kind van 6 al op een pony/paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:44

ik zie er geen probleem in, ik zat zelf voor het eerst op een paard
met een half jaar, vanaf 3 jaar mocht ik 2 a 3 keer per week bij
mijn vader voorop mee uitstappen en vanaf een jaar of 4/5 begon ik
met 1x per week aan de longeerlijn zonder zadel te stappen, draven
en af en toe een galopje.

ik zie er het probleem niet van in, nooit wat aan over gehouden.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:45

Mijn dochter was 5 en een paar maanden toen die op les ging, ze mocht op les als ze met zwemmen haar A diploma had :)
Ze had al een beetje ervaring op onze shet en aangezien ik zelf ook paard een had en reed was het haar niet vreemd.

Bij deze manege zijn soms hele jonge kinderen van nog geen 3 jaar die al rijden (half uurtje), maar dat zijn wel echt de kindjes die zelf heel erg graag willen en totaal niet bang zijn.
Ik vond 5 al erg jong, maar ja had het beloofd en belofte maakt schuld :)

Ik vind persoonlijk dat je een kind wat eigenlijk bang is niet op ponyrijden moet doen maar moet wachten tot ze niet meer bang zijn, daarnaast moet een kind alleen op ponyrijden als het zelf graag op ponyrijden wil en niet omdat moeders of vaders het zo graag wil :)
Laatst bijgewerkt door Ulfeino op 09-08-15 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 20:46

Blue_Eyes schreef:
sardientje schreef:
Ik vind ook dat veel moeders te veel beslissen over is hun kind...

???

Ik bedoel qau pardijden, wil mama paardrijden n dan moet dochter ook, of mama houd van paardrijden, dus kind automatisch ook, om da. Ze mama wil nadoen :j

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: kind van 6 al op een pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:51

Nou ja, als het kind daadwerkelijk wil paardrijden, wat maakt het dan uit of dat is omdat mama het ook doet? Ik vermoed dat mijn dochters ook zo zijn begonnen, maar ze vinden het allebei ook zelf helemaal super.
Er zijn wel kinderen waar ik les aan geef, waarvan ik me afvraag waarom die nog paardrijles hebben, of dat niet meer voor moeders lol is, inderdaad. En ja, dat zijn die kinderen op wie je aan het begin van elke les eerst een kwartier in staat te praten dat het niet eng is, dat je de braafste pony voor ze hebt, en dat je echt niks engs gaat doen met ze.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:51

Vind paarden prachtig. Vroeger zelf ook gereden maar na een flinke en nare val durfde ik niet meer.
Tja en mijn dochter vind paarden ook leuk.
Ze geniet ervan en toen ze krap 3 was stond ze al te helpen met wassen van het paard van mijn zusje.
En als ze erop mocht zitten een grijns van oor tot oor.
Af en toe sta ik met ogen dicht maar dat ligt aan mij.
En hier op de manege doen ze het super met de kinderen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:52

Bij mij mogen ze beginnen met rijden vanaf 5/6 jaar. Belangrijk vind ik dat ze mentaal in staat zijn om goed aanwijzingen op te volgen. Het ene kind kan dit al bij 5 jaar, het andere kind pas bij 7.
Uiteraard rijden ze niet gelijk intensief in de les en krijgen ze het smalste en makkelijkste paard, zodat ze eerst rustig de basis leren en ook qua fysieke gezondheid.

Wel leren ze bij mij altijd van het begin af aan de verzorging en alles wat er bij hoort. Poetsen, hoeven krabben, opzadelen, hoofdstel omdoen, zelf spullen pakken en netjes opruimen, paard terug zetten... Dit moeten ze allemaal zelf doen. Uiteraard help ik ze erbij en leg ik veel uit, maar doordat ik ze goed ondersteun en uitleg geef, raken ze niet in "paniek" als iets niet lukt of als het paard iets niet doet...
Over het algemeen vind ik dat de kinderen die vanaf 6 jaar bij mij zijn begonnen, uiteindelijk sneller een paard durven aan te pakken dan een kind van 10 die net een paar maanden bij mij lest!

Wat ik ook heel belangrijk vind, is dat de moeders/ouders/familie of wat dan ook zich er niet mee bemoeien. Als ze opmerkingen of klachten hebben, mogen ze dit buiten de les om melden. Tijdens de les mogen ze alleen rustig toe staan kijken. Want als sommige ouders zich er eenmaal mee bemoeien, bereik je weinig meer bij het kind!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:52

Blue_Eyes schreef:
sardientje schreef:

???

Ik denk dat TS vooral moeders bedoelt die hun kinderen op paardrijden of een andere sport zetten en dat kind dit eigenlijk niet wil.. als een kind bang is voor een paard, huilend erop zit en dat elke keer weer.. wie wil er dan op paardrijles? Het kind niet, maar moeders beslist voor het kind.. En dat is soms niet altijd juist. Niet elke moeder maakt de juiste beslissing.

Zo had ik twee oppaskindjes van 4 en 6 en beide zaten ze op ballet. Bracht ze elke dinsdag naar ballet toe. Die van 4 standaard huilen. Ze wilde nooit naar ballet. Zo vaak aangegeven bij moeders, maar nee. Ballet was leuk. Zij had vroeger ook aan ballet gedaan en kind moest en zou er nu ook op... Terwijl dat niet juist was voor het kind.. En ja. Dan beslissen moeders teveel voor hun kinderen.

Een kind, hoe klein ook, mag best zelf voor een deel beslissen of die op bepaalde sport wil of niet... Denk dat TS dat bedoelt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:56

Ik kom uit een paardenfamilie, dus zodra ik kon lopen zat ik op een paard. Ik heb er niks aan overgehouden. Maar ik kreeg wel gauw mijn eigen pony's, ik vind een manege sowieso niks.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:56

sardientje schreef:

???[/quote]
Ik bedoel qau pardijden, wil mama paardrijden n dan moet dochter ook, of mama houd van paardrijden, dus kind automatisch ook, om da. Ze mama wil nadoen :j[/quote]

Ik denk dat ook dat logisch is. Bij ons in familie hebben we bijna allemaal paardenbloed zoals mijn opa altijd zegt en ook bijna allemaal actief gereden of nog steeds rijdend. Dus als kinderen daarmee opgroeien, zullen ze dat ook willen in veel gevallen. En als ouder vind je het leuk als je kind in jouw voetsporen treedt. Ook logisch. En niks mis mee zolang een kind niet gedwongen wordt iets te doen wat hij eigenlijk niet wil of durft.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:57

Volgens mij was ik ook ongeveer zo oud toen ik begon met paardrijles. Vind het niet heel jong. Alleen moet je als lesgever wel je lessen afstemmen op de leeftijd en op de concentratieboog van de kids.

Bijvoorbeeld: Ik heb jaren zeilles gegeven aan jonge kids, vanaf ongeveer 6 jaar. De eerste paar lessen ben je vooral aan het spelen varen puur om te leren wennen aan het water, de boot, het sturen enz enz. Als lesgeefster ben je vooral achter ze aan aan het varen om ze weer op te vissen en pas na een jaar ga je ze ook leren hoe je een boot optuigt (voor de leken op zeilgebied, de zeilen omhoog hijst en ook weer naar beneden doet). Tot die tijd doen de ouders dat meestal (of een oudere broer of zus).

Ook binnen deze zeilwereld, die in mijn ogen eigenlijk niet zoveel verschilt van de paardenwereld (zal iets met financiële middelen te maken kunnen hebben := ), is het heel normaal dat de kids naar zeilles/kamp worden gestuurd omdat papa en mama een boot hebben en dus de kids dat ook leuk moeten vinden. Of dat ook echt zo is, die reactie is vergelijkbaar met wat je op een manege wel ziet, huilende kinderen kinderen die duidelijk geen zin hebben en ouders die langs de bakrand staan te vertellen hoe het moet. Maar is dat niet met idere sport zo? Herinner me ineens zo' n vreselijk irritante reclame van een paar jaar geleden: druk een punt, druk een punt oid...

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:59

6 jaar vind ik echt niet te vroeg. Zelf was ik ook zo oud en ik vond het helemaal geweldig.
Wel ben ik van mening dat het de braafste pony's moeten zijn. Anders krijgt zo een kind alleen maar angst.

Maar al angst voor ze er op willen? Dan lijkt het me meer de keus van de ouders dan van het kind. Daar ben ik het echter niet mee eens. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het kind het heel graag wilt maar puntje bij paaltje het toch wel spannend vind. Mijn oppaskindje (3 jaar) zit al vanaf baby op het paard en vaak wil ze er op, maar als ze dan haar capje opheeft en alles dan hoeft het allemaal niet meer, en als je er dan op wilt zetten is het een hoop gekrijs.

Prima dan niet, de volgende keer ook niet. Maar dat is dan weer het voordeel van een paard aan huis hebben staan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:01

happypaardje schreef:
Ik heb altijd te horen gekregen dat het niet goed is voor de ontwikkeling van de heupen om te jong te beginnen met paardrijden. Daaronder reken ik geen stapritje in de vakanties, maar echt wekelijks gericht rijden. Dat werd mij (of dus eigenlijk mijn ouders) afgeraden tot ik ruim zeven was. Tja, ik wou ook wel eerder, maar dat zou "niet gezond" zijn...
Niemand hier die dat ook te horen heeft gekregen vroeger?

Ik rijd al vanaf mijn 4 jaar, en ik ben nu 40, echt nergens last van! (zoals velen met mij)

Mijn moeder vondt paardrijden trouwens niks, nu nog steeds niet :')

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:11

sardientje schreef:

Wat dacht je dan? Een zesjarig kind lekker de vrije loop laten?

Ik was 2 toen ik een Shetland merrie cadeau kreeg van een kennis, hier liep ik af en toe een rondje mee of ik mocht er eventjes op zitten, alles onder begeleiding. Toen ik 5 was overleed deze en toen ik 6 was kocht mijn moeder een draver waar ik dan mee hielp en soms op mocht stappen in het begin, ik kreeg een shetlander als bijrijdpony waar ik mee op privé-les ging en ging naar de manege. Ja, ik kon in het begin ook niks alleen en mijn moeder moest ook overal bij blijven. Dat is vrij logisch. Ik weet ook zeker dat jij ook niet alles alleen kon toen je net op paardrijden zat. Dit is niet leeftijdsgebonden, dat heeft met ervaring en kennis te maken, en dat krijg je alleen maar door het te doen.

Toen ik later de grotere pony's en paarden ging rijden was ik steeds te stijf om er zelfstandig op te klimmen, dus ja, heeft mijn mama me verplicht op turnen gezet. Ik vond het een verschrikkelijke sport, maar! het heeft wel geholpen.

Moeders weten vaak wel wat goed voor hun kind is of niet. Ja, misschien zit er soms een kind op paardrijden die het niet leuk vind maar moet. Dat gebeurd nou eenmaal. Maar daar komen de ouders later echt wel achter hoor, als het erop uitkomt dat het gewoon niks wordt. Ik vind dit niet echt jouw of wiens zaak dan ook. De enige die hier daadwerkelijk wat aan kunnen doen zijn eigenaren van maneges of instructrices (privé-les op een eigen of vz-pony bijvoorbeeld) door ze te weigeren, maar ja, dan lopen ze klanten mis en grote kans dat het kind dan gewoon naar de volgende gaat.

xdaniqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:23

Ik kom ook even invallen :p
Ik zat al sinds toen ik 1 jaar was ofzo, bij mijn zus voor op het paard. Toen ik 3 á 4 werd, kreeg ik een verzorgpony waar ik gewoon wat mee omhobbelde, en vanaf 5 jarige leeftijd al een eigen pony gehad, ben nuy 17

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:33

Kindjes in die leeftijd kunnen nog erg wispelturig zijn. Vandaag zeggen ze dat ze op paardrijles willen en op het moment dat ze naast het paard staan is het toch wel spannend en moeten ze huilen. Niks geks aan, en ik snap de moeders wel als ze net een leskaart hebben gekocht ze die wel op willen maken en dat het kindje dan toch even moet. Als je ze altijd meteen hun zin geeft worden het ook draakjes hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:39

Ik vind 6 jaar een mooie leeftijd om te beginnen mits ze het erg graag willen.
Jongere kinderen vind ik zowel lichamelijk als geestelijk niet capabel.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:42

sardientje schreef:
ik vind dat je als je 6 bent goede begeleiding nodig hebt

En ik vind dat als je 11 bent je ook nog goede begeleiding nodig hebt... no way dat ik een kind van 11 geheel zelfstandig mijn shet en merrie zou laten verzorgen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:45

huilende kinderen komen in iedere sport/school/situatie voor..

qua ponyrijden.. ik kroop op mijn 6e/7e op de shets van de buren, die een kudde shets had voor de fun, dus niet eens echt bereden waren.. soms hing ik in de waterbak, dan weer over het hek.. alles met een halstertje en halstertouwtje.. heb er niets aan overgehouden, misschien komt het daarvandaan dat ik prettig gestoord ben? verantwoord? nee, niet echt.. maar wij waren met een groepje buurkinderen en werden vanachter allerlei ramen wel stilzwijgend in de gaten gehouden.. iedere scheet wist men wel van en als als je je niet kon gedragen, dan wisten de ouders het al voor je uberhaupt thuis was en kreeg je daar ook nog eens op je lazer.. we waren er wel van doordrongen dat we met levend speelgoed in de weer waren.

of je nu 6 of 20 bent, de eerste keer sta je sowieso te prutsen met een halstertouw en helemaal met zadels en hoofdstellen.. ergens moet je het leren..

huilen hoort bij frustraties of teveel emoties of te veel prikkels op die leeftijd.. ik was een jankerd in het zwembad op mijn 5e, had zelfs privelessen nodig om mij een beetje mee te laten komen.. want als ik niet jankte had ik het concentratie vermogen van een garnaal.. ben uiteindelijk een bovengemiddeld goede zwemster geworden.. ik was ook echt wel aan zwemlessen toe, maar op het moment surpreme was mijn aandacht er gewoon niet bij te krijgen en ging ik of stuiteren of jammeren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:56

Mijn kinderen zitten al op de pony sinds ze kunnen zitten. Maar alleen als ze dat zelf willen. Ik heb ontelbare keren de pony voor ze opgezadeld en honderden kilometers aan een touwtje met ze gewandeld. Soms keken ze een paar dagen er niet naar om maar meestal was dat van korte duur. Spelenderwijs hebben ze een boel geleerd. Ze reden los in de bak toen ze een jaar of 5 waren. Daarvoor alleen in stap en draf wat kleine stukjes.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 01:02

Lotus83 schreef:
sardientje schreef:

En ik vind dat als je 11 bent je ook nog goede begeleiding nodig hebt... no way dat ik een kind van 11 geheel zelfstandig mijn shet en merrie zou laten verzorgen

En toch deed ik vanaf mijn 10e mijn eigen pony zelf. Zelf mesten, voeren, opzadelen, rijden. En 2 keer in de week les. Ik geloof niet dat ik een heel autonoom kind was, maar het moest gebeuren dus ik deed het zelf.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 03:58

Mijn dochter is 6jaar en rijdt wekelijks een les, maar ze mag van mij niet de stal in dat doe ik voor haar, verder helpt ze wel met poetsen maar zadelen enzo dat doe ik, vindt haar daar nog te jong voor en ze rijdt pas echt sinds mei dus genoeg te leren!!

Huilen heeft ze nooit gedaan, mocht ze zeggen ik vindt het niet meer leuk en gaan huilen ja jammer voor mama maar dan mag ze wat anders gaan doen natuurlijk.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 04:50

Het ligt echt verschillend per kind, ik was nog geen 4 jaar en reed wekelijks minimaal een uur..Toen ik 5 was reed ik al strandritten van 4 uur. En ja natuurlijk opzadelen gaat niet zo makkelijk als je klein bent, maar dat werd altijd gedaan.

En ik wilde altijd de minst braafste paarden.. :D

Ik denk dat er ook veel verschil in zit met de lessen van ruim 40 jaar geleden en nu.
Toen moesten we nog zonder beugels rijden en dan licht rijden, strek oefeningen op je paard met je rechterhand naar je linkertenen en andersom, molentje draaien en noem het maar op.

En ja er gleed er wel eens iemand vanaf maar stapte weer lachend op.
Tegenwoordig zie ik dit allemaal niet meer gebeuren..Ook stoelendans was favoriet..

Ik rij nu nog steeds, kreeg toen ik 7 was mijn eerste veulen.
En aan mijn benen of heupen mankeert niets.. :D

Maar kinderen die al gaan huilen als ze in de buurt van een paard of pony komen, zoek een andere hobby waar het kind wel plezier aan beleeft.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 11:15

Lotus83 schreef:
sardientje schreef:

Nou, ik heb anders wel een vp, en een 41 jarige die net begint heeft toch ook begeleiding nodig als ie het nog niet weet?

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 11:23

_Annemiek schreef:
Mijn dochter is 6jaar en rijdt wekelijks een les, maar ze mag van mij niet de stal in dat doe ik voor haar, verder helpt ze wel met poetsen maar zadelen enzo dat doe ik, vindt haar daar nog te jong voor en ze rijdt pas echt sinds mei dus genoeg te leren!!

Huilen heeft ze nooit gedaan, mocht ze zeggen ik vindt het niet meer leuk en gaan huilen ja jammer voor mama maar dan mag ze wat anders gaan doen natuurlijk.

Kijk, als je 6 bent en het wilt, geduld heb, en niet alles in een keer wil doen, dan zeg ik oké. Maar als je 6 bent en je denkt dat alles al meteen lukt, en als het niet lukt gaan huilen, dan moet je het gewoon niet doen. Ook hebben veel moeders geen idee van paarden, en kunnen hun kind niet helpen of wat leren

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:29

Kinderen van 6 kunnen nu eenmaal sneller huilen :+ T is ook oke om ze te laten doorzetten als ze gelijk huilen als iets niet lukt. Meeste ouders hebben wél verstand van hun kind ;)
Op een manege is het ook de taak van de manege om de kinderen dingen bij te brengen :) ik zet met kind ook niet op schermen om vervolgens alles zelf uit te moeten leggen :=

Het zijn kinderen... Een kind van 2 wil ook alles zelluf doen en ook al lukt dat vaak niet (veterstrikken is ook lastig), kan het alsnog brullen zijn als het niet lukt :') als kind overschat je snel je eigen kunnen (ja ook als je 11 bent), hoort er gewoon bij.