Cap af tijdens rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

silkeshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:22

altijd met 8-) :j

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:22

Altijd met cap, ook met warm weer. Maar als het zo heet is dat ik m'n cap niet op wil rij ik ook niet want m'n paard vind het dan vast ook te warm. Heb een gewone hh cap en eigenlijk heb ik nooit een heel warm hoofd.

_AnnelotD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 21:46

maximuss schreef:
Citaat:
Wist je dat een bodyprotector meer schade opleverd voor je lichaam dan als je zonder rijd? Als je met rijd val je veel meer als een plank, en kun je jezelf minder goed opvangen :j

Kind, dit is pure zever! Een goed passende en kwaliteitsvolle bodyprotector heeft totaal geen invloed over het al dan niet "rollend" vallen, ik kan salto's en koprollen maken met mijn bp's.
De meeste mensen willen echter niet investeren in een goede bp en meestal dragen ze ook niet de juiste maat.

Heb verschillende goede en dure merken gehad, en t is bij allemaal hetzelfde. Ik rijd al zolang dat ik me kan herinneren, heb heb ook vaak flinke smakkers gehad. Kenners hebben mij dit vertelt, en had het zelf ook al we verwacht, aangezien ik zonder bodyprotector ook veel zware klappen heb gehad, maar mezelf beter heb kunnen opvangen :) Maar meningen kunnen verschillen, nietwaar? :D

thirteenn

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:49

Dat ene uurtje dat je een heet hoofd hebt, dat maakt toch niet uit?

_AnnelotD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 21:52

oji schreef:
floorsil schreef:
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
heel dom, hoop soms dat die een keer goed hard vallen op hun hoofd dat eens beseffen dat een cap heel belangrijk is. Snap die mensen echt niet.

Deze opmerking vind ik persoonlijk 100.000 keer dommer dan het rijden zonder cap. Hoe haal je het in je hoofd om mensen die een andere keuze maken dit soort narigheid toe te wensen zodat ze maar aan jouw keuzes gaan voldoen...echt waar zit je verstand?

Ja hoor, ik rij regelmatig zonder cap en nee ik ben niet dom. Ik vind het ook zo typisch bokt bekrompen om iedereen die zonder rijdt maar dom te noemen.
Voor mij is het gewoon een risico afweging, en ja die afweging maak ik zelf en niemand anders. Ben meerderjarig dus die keuze kan ik maken. En al die indianen verhalen. Ik heb meerdere serieuze vallen gemaakt, er is mij werkelijk nog NOOIT door een chirurg of een vezekeringsmaatschappij gevraagd of ik een cap, rijlaarsen, bodyprotector of wat dan ook droeg.

En ja ik neem veiligheid serieus, maar ik denk er over na en maak mijn keuzes. Ik rij uitsluitend met veiligheidsbeugels en je zult mij niet in hippe geruite sokken zonder laarsen of chaps op een paard zien. Een cap...tja. Ik rij al 40 jaar paard..ben denk ik wel 400 keer door het luchtruim gevlogen...maar 1 keer op mijn hoofd geland, geen cap...had niets. Wel 2 keer een hersenschudding gehad, maar toen was er in de wijde omtrek geen paard te bekennen. Een keer struikelen in een parkeergarage en met kop tegen muur geknald en als kind een keer uit een schommel gedonderd....maar voor dat soort activiteiten doet niemand een helm op en dat vind niemand dom. De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis, met klussen, met huishouden, met gehaast de trap op of af of gewoon gedachteloos handelen...niemand die daar een helm bij opdoet...dus wat betreft dat kijkje in een revalidatiecentrum...de meeste liggen daar echt niet omdat ze van een paard geklapt zijn hoor.
En ja hoor ik heb een goed ventilerende cap, ik draag hem ook regelmatig wel, als ik de risico's daarnaar vindt of omdat het verplicht is in bepaalde situaties. Maar op een zomerse dag, met een gewone dressuurtraining aan huis, vind ik het heerlijk als ik de wind door mijn haar voel waaien. Dat genot wil ik niet missen, en dat is mijn keuze.

En ja, ik blijf het geen gezicht vinden, een slipjas met een cap. Bij een slipjas hoort voor mij een hoedje. Dat caps daarin zo hip zijn geworden heeft volgens mij niets met veiligheid te maken maar vooral met commerciele belangen...dat een cap een modeitem is die herkenbaar is in tegenstelling tot een hoedje.

Kijk met dit antwoord ben ik blij! <3 Boktbekrompen hahah ja, hoevaak je dat wel niet tegenkomt.... :D :+ Ik rijd nu ong 7 jaar, en heb nu 2 jaar mn eigen paardje van net 9. Zou je het verantwoordelijk vinden om thuis in de dressuurtraining af en toe zonder te rijden? *\o/* Ik weet dat het mn eigen keuze is, maar adviezen vragen mag vast wel :P

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:56

Citaat:
Heb verschillende goede en dure merken gehad, en t is bij allemaal hetzelfde. Ik rijd al zolang dat ik me kan herinneren, heb heb ook vaak flinke smakkers gehad. Kenners hebben mij dit vertelt, en had het zelf ook al we verwacht, aangezien ik zonder bodyprotector ook veel zware klappen heb gehad, maar mezelf beter heb kunnen opvangen :) Maar meningen kunnen verschillen, nietwaar? :D

Uit je verschillende topics blijkt toch een gebrek aan ervaring (en zelfkennis) dus ik betwijfel of het aan de bodyprotector zal gelegen hebben... Ik denk dat dat eerder aan jou ligt en de zgn "kenners" daar heb ik ook mijn vraagtekens bij.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:03

Ik rijd altijd met cap, heb al meerdere keren een hersenschudding gehad ( met cap op zelfs en ook 1 x dat mijn cap helemaal kapot was en ik ondanks de cap een gat in mijn hoofd had die gelijmd is... ik wil niet weten wat er gebeurd zou zijn zonder cap...en dit was een hele lüllige val. Ik verloor gewoon mijn balans omdat paardlief vanuit galop in draf viel en plots een andere richting opging. Ik had de pech om daarbij met mijn hoofd op het asfalt te belanden ipv in het gras.)

Zonder cap rijden vind ik heel erg dom. Je hebt maar 1 hoofd, wees er zuinig op! Heb genoeg fout zien en voelen gaan. Ervaring of niet maakt daarbij niks uit.
Mensen onder de 18 zouden sowies niet zonder cap moeten rijden, die kunnen de gevolgen niet overzien. Volwassenen soms ook niet, maar als kind val je onder de verantwoording van je ouders of verzorgers.

Nee zou niet zonder cap willen rijden. Ik mis dan simpelweg iets
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 11-05-17 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:04

_AnnelotD schreef:
oji schreef:
Deze opmerking vind ik persoonlijk 100.000 keer dommer dan het rijden zonder cap. Hoe haal je het in je hoofd om mensen die een andere keuze maken dit soort narigheid toe te wensen zodat ze maar aan jouw keuzes gaan voldoen...echt waar zit je verstand?

Ja hoor, ik rij regelmatig zonder cap en nee ik ben niet dom. Ik vind het ook zo typisch bokt bekrompen om iedereen die zonder rijdt maar dom te noemen.
Voor mij is het gewoon een risico afweging, en ja die afweging maak ik zelf en niemand anders. Ben meerderjarig dus die keuze kan ik maken. En al die indianen verhalen. Ik heb meerdere serieuze vallen gemaakt, er is mij werkelijk nog NOOIT door een chirurg of een vezekeringsmaatschappij gevraagd of ik een cap, rijlaarsen, bodyprotector of wat dan ook droeg.

En ja ik neem veiligheid serieus, maar ik denk er over na en maak mijn keuzes. Ik rij uitsluitend met veiligheidsbeugels en je zult mij niet in hippe geruite sokken zonder laarsen of chaps op een paard zien. Een cap...tja. Ik rij al 40 jaar paard..ben denk ik wel 400 keer door het luchtruim gevlogen...maar 1 keer op mijn hoofd geland, geen cap...had niets. Wel 2 keer een hersenschudding gehad, maar toen was er in de wijde omtrek geen paard te bekennen. Een keer struikelen in een parkeergarage en met kop tegen muur geknald en als kind een keer uit een schommel gedonderd....maar voor dat soort activiteiten doet niemand een helm op en dat vind niemand dom. De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis, met klussen, met huishouden, met gehaast de trap op of af of gewoon gedachteloos handelen...niemand die daar een helm bij opdoet...dus wat betreft dat kijkje in een revalidatiecentrum...de meeste liggen daar echt niet omdat ze van een paard geklapt zijn hoor.
En ja hoor ik heb een goed ventilerende cap, ik draag hem ook regelmatig wel, als ik de risico's daarnaar vindt of omdat het verplicht is in bepaalde situaties. Maar op een zomerse dag, met een gewone dressuurtraining aan huis, vind ik het heerlijk als ik de wind door mijn haar voel waaien. Dat genot wil ik niet missen, en dat is mijn keuze.

En ja, ik blijf het geen gezicht vinden, een slipjas met een cap. Bij een slipjas hoort voor mij een hoedje. Dat caps daarin zo hip zijn geworden heeft volgens mij niets met veiligheid te maken maar vooral met commerciele belangen...dat een cap een modeitem is die herkenbaar is in tegenstelling tot een hoedje.

Kijk met dit antwoord ben ik blij! <3 Boktbekrompen hahah ja, hoevaak je dat wel niet tegenkomt.... :D :+ Ik rijd nu ong 7 jaar, en heb nu 2 jaar mn eigen paardje van net 9. Zou je het verantwoordelijk vinden om thuis in de dressuurtraining af en toe zonder te rijden? *\o/* Ik weet dat het mn eigen keuze is, maar adviezen vragen mag vast wel :P

Leuk dat je je paard al 2 jaar hebt. Ik rij ook al eentje heel lang. Raad is? Laatst lag ik toch echt met mn snufferd in het zand, waarbij mijn hoofd als eerste de grond heeft geraakt. En nee, dat is echt niet de eerste keer. Vaker heel blij gehad met mijn capje waardoor de schade nooit groter is geweest dan een hersenschudding.

Waarom ben je alleen blij met antwoorden die jou aanstaan? Niet alleen in dit topic, het valt me vaker van je op dat het alleen goed is als mensen het met je eens zijn :=
Zet gewoon een goed ventilerende cap op. Niemand die je stom aankijkt, het hoort bij een outfit.

http://hypostore.nl/gpa-speed-air-evolu ... bruin.html Hier, fijn ventilerend capje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:15

Altijd met cap, vind zonder rijden getuigen van weinig verstand en inzicht, nee, ik zou nooit zonder willen rijden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:22

TS je bent 14 moet je niet gewoon van je ouders met cap rijden? Je zou er nu niet eens over na moeten denken om je cap niet op te doen. ;)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 23:02

Citaat:

Het enige antwoord daarop is... vraag het aan je ouders want die gaan erover.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 23:12

@ TS: ga je het eigenlijk van bokt laten afhangen of je al dan niet met een cap rijdt????
Bokt gaat echt niet aan je bed staan als jij met een hersenletsel in het ziekenhuis ligt...
Bekrompen??? Nee, verantwoordelijk handelen als volwassenen om de veiligheid te verhogen: JA!
Jij bent een 14-jarige puber met een nog niet volledig ontwikkeld brein (medisch feit) waardoor je bepaalde gevolgen niet ten volle kunt inschatten... Tenzij je natuurlijk graag orgaandonor wilt worden, rij dan maar zo vaak mogelijk zonder cap...

Lees dit verhaal maar eens: dit is een topruiter en zelfs zij was niet "veilig"

http://www.ckddressage.com/index.html

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 23:49

Vroeger reed ik nooit met cap. Moet ik er wel bij zeggen dat toen ik begon, reed niemand met een cap. Dit was begin jaren 80; de tijd van het fluwelen eierdopje, ja die irritante ondingen met zo'n simpel elastieken kinbandje, die iedereen bovenop de cap zette, dus die had al geen nut. Alleen met wedstrijden reed je met cap.
Sterker nog; bij de rijvereniging hier (bij de ponyclub reden ze toen wel al met cap in de les btw) werd je zelfs een beetje uitgelachen als je met cap op de les kwam; je weet wel, lacherig wat flauwe grappen maken enzo.
Zo halverewege de jaren 80 veranderde dat langzaam aan...maar ben rond mn 15de gestopt (toen ik 22 was weer een jaar gereden en toen weer gestopt en rij nu sinds 2011 weer fulltime) dus die evolutie niet echt meer meegemaakt.
Toen ik weer begon, reed zo goed als iedereen met een cap, zeker in de les, dus zo eigenlijk er automatisch ingerold om standaard een cap op te hebben.

Anno 2017 is er gigantisch veel keuze in caps, ook wat betreft ventilatie, dus overdreven warm hoef je het niet meer te hebben.
Heb nu een heerlijk lichte cap met voldoende ventilatie.

Dus tja; rij nu altijd met cap. Bovendien nu ook meer bewust van hoe fout het kan gaan als je valt, dus voelt niet eens meer fijn en ontspannen om zonder cap te rijden.
Als mensen zonder cap rijden, moeten ze zelf weten; zeker bij een volwassene is het gewoon eigen verantwoordelijkheid. Echter mocht diegene vallen en op zijn/haar hoofd terecht komen dan denk ik wel; tja eigen schuld. Maar gezien dat je hersenen het belangrijkste onderdeel van je lichaam is, is het behoorlijk dom om daar risico's mee te nemen, zeker als er zulke fijne caps te krijgen zijn.
De tijd van het veel te warme, oerlelijke en hoofdpijn veroorzakende eierdopje is tenslotte ver achter ons.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 11-05-17 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 23:50

finnens schreef:
Ja ik rijd altijd met cap. Mensen die dat niet doen vind ik oerdom. Als je hem warm vindt raad ik aan eentje met meer ventilatie te kopen.

Precies! _/-\o_

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 23:59

Ik rijd absoluut altijd met een cap. Het is een kleine moeite om hem op te zetten. Er zijn genoeg caps op de markt die zodanig in elkaar zitten dat ze luchtig genoeg zijn dat je geen zweethoofd krijgt. Tuurlijk, het is warm, maar liever een uurtje een warm hoofd dan geen hoofd meer hebben door een ongeluk bij wijze van spreken. :D

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 00:08

De enige situaties die ik kan bedenken waarbij je gerust zonder cap kunt rijden is in het water of door zeer mul zand. Eigenlijk dus alleen maar als er geen harde of scherpe voorwerpen in de buurt zijn, wat dus zo goed als nooit is.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 00:13

Het kan natuurlijk goed gaan, maar een ongeluk zit helaas in een klein hoekje...... Bescherm je hoofd gewoon want je hebt er maar 1 en het regelt de rest van je lichaam. Al rij je al jaren...of ben je idd topruiter, het kan zo mis gaan met alle gevolgen van dien. Een ventilerende cap hoeft niet duur te zijn. Heb er nou eentje van Casco (casco mistrall, rond de 100,-) die ik eind vorig jaar aangeschaft had omdat ik dagelijks in Zuid-Afrika zou gaan rijden. Al is het 40 graden, cap op!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 00:40

_Ezra schreef:
De enige situaties die ik kan bedenken waarbij je gerust zonder cap kunt rijden is in het water of door zeer mul zand. Eigenlijk dus alleen maar als er geen harde of scherpe voorwerpen in de buurt zijn, wat dus zo goed als nooit is.

nee, ook die situaties niet. Ik ben sinds ik weer rijd er 1 keer afgevallen, toevallig in water (tijdens een buitenrit). We reden langs de kant dus het water was niet diep: als ik er zelf in zou zijn gaan staan, zou het net iets boven mn knie zijn geweest. Maar ondanks dat het niet diep was, dobberde ik dus wel ff mooi onder het paard. Ik landde er oorspronkelijk naast, maar toen ik kopje onder ging voelde ik al dat ik naar links dobberde, waar dus het paard liep en omdat ik op mn rug landde (en dus ook doodleuk op mn rug in het water dobberde) kon ik geen kant op dan met de stroom mee. Gebeurde in draf en zij deed nog een drafpas, ik had geluk; ze heeft alleen net met een hoef m'n elleboog geschampt en zodra ze door had dat ik onder dr lag stond ze ook gelijk als een blok stil.. Maar voor hetzelfde geld had ik een flinke klap op mn hoofd gekregen. Was blij dat ik een cap op had.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 01:07

Ik draag altijd mijn cap, altijd mijn gordel, altijd voorzichtig als ik met de snijmachine werk bij de traiteur.

Ik doe ook wel es domme dingen maar deze drie lukken me wel goed gelukkig. Ik heb overigens tijdje zonder cap gereden tot ik doorhad dat dat echt onnodig risico nemen is. Ik heb maar 1 lijf en 1 leven.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 01:10

saskiakefie schreef:
1. Nee
2. Niet altijd even verstandig, maar eigen keuze.
3. ehh.. als ik zonder wil rijden, rijd ik zonder. Simpel zat. Ligt er wel net even aan op wat voor paard.

Dit dus....
Eigenlijk rijd ik 98% van de tijd zonder maar toch al 25 jaar niet meer zonder cap gevallen. In die tijd 2 caps afgeschreven. 1 door een klap met stiften draaien, de ander liet op een gegeven moment de lijm van los. Zonder bodyprotector kan ik heel goed op mijn voeten landen door een voltigeverleden.

Nordic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 01:11

Altijd met :j een zestal jaar geleden een zware val gemaakt op buitenrit. Wat er precies gebeurd is weet ik niet meer maar ik ben onder mijn paard terecht gekomen met mijn hoofd gedeeltelijk op een boomstronk. Doodbraaf paard maar waarschijnlijk dom gestruikeld. Eenmaal thuis zag ik pas in welke staat mijn cap zich bevond.. :oo Ik had een lichte hersenschudding maar ik wil er niet aan denken wat er was gebeurd als ik mijn cap niet op had gehad :\ dan had ik hier misschien nu niet gezeten. Het is mij het risico gewoon echt niet waard!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 01:15

oji schreef:
floorsil schreef:
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
heel dom, hoop soms dat die een keer goed hard vallen op hun hoofd dat eens beseffen dat een cap heel belangrijk is. Snap die mensen echt niet.

Allereerst:Amen! Ik ben het helemaal met je eens. Hoewel ik meestal gewoon een cap draag.

Voor iedereen die zich veiliger voelt met cap, draag hem lekker. Niemand zou zich moeten verantwoorden voor de keuze zich te beschermen. Waar ik merk dat ik moeite mee heb in deze discussie is dat het alleen over de cap gaat en alleen icm met paardrijden. Ik heb 1x als 11jarige met een jonge pony met mijn hoofd (bedekt met eierdopje) op een ijzeren hek geland. Nu zou ik ook hedentendage niet op een jong dier stappen zonder cap, maar verder ben ik nooit op mijn hoofd geëindigd. Wel heup/bekken/ruggenwervel gebroken (en nee, BP had ook niet geholpen). Natuurlijk is de bescherming van je hoofd erg belangrijk en ja, op het paard heb je meer risico. Toch blijf ik me afvragen waarom iedereen op de achterbenen gaat staan als je een braaf dier uitstapt zonder cap of lekker nonchalant in de wei eens op een blote rug springt, maar dan wel zonder helm/fietslicht door de stad fietst. Het een praat het ander niet goed, maar hoge risico's zijn er ook op andere plekken. Ik vraag me soms ook af hoe we die risico's afwegen. Hier vinden we de cap erg belangrijk, terwijl in de states schoeisel veel belangrijker wordt gevonden en tijdens de rodeo's een BP heel normaal is, maar een helm niet.

Nogmaals,ik wil geen smoesjes verzinnen of mensen de cap van het hoofd praten (pun intended), maar besef dat deze dingen cultureel en commercieel bepaald zijn. Een Amerikaanse vriendin van me sprak me van de week nog aan over het feit dat ze het zo bizar vond dat iedereen hier zonder helm fietst (even the little ones!)vanaf moment 1, maar je niet een kind een rondje op een shet mag laten hobbelen zonder verwijten om je oren te krijgen.

Dus ja, natuurlijk is het verstandig om een cap op te zetten, maar het is ook een modeding en iedereen heeft de vrije keus daarin mee te gaan. Het is geen garantie voor een letselvrij leven en het pleit je niet vrij van ander onveilig gedrag.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 01:21

Toen ik jouw leeftijd had, kon ik de verleiding niet weerstaan om zonder cap op te stappen en vooral in de zomermaanden (en als mijn ouders niet keken), zag je me heerlijk onbezorgd met wapperende haren genieten en ik waande me onaantastbaar op mijn 'brave' verzorgpony.
Sja, ik was een kind met nog onvolgroeide hersenen en ik kon de gevaren niet inschatten zoals ik dat nu, op volwassen leeftijd, wel kan. Ik ben dankbaar dat ik nooit op mijn hoofd ben gevallen en dat gun ik jou ook niet ts. Google maar eens op hersenletsel, dat wil je echt niet meemaken! Wees zuinig op jezelf en doe ook je naasten een plezier door gewoon je cap op te zetten. Het is een kleine moeite die je veel verdriet kan besparen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 01:34

1.Altijd.
2.Dom.
3. Nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 02:10

Ik rijd niet vaak, maar als ik wel rijd rijd ik met cap. Ik snap niet zo hoe je hoofd er warm van wordt? Als je aan het rijden bent let je daar toch sowieso niet op?