vroeger minder geklaag over te groot voor je pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:54

Je weet dat vroeger de ridder ook op smalle pony's van pakweg 1.50 reden? En dat alleen het harnas al zo'n 60 kilo of meer woog.
Je weet ook dat het vroeger normaal was om vrouwen te verkopen? (Gebeurt nog trouwens) en dat zwarte mensen slaven waren enkel door hun huidskleur?
Dat kinderen in de mijnen werkte? Want die paste door smallere gangetjes.

Je hebt het hier over jaren geleden, wat de pony's en paarden toen moesten doorstaan betekend toch niet dat het goed voor ze is?
Vroeger waren pony's gebruiksvoorwerpen, zie het als de auto's van nu, alleen dan met restproduct.
Men kopen het product, het functioneert tot het niet meer functioneert, dan gaat het weg.
Of een paard nou 20 of 30 werd, dat was niet aan en orde want op is op dus slachten. Die pony's hoefde niet pijn vrij oud te worden. Jou verzorgpony misschien wel?

stroopkoek

Re: vroeger minder geklaag over te groot voor je pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:58

Ik zeg niet dat het goed voor ze is maar dat ze gewoon erg sterk zijn door hun verleden. Ik snap je laatste vraag niet helemaal...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:00

Tegenwoordig worden ze op exterieur gefokt en al lang niet meer op kracht. Je kunt de hedendaagse shets niet meer vergelijken met de lastdieren van 100 jaar geleden.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:01

De shet waar ik op rijd is nou niet bepaald slank

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:02

sat_nath schreef:
De shet waar ik op rijd is nou niet bepaald slank

Als hij te dik is moet hij ook nog eens zijn eigen (over) gewicht meezeulen.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:03

Ik zeg niet dat hij te dik is maar hij is stevig gebouwd. Dat is niet meteen dik.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:03

Op de foto is hij rond maar niet direct gespierd of in topconditie...

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:04

Dat zou je denken, maar dat valt je vies tegen als je hem in het echt ziet

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:05

En een foto is maar een foto.
En als hij dik was zou hij nooit met gemak 1m kunnen springen

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:05

O mijn god dit is zo irritant..

Het kan gewoon niet. Punt uit. Man wat ga jij je later schamen als je wat meer verstand ervan hebt. Als jij echt echt van die pony houd. Luister je naar de waarschuwingen. Maar dat doe je niet. Ik mag lijen dat die pony iets aan zijn rug krijgt of overhoud en de dierenarts je flink uitfoetert.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:07

Iets zegt me dat jij (nog) niet de ervaring/ kennis hebt om het onderscheid te maken tussen dik en gespierd...
Het probleem blijft: je bent te groot voor deze pony dus als het om rijden gaat dien je een andere te zoeken.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:09

Weet je niet hoe irritant dit voor mij is!?
Ik heb genoeg verstand hiervan en die mensen die mij een pb sturen dat het nog wel past hebben die er ook geen verstand van? Ik kreeg een pbtje van een gediplomeerde instructrice en die heeft er ook geen verstand van?
Ik ben klaar met deze discussie want we komen er toch nooit uit al schrijven we 100 pagina's vol...

Dancyy

Annettu_ schreef:
O mijn god dit is zo irritant..

Het kan gewoon niet. Punt uit. Man wat ga jij je later schamen als je wat meer verstand ervan hebt. Als jij echt echt van die pony houd. Luister je naar de waarschuwingen. Maar dat doe je niet. Ik mag lijen dat die pony iets aan zijn rug krijgt of overhoud en de dierenarts je flink uitfoetert.

stroopkoek

Madame wilt niet alleen rijden.
In mijn advertentie dat ik een verzorgpony zoek heb ik zelfs gezegd dat rijden niet nodig is! Ik geniet net zo goed van de andere dingen :o

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:10

wat een haat, ze weet het nu dondersgoed mensen, ze is veel te groot. en geloof me, ze weet t zelf ook, het is moeilijk om zelf toe te geven omdat je wilt horen dat het kan, want je wilt blijven rijden enzo, maar het is tijd om te stoppen en in te zien dat het voorbij is...

voor iedereen die het haar heeft verteld, ik kan et niet perse haat noemen want het is terecht, ze weet t zelf ook hoor, dat ze te groot is.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:11

Geloof je zelf je verhaaltje van de pb's? Waarom melden die mensen zich dan niet gewoon in het topic als ze zo zeker zijn dat het nog past?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:11

Nou, ik hoop niet dat het beestje er iets aan over houdt :n
Dat zou sneu zijn!

Ook sneu dat die meepraters niet openlijk voor hun mening durven uitkomen -O-

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:12

Dankje mathatter.
Ik weet het inderdaad goed en ik zat al langere tijd te twijfelen.
Daarom wil ik gaan overleggen met de eigenaresse, ik kijk wat zij ervan zegt.
Ik hoop dat deze discussie hierbij vriendelijk beëindigd is? :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:14

Waarom jaag je dan iedereen op de kast en tegen je in het harnas :?

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:14

Ik natuurlijk ook niet Shirley! -O-
Daarom wil ik gaan overleggen en kijken wat de mogelijk heden zijn.

Misschien willen ze niet meepraten om dat ze allerlei haat reacties krijgen?
Ik zat enorm te twijfelen en later had ik ook wel spijt dat ik me hier had gemeld.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:15

Omdat ik vind dat het nog wel kon en de rest duidelijk niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:16

Waarom maak je dan nog n punt van t wel of niet rijden..?
20% van n pony van 200 kg ff ruim genomen... is 40 kg incl passend harnachement.
N beetje kunstof zadel is 3,5.
Een lederen vaak al 6.
Ruggetjes zijn verschrikkelijk kort om überhaupt n passend zadel er op te krijgen voor de wat grotere kinderen. 150 of niet.
Neem voor t gemak dat je vier kg hebt voor harnachement.
Zou ruiter 36 máár moeten wegen. Met de hoop dat t zadel past...?

Gewoon niet doen...
Punt.

On topic. Alleen maar goed beetje kritisch kijken. Niks mis mee

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:17

Als het gaat om je voorbeeld van de shet zeg ik niet doen. ie verhouding klopt niet.

Wel deel ik je mening dat er tegenwoordig zwaarder aan getild lijkt te worden.
Vind soms dat er zelfs wat overdreven wordt gereageerd. Je hebt kleine paardjes, haflingers, merens, fjorden, ijslanders waarvoor het gewoon is dat ze volwassen mensen dragen. Dat soort paarden gaan meestal ook wat later onder het zadel want er wordt gewacht totdat ze helemaal uitgegroeid zijn. Denk maar aan de ijslander bijvoorbeeld. In Ijsland is dat HET paard waar ze het mee moeten doen. De benen van de volwassenen steken er een behoorlijk stuk onder uit.

Ik denk dat het beeld van de grote warmbloed kwpn-er daar ook wat debet aan is en de wedstrijd sport, waar met name dit soort gefokte dressuur paarden graag gezien worden vanwege hun beweging.

Tegenwoordig is paardrijden i.t.t vroeger voor bijna iedereen weggelegd. Vroeger was wedstrijd rijden vooral een echte elite sport en dan heb ik het over 50 jaar geleden dat ik een kind was. Dus het waren of de boeren die met paarden bezig waren (kostte voor hen niet veel) of de elite. De kwaliteit van de paarden was toen vele male minder dan tegenwoordig. Tinkers zag je toen amper of niet, net als merens (pas in 60- ger jaren geïmporteerd de eerste) haflingers etc.

Tussen de elite en de boeren, daar tussen was een gat.

Omdat tegenwoordig iedereen graag rijdt is de wedstrijd sport (ook het echt hoge niveau vanaf Z) veel toegankelijker geworden. Daardoor is het beeld van het correcte dressuur paard is i.m.o verankerd in de beleving van mensen. "Zo hoort het ideale plaatje eruit te zien". De kleinere rassen, zie opsomming hierboven, worden meer en meer gezien. Maar met ziet het vaak niet echt graag.
Ik zie hier topics voorbij komen, dat ik denk, why not, dat soort paardjes zijn zo sterk, hij heeft een goede sterkte gefokte rug en zo'n topic is dan volledig ontspoort . Daarnaast zie ik wel eens van die super grote paarden langs komen met weke rug met ruiters erop, waarbij ik dan denk: "oeps, als dat maar goed gaat". Daar hoor je dan weer niemand over want het plaatje lijkt er goed uit te zien. Dus het is heel betrekkelijk.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:17

FjeLOVER schreef:
FriesWytske schreef:
Vroeger werd er ook genoeg over geklaagd als je te groot was voor je pony. Is dus helemaal niet iets van deze tijd met alle social media en internetforums.

Maar nu zeggen mensen het sneller,
Daar gaat dit over.

Ook toen werd het gewoon gezegd, ik merk hier niet dat het nu sneller gezegd wordt als vroeger.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:19

Een gediplomeerde instructeur die zich gaat inhouden om enkele "haat" -reacties op bokt? Laat me niet lachen... En je maakt je blijkbaar nog altijd meer zorgen om jouw gekrenkte gevoelens dan om de gezondheid van je pony...