Wat is jullie mening van paardenvlees?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:13

Mixje90 schreef:
Voor jou heeft een paard een kop en poten?

Ehm, "voor mij" is een paard gewoon een zoogdier. Of ik het nu kop of hoofd noem, benen of poten verandert daar niets aan.
Ik vind een paard niet edeler dan een koe. In feite vind ik de hele term irrelevant in geval van dieren.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:13

Wat ik vind van paardenvlees? Als het goed gekruid en bereid is vind ik het heerlijk. :9 Ik eet alleen dieren die een goed leven hebben gehad, of dit nu kippen, koeien, varkens of paarden zijn is me om het even.

Ik lees net alleen dat ik dan blijkbaar geen dierenliefhebber kan zijn. Blijkbaar heft het een het ander op, nooit geweten. _O- _O- _O-

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:18

Bowen schreef:
Mixje90 schreef:

Ja, en mensen ook trouwens, alhoewel ik die dan weer niet zou eten ;)

Vind dat edel dier een beetje raar. Kijk bv eens naar runderen en wat die voor de mensheid betekend hebben. Ook die werden en worden gebruikt als lastdieren. Waarom dan dat verschil maken tussen een rund en een paard?

Bedoelde het niet aanvallend ofzo hoor, maar omdat het volgens mij best normaal is in Nederland dat men hier spreekt over een hoofd en voeten ipv kop en poten.

Gezien een mens voor jou ook een kop en poten heeft, zou je het raar vinden als iemand anders wel mens zou eten?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:20

Kuggur schreef:
Mixje90 schreef:

Ehm, "voor mij" is een paard gewoon een zoogdier. Of ik het nu kop of hoofd noem, benen of poten verandert daar niets aan.
Ik vind een paard niet edeler dan een koe. In feite vind ik de hele term irrelevant in geval van dieren.

Ok ok, naja voor heel veel mensen heeft een paard wel een hoofd en voeten. Dat laat zien dat ze paarden, ondanks dat het dieren zijn, wel een verheven positie geven.
Maar een mens heeft voor jou wel een hoofd of...?

123Zazou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:22

Voor mij is een paard ook gewoon een dier om te eten maar zelf eet ik geen vlees ben veganist

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:22

Mixje90 schreef:
Bedoelde het niet aanvallend ofzo hoor, maar omdat het volgens mij best normaal is in Nederland dat men hier spreekt over een hoofd en voeten ipv kop en poten.

Gezien een mens voor jou ook een kop en poten heeft, zou je het raar vinden als iemand anders wel mens zou eten?

Eigen soort is toch wel wat anders dan andere soorten, dat is dier-eigen... Zo zal een leeuw ook geen leeuwen eten. Is dan ook erg gevaarlijk mbt ziektes, de kanibalen die we hebben gehad in onze geschiedenis deden het niet zo best gezondheidtechnisch.

Bedoelde daar meer mee te zeggen dat voor mij een mens ook gewoon een zoogdier is en dat ik het verschil tussen bv een rund en een paard niet zo goed snap.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:23

Mixje90 schreef:

Euhm, ik weet niet waar jij woont maar hier in Nederland valt net nuttigen van een gebraden medemens onder kannibalisme en dat is wettelijk niet toegestaan. Dus die vergelijking slaat als een tang op een paard (om het even ontopic te houden natuurlijk) :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:24

Mixje90 schreef:
Kuggur schreef:

Ok ok, naja voor heel veel mensen heeft een paard wel een hoofd en voeten. Dat laat zien dat ze paarden, ondanks dat het dieren zijn, wel een verheven positie geven.
Maar een mens heeft voor jou wel een hoofd of...?

Ach weet je, dit soort doorgezemel vind ik niet zo interessant, ik zie nu ook dat ik op YRT ben beland, dus ik laat je aan je leeftijdsgenootjes over.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:24

spatter schreef:
Het is pas idioot om prachtig vlees op te voeren aan honden en katten, alleen omdat het zielig is.
Hoe rijk en verwend is onze maatschappij wel niet dat we goede kwaliteit eten gewoon doordraaien naar dierenvoer.

Iedereen die zo nodig dieren houdt zou het rest produkt ook moeten opeten.
Dus als jij geen paard wil eten , moet je er ook geen houden, mijn idee!

Enne, vegetarisch zijn is tot nu toe niet beter voor het milieu of voor dierenwelzijn, tenzij je je eigen moestuin bijhoud.

Verder verwacht ik dan ook geen leerprodukten bij deze mensen, dat is immers ook restprodukt van een dood dier .
Geen koekjes met dierlijke vetten.

Maar uiteindelijk betekent dat dat de chemische industrie dus groeit want alles moet vervolgens van plastic gemaakt worden en die fabrieken zijn grote vervuilers voor het milieu en het restprodukt vervuilt de natuur nog meer.

Ik wilde dat het leven wat simpeler was.

Koop een paard, verwen het , geniet samen en geef het een fijn leven.
Breng het aan het einde naar de slacht en eet het vlees, verwerk het leer zodat het arme dier niet op transport hoeft naar Italie voor de worst.

Dat is de kringloop van het leven.

Paardenvlees is trouwens heerlijk, lekker zoet vlees :9

Helemaal met je eens dat het leven een stuk simpeler zou mogen.

Overigens wil ik je op 1 ding wijzen, het is wel degelijk beter voor het milieu om geen vlees te eten. De vlees industrie slurpt het meeste water en is een van de grootste oorzaken van te veel CO2 uitstoot.

Daarbij hoeft niet alles van plastic te zijn als het geen leer is, je hebt bijvoorbeeld hennep. Dit is gemakkelijk en milieuvriendelijk te verkrijgen in grote aantallen.

Maar goed, dat was mijn mierenneukerij. Maar er zijn heus wel oplossingen, maar ik betwijfel ook vaak of het dan wel opeens goed is.

En het klopt, uiteindelijk zullen mensen nooit 'genoeg' doen voor het milieu zolang ze niet vlees eten wat ze zelf in de natuur met een speer gehaald hebben (ik ben namelijk niet tegen vlees eten zelf, al hebben we het ook niet persé nodig, maar ik ben wel tegen de industrie), zelf groente verbouwen en zelf kleding maken.

Ik vind het ook afschuwelijk als mensen die zichzelf 'bewust' vinden andere mensen gaan afzeiken omdat die zogenaamd minder 'bewust' zijn. Want uiteindelijk hebben we allemaal onze zondes en is het uiteindelijk iemand zijn eigen probleem of die zich daar druk om maakt of niet.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:29

Tazzey schreef:
Mixje90 schreef:

Euhm, ik weet niet waar jij woont maar hier in Nederland valt net nuttigen van een gebraden medemens onder kannibalisme en dat is wettelijk niet toegestaan. Dus die vergelijking slaat als een tang op een paard (om het even ontopic te houden natuurlijk) :D

Dat het niet mag in Nederland wil toch niet zeggen dat je er geen (andere) mening over kan hebben...

Maar het lijkt mij ook niet zo gezond nee :p maar dat gaat ook tegen mijn moraal in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:32

Bowen schreef:
Alhoewel ik me afvraag of dat carnivorenvlees wel lekker is (ga het niet proberen als ik op vakantie ben omdat ik weet wat voor leed erachter zit).

Varkens zijn alleseters, die dus in principe dierlijk voedsel gehad zouden kunnen hebben. En vissen eten andere dieren op, lust je die? Krokodil is overigens ook best te eten. Al zal een warmbloedig/zoogdier carnivoor vast ook wel weer anders zijn.

Inhakend op de edel dier discussie: historisch gezien werden paarden blijkbaar al anders behandeld en vast ook wel als het om het eten ervan ging. En niet alleen in het westen, paardenvlees is haram volgens de mohammedanen. Wat mij brengt bij dat paardenvlees alleen daarom al minder leed is dan een kip of koe of schaap. Die arme dieren zouden ook nog eens halal geslacht kunnen zijn voordat ze in je kebabje belanden.
Laatst bijgewerkt door Koper op 03-03-16 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:34

Maar ben je er nu serieus van overtuigt dat wij paardeneters pro-kannibalisme zijn? Bijzonder! Nou ik kan je gerust stellen, ik denk dat ik voor de meerderheid van de ponyknabbelaars kan spreken, wij eten geen mensen en zijn dus tegen kannibalisme. Hoewel ik vermoed dat er voor Pennymeisjes een uitzondering gemaakt kan worden :') O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:37

Bowen schreef:
Eigen soort is toch wel wat anders dan andere soorten, dat is dier-eigen... Zo zal een leeuw ook geen leeuwen eten. Is dan ook erg gevaarlijk mbt ziektes, de kanibalen die we hebben gehad in onze geschiedenis deden het niet zo best gezondheidtechnisch.

Bedoelde daar meer mee te zeggen dat voor mij een mens ook gewoon een zoogdier is en dat ik het verschil tussen bv een rund en een paard niet zo goed snap.

Heb onlangs nog een docu over leeuwen gezien en leeuw eet dus wel leeuw.

Wat mij blijft verbazen, is het feit dat zoveel mensen vastklampen aan hun eigen mening, dat als de enige juiste zien en bijgevolg ook meteen zich afsluiten voor andere visies. Kunnen we het nu in hemelsnaam niet houden op " ik vind paard gewoon lekker " zonder degenen die het niet eten de grond in te boren; en " ik eet geen paard " zonder degene die het wel eten in de grond te boren. Mannekes zeg, zoveel mensen, zoveel meningen. Wees gewoon blij dat we niet allemaal hetzelfde zijn.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:40

Tazzey schreef:
Maar ben je er nu serieus van overtuigt dat wij paardeneters pro-kannibalisme zijn? Bijzonder! Nou ik kan je gerust stellen, ik denk dat ik voor de meerderheid van de ponyknabbelaars kan spreken, wij eten geen mensen en zijn dus tegen kannibalisme. Hoewel ik vermoed dat er voor Pennymeisjes een uitzondering gemaakt kan worden :') O:)

Nee tuurlijk geloof ik dat niet, ik zou zelf niets tegen iemand hebben wiens paard iets overkomt waardoor de slacht een minst pijnlijke oplossing is.
Ik denk alleen dat met mij veel mensen een paard toch als "verheven" dier zien en daarom ook spreken van een hoofd en voeten ipv een kop. Ik vind fokkerijen voor paardenvlees ook geen leuk idee :)
Maar bedoel meer van, als je iedereen als dier ziet en er geen onderscheid in maakt... dan zou je in principe toch ook niets tegen kannibalisme hebben.. Tenminste, als ik zo mag door beredeneren. (hoop niet dat dat mag ;))

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:45

Mixje90 schreef:
Maar bedoel meer van, als je iedereen als dier ziet en er geen onderscheid in maakt... dan zou je in principe toch ook niets tegen kannibalisme hebben.. Tenminste, als ik zo mag door beredeneren. (hoop niet dat dat mag ;))

Tja heel basic is een mens een zoogdier maar daarom moet ik dus meteen maar niets tegen kannibalisme hebben? Heel apart...
Ik ga maar eens nuttig doen want dit gaat mijn pet te boven gok ik. :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:48

Niks mis mee, vlees is vlees, maar dan wel het dier netjes behandelen en geen uithongering en ellenlange transporten vol met dierenleed.

Geldt voor elk dier, vis en gevogelte.

Netjes en snel t hoekie om helpen dat ie niet zo heel veel van merkt en of lijdt.

palousa_boy

Re: Wat is jullie mening van paardenvlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:08

Hier in Frankrijk is het fokken van paarden voor de vleesindustrie idd vrij normaal. Uiteraard zijn dat geen Arabieren of welshjes, want daar zit te weinig vlees aan ;) nee hier gebruiken ze grote trekpaarden voor.

Wat betreft het "edele" dier, ik denk dat daar vroeger al verschil in zat. Het "edele" dier zal meer het paard van de adel en rijke lui geweest zijn. Dan hebben we het dus over warmbloeden.
Daarnaast had je dan het klootjes volk, de boeren, die hadden gewone simpele boeren paarden.
Daar waar trekkers de taken van de boeren paarden over namen, verdwenen deze langzaam maar zeker, en kwamen er meer "edele" warmbloed paarden.

Paardenvlees eten doe ik ook gewoon. En zou ook onze eigen paarden eten als deze nog geschikt zijn.
Echter ben je daar zelf ook bij, wat de dierenarts allemaal in je paard spuit, of wat voor antibiotica je aan je paard geeft, welk zalfje je gebruikt etc.
Als het niet noodzakelijk is zal er hier dus ook niet zomaar uit voorzorg iets gegeven worden waardoor ze niet meer geschikt zijn.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:12

Koper schreef:
Bowen schreef:
Alhoewel ik me afvraag of dat carnivorenvlees wel lekker is (ga het niet proberen als ik op vakantie ben omdat ik weet wat voor leed erachter zit).

Varkens zijn alleseters, die dus in principe dierlijk voedsel gehad zouden kunnen hebben. En vissen eten andere dieren op, lust je die? Krokodil is overigens ook best te eten. Al zal een warmbloedig/zoogdier carnivoor vast ook wel weer anders zijn.

Inhakend op de edel dier discussie: historisch gezien werden paarden blijkbaar al anders behandeld en vast ook wel als het om het eten ervan ging. En niet alleen in het westen, paardenvlees is haram volgens de mohammedanen. Wat mij brengt bij dat paardenvlees alleen daarom al minder leed is dan een kip of koe of schaap. Die arme dieren zouden ook nog eens halal geslacht kunnen zijn voordat ze in je kebabje belanden.

Een varken is anders dan een echte carnivoor. Een vis is geen zoogdier.
Wat ik weet is dat er wereldwijd bar weinig roofdieren (zoogdier) worden gegeten. Dat zal vast een reden hebben.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:23

SandraVerl schreef:
Bowen schreef:

Wat mij blijft verbazen, is het feit dat zoveel mensen vastklampen aan hun eigen mening, dat als de enige juiste zien en bijgevolg ook meteen zich afsluiten voor andere visies. Kunnen we het nu in hemelsnaam niet houden op " ik vind paard gewoon lekker " zonder degenen die het niet eten de grond in te boren; en " ik eet geen paard " zonder degene die het wel eten in de grond te boren. Mannekes zeg, zoveel mensen, zoveel meningen. Wees gewoon blij dat we niet allemaal hetzelfde zijn.

In extreme nood eet iedereen alles, inc de eigen soort. Maar als een leeuw niet bijkans doodgaat van de honger zal hij/zij geen leeuw eten. Zie bv de mannetjes die de jongen van een ander doden, die laten die jongen gewoon liggen.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:25

Ik eet geen paardenvlees. Aangezien een lievelingspony van mij ooit naar de slager is gegaan.
:( :(

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:27

Kippen eten ook gewoon vlees, en ook dat van andere kippen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:29

Bowen schreef:
SandraVerl schreef:

In extreme nood eet iedereen alles, inc de eigen soort. Maar als een leeuw niet bijkans doodgaat van de honger zal hij/zij geen leeuw eten. Zie bv de mannetjes die de jongen van een ander doden, die laten die jongen gewoon liggen.

Ging niet over leeuwen die honger hadden hoor. Een leeuwin die niet wilde paren, werd gewoon doodgebeten en opgegeten. En toen er jongere mannetjes de boel wilden overnemen, beten die de oude dood en aten ze half op.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:29

uit de categorie beter goed gejat:

je kunt beter Paardenhoofd zegt,
anders stoot je de pennymeisjes voor de kop.
-----

ik aanbid geen paarden, noch mensen. Geen enkel diersoort is in mijn ogen verheven boven een ander. ondanks dat het ene diersoort het andere nuttigt.

mijn knollie heeft gewoon poten, en een kop.

mensen zijn mijn soortgenoot en onderscheiden zich daardoor van andere diersoorten, daarom hebben ze net als ik een hoofd..

tenzij ze zich als beesten gedragen en hun poten niet thuis kunnen thuishouden, dan kunnen ze een knal voor hun kop krijgen.

kop, hoofd, benen of poten, het zijn gewoon benamingen die je onder invloed van emotie aan lichaamsdelen koppelt. Geen enkel diersoort is edel of verheven, menselijke emotie en aaibaarheidsfactor zorgen ervoor dat iemand een paard ineens als 'edel' bestempeld, om vervolgens een karbonaatje rustig op te kluiven..

Ik vind het totaal onbelangrijk of je mij dikke poten vind hebben, lange stelten, of vrouwelijke benen.
mensen veroordelen om wat ze eten, of hoe ze ledematen benoemen, daar krijg ik alleen hoofdpijn van, ik heb liever kopzorgen om de dingen die er echt toe doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:36

SandraVerl schreef:
Ging niet over leeuwen die honger hadden hoor. Een leeuwin die niet wilde paren, werd gewoon doodgebeten en opgegeten. En toen er jongere mannetjes de boel wilden overnemen, beten die de oude dood en aten ze half op.

Dat gaat dus niet om het dieet van de Leeuw, maar om kanibalisme uit dominant oogpunt. Het ene dier vermoord het ander, en eet het uiteindelijk op (scheelt in ieder geval de verspilling).. Dus als je moordenaars en militairen zou willen verplichten om ieder slachtoffer dan ook op te eten, hmm is iets om over na te denken.. als je killt, eet je het op ook.

er zijn ook kippen die kippen eten als er bepaalde te korten zijn.. maar dat is niet het normale dieet..

en er zijn pony's die vogels eten, dat maakt van een paard toch ook geen vleeseter?
https://www.youtube.com/watch?v=DnWso-2YA-E

ook hertjes kunnen een vogel eten
https://www.youtube.com/watch?v=sQOQdBLHrLk

en ja, je hebt ook mensen die mensen eten
http://www.volkskrant.nl/buitenland/dui ... r~a700715/

maar dat bepaalde dingen dus voorkomen, dat wil toch niet zeggen dat het een normaal voedingspatroon is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:37

Ik at vroeger al geen paard. Ik vond het als klein meisje al een vreselijk idee om een paard waar je van houdt en mee samenwerkt vervolgens te doden en op te eten.
Ik ben nog steeds niet van mening verandert, alleen eet ik nu (al 20 jaar eigenlijk) ook geen andere dieren meer.
Wel ben ik van mening dat je beter een paard kan eten, wat een goed leven heeft gehad en niet meer pijnvrij kan leven, dan een dier wat speciaal gefokt is om op jonge leeftijd in goede gezondheid te doden en op te eten.