maximuss schreef:135 is wel een heel goedkope stalling. Mss moet je eens rondvragen in je omgeving wat zij in totaal kwijt zijn per maand (aan een paard).
is inderdaad goedkoop, is bij kennissen van mij
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
chanel1985 schreef:Is die 135 voor een all in sta, dus voeding , bodembedekking en rijbak inbegrepen?
Verkijk je ook niet op de kosten van een zadel, een zadel moet echt passen en als je pony een wat moeilijkere rug heeft dan kom je er niet met een goedkoop zadeltje.

hayka schreef:Ongelooflijk, wat sommige mensen schrijven, veroordelen en hun mening zo scherp neer zetten. We praten hier over een jong volwassenen/ kind. Ze is zich bewust van haar fout en zegt ook niet geen verantwoordelijkheid te nemen wat betreft de shet. De shet is gefokt door een ander en als ts deze niet gekocht had wist ook niemand hoe het zou vergaan met dit diertje. Dat wil niet zeggen dat ts haar verantwoordelijkheid niet moet nemen waar de shet eventueel naar toe kan gaan.
Fouten maken we allemaal, hoe je een fout hersteld, dat zegt pas iets over volwassen gedrag. Kritisch naar jezelf kunnen kijken en reflecteren op je handelen, dan groei je en verbeter jezelf.
Wat ik lees en interpreteer is dat deze jonge vrouw een fout heeft gemaakt, mogelijk een bevlieging?!?
Praat met je ouders nadat je voor jezelf alles op een rijtje hebt gezet. Koop nog geen pony, maar wacht tot je weet wat je wilt met je toekomst, rijerij, studie, werk? Je moet leren van deze fout en niet zomaar een andere keuze maken. Zoek een bijrijdpaard/leasepaard en geef jezelf even tijd. Behalve dat het vinden van een goede oplossing voor je shet tijd kost., moet je ook alles goed afhandelen. Dat betekend dat jezelf ook moet inleveren qua wensen en je toch alle tijd voor je shet moet nemen/ maken.
Succes!
cinniz123 schreef:Eerlijk tegenover je ouders zijn.
Ik heb dezelfde fout als jij gemaakt toen ik 14 was.kocht een shet veulen en 3 maanden later kwam er een fjorden veulen op mn pad.
Eerlijk tegen mn ouders gezegd en over gehad.
Shet een goed baasje voor gezocht(heeft nog steeds t zelfde baasje) en 17jaar lang plezier van mn fjordje gehad.
Iedereen maakt fouten/verkeerde keuzes
Ben nu overigens weer terug bij de shetters maar dat heeft een andere reden.fjordje is helaas niet oud geworden.
spatter schreef:Ik geloof er niks van dat TS ineens 14 jaar is.
Ze schrijft dat ze al 8 jaar rijdt en daarvan 5 jaar bijrijder is.
Geloof er niks van dat iemand een bijrijder neemt van 9 jaar of TS moet wel een talentje zijn.
TS je hebt niet goed nagedacht over je keus en was waarschijnlijk al blij als je van je ouders een pony mocht en een shet kost natuurlijk niet veel.
Een rijpony is een heel ander verhaal wat aankoop en verzorgingskosten.
Verkoop die shet nu maar aan iemand die er wel blij mee is al zou het me niks verbazen als dat een enkeltje stegeman wordt wat er zijn shets teveel en in het voorjaar komen er al weer veulentjes bij.
Een 2 jarige die niks kan, daar zitten niet veel mensen op te wachten.
Nog hengst ook?
Als je ouders verstandig zijn , zetten ze de aanschaf van een pony even in de vrieskast en over een paar jaar kun je werken en alles zelf bekostigen.
Hopelijk weet je tegen die tijd ook beter wat je nu precies wil en welk ras, welke dicipline enz.

chanel1985 schreef:Maar wie gaat dat betalen? Zadel is niet gratis, zadelmaker komt niet gratis. Zijn allemaal vragen die je ouders wel zullen stellen, wie gaat dat allemaal betalen?
hayka schreef:@spatter, juist omdat het om een levend wezen gaat, moet ts een goede keuze maken. Wegkwijnen op een stalletje waar ts misschien niet meer komt na een tijdje is ook geen optie. Nogmaals hoe ze nu verder gaat dat bepaalt of ze verantwoording neemt.
kohtje schreef:En met een nieuwe pony kan je ook niet zonder les.
Het is nu ook winter dus vaak ook minder leuk.
Eigenlijk hebben zowel jij als je ouders het verkeerd gezien.
Gaan je ouders bv wel eens mee naar stal?
Ga om de tafel zitten en verkoop de pony.
Een rij pony is wel een stukje duurder, alleen al in aanschaf.
alleen wat minder vaak buiten wandelen/rijden maar vaker tutten met regen vind ik ook niet erg.
... Of je ouders kunnen blij verrast zijn dat je er eerlijk voor uit durft te komen en de optie bespreekbaar houden.. coldsummers schreef:hayka schreef:@spatter, juist omdat het om een levend wezen gaat, moet ts een goede keuze maken. Wegkwijnen op een stalletje waar ts misschien niet meer komt na een tijdje is ook geen optie. Nogmaals hoe ze nu verder gaat dat bepaalt of ze verantwoording neemt.
Amen!
Ik heb je berichten even gelezen en ben het met je eens. Ongelooflijk hoe TS behandeld wordt door sommige bokkers. Ik vind het knap dat TS hiervoor uit durft te komen en om hulp vraagt. Ze is 14, misschien was het niet de slimste keuze om een shetlander aan te schaffen. Maar je kan de tijd niet terugdraaien. Ik vind het, nogmaals, erg knap dat TS op bokt hulp durft te vragen over wat ze nu moet doen. Knap hoor.
Zoals ik al eerder heb gezegd, overleg het met je ouders. Misschien kom je samen tot een oplossing die voor beide prettig is, zowel voor jou, je ouders als je shetlander.