.
Of je moet alles heel goed op papier vast gaan leggen.
Maar dan nog zou ik dat gezeur mijzelf besparen.
Er komen altijd wel kleine ergenissen bij beide partijen lijkt me.

Kun je niet beter samen een paard leasen?
Of in ieder geval de eerste periode om te kijken hoe het bevalt?
Mocht het dan totaal niet bevallen zit je niet meteen aan een eigen paard vast.
Ik zou er echt heeeel goed over nadenken :)

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:25

Ik heb samen met mijn zusje een paard. We delen alle kosten en lessen beide bij dezelfde instructrice. Gaat prima zijn het af en toe niet met elkaar eens maar hebben nooit ruzie. Met vakanties is het ook erg handig dan nemen we het gewoon van elkaar over en als 1 van ons ziek is ook.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 21:26

tijger22 schreef:
Ik zou zoiets nooit doen.
Zelfs niet met een (beste) vriendin.
Of je moet alles heel goed op papier vast gaan leggen.
Maar dan nog zou ik dat gezeur mijzelf besparen.
Er komen altijd wel kleine ergenissen bij beide partijen lijkt me.

Kun je niet beter samen een paard leasen?
Of in ieder geval de eerste periode om te kijken hoe het bevalt?
Mocht het dan totaal niet bevallen zit je niet meteen aan een eigen paard vast.
Ik zou er echt heeeel goed over nadenken :)

ja dat is eigenlijk een heel goed idee!