Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Annet_Dottie schreef:TS ik heb lang niet alles gelezen maar ik vraag me echt even af hoeveel ervaring zowel jij als jij vriendin hebben met paarden? Als ik het allemaal zo lees weet jij meer waar je over praat alleen zie ik nergens of je een eigen pony hebt of wat jou ervaring dan is, en wat daadwerkelijk haar ervaring is. Toen ik je titel van het topic las dacht ik eigenlijk huh zonder ervaring, ik dacht dus dat ze misschien net een half jaartje reed maar volgens mij bedoel je dat niet met geen ervaring. Toch?
speurneusc schreef:jij gaat nu al stressen omdat ze nu zegt dat ze hem van de winter gaat scheren...?? Miss tegen de tijd dat het winter is, heeft ze al geen paard meer of ziet ze dat anderen de paarden dan ook dekens op doen.
Pleunvdb schreef:Ik krijg de heletijd reacties over dat ik jaloers ben enzo maar dit is niet perse het geval. Ik maak me gewoon zorgen om haar en probeer haar op deze manier te helpen. Als ik van iedereen dezelfde kritiek krijg over bijvoorbeeld de hoefsmid dan kan je ook gewoon niet reageren want dit heb ik dus al 10 keer gehoord en steeds weer moet ik erop reageren. Jullie helpen mij zo niet en haar al helemaal niet. Ik wil niet arrogant overkomen btw maar dit is gewoon hoe ik het ervaar..
Celiien schreef:Dekens en injecties zijn de meningen ook over verdeeld.. dus geen verstand van of hoeft het voor haar niet zo nodig tja. ik vind je ook heel wijsneuzerig en jaloers overkomen. Als t fout gaat heeft ze les en rijd ze bij een manege, dus ik denk dat het allemaal echt wel meevalt.
Melewel94 schreef:Heb nu even zo meegevolgt, dit is in mijn ogen nu een kwestie van met tijd komt raad. Als ze écht om dr pony geeft gaat ze heus wel maatregelen nemen zou het erger worden, eender welke situatie. De hoefsmid/instructrice zullen hoogst waarschijnlijk ook wel een oogje in het zeil houden. Het is zeker niet niks, een eigen pony met 13 jaar. Ik wist toen ook lang niet hoe of wat toen wij onze paarden hadden. Maar naargelang doen en leren komt dat allemaal vanzelf. Probeer vanuit een afstandje haar te begeleiden zonder al te veel de overhand te nemen. Probeer haar een beetje zelf te laten ontdekken hoe alles werkt en wat het meest praktische is.
Natuurlijk kan je als 13 jarige niet zelf even de hoefsmid/dierenarts bellen, dit gaat via de ouders. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze geen aanstalte kan maken tot iets ondernemen door je mama of papa eens te laten kijken van "joh ziet dit er wel goed uit" of "kan dit kwaad?" Of aan jou.
De OP lijkt inderdaad wat extremer dat de situatie is van wat ik zo lees.
Laat haar zelf ontdekken en Laat haar merken dat het niet erg is om onzeker te zijn, en dat je er voor haar bent wanneer nodig, maar het belangrijkste: geef haar ook de ruimte om ponylief te leren kennen.
Rome is althans ook niet op 1 dag gebouwd.
Stiekem denk ik ook dat er een beetje jaloezie/egoïsme aan te pas komt, want ik herken het gevoel momenteel ook. Je dénkt te helpen, maar je hangt eigenlijk de Iwab uit (ik weet alles beter). Ik rij nu privé en ga wedstrijden starten, maar Mn vriendinnen rijden nog op de manege. En ik betrap mezelf af en toe dat ik me op bepaalde momenten 'beter als hun' voel op gebied van paarden... probeer goed realistisch te blijven en je niet te veel te moeien...
Edit: met wat hierboven beschreven staat is absoluut niet slecht bedoeld ofzo, maar dit kan onbewust wel de realiteit zijn. Ik merk zelf dat ik Mn vriendinnen continu wil helpen (maw corrigeren op fouten) zélfs tijdens de manege les... en ja dat is absoluut uit den boze... maar je bedoelingen zijn goed, maar zorg dat het in juiste mate is en dat je er zelf bewust van bent... dat is al een grote eerste stap. Je kan nu eenmaal niet altijd in het beeld zijn soms moet je ook durven loslaten...
Meer kan ik er niet van zeggen!
Pleunvdb schreef:Celiien schreef:Dekens en injecties zijn de meningen ook over verdeeld.. dus geen verstand van of hoeft het voor haar niet zo nodig tja. ik vind je ook heel wijsneuzerig en jaloers overkomen. Als t fout gaat heeft ze les en rijd ze bij een manege, dus ik denk dat het allemaal echt wel meevalt.
Hoe kan je zo zeggen dat ik 'jaloers en een weisneus ben'. Ik probeer alleen maar te helpen?? Dit kan je toch niet over iemand zeggen als je de hele situatie niet goed kent en je mij ook niet eens kent?
Pleunvdb schreef:Melewel94 schreef:Heb nu even zo meegevolgt, dit is in mijn ogen nu een kwestie van met tijd komt raad. Als ze écht om dr pony geeft gaat ze heus wel maatregelen nemen zou het erger worden, eender welke situatie. De hoefsmid/instructrice zullen hoogst waarschijnlijk ook wel een oogje in het zeil houden. Het is zeker niet niks, een eigen pony met 13 jaar. Ik wist toen ook lang niet hoe of wat toen wij onze paarden hadden. Maar naargelang doen en leren komt dat allemaal vanzelf. Probeer vanuit een afstandje haar te begeleiden zonder al te veel de overhand te nemen. Probeer haar een beetje zelf te laten ontdekken hoe alles werkt en wat het meest praktische is.
Natuurlijk kan je als 13 jarige niet zelf even de hoefsmid/dierenarts bellen, dit gaat via de ouders. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze geen aanstalte kan maken tot iets ondernemen door je mama of papa eens te laten kijken van "joh ziet dit er wel goed uit" of "kan dit kwaad?" Of aan jou.
De OP lijkt inderdaad wat extremer dat de situatie is van wat ik zo lees.
Laat haar zelf ontdekken en Laat haar merken dat het niet erg is om onzeker te zijn, en dat je er voor haar bent wanneer nodig, maar het belangrijkste: geef haar ook de ruimte om ponylief te leren kennen.
Rome is althans ook niet op 1 dag gebouwd.
Stiekem denk ik ook dat er een beetje jaloezie/egoïsme aan te pas komt, want ik herken het gevoel momenteel ook. Je dénkt te helpen, maar je hangt eigenlijk de Iwab uit (ik weet alles beter). Ik rij nu privé en ga wedstrijden starten, maar Mn vriendinnen rijden nog op de manege. En ik betrap mezelf af en toe dat ik me op bepaalde momenten 'beter als hun' voel op gebied van paarden... probeer goed realistisch te blijven en je niet te veel te moeien...
Edit: met wat hierboven beschreven staat is absoluut niet slecht bedoeld ofzo, maar dit kan onbewust wel de realiteit zijn. Ik merk zelf dat ik Mn vriendinnen continu wil helpen (maw corrigeren op fouten) zélfs tijdens de manege les... en ja dat is absoluut uit den boze... maar je bedoelingen zijn goed, maar zorg dat het in juiste mate is en dat je er zelf bewust van bent... dat is al een grote eerste stap. Je kan nu eenmaal niet altijd in het beeld zijn soms moet je ook durven loslaten...
Meer kan ik er niet van zeggen!
Bedankt voor de edit. Ik begrijp wel dat het zo kan overkomen maar dut is niet het geval. Als ik haar niet had geholpen zat haar pony nu met een geïnfecteerde wond.., ik vind het dan wel nodig dat ik dan even tegen haar zeg dat ze echt naar de veearts moest (ze zei zelf van niet maar na een overtuiging heeft ze het toch maar gedaan gelukkig..)
Pleunvdb schreef:Celiien schreef:
Hoe kan je zo zeggen dat ik 'jaloers en een weisneus ben'. Ik probeer alleen maar te helpen?? Dit kan je toch niet over iemand zeggen als je de hele situatie niet goed kent en je mij ook niet eens kent?
Even lezen meissie.. ik zeg overkomen, niet dat je zo bent...
Je kan hoog of laag springen maar in principe geld: haar paard, ze heeft ouders die zich ermee bemoeien en een hoefsmid+instructrice die ook bijspringen.. En dat ze niet zomaar kan bellen voor hoefsmid/DA etc. maar haar vader dat laat doen is logisch. ze is pas 13 ..
En nog steeds vliegenspray rondom een wond is gewoon niet heel handig
Pleunvdb schreef:Melewel94 schreef:
Bedankt voor de edit. Ik begrijp wel dat het zo kan overkomen maar dut is niet het geval. Als ik haar niet had geholpen zat haar pony nu met een geïnfecteerde wond.., ik vind het dan wel nodig dat ik dan even tegen haar zeg dat ze echt naar de veearts moest (ze zei zelf van niet maar na een overtuiging heeft ze het toch maar gedaan gelukkig..)
En dat is ook heel goed van je geweest, super.
Maar met sommige dingen kan je gewoon niet meer als advies geven en dan aan haar over laten wat ze er mee wil doen. Het is nog steeds haar pony.
Het meest belangrijke is dat nu de wond verzorgd wordt. De rest komt heus wel goed. Laat er even wat tijd overheen gaan en kijk mee vanuit een afstandje. Spring enkel in wanneer echt nodig, laat haar zelf ontdekken, daar leert men ook het meeste van.
Zoals al eens gezegd is, koop haar bijvoorbeeld een leuk paardenboek met informatie erin, en ga die lekker samen lezen en probeer samen dingen te 'ontdekken' ook al weet jij het misschien al. Dat kan haar ook wat meer zelf vertrouwen geven in de praktijk dat ze er in die momenten toch niet alleen voor staat.
Pak het een beetje speels aan vooral met deze leeftijd, je kan ook op een leuke manier verantwoordelijk zijn met je pony![]()
Het is natuurlijk heel vervelend dat mensen best hard door de bocht komen hier, maar veel mensen hebben de ervaring wel al en zien dingen ook veel in de praktijk gebeuren. Vooral in de leeftijdscategorie van jullie.
Je hart zit op de goede plek! Laat dit ook goed zien in de buitenwereld! Dan komt alles helemaal goed!!
SinneJ schreef:Wauw, jullie laten je bijna allemaal van je beste kant zienvolgens mij komen veel mensen hier niet vaak in contact met kinderen... of de Nederlandse taal, want ja, haar uitleg is een warboel, maar na haar toevoegingen kreeg ik het wel op een rijtje:
eerst was er de pony die bij de geiten stond en nauwelijks gehanteerd werd omdat het meisje te onzeker was, nu heeft ze het nieuwe paard en TS ziet dat de historie zich al herhaalt en maakt zich zorgen. Beide paarden werden gehouden bij het meisje thuis (bij de geiten) maar aangezien de manege niet ver is, gaat ze naar daar om af en toe te rijden en te lessen.
TS probeert het algemeen gevoel dat ze heeft over de situatie te illustreren met soms wat ongelukkig gekozen voorbeelden, die jullie er dan maar uitpikken om haar verhaal onderuit te halen. Knap. Ik denk nochtans wel dat jullie haar punt begrijpen, zelfs al ben je het er niet mee eens.
ZELFS al zou ze jaloers zijn (en dat is niet wat ik zeg), LAAT HET GAAN, ze is 15 en dit is YR. Het is niet aan jullie om iedereen constant op de 10 geboden te wijzen, lach het weg, ze doet er niet veel verkeerd mee.
Het kan zijn dat ze zich wat meer 'moeit' dan gebruikelijk is, maar dat kan ook op een voorzichtige manier aangebracht worden.
TS verder heb je meer dan genoeg adviezen gekregen waar je wel iets aan hebt, dussucces!
Babootje schreef:Je kunt een keer zeggen dat het beter is om een zadelmaker ernaar te laten kijken. Ik neem aan dat haar instructrice er ook wel wat van zegt als het zadel echt slecht ligt. Meer kun je helaas (ook nu weer) niet doen.
maximuss schreef:Ben je zeker dat je niet jaloers bent en daardoor kleine dingen zoekt om haar te bekritiseren???
Als ze op een stal staat zal de stalbaas ook wel een oogje in het zeil houden: verwaarloosde, zieke of gewonde paarden zijn geen reclame voor zijn stal.
Pleunvdb schreef:Melewel94 schreef:
En dat is ook heel goed van je geweest, super.
Maar met sommige dingen kan je gewoon niet meer als advies geven en dan aan haar over laten wat ze er mee wil doen. Het is nog steeds haar pony.
Het meest belangrijke is dat nu de wond verzorgd wordt. De rest komt heus wel goed. Laat er even wat tijd overheen gaan en kijk mee vanuit een afstandje. Spring enkel in wanneer echt nodig, laat haar zelf ontdekken, daar leert men ook het meeste van.
Zoals al eens gezegd is, koop haar bijvoorbeeld een leuk paardenboek met informatie erin, en ga die lekker samen lezen en probeer samen dingen te 'ontdekken' ook al weet jij het misschien al. Dat kan haar ook wat meer zelf vertrouwen geven in de praktijk dat ze er in die momenten toch niet alleen voor staat.
Pak het een beetje speels aan vooral met deze leeftijd, je kan ook op een leuke manier verantwoordelijk zijn met je pony![]()
Het is natuurlijk heel vervelend dat mensen best hard door de bocht komen hier, maar veel mensen hebben de ervaring wel al en zien dingen ook veel in de praktijk gebeuren. Vooral in de leeftijdscategorie van jullie.
Je hart zit op de goede plek! Laat dit ook goed zien in de buitenwereld! Dan komt alles helemaal goed!!
Bedankt voor de reactie!
Ik loop nu weet tegen een ander probleem aan. Ze heeft dus een zadel gekregen van die handelaar maar dat zadel past echt niet. De boom is veel te klein en het zit niet goed. Nu heb ik gezegd dat ze beter iemand ernaar kon laten kijken dus bijvoorbeeld onze instructrice ofzo. Dan zegt ze dat hij ecjt wel goed ligt maar hij is ecjt niet goed... wat moet ik doen?