Geen meerdere bijrijders mogen hebben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:06

Het is wel een regel die je vaker ziet bij pensioenstallen.

Ze willen natuurlijk niet iedereen op stal hebben, wat begrijpelijk is.

Er zijn ook stallen waar ze daar niet moeilijk over doen en dus misschien moet je op zoek naar een andere stal, waar je hierover goede afspraken kan maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:53

YoutuberPMP schreef:
Het is wel een regel die je vaker ziet bij pensioenstallen.

Ze willen natuurlijk niet iedereen op stal hebben, wat begrijpelijk is.

Er zijn ook stallen waar ze daar niet moeilijk over doen en dus misschien moet je op zoek naar een andere stal, waar je hierover goede afspraken kan maken.

Maar ze mag wel vriendinnen etc meenemen, maar alleen niet op het paard zetten. De vaste verzorgster mag mee, maar niet erop.

En ts, ik hoop dat je ouders op coulance kunnen rekenen van de stalhouder mbt tot de verzorgers :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:03

Ik denk als ze vandaag vriendinnetje A meeneemt en morgen B en overmorgen C dat ze daar ook wel wat van gaat horen.
Dat je een keer iemand meeneemt is natuurlijk niet raar dat calculeert een stal in.
Maar ts neemt dus mensen mee.
Ik ga er vanuit dat een vriendinnetje niet op eigen beweging meer mensen meeneemt.
Maak dat vriendinnetje bijrijder en die wil het paard ook trots aan haar vriendin laten zien.
Dus nog meer vreemde op het erf.
Neem nog een bijrijder, ook die doet dat.
En ondertussen is het een halve manege op 1 keer stallings geld en geen overzicht meer.

Overigens zou ik als eigenaar al helemaal niet meer mensen laten rijden.
Veel te verwarrend voor dat beestje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:08

bruintje123 schreef:
Overigens zou ik als eigenaar al helemaal niet meer mensen laten rijden.
Veel te verwarrend voor dat beestje.

TS heeft het over (uit)stappen, dat is niet zo verwarrend hoor.
En wat moet het dan met een gezin wat maar 1 paard heeft? Daar rijden ook verschillende mensen op.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:13

Lijkt me voor het paard ook niet fijn.
Maar goed dat is familie. Je gaat je eigen paard toch niet delen met iedereen?

En uitstappen doe je dan toch buiten het erf?
Bij de term nog een bijrijder denk ik niet aan blijvend stappen

Brainless

Re: Geen meerdere bijrijders mogen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:19

Veel mensen stappen gewoon uit in de bak.

En ik deel mijn paard rustig met meerdere mensen hoor.
Geen problemen mee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:25

Ik begrijp dat mensen uitstappen in de bak.
Maar als het zo belangrijk is dat die ander moet uitstappen doe je dat toch buiten. Probleem getackeld.
Maar ik zou zelf niet"zeuren" en me gewoon aan de regel houden.

Ts heeft al een trainer nodig.
Jij kon misschien zelf corrigeren. Ts niet. Dan ging ik niet rommelen met meer bijrijders.
En zelf het paard eens leren kennen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:29

Waarom zou je je paard niet delen als het leuk is? Een paard is een sociaal dier, die kan best met meerdere mensen en dieren een band opbouwen :j
En het onderscheiden van rijstijl is al helemaal geen probleem. (Ik rij manegepaarden, en die doen me nog elke keer versteld staan, onder andere over hoeveel ik daarmee kan bereiken met mijn miezeirge halve uurtje per week, tussen al die andere manegeruiters.)

Er is echt helemaal geen enkel probleem, zeker niet omdat het zulke totaal verschillende dingen zijn: de bijrijder gaat serieus aan de slag met nieuwe dingen en uitdagingen, Kimmie is de eigenaar en mag alles doen, en de verzorger van 10 rijdt niet serieus. Dat kan een pony echt wel verwerken, en het zelfs leuk vinden. Als je het de pony zou vragen zou het waarschijnlijk de serieuze bijrijder wel willen overslaan, want da's moeilijk. Beetje niet te serieus aan de gang en verder lekker veel aandacht, dat is alleen maar leuk voor veel pony's. :j

Ik vind het juist een uitstekende situatie. Zet 'm op Kimmie!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:21

Is juist leuk om je paard te delen :j ik heb vaak net zoveel plezier ervan om iemand anders lol met mijn paard te hebben dan dat ik zelf erop klim. Maakt voor mijn pony echt niets uit en ik merk ook echt geen enkel verschil als ik er daarna op stap of een dag later. Ik vind het ook super dat een 10 jarig meisje de kans krijgt om een paard te verzorgen en ik hoop ook echt dat de stalhouder denkt: 1 vaste verzorger? Laat ik eens over mijn hart strijken.

Helemaal toen ik puber was en alle tijd ervoor had, heerlijk met vriendinnen hele dag om het paard heen tutten, om de beurt rijden (fietsen mee op buitenrit), met z'n tweeën op 1 pony een rondje stappen: geweldige tijd <3 en de pony vond het allang geweldig al die aandacht en lekker buiten rijden haha, die werd ook enthousiast van al die enthousiaste meiden :D

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:33

bruintje123 schreef:
Lijkt me voor het paard ook niet fijn.
Maar goed dat is familie. Je gaat je eigen paard toch niet delen met iedereen?

En uitstappen doe je dan toch buiten het erf?
Bij de term nog een bijrijder denk ik niet aan blijvend stappen

Ze laat zo te lezen ook niet "iedereen" er op.
Ze heeft een vaste trainer die hem rijdt zolang ze zelf niet de capaciteiten heeft om de pony door te rijden daarnaast rijdt ze zelf nog en heeft ze een verzorgstertje die er soms even op mag.
Lijkt mij niet buitensporig veel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:44

Zoe_97, ik zou als je stalhouder was dus echt niet bij je komen staan.
Hier is iemand die bijna elk weekend een manegeruitertje laat rijden op haar paard.
Wisselt zelfs welke, maar ze gunt het ze en haar paard vind het leuk.
Of ik nou kom rijden of een bijrijdster is om het even, beest loopt toch maar een keer.
En of je er als stalhouder beter van wordt slaat al helemaal nergens op, ik betaal me toch wel scheel aan stalling.
Had mijn verzorgster moeten dokken had je van mij de pot op gekund en had ik opgezegd, MET slechte reclame kado.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:49

Tja, ik heb helaas hetzelfde. Alleen dan wilt stalhoudsters überhaupt geen bijrijdster. Heel vervelend!

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:56

De stalhouder heeft een regel die ik niet helemaal begrijp.
In het verleden ben ik bij een stal wezen kijken en die meneer had liever niet de hele schoolklas mee naar het paard, dit om te voorkomen dat er veel volk op zijn terrein liep. Dit begreep ik wel het was een kleine pensionstal.
De stal waar mijn paardje het eerste stond, had de regel dat je moest betalen voor bijrijders. 10 euro per maand er verzorger/bijrijder. Dit was om te voorkomen dat er veel volk op het terrein kwam en het gebruik van de wc enzo. Oke het was zijn regel en vanaf het begin duidelijk. Ik betaalde hier als eerste 90 euro per maand voor.
De stal waar ik nu ben zijn geen regels voor bijrijders/verzorgers. Het is een doe het zelf stal en iedereen is welkom. En het is helemaal niet dat iedereen de hele schoolklas meeneemt. Het is zelfs zo dat vlak voor de kerstdagen een aardigheidje klaarstaat voor de eigenaren en verzorgers/bijrijders van de paarden.
Vorige zomer was er op deze stal een paardeneigenaar die les ging geven op haar paard in de kleine rijbak. Dat was wel lastig, de bak is niet altijd even goed en wanneer er les gegeven werd in de bak had je weinig ruimte.
Om deze reden kan ik mij wel voorstellen dat een staleigenaar zegt hier niet blij mee te zijn. maar wanneer je 345 euro per maand neerlegt hebben zij toch niet zoveel over je paard en verdeling hiervan te zeggen.
Misschien toch eens kijken naar een andere stal, waar je zelf meer moet doen en waar je paard ook heel goed staat maar waar je wel zelf kunt bepalen wat je met je paard doet.
Ik hoop dat jij en je ouders tot een goede oplossing komen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:29

Shadow0 schreef:
Tigra_: maar dat voorkom je dus door dan wel te eisen dat een van de twee (eigenaar of bijrijder) daar altijd bij is. Zoals gezegd, ik heb ook vaak genoeg op die manier bij anderen gereden, en dat is geen enkel probleem, omdat de stalhouder altijd iemand ziet die die kent. Dan is het volgens mij prima in de hand te houden.

huckellover: verzekering lijkt me onzin. Uiteindelijk is het meestal de eigenaar die aansprakelijk is naar de bijrijder. Daar staat de stal helemaal buiten.

Ja dat is makkelijk gezegd maar genoeg mensen die je een vinger geeft en je hele hand pakken. Want er moet toezicht zijn en dan volgende keer gaat de eigenaar even wat anders doen maar is toch ergens in de buurt. Denk niet dat het gaat werken. Je moet gewoon duidelijke regels opstellen voor iedereen en helaas kan je niet zomaar uitzonderingen maken want wat klaasje mag wil mientje en wim ook.
Nu sta ik rustig en privé maar ergens zou dat ook wel een pluspunt zijn als een staleigenaar grenzen stelt aan wie er allemaal mag komen. Voor ieder wat wils.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:50

Wat een aparte regel! Nog niet vaak van gehoord.
Wel moet ik zeggen dat je heel volwassen overkomt TS en dat je goed reageert :)

Hopelijk kunnen je ouders in gesprek gaan en komt daar iets uit!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:51

Avelienvd schreef:
Ze laat zo te lezen ook niet "iedereen" er op.
Ze heeft een vaste trainer die hem rijdt zolang ze zelf niet de capaciteiten heeft om de pony door te rijden daarnaast rijdt ze zelf nog en heeft ze een verzorgstertje die er soms even op mag.
Lijkt mij niet buitensporig veel.

Misschien lees ik de op dan verkeerd.
Citaat:
Ik mag dus ook geen vriendinnen laten uitstappen of rijden als ik er zelf bij ben.
Mijn verzorger mag dus ook niet rijden.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:54

Ze zal toch wel vaste vriendinnen hebben, dus dan gaat het nog steeds niet om 'iedereen'.

Ik was 12 toen ik mijn paard had en ik liet er af en toe ook wel een vriendin een stukje op stappen, als ik wist dat zij ervaring hadden. Maar toen ik iets ouder was (jonger nog dan TS geloof ik) liet ik ook makkelijk aan de longe mensen op mijn paard rijden (naja, meer zitten :') ) en deed dan alles zo dat ik wist dat mijn paard geen last had daarvan.
Manegepaarden hebben volgens mij ook weinig problemen met zoveel ruiters, en als het bij een privépaard enkel om uitstappen gaat, zal hij er weinig last van hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:59

En ook vaste vriendinnen is geen overzicht meer. Want om welke aantallen gaat dat dan?
Ik begrijp de stal helemaal.
Want het is een pensionstal geen manege.
En als het bij ts mag willen andere ook wel meer mensen mee nemen.

En ts heeft het niet alleen over stappen.
En ja als jij manege paarden fijn gereden en gelukkige paarden vind mag jij dat vinden. Ik zie ze anders.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:04

Speculeer niet over dingen die je niet weet, 'geen overzicht meer'?
Het is een pensionstal ja, en bij een pensionstal is het de bedoeling dat je paard fijn gestald staat en je ermee kan doen wat je wilt.

Ik heb het over stappen, daarom zeg ik 'als het enkel om uitstappen gaat..'
Leg me ook aub geen woorden in de mond, ik zeg nergens dat ik manegepaarden fijn gereden en gelukkige paarden vind, enkel dat die over het algemeen voor zover ik kan beoordelen weinig problemen hebben met meerdere ruiters.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:07

Ik gok zo dat deze regel vooral komt doordat er een manege bij is. Bijrijders stoppen vaak met lessen bij de manege, zo ben je dus eigenlijk een concurrent van de staleigenaar en die heeft dat natuurlijk liever niet. Willen externe mensen rijden dan kunnen ze een paard huren en in de les meerijden en niet freeriden op de pensionpaarden.

Economisch is dat wel logisch maar het blijft rot voor de pensiongasten. Persoonlijk zou ik er ook nooit mee akkoord gaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:13

Goedemorgen jennifur..

Ik leg je geen woorden in de mond ik geef aan hoe ik er tegenaan kijk.

Nee ook op een pension stal zijn regels en is het een erf van een ander.
En kun je niet zomaar doen waar je zin in hebt.

Ja hoe meer mensen er rond lopen hoe minder overzicht er is.
Dat is gewoon zo.
Deze pension houder wil dat binnen de perken houden met de regel 1 bijrijder.
Ts voldoet al aan die regel dus zal even geduld moeten hebben tot ze haar paard zelf doet.

Ik ken ook plaatsen waar je vooraf aangeeft dat je bezoek mee gaat nemen.
Buiten je partner of ouders om.
Die regel is daar gekomen omdat ook een jong meisje de hele klas mee nam.
Eerst 1 persoon toen 2.
En ineens had ze er 11 bij.
Die overal aanzaten.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:15

Bijzondere regel. Ik ben namelijk samen met een ander ook bijrijder. Ik doe 1 a 2 dagen per week, andere bijrijder alleen de vrijdag en de eigenaresse de rest van de week. Ik moet wel zeggen dat het een grote stal is.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:20

bruintje123 schreef:
Goedemorgen jennifur..

Ik leg je geen woorden in de mond ik geef aan hoe ik er tegenaan kijk.

Nee ook op een pension stal zijn regels en is het een erf van een ander.
En kun je niet zomaar doen waar je zin in hebt.

Ja hoe meer mensen er rond lopen hoe minder overzicht er is.
Dat is gewoon zo.
Deze pension houder wil dat binnen de perken houden met de regel 1 bijrijder.
Ts voldoet al aan die regel dus zal even geduld moeten hebben tot ze haar paard zelf doet.

Ik ken ook plaatsen waar je vooraf aangeeft dat je bezoek mee gaat nemen.
Buiten je partner of ouders om.
Die regel is daar gekomen omdat ook een jong meisje de hele klas mee nam.
Eerst 1 persoon toen 2.
En ineens had ze er 11 bij.
Die overal aanzaten.

Goeiemorgen! :D

Je zei letterlijk 'En ja als jij manege paarden fijn gereden en gelukkige paarden vind mag jij dat vinden', dat vind ik wel woorden in de mond leggen.
Van die elf kinderen mee, dat is wel erg heftig ja.

Verder heb ik nooit van dergelijke regels gehoord, al snap ik wel dat het inderdaad minder overzichtelijk kan worden met meer drukte, maar dat is iets waar de stal ook rekening mee hoort te houden en een plan voor moet hebben.
Het is wel zonde dat ze pas later hebben verteld aan TS dat dit een regel is, staat het ook in het contract (misschien weten je ouders dat wel :) )? Want anders zouden ze dat kunnen aangeven en misschien kan er iets worden afgesproken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:21

Tigra_ schreef:
Je moet gewoon duidelijke regels opstellen voor iedereen en helaas kan je niet zomaar uitzonderingen maken want wat klaasje mag wil mientje en wim ook.

Ik vind het opvallend hoe moeilijk mensen het vinden om dat gewoon op te lossen als mensen onder elkaar. Blijkbaar durven we dat niet meer aan? Terwijl het uiteindelijk vrij simpel lijkt, niet de regels staan centraal maar het doel van die regels. Als er overlast is, is dat het probleem dat je op moet lossen... en de simpelste manier begint meestal om elkaar daarop aan te spreken.

Er wordt vaak gezegd dat de jeugd moeilijk te corrigeren zou zijn, dat ze daar heftig op reageren. Maar vergeet niet dat we dat met dat rigide 'regels zijn regels' alleen maar zelf uitlokken. Elke keer dat je zegt 'als ik het jou toesta wil pietje ook' vertel je dat dat blijkbaar is hoe het werkt. En DUS zal diegene ook (begrijpelijk) boos zijn als Pietje ineens wel iets mag wat zij niet mag.

De oplossing: een beetje meer redelijkheid. Uitleggen waarom sommige dingen niet mogen en niet kunnen, zodat mensen dat begrijpen ipv alleen maar dom moeten gehoorzamen. En ook compromissen sluiten, zodat mensen (en zeker kinderen) ook de kans krijgen om die verantwoordelijkheid te leren, zodat ze weten dat ze het mogen proberen maar dat het feest ook weer over kan zijn als er inderdaad overlast is, etc. Gewoon op een menselijke manier met elkaar omgaan dus, ipv dat allemaal in rigide regels te proppen.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:22

TS, mijn complimenten voor je reacties in dit topic! Je staat echt open voor goede adviezen. En die krijg je ook veel, mijn complimenten aan bokt :j ! Ik hoop dat het je helpt zodat je je wat meer op je gemak zal gaan voelen op stal! Voel je vooral niet te onzeker. Het is jouw paard, en de eigenaresse kan jou verder niks maken :) Probeer ervan te blijven genieten, met de bijrijder die er wel op mag rijden!

Verder ben ik het helemaal eens met wat hierboven staat. Waren er maar meer mensen zo eerlijk tegenover elkaar! Ik denk daarom dat een eerlijk gesprek in deze situatie goed kan doen! Al is het maar dat je moeder en jij meer begrijpen waarom de eigenaresse deze regel gesteld heeft. In een gesprekje face-to-face kan dit al veel verhelderen. Ik zou het gesprek ook niet aangaan met een houding van "ik wil perse iets aan die regel veranderen en ik houd voet bij stuk", maar meer met het doel dat er meer duidelijkheid komt, dat de sfeer i.i.g. voor jou niet 'verpest' wordt en dat je gewoon met plezier naar stal kan blijven gaan :)
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 09-12-15 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt