ouder overhalen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:39

Dus als een paar mensen toevallig goede cijfers halen, betekent dat de TS dat ook ineens in één keer gaat lukken? Tevens snap ik niet waarom de TS per see nu al een paard moet, terwijl je beter kunt wachten, meer ervaring opdoen, meer geld verdienen etc.
Citaat:
"En ja.. Misschien wordt de middelbare school onverwacht te druk en redt ze het niet om beiden te onderhouden. Dan moet de pony weer verkocht worden. Is er dan echt een man overboord?"

Ligt eraan hoe oud het paard dan is, ik denk niet dat je dan nog winst kan maken.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:42

Hai TO,

wat leuk dat jouw ouders jouw wens serieus nemen en er over na willen denken. Hun bezwaar van middelbare school snap ik wel. Mijn dochter is 11 en wilde ook zo graag een pony. We hebben samen alles heel goed op een rijtje gezet. Zelf ben ik niet opgegroeid met paarden en wist ik er niets van. Inmiddels hebben we sinds een maand of 5 een E pony. Ze staat op een 'all inclusive' pensionstal want er zijn echt wel dagen dat het (bijv door ziekte) niet lukt om te gaan (al is dat nog niet vaak voorgekomen) De stalhoudster helpt ons qua kennis bij alles (zij heeft ook meegezocht naar een geschikte pony) want anders vond ik het niet haalbaar; een weitje lijkt nl leuk, maar weet jij iets van ruwvoer/weidegang/hoefbevangenheid en andere gezondheidszaken waar je mee te maken kunt krijgen?

Het is voor ons nu haalbaar omdat dochter en ik het samen doen (ik ben ook druk aan het lessen op de pony :-)) Dochter is heel verantwoordelijk, zorgzaam en consequent in de verzorging van pony maar geeft ook aan dat het idd soms best veel is. We moeten er veel voor laten (financieel, maar ook sociaal) maar het is het waard. Alleen dat moet je je wel realiseren. Probeer dus ook even om het roze wolkje te kijken, dat is nl wat jouw ouders doen nu. Kijk gewoon de eerste maanden VO aan en laat zien dat je de combinatie aan kan!
Dat er nu een wei beschikbaar is, betekent niet dat er dan ook meteen nú de pony moet komen natuurlijk. Daar zou ik als ouder ook niet gemotiveerder door worden een pony aan te schaffen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:44

Ts, ik wou op jouw leeftijd ook een paard, en ook mijn ouders hadden beloofd dat ik er een zou krijgen als we een goede stalling zouden vinden. Maar helaas, toen dat eenmaal zo was haakten ze af, wat heb ik ze daar om vervloekt.

Inmiddels ben ik ruim tien jaar verder (24) en hallelujah wat ben ik blij dat mijn ouders voet bij stuk hebben gehouden. Ik heb sinds iets meer dan een jaar mijn eerste eigen paard ondanks mijn kennis van paarden en vele verzorgpony's heb ik me toch echt wel verkeken op de kosten en verzorging. Ik ben 7 dagen in de week bij mn paard op een doe het zelf stal en ik ben 5 van de 7 dagen alleen maar aan het uitmesten, omweiden, voeren en allerlei andere klusjes aan het doen. Het is echt geen eitje, mijn sociale leven is zo goed als weg en ik moet kneiterhard werken om niet achter te raken met mijn huiswerk en huishoudelijke klusjes.
De kosten lopen soms ook de pan uit als paardlief weer eens een bezoekje van de dierenarts moet krijgen of wanneer we in een keer 40 balen hooi aanschaffen. (om en nabij de 200 euro per maand, en dat is dan alleen nog maar de stalling en voer. Hoefsmid en dierenarts reken ik hier nog niet eens mee)

Nou kan ik natuurlijk niet zo veel over jouw situatie zeggen, want ik ken je niet, maar ik had het op jouw leeftijd echt niet gered. Dan was de pony tzt óf verkocht, óf ik was 10x blijven zitten.

Als ik jou was zou ik het eerst nog even bij een verzorg of desnoods bijrijdpaard houden tot dat je 100% zeker weet dat je het aankunt.
Jouw "toekomstige" stalgenootjes zitten ook zeker niet te wachten op iemand die regelmatig niet kan ivm school (geloof me, met zoeen heb ik op stal gestaan, is echt niet grappig als je niet eens aan je eigen paard toekomt omdat een ander geen tijd heeft)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 13:04

FabianHorse schreef:
Dus als een paar mensen toevallig goede cijfers halen, betekent dat de TS dat ook ineens in één keer gaat lukken?

Nee.
Niemand heeft dit beweerd. Echter: de mogelijkheid bestaat.
Er is dus geen enkele reden om die mogelijkheid maar meteen de grond in te boren.
Citaat:
Tevens snap ik niet waarom de TS per see nu al een paard moet, terwijl je beter kunt wachten, meer ervaring opdoen, meer geld verdienen etc.

Weer zo'n rare opmerking.
Volgens mij wil half bokt dit. Of driekwart.
Ik wilde dit ook met 11 jaar.
....jij niet?

Citaat:
Citaat:
"En ja.. Misschien wordt de middelbare school onverwacht te druk en redt ze het niet om beiden te onderhouden. Dan moet de pony weer verkocht worden. Is er dan echt een man overboord?"

Ligt eraan hoe oud het paard dan is, ik denk niet dat je dan nog winst kan maken.

Do not jump to conclusions, please.
Er is een verschil tussen 'geen man overboord' en winst maken.
Trouwens - die winst wordt sowieso gemaakt, wellicht niet in economische zin ("het zij zo", voor mij is geld nu eenmaal niet het belangrijkste in het leven)
maar winst in een serie bijzondere ervaringen.

Qimm

Re: ouder overhalen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:11

Ik wilde dat zeker toen ik een jaar of 11-12 was. Nu ben ik blij dat mijn ouders voet bij stuk hebben gehouden. Tja...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:22

Ik kreeg op mijn 10e mijn eerste eigen pony en moest veel zelf doen en wij hadden minder dan 'gemiddeld' budget om een paard te houden en het ging prima. :) Heb lekker 5 jaar paarden gehad en toen ik naar het MBO ging ermee gestopt omdat de interesse en tijd gewoon een stuk minder werd. Ik zie het probleem niet hoor, lekker veel plezier gehad en nu een mooie herrinering en ervaring :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:23

Tja - ik kreeg het dier ook niet toen ik elf was, zucht...

Maar ik reageerde op een in mijn ogen minder gezellige posting over "waarom een meisje van elf toch per se een paard zou moeten...?"
Nou, gewoon - dat wilde minstens half bokt, inclusief ikzelf.

Of het verstandig is om aan een eigen pony/ paard te beginnen is een volgende kwestie.

Maar al hielden dus ook mijn ouders "for some reason or the other" ook voet bij stuk - dat in nul komma nul reden om TS haar verlangen de grond in te boren.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:29

Alsof iedereen hier op bokt en uberhaupt in de paardenwereld maar op zijn 30ste een paard neemt want 'dat is verstandig' :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:42

Lieshorses schreef:
Alsof iedereen hier op bokt en uberhaupt in de paardenwereld maar op zijn 30ste een paard neemt want 'dat is verstandig' :')

Nee, maar het gaat hier niet om een keuze die alleen aan haar is. Met een baantje voor eens in de twee weken zal ze maar een zeer klein deel van de uiteindelijke kosten dekken, en zelfs als ze al haar salaris opzij zet zal er in geval van een onverwachts dierenartsbezoek altijd nog heel veel hulp vanuit haar ouders moeten komen. Jij kan niet in hun portemonnee kijken en TS zelf waarschijnlijk ook niet.

Als de ruimte er is en het geld is er, inderdaad prima. Maar haar ouders zullen een goede rede hebben om voor nu nee te zeggen en om ze dan over te halen... mijn ouders riepen toen ik klein was ook altijd 'misschien volgend jaar' en ik baalde ook altijd als er dan geen pony in de tuin stond. Maar de realiteit is dat het voor heel veel mensen niet is weggelegd.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:46

Ik ben ook blij dat mijn niet-paardenouders voet bij stuk hebben gehouden tot ik 16 was, ik had op mijn 12 nooit die verantwoordelijkheid kunnen dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:51

CalipsoLover schreef:
Ik ben ook blij dat mijn niet-paardenouders voet bij stuk hebben gehouden tot ik 16 was, ik had op mijn 12 nooit die verantwoordelijkheid kunnen dragen.

Al helemaal niet als je ouders niks met paarden hebben idd. Tenzij je misschien op een manege staat met hele intensieve begeleiding, maar het is gewoon veel verantwoordelijkheid als je jong bent en ook nog eens begint aan een nieuwe fase in je schoolleven.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:53

Emmaa_ schreef:
CalipsoLover schreef:

Al helemaal niet als je ouders niks met paarden hebben idd. Tenzij je misschien op een manege staat met hele intensieve begeleiding, maar het is gewoon veel verantwoordelijkheid als je jong bent en ook nog eens begint aan een nieuwe fase in je schoolleven.

Idd, een wereld van verschil als je ouders niets met paarden hebben of kennen, ga het dan maar eens alleen doen. Als je volpension hebt is dit niet echt een probleem, maar anders? Dan lijkt dit mij echt niet slim.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 14:54

Zeker als de ouders geen 'paardenvolk' zijn is het tricky. Ik weet zeker dat ik destijds met het benul wat ik had echt verkeerde beslissingen had genomen. Qua veiligheid, qua wat het beste was. Op die leeftijd is het wel van belang dat er iemand over de schouder meekijkt die er wat meer verstand van heeft dan 'dat is de voorkant en daar moet het eten in'
Want, nu wil ik niet ALLE tieners/pubers over 1 kam scheren, maar wat beslissingen nemen betreft zijn die wat minder ... Verstandig. (Zelf vinden ze zich uiteraard wel heel verstandig en zijn ze veel volwassener dan hun leeftijdsgenootjes)

En als de ouders er niet achter staan dan is het gewoon niet zo vertandig imo

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:13

Qimm schreef:
Zeker als de ouders geen 'paardenvolk' zijn is het tricky. Ik weet zeker dat ik destijds met het benul wat ik had echt verkeerde beslissingen had genomen. Qua veiligheid, qua wat het beste was. Op die leeftijd is het wel van belang dat er iemand over de schouder meekijkt die er wat meer verstand van heeft dan 'dat is de voorkant en daar moet het eten in'
Want, nu wil ik niet ALLE tieners/pubers over 1 kam scheren, maar wat beslissingen nemen betreft zijn die wat minder ... Verstandig. (Zelf vinden ze zich uiteraard wel heel verstandig en zijn ze veel volwassener dan hun leeftijdsgenootjes)

Idd :Y) Ik was 16, en ik wist ook niet echt waaraan ik begon. OOK AL had ik 10 jaar (!) ervaring met verzorgpaarden, halve stal, en op stallen rijden. Ik had geen paarden-ouders en had het zeker in het begin heel moeilijk, stalgenootjes moesten mij ook zeggen wanneer mijn paard dringend naar de hoefsmid moest...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:31

Het is wat lastiger maar het kan hoor, wij hadden een eigen weiland en moesten alles zelf doen en als jou ouders af en toe willen voeren of een keertje uitmesten dan zie ik geen probleem. Bovendien had TS het erover dat er nog andere meiden hun paard er hebben staan. Het blijft een mening, maar ik vond het geweldig dat ik een pony kreeg op die leeftijd en het ging prima. En mijn ouders waren geen paardenvolk, maar ik reed bij de manege die tegenover ons weiland lag en was verder recreatief bezig

_Rusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:42

Hoi TS,
Ik heb nu sinds mijn 16e een paard. Qua kosten ga ik zeker niet oordelen, maar bedenk wel dat je een groot deel van je vrije tijd kwijt raakt. Ik moet elke dag naar mijn pony's in de weekenden (zelfs na het uitgaan) sta ik er weer netjes om 8 uur om ze te voeren. Ik kan niet zomaar zeggen dat ik even weg ga, niet zomaar een weekendje wat doen met vriendinnen, niet spontaan een dag weg. Ook merk ik dat ik heel weinig tijd heb voor vriendinnen en mijn vriend. Ik heb nooit spijt gehad, maar soms zou ik ook wel eens een weekend wat leuks willen doen zonder eerst mensen te vragen om op mijn paarden te passen. Een paard hebben kan heel leuk zijn, maar neem alle negatieve dingen ook mee in overweging! :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:00

Nirvana_ schreef:
Jeetje... Krijg bijna het idee dat hier alleen maar jaloerse mensen zitten die ook op die leeftijd een eigen paard hadden willen hebben.

Niemand kan in de financiën van TS ouders kijken, maar zoals het klinkt ligt daar niet het probleem. Waarom dan aannemen dat ze niet willen betalen voor extra onkosten?

Dat 'kosten delen' moet niet zo letterlijk opgevat worden. TS kan wat bijbetalen, en het is super dat ze bereid is dat te doen.

Wat betreft school, kan niemand voorspellen, want niemand weet hoe makkelijk TS leert en wat ze gaat doen. Zelf heb ik zelden tijd besteedt aan huiswerk, en heb toch mijn VWO diploma.

En ja.. Misschien wordt de middelbare school onverwacht te druk en redt ze het niet om beiden te onderhouden. Dan moet de pony weer verkocht worden. Is er dan echt een man overboord?

En inderdaad, belofte maakt schuld. Vind dit een enorm naar 'leugen om bestwil', als dat het al is.

Het lijkt verdorie wel alsof je van Bokt geen eigen paard hebt tenzij je parttime werkt, wel een potje van tien duizend hebt voor ongevallen en minstens tien jaar alles hebt meegedraaid met een verzorgpaard.

TS: Ga in goed overleg met je ouders. Bespreek de mogelijkheden. Kijk wat hun struikelpunten zijn, en bedenk een manier dat je kan laten zien dat je het aan kan. Succes!

Eens. Ik lees dat wel vaker en denk dat er een hoop afgunst/jaloezie bij komt kijken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:01

FabianHorse schreef:
Dus als een paar mensen toevallig goede cijfers halen, betekent dat de TS dat ook ineens in één keer gaat lukken? Tevens snap ik niet waarom de TS per see nu al een paard moet, terwijl je beter kunt wachten, meer ervaring opdoen, meer geld verdienen etc.
Citaat:

En waarom zou ze nu al niet de lol van een eigen paard mogen? Of mag dat alleen als je 30 jaar ervaring hebt en een ton op de bank hebt staan?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:05

Diablo schreef:

Ligt eraan hoe oud het paard dan is, ik denk niet dat je dan nog winst kan maken.[/quote]
En waarom zou ze nu al niet de lol van een eigen paard mogen? Of mag dat alleen als je 30 jaar ervaring hebt en een ton op de bank hebt staan?[/quote]

Liever een miljoen. Want dan weet je 100% zeker dat je voor onverwachte kosten op kan draaien :j

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:13

Qimm schreef:

Helemaal mee eens!
Ik heb tot mijn 16e gezeurd. Echt vreselijk gezeurd.
Zelfs met kerst een powerpoint presentatie gehouden over waarom ik een paard verdiende , hoeveel het zou kosten en hoe ik mijn tijd zou indelen ( dont judge, ik was 13 :') )
Nu ben ik 20 en heb ik sinds september mijn eigen. Het is hard werken maar ik ben zo blij dat mijn ouders nooit aan mijn gezeur "bezweken" zijn!
Zelfs nu ik 20 ben met 13 jaar ervaring zijn er nog zo veel dingen die ik nog niet weet en ik leer snel, maar een paar jaar geleden was dit niet goedgekomen, zeker omdat mijn ouders beiden niks met paarden hebbeb.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:30

Maar waarom zou je eerst even een jaar of 15 ervaring op moeten doen voordat je een eigen paard kan nemen? :+ Ik snap die theorie echt niet.. De beste ruiters met jaren ervaring leren nog dingen bij en dat is leuk, zo hoort dat! Als jij 12 bent en je krijgt een paardje met een pittig karakter en niet zelf kan opzadelen of weet wat de verzorging in houd ben je er inderdaad niet klaar voor. Maar wanneer je een paardje hebt die zelf ook al ervaring heeft en dus lekker braaf is en je hebt de nodige kennis voor een eigen paard (verzorging/kostenplaatje/omgang) zie ik er echt geen probleem in. En als je ouders niet meer kunnen doen dan het beestje voeren of een borstel erover te halen hoort dat ook geen groot punt te zijn. Wat wél belangrijk is, is dat jou ouders ervoor open staan om jou te helpen, ook als het om iets gaat waar je geen algemene paardenkennis voor nodig hebt. Bijvoorbeeld een proefje voorlezen, een hindernisje opzetten, ik zeg maar wat :P

Wanneer je serieuzer in de wedstrijdsport bent en ook op concours wilt gaan is het ook zeker fijn om ervaren ouders/maatje erbij te hebben, maar zolang jij lekker wilt buitenrijden en wilt genieten met je paard, go for it. Echt. Ik kreeg mijn pony op nogal vroege leeftijd en had geen paardenouders en heb er onwijs veel van geleerd :) Goede dingen zowel als slechte dingen en dat is helemaal niet erg want iedereen maakt fouten. :j
Ik lees hier ook van velen dat het ontzettend zwaar is om dit te moeten doen wanneer je niet volpension staat en ouders niet veel kennis hebben, vind ik echter een mening. Het is namelijk gewoon dagelijks voeren, paar maal per week mesten, zelf kunnen zadelen verzorgen en rijden en zorgen dat je gewoon weet wat je moet doen als jou paard ineens kreupel loopt of iets raars opmerkt. Ja, de basic dingen. Maar wanneer je dat lijstje kan afstrepen zie ik het nut er niet van in om nog even 10 jaar te wachten en ervaring op te doen.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:54

FabianHorse schreef:
En wat nou als je paard wordt aangereden door een truck? Wie betaald dat dan? Vinden je ouders het leuk om een paar duizend euro te betalen?

Als een paard aangereden wordt door een truck zullen de kosten niet zo hoog zijn.
Misschien veertig euro voor de Rendac.

Hoeveel paarden van jou zijn er de afgelopen tijd overreden door een vrachtwagen?
Wat is dit nu voor kul-argument?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:56

Ben het compleet met Wolkje eens...

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 23:09

......Om even terug te gaan naar de openingsvraag - hoe overhaal ik mijn ouders?

Niet. Zij moeten het willen doen. Met zagen ga je niet ver komen. Vraag aan je ouders wat hen doet twijfelen en ga het gesprek aan. Dat is de volwassen manier van je zin krijgen :j

Ookal moet je mss die weide aan je voorbij laten gaan....er komen altijd nog meer kansen.

Je ben nu elf. Je heb echt nog zoveel tijd! Denk dat het trouwens beter is om nog eventjes te wachten, dan weet je beter wat je nu precies wil en kan je een maatje voor het leven uitzoeken! :))

Success.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 23:52

Sidenote: Ik ben wel heel blij dat mijn ouders altijd zeiden "Nee, geen geld voor." Punt, basta. Geen "als we weide vinden" "als we geschikte stalling vinden" "misschien volgend jaar". Daar creeer je alleen valse hoop mee...

Maar dat terzijde. TS, heb je nog vorderingen gemaakt? :)