shetlandpony heel veel energie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AngelHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 21:47

powerhorse2 schreef:
Vraag eerst eens wat de regels zijn van de manege wat je wel en niet mag doen dan weet je al meer want dan valt er eea af en moet je kiezen voor andere dingen en is de vraag of je dat leuk vindt.
Maar nog steeds zeer triest zo weinig uit zijn stalletje komt.

Ik weet al wat ik wel en niet mag doen ;)

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:57

Als je ons daar een duidelijk beeld van geeft kunnen we gerichtere tips geven.

AngelHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 13:29

Dingen als fietsen vrijheidsdresuur en voor de kar. Mogen niey

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:08

Shakiralove4 schreef:

Ga lekker longeren, rondjes wandelen (over het terrein), laat kleinere (passende!) kindjes op de pony rijden aan de hand, de pony lekker losgooien in de bak, of ga de pony wassen of poetsen.
Genoeg dingen om te doen dus! :)

AngelHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 22:08

Jellybeans schreef:
Shakiralove4 schreef:

Ga lekker longeren, rondjes wandelen (over het terrein), laat kleinere (passende!) kindjes op de pony rijden aan de hand, de pony lekker losgooien in de bak, of ga de pony wassen of poetsen.
Genoeg dingen om te doen dus! :)

Dat soort dingen ga ik doen! Ik heb nog 1 vraagje de pony hapt heel veel ik bestraf het meestal ( eerste keer stem verheffen tweede keer een zachte tik met mijn hand geven) maar is dit goed of niet?

Emshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:15

Ik zou niet gaan rijden, voor je het weet is die pony door. Dan ben je toch echt te groot

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:04

Shakiralove4 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Blijft dieptriest dat veel maneges hun pony's en paarden zo opsluiten.... en dat dit maar blijft mogen... Zo'n Shetlander hoort gewoon lekker buiten....

Ze staan zo ongeveer 5x perweek 2 uur in de ochtend buiten dat vindt ik nog aardig veel. Misschien niet genoeg maar meer dan op de meeste maneges

Aardig veel? Dat is niets voor een paard wat gemaakt is om veel te bewegen. Ik snap niet dat je zoiets goed praat. Ongelofelijk!! En daardoor blijft dit dus in stand. Paarden op blijven sluiten. Arm dier!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:15

En met 80 kg op een Shet? Mijn hemel.... wat een ongelofelijk stomme ideeën hebben sommigen nog? Wij hebben zelf een Shetlander van 1, 07 en mijn dochter van 10 jaar, 39 kg en 1, 59 m lang, rijdt daar nooit op. Wandelen, fietsen met haar, grondwerk, vrijheidsdressuur, longeren, vrij springen, lekker tutten en knuffelen. Genoeg te verzinnen. Beestje staat 24/7 buiten met schuilstal. Kan rennen en spelen wat ze wil met haar maatjes... en dat doet ze ook. Moet er niet aan denken dat ze bij zo'n dieronvriendelijke manege haar dagen stond te slijten in zo'n k..stal! En dat mensen dat nog goed praten, laat staan dit soort bedrijven spekken. Dat is mijn onbescheiden mening. Het hoort niet, als je echt een diepe liefde voor deze dieren hebt.

AngelHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 21:08

Twiggy2008 schreef:
En met 80 kg op een Shet? Mijn hemel.... wat een ongelofelijk stomme ideeën hebben sommigen nog? Wij hebben zelf een Shetlander van 1, 07 en mijn dochter van 10 jaar, 39 kg en 1, 59 m lang, rijdt daar nooit op. Wandelen, fietsen met haar, grondwerk, vrijheidsdressuur, longeren, vrij springen, lekker tutten en knuffelen. Genoeg te verzinnen. Beestje staat 24/7 buiten met schuilstal. Kan rennen en spelen wat ze wil met haar maatjes... en dat doet ze ook. Moet er niet aan denken dat ze bij zo'n dieronvriendelijke manege haar dagen stond te slijten in zo'n k..stal! En dat mensen dat nog goed praten, laat staan dit soort bedrijven spekken. Dat is mijn onbescheiden mening. Het hoort niet, als je echt een diepe liefde voor deze dieren hebt.

Tja het liefst zou ik alle paarden kopen en ze gezellig 24/7 buiten zetten. Maar helaas dat kan niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:47

Shakiralove4 schreef:
Twiggy2008 schreef:

Tja het liefst zou ik alle paarden kopen en ze gezellig 24/7 buiten zetten. Maar helaas dat kan niet.

Dan zou men en jij niet aan een paard moeten beginnen! Als je daar al niet aan kunt voldoen....

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:52

Shakiralove4 schreef:
Yenni schreef:
Ga longeren/grondwerken/vrijheidsdressuur/wandelen/poetsen/vrijspringen/fietsen/mennen. Genoeg dus.

Heel veel dingen kunnen niet omdat het een manegepony is

Ik had vroeger ook zo een pony, een ondeugende shetlander!
Ik vroeg wat ik er uiteindelijk allemaal mee mocht doen aan de eigenaresse van stal, en ik mocht bijna alles wat ik opsomde, maar ja dat hangt er van af, is de eigenaresse een vriendelijke of is het een nogal onvriendelijke?

Isapaardje

Re: shetlandpony heel veel energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:00

Is al tijdje geleden je vraag.
Heb je ondertussen al wat leuks gevonden om met de verzorgshet te kunnen doen?

Misschien is lange teugelen nog een idee.
Dat kan in de manegehal.
Net als mennen trouwens. Kun je met 2 personen rondjes rijden en pony kan zijn energie kwijt :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:06

Jeetje wat zeiken sommige mensen op dit meisje. Zij heeft helemaal niks te zeggen over de shet, hij staat op een manege en is daar ook eigendom van. Helaas hebben maneges vaak geen weiland (of niet genoeg) om de paarden overdag lekker naar buiten te doen. Daar kan TS toch niks aan veranderen?? En het is in andere topics altijd "de verzorger heeft maar te doen wat de eigenaar zegt" maar hier geldt dat blijkbaar niet ;)

Leukvoor je TS, paardje ziet er leuk uit en ik denk datje er nog best een stukje op kan rijden.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:53

een tip: met 3 meiden om zich heen word een shet niet rusig, dus tip: vraag of jij het alleen mag doen of laat een van je vreindinnen het alleen doen, het kan voor een shet die al stressvol/druk is heel vervelend zijn,
veder moet je je niks van die drukte aantrekken: je moet er maar tegen kunnen en sterk in de schoenen staan!
want je kan hem wel met allerlei spelletjes uitputten, maar dan word ie moe, niet minder druk

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:17

@twiggy2008
ik ben het opzich wel met je eens. paarden horen buiten.
maar, zoals TS vermeld heeft zou ze het liefst alle paarden buiten willen zetten.
maar moet je weten, er zijn zo veel paarden die elke dag aan een touw vast aan de muur zitten, en alleen van het daglicht kan genieten als ze aan het werk moeten.
je oordeelt snel, dat zij dan ook geen paard kan hebben.
slaat nergens op.

xemmafalcon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:10

Het paard in kwestie wordt niet meer bereden omdat het gevaarlijk is, voor zowel ruiter als paard. De manege heeft haar nu als gezeldschapspony en ze staat in de ochtend inderdaad los maar daarnaast wordt er genoeg met haar gewandeld en ze staat regelmatig los met eigen paarden. Nou zou het natuurlijk mooi zijn als ze vaker los kon staan maar de omstandigheden moeten dat wel toelaten.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:59

10 uur... 10 uur... 10 **** uur buiten!!!!!! ( per week?!)
dat is zo weinig, een pony zou meer dan 10 uur buiten moeten staan PER DAG!!

belachelijk!

X_Noortje_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:20

hallo allemaal,

ik zou graag even willen reageren op deze discussie. Ik ken deze manage heel erg goed en weet ook hoe het zit met deze pony.

Deze shetlandpony was eigenlijk een soort experiment om te kijken of ze geschikt zou zijn voor de manege. Ze zou dan voor de kleine kinderen een mooie manier zijn om kennis te maken met paardrijden.

Toevallig heb ik een klein broertje die al een tijdje rijd. Hij mocht dan ook de eerste paar weken deze pony 'uitproberen' om te kijken of ze geschikt was. Dit bleek alleen niet zo te zijn. Ze zag het rijden als een spelletje om lekker te bokken en rennen. Dit gebeurde niet doordat mijn broertje te zwaar of te groot is om discussie te voorkomen, ook is het zadel goedpassend. Het is dus een eigenwijze shet!

De manege had er voor kunnen kiezen deze pony dan weer weg te doen. Dit hebben ze niet gedaan en ze is nu een gezelschapspony voor de pony's in de wei. Daarnaast wordt ze gelongeerd door een stalmedewerker, ongeveer 3 keer per week. Ook loopt zij veel in het bos met de pony. Veel manege kinderen poetsen haar ook iedere dag. Het is dus een echte kunffelpony.

De paarden en pony's op deze manege staan van maandag tot vrijdag van 8 tot half twee buiten, dus geen 2 uur per dag. Daarna worden ze binnen gehaald om brok te eten. De lessen beginnen om vier uur, zo kunnen ze dus nog even in hun stal liggen.

Op zondag staan ze ook gewoon de hele ochtend buiten. Alleen als het heel warm weer is staan ze wat korter zodat ze niet op het heetste moment in de zon staan. De pony's staan dan gewoon wel buiten want zij hebben voldoende bomen.

Ik wilde dus even duidelijk maken dat voor dat je dingen gaat roepen als: ze staan te weinig buiten of ze zijn zielig...
Moet je je even afvragen of alles wel waar is wat een klein meisje op een forum roept.
Ohja, deze pony is helemaal niet haar verzorgpony. Ze mag hem poetsten maar dat mag iedereen dus dat maakt het niet haar verzorgpony!

Fijne dag allemaal!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:36

Shetten zijn altijd eigenwijs en ik snap nog altijd niet goed waarom veel mensen denken dat het ideale kinderpony's zijn.
Maar hoe het ook wel of niet zit, een shet is ook een paard dat behoefte heeft aan beweging en waar je leuke dingen mee kunt doen.
Dus blijft mijn tip overeind en is het dan niet voor de verzorgster die geen verzorgster blijkt te zijn, dan is het wel voor de manege eigenaar; ga lekker mennen met het diertje.
Kunnen er alsnog veel kinderen plezier aan beleven en de shet kan zijn energie goed kwijt.
Want anders krijg je uiteindelijk een hele vervelende pony als hij wel van alles wil, maar niets mag en alleen maar als knuffelpaard moet fungeren.

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:41

X_Noortje_XX schreef:
Ohja, deze pony is helemaal niet haar verzorgpony. Ze mag hem poetsten maar dat mag iedereen dus dat maakt het niet haar verzorgpony!

Fijne dag allemaal!

Is dat waar? Is het niet echt je verzorgpony?
Als het zo is, dan reageer ik niet meer op dit topic en zal ik dat ook nooit meer doen.
Nou en, je hoeft geen verzorgpony te hebben. Maar liegen? Dat is wel het ergste wat je kan doen...

X_Noortje_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:13

Isapaardje schreef:
Shetten zijn altijd eigenwijs en ik snap nog altijd niet goed waarom veel mensen denken dat het ideale kinderpony's zijn.
Maar hoe het ook wel of niet zit, een shet is ook een paard dat behoefte heeft aan beweging en waar je leuke dingen mee kunt doen.
Dus blijft mijn tip overeind en is het dan niet voor de verzorgster die geen verzorgster blijkt te zijn, dan is het wel voor de manege eigenaar; ga lekker mennen met het diertje.
Kunnen er alsnog veel kinderen plezier aan beleven en de shet kan zijn energie goed kwijt.
Want anders krijg je uiteindelijk een hele vervelende pony als hij wel van alles wil, maar niets mag en alleen maar als knuffelpaard moet fungeren.

Daar heb je helemaal gelijk in dat het eigenwijze dieren zijn. Er zitten natuurlijk ook hele leuke tussen die wel te berijden zijn;)

De pony krijgt zeker genoeg beweging:) Er wordt iedere dag mee gewandelt en ze staat ook nog vaak 's avonds los met een andere pony:).

Over het mennen is ook al gedacht, we hebben alleen geen menwagen. Dus dat is eventueel iets voor in de toekomst:)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:58

X_Noortje_XX schreef:
Over het mennen is ook al gedacht, we hebben alleen geen menwagen. Dus dat is eventueel iets voor in de toekomst:)

Maar je kunt ondertussen al wel de grondbeginselen leren.
Zo te horen zijn jullie al een heel eind, tijdens wandelen alvast leren om op de stem te reageren bij halthouden, aanstappen, links en rechts.
En dan eens wat werk met de lange lijnen, of lange teugelen. Ook leuk voor de grotere ruiter die dan toch dressuurmatig bezig kan zijn, zowel voor zichzelf als de pony.