Ik zou les nemen als ik jou was!
Verder wel een leuk paardje
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
romyloverrr schreef:kleiduiker schreef:Persoonlijk snap ik dan weer niet waarom een pony die bitloos te rijden is ineens met een heel scherp bit gereden moet worden. En dan ook nog een hulpteugel? Lijkt mij dan toch eerder bij de ruiter te liggen.
Normaal rijd ik helemaal niet met een heel scherp bit enkel af en toe met schapen drijven word ze zo enthousiast dat ik even het bit erbijpak. Anders is de hele kudde weg.
En noals daar ook te zien is heb ik op dat bit meestal niet eens contact en rijd ik op de reusriem/.
En ik overweeg een hulpteugel alleen maar.
O, dus omdat ik eerst tuigloos deed rijden en nu volgens jou met een scherp bit rijd ligt het aan mij?
Billy schreef:Leuke combi, een thiedemann of een slof met een bitje van een halve cm.
Dan zaag je helemaal die onderkaak door van dat arme beest. Ts zegt dat dat bit zo vriendelijk is voor de mond, maar ik vraag me af op welke manier...
juval schreef:herkenbaar probleem, ik heb ook een dominante merrie, voorheen fokmerrie, die niet makkelijk wil nageven. zij is inmiddels ook al 22 jaar.. op zich is de rug niet doorgezakt (maar de buik wel)... ontspannen is een groot probleem. Ik heb al allerlei hulpteugels geprobeerd, halsverlenger, thiedemann, slof, maar uiteindelijk werkt niets als het beestje zich niet wil ontspannen.
wedstrijden zijn voor ons dus wel lastig wat mijn dochter wel graag zou willen. Maar ik denk dat het er met deze pony gewoon niet meer inzit. gewoon lekker buitenrijden dus maar.
ik weet ook niet wat wijsheid is, gewoon lekker ontspannen met los teugeltje buitenritjes maken en haar op eigen benen laten lopen...
... of toch proberen te dwingen dat hoofd omlaag te brengen (aanleuning/aan de teugel rijden) zodat ze de rug beter gebruikt en de achterbenen beter eronder kan brengen... ik weet niet.
Ik denk ook wel dat (voormalige) fokmerrie's een speciaal soort "onafhankelijk" type paard is wat zich ietsje minder makkelijk laat dwingen... iets meer karakter zeg maar, door het op moeten voeden van veulens... maar goed, dat is mijn gedachtenkronkel er achter.
veel succes en plezier nog met je leuke pony!
mystery1980 schreef:loopt hij bij een andere ruiter wel aan de teugel? Is het medisch wel mogelijk voor hem, heeft hij niet toevallig ergens wat artrose in de rug misschien?
Yezzi schreef:Je roept al een hele tijd dat je niet meer op haar gaat rijden omdat je te groot bent. Dan komt het schapendrijftopic voorbij, waar ik je ook al behoorlijk lang vind ogen. En nu wil je je pony nageeflijk rijden? Waarom? Je broertje zal er echt niet minder plezier aan beleven als ze niet nageeflijk loopt.
BootsScoot schreef:Dat medische verhaal mis ik hier ook een beetje. Is ze wel nagekijken?
juval schreef:herkenbaar probleem, ik heb ook een dominante merrie, voorheen fokmerrie, die niet makkelijk wil nageven. zij is inmiddels ook al 22 jaar.. op zich is de rug niet doorgezakt (maar de buik wel)... ontspannen is een groot probleem. Ik heb al allerlei hulpteugels geprobeerd, halsverlenger, thiedemann, slof, maar uiteindelijk werkt niets als het beestje zich niet wil ontspannen.
wedstrijden zijn voor ons dus wel lastig wat mijn dochter wel graag zou willen. Maar ik denk dat het er met deze pony gewoon niet meer inzit. gewoon lekker buitenrijden dus maar.
ik weet ook niet wat wijsheid is, gewoon lekker ontspannen met los teugeltje buitenritjes maken en haar op eigen benen laten lopen...
... of toch proberen te dwingen dat hoofd omlaag te brengen (aanleuning/aan de teugel rijden) zodat ze de rug beter gebruikt en de achterbenen beter eronder kan brengen... ik weet niet.
Ik denk ook wel dat (voormalige) fokmerrie's een speciaal soort "onafhankelijk" type paard is wat zich ietsje minder makkelijk laat dwingen... iets meer karakter zeg maar, door het op moeten voeden van veulens... maar goed, dat is mijn gedachtenkronkel er achter.
veel succes en plezier nog met je leuke pony!
renee16 schreef:Ben je zelf de ruiter op de 2e foto? Deze vind ik namelijk helemaal niet te groot !
Je kan kijken of het met een Tieleman of slofje (niet te strak) iets duidelijker kan worden voor pony. Nageeflijkheid komt uit het lichaam niet uit de mond, maar kan zeker wel een beetje gestuurd worden met een (hulp)teugel..
Billy schreef:Leuke combi, een thiedemann of een slof met een bitje van een halve cm.
Dan zaag je helemaal die onderkaak door van dat arme beest. Ts zegt dat dat bit zo vriendelijk is voor de mond, maar ik vraag me af op welke manier...
renee16 schreef:Billy schreef:Leuke combi, een thiedemann of een slof met een bitje van een halve cm.
Een smal bitje past beter in een smal mondje dan een brede en is daarom niet per definitie scherper.
Je moet toch wel een gruwelijk harde hand hebben wil dit een zaag worden.
kleiduiker schreef:Beetje dimmen mag ook wel dame! Het punt is dat er al allerlei tips en suggesties gegeven zijn en overal heb je een antwoord op en weet je het beter. Vraag dan ook geen advies. En zo raar is mijn gedachten niet. Er zijn al meer zeer makke paarden verandert in draken door de onkunde en eigenwijsheid van de ruiter. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat bij jou het geval is, voordat je me weer opvreet, maar ik mag het wel denken. Als je haar dan niet kan houden met schapen drijven moet je dat misschien voorlopig even niet doen en eerst goed aan de basis werken. Mijn paard wordt ook enthouisiast als ik buiten ga rijden maar dan hoef ik er nog geen scherper bit in te hangen of een hulpteugel. Succes ermee.
Johanna59 schreef:Je pony loopt, zoals jij hem rijdt.
romyloverrr schreef:Lara_Silver schreef:Je praat in de hele OP over de pony, maar hoe zit het met jezelf, met jou zit en jou rijden?
Mijn zit is prima!
Op het moment even niet omdat ik 3 maanden niet meer heb gereden.
Maar hiervoor heb ik ook even afsheid genomen van mijn dressuurzadel en rijd de dressuurles
met en springzadel om mijn houding weer snel op orde te krijgen.
Met mijn rijden? wat bedoel je?
Andere paarden krijg ik in ieder geval na een tijdje wel lekker over de rug aan het lopen.
romyloverrr schreef:Jongens ik ben het eigenlijk helemaal zat hier in dit topic.
Ik ben bijna een slecht baasje omdat ik mijn pony een bit in de mond doe dat haar wél past.
Ook word ik heir bij voorbaat door andere al als trekken of zager bestempeld, en natuurlijk omdat ze een foto hebbben gezien waar ik tuigloos rijd, en nu een waar ik met scherp bit rijd nemen sommige gewoon naar aan dat ik mijn pony heb verprutst. Ze moesten eens weten hoe het echt is gegaan.
Ik kan slecht rijden omdat mij pony niet nagefelijk loopt
En als ik ook maar vraag om eventueel een hulpteugel te gebruiken en de combinatie met het bit maakt mij al bijna een dierenmishandelaar. enz. enz.
En weet je wat het mooie is.
In andere topics van een tijd geleden ben ik een slechte ruiter omdat mijn pony een doorgezakte rug heeft (wat dan uiteraard ook mijn schuld is) en ik haar niet nagefelijk rijd.
Ik ben al die vooroordelen nu helemaal ZAT!
Wie wil komt maar eens langs om te kijken hoe ik rijd, en dan moet ik nog zien of ze hetzelfde schrijven.
Op een aantal reactie's ga ik ook temmen, dat vind ik véél te ver gaan.
En die zet ik ook meteen op mijn ''zwarte lijst''
Kom op zeg!
romyloverrr schreef:Jongens ik ben het eigenlijk helemaal zat hier in dit topic.
Ik ben bijna een slecht baasje omdat ik mijn pony een bit in de mond doe dat haar wél past.
Ook word ik heir bij voorbaat door andere al als trekken of zager bestempeld, en natuurlijk omdat ze een foto hebbben gezien waar ik tuigloos rijd, en nu een waar ik met scherp bit rijd nemen sommige gewoon naar aan dat ik mijn pony heb verprutst. Ze moesten eens weten hoe het echt is gegaan.
Ik kan slecht rijden omdat mij pony niet nagefelijk loopt
En als ik ook maar vraag om eventueel een hulpteugel te gebruiken en de combinatie met het bit maakt mij al bijna een dierenmishandelaar. enz. enz.
En weet je wat het mooie is.
In andere topics van een tijd geleden ben ik een slechte ruiter omdat mijn pony een doorgezakte rug heeft (wat dan uiteraard ook mijn schuld is) en ik haar niet nagefelijk rijd.
Ik ben al die vooroordelen nu helemaal ZAT!
Wie wil komt maar eens langs om te kijken hoe ik rijd, en dan moet ik nog zien of ze hetzelfde schrijven.
Op een aantal reactie's ga ik ook temmen, dat vind ik véél te ver gaan.
En die zet ik ook meteen op mijn ''zwarte lijst''
Kom op zeg!
[/quote]kleiduiker schreef:dit is precies 1 van de redenen dat ik nooit topics plaats! bokkers zijn betweters en vreselijk irritant op zn tijd.... weten alles beter en niks is goed .... laten mensen en dieren niet in hun waarde en hebben 0.0 respect voor elkaar. verwijder dit topic lekker op verzoek van een mod. dan heb je er geen last meer van ook! ben het helemaal met je eens ! en je hebt een super leuke pony! waar je gewoon lekker recreatief mee moet rijden en zo afentoe lekker longeren voor haar ruggetje ! dan gaat ze nog jaren mee
Lara_Silver schreef:Waarschijnlijk omdat het dressuurzadel (met veel wrong?) te veel hielp? En een vlakker springzadel zonder wrong kan dan weer helpen om een onafhankelijke zit terug te krijgen. Ik ken er in ieder geval een paar die weer overal naartoe zwabberen in een vlak zadel, terwijl ze in hun eigen zadel met veel wrong opeens wel stil kunnen zitten. Dus zo gek is het echt niet wat ze zegt. Hoe minder steun van een zadel hoe beter.