Eigen pony.. doen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 01:20

Pfff ik vind het nogal een risico hoor. Ik heb ook het idee dat je ouders erg twijfelen en niet echt overtuigd zijn.
Het is erg pijnlijk voor jou en ik kan me voorstellen dat de moed je in de schoenen zakt als je ''moet ik dan alle paarden laten gaan tot mijn 19e'' zegt.
Maar besef wel wat een financiële druk dit op je ouders legt. Zelf ben je op een leeftijd waarop je financieel gezien zeer weinig mee kunt helpen. Als ze hiervoor alle eindjes aan elkaar moeten gaan knopen, vraag ik me af of je dit dan wel koste wat het kost moet willen!?
Soms kun je iets enorm graag willen, maar zit het er gewoon net niet in. Dat doet pijn, maar daar moet je dan wel je verantwoordelijkheid voor nemen door dit paardje naar een andere eigenaar te laten gaan. Dat hoort ook bij het opgroeien en volwassen worden.

Ook geef je aan dat de vriendin van je moeder VA is en financieel wilt tegemoet komen als de pony medische behandeling(en) nodig zou hebben.
Om heel eerlijk te zijn vind ik niet dat je dat nodig zou moeten hebben. Als je bij voorbaat weet dat het erg krap of zelfs niet haalbaar wordt om een normaal tarief voor medische behandelingen te betalen, is dit gewoon niet verstandig.

Besef wel dat je je door zo'n afspraak met die bevriende VA min of meer afhankelijk maakt van haar. Op het moment dat er een dure behandeling nodig is, ligt de beslissing eigenlijk in haar handen. Wilt zij dat dan doen voor een schappelijke prijs of kiest ze voor een andere goedkopere behandeling die eigenlijk niet jullie keuze zou zijn?!

Natuurlijk is het ook een kwestie van geluk hebben!! Er zijn paarden en pony's genoeg die nagenoeg nooit iets mankeren en naast entingen en ontwormingen nooit dierenartskosten maakt.
Maar een ziekte, verwonding of blessure kan zo opgelopen zijn. En dan kunnen de kosten snel oplopen.
En dan is het niet gek dat veel mensen dan even moeten slikken en moeten kijken hoe ze dat moeten bekostigen.
Maar als je bij voorbaat weet dat alles zeer krap gaat worden, vind ik het niet verstandig. Niet alleen (hoge) dierenartskosten kunnen om de hoek komen kijken, maar het kan ook zijn dat je relatief goedkope stal ermee stopt en je dus uit moet wijken naar een duurdere stal, kapot of versleten rijkleding en tuig enz.

Ook ben je natuurlijk op een leeftijd waarop je nog volop studeert. Waarschijnlijk zit je in de brugklas. Is het allemaal wel goed te combineren met school? Je hebt al de nodige ervaring met verzorgpony's, maar toch is een eigen pony net een grotere verantwoordelijkheid.

Om eerlijk te zijn denk ik dat dit te vroeg komt voor je. Je bent nog volledig afhankelijk van je ouders en zo te lezen staan zij er niet volledig (financieel) achter.
Dit wilt niet zeggen dat je je droom op moet geven. Ga hard sparen om je droom waar te maken als je financieel onafhankelijk bent!

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 01:39

_Zsazsa_ schreef:
Er zijn maar weinig plekken waar je echt van april tot september voltijd gras hebt. Maargoed als jullie een 13 jarige aan willen praten dat je voor 100/150,- een paard kunt houden moet je dat zelf weten. Maar ik ken niemand die dat kan. Zeker niet zodra er stalling voer en een rijbak bij komt, waar ik vanuit ga dat ze wel wil.

Hier kan dat v. Ik was altijd tussen de 100 en 120 euro lichter(urk) toen hij bij een boer stond met mega grote stal, weiland, buitenbak en bos naast de deur. Bij de boer ernaast zat ik voor 100 inclusief hooi en stro exclusief bix voor hetzelfde aanbod, maar daar vond ik het niet prettig staan. Het laatste jaar ben ik verhuisd met mijn paard wat dichter bij huis nadat ik vast werk had en gewoon een binnenbak tot beschikking wilde hebben. Zat ik een kleine stal (ponystal) maar betaalde voor paard Terwijl er een pony in een paardenstal stond. Hier zat ik tussen 230 en 300 euro in want stond ook nog eens in een lekke stal waardoor ik bijna iedere dag een nieuw pak vlas moest.

Hier dan niet de wormenkuur en hoefsmid bij gerekend. Maar hoefsmid was 20 en wormenkuur 10tje.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:21

O meisje ik kan me herinneren en dat is 40 jaar geleden dat mijn verzorgpony die ik zelf had beleerd verkocht werd.
Ik voel die pijn nog steeds wat een verdriet heb ik er van gehad na al die jaren ben ik haar nog steeds niet vergeten.
O wat begrijp ik je goed de pony van je leven moet worden verkocht.
In die tijd konden mijn ouders het echt niet betalen en verwijt ze dan ook niets maar in jouw geval staan je ouders er achter en dan zeg ik waarom niet.

Natuurlijk kunnen er kosten komen voor de dierenarts maar ook kan ze jaren gezond blijven.
Ik vind het toch echt heel negatief om te zeggen het kan wel duizenden euro's kosten zo'n dierenarts.
Ja dat kan maar wees eens eerlijk wie heeft dat even liggen nee de meesten niet en zou je daarom geen paardje kunnen kopen.

Een verzekering afsluiten kan ook maar dan word er verzekerd tot een bepaalt bedrag zeg 3000 euro per jaar alles wat daar boven komt moet je zelf betalen en per behandeling zijn de eerste 75 euro voor jezelf tenminste zo was het toen ik weet niet hoe het nu is.
Ik vond het verzekeringsbedrag weggegooid geld want mijn paard had nooit wat.
Maar in ieder geval kun je altijd informeren.

Ik zou zeggen neem zo snel mogelijk een zaterdag en vakantie een baantje en spaar dat op voor je pony dat kost echt wel moeite en daarnaast veel tijd besteden aan je pony en ook school niet vergeten.
Heb je er dit allemaal voor over dan ben je een echt paardenmens het is je gegund hoor.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:29

Neem een bijbaantje

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:47

keona schreef:
Neem een bijbaantje

Dit is een heel goed idee! *\o/*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:08

Ragdollcat schreef:
Dat iedereen negatief over doet is alleen maar goed, want men denkt er te licht/ makkelijk over.

klopt, ik denk liever realistisch en reken de kosten ruimer zodat het eerder mee kan vallen dan tegen. Bovendien ben er er sowieso op tegen om te lenen voor luxe, als je het geld niet hebt moet je het ook niet uitgeven en gewoon lekker sparen :) (een stukje financiële opvoeding). Want ook ouders kunnen onverwachte kosten krijgen en bij ons ging ook alles tegelijk stuk; riool, wasmachine en hemelwaterafvoer en toen kwam ook nog een dierenartsrekening. Dat was niet grappig :') en als je te rooskleurig naar alles kijkt; wat je al snel doet als je iets heeeeeeeeeeeel graag wilt en ouders die nog nooit paarden hebben gehad erbij hebt dan kan het snel tegenvallen.

lady62

Re: Eigen pony.. doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:43

realistisch zijn met paarden is een en natuurlijk er niet te makkelijk over denken is ook een punt.
Dus alles goed overdenken en het belangrijkste wat heb je er voor over.
Een paard is niet alleen het financiële plaatje maar het belangrijkste is toch wel wat heb je er voor over.
En daarmee bedoel ik hoeveel liefde heb je er voor en hoeveel tijd wil je er insteken.

In deze tijd vind ik dat er toch wel erg veel materialistisch word gedacht en minder met gevoel.
Dat zie je ook terug in het houden van paarden en de eisen die er aan het dier worden gesteld.
Mensen worden zowat voor gek verklaart als ze een paard kopen met een gebrek terwijl ook die een lieve baas verdienen.

Misschien zie ik het allemaal te rooskleurig en omdat ik vind dat als je een paard hebt er gewoon goed moet zorgen en als je dat niet meer kunt er een goede nieuwe baas voor moet zoeken.

Voor elke aanschaf geld je kunt niet in de toekomst kijken en verwachten dat je je paard over vijf jaar nog kunt betalen er kan van alles tussen komen zoals ontslag, ziekte enzo.
Ook mensen die zeggen hij gaat nooit meer weg al word hij veertig jaar vind ik erg optimistisch.
Het gaat om hier en nu en de nabije toekomst niemand kan in de toekomst kijken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:18

_Zsazsa_ schreef:
Er zijn maar weinig plekken waar je echt van april tot september voltijd gras hebt. Maargoed als jullie een 13 jarige aan willen praten dat je voor 100/150,- een paard kunt houden moet je dat zelf weten. Maar ik ken niemand die dat kan. Zeker niet zodra er stalling voer en een rijbak bij komt, waar ik vanuit ga dat ze wel wil.

Ik heb al 40 jaar eigen paarden dus ik wet echt wel wat de kosten zijn. En hoezo aanpraten, ik mag toch ook zeggen wat voor mij de kosten zijn en wat ik vind dat TS moet doen. Maar jij weet het vast beter

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:27

Waarom niet? Als je de vaste kosten kunt betalen, dan zie ik echt geen probleem. Ik heb mijn paarden 12 en 14 jaar, denk je nou echt dat ik tienduizenden euro's achter de hand heb voor 'wat als'. Welnee, als mijn paard naar de kliniek moet, dan betaal ik de rekening wel in termijen, no worries.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:44

Maar je ouders kunnen dus niet de plotselinge kosten (DA) betalen, maar hebben we het dan over een rekening van 500 euro die te veel is of een rekening van 3000 euro? Want daar zit natuurlijk een verschil in ...
Denk dat er maar weinig zijn die zo'n groot bedrag even ophoesten.

Kan je geen contract opstellen met de eigenaar dat je hem bijvoorbeeld over een paar maanden pas koopt en in die tussentijd een krantenwijkje loopt?

Of heb je geen vriendin die hem/haar een of twee dagen in de week tegen betaling wil rijden ?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:57

Wellicht is het een idee om de pony aan te kopen, en zelf voor bijv. 3 dagen in de week te verleasen aan iemand. Dit bedrag zet je maandelijks opzij voor de dierenartskosten, zo heb je bijv. (even afhankelijk van je stalfaciliteiten) elke maand zo'n €75,- vrij.
Op je vrije dagen kun je dan overwegen een kranten/folderwijkje te lopen, zodat je ook van daaruit nog wat extra's hebt.

Succes

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:02

Quellian schreef:
Waarom niet? Als je de vaste kosten kunt betalen, dan zie ik echt geen probleem. Ik heb mijn paarden 12 en 14 jaar, denk je nou echt dat ik tienduizenden euro's achter de hand heb voor 'wat als'. Welnee, als mijn paard naar de kliniek moet, dan betaal ik de rekening wel in termijen, no worries.

Geloof inderdaad dat bijna niemand een potje heeft met tienduizende euro s. Ik zelf heb ook geen geld boom maar onderhoud ook gewoon een paard met pensionstalling en mocht er iets gebeuren dan is er altijd wel een oplossing te bedenken. Nou moet dit natuurlijk niet een uitgangspunt zijn maar er is inderdaad altijd wel wat met een dierenarts te regelen qua kosten en je kan altijd informeren naar een verzekering (kan me nog herinneren dat veel verzekeringen paarden alleen onder een bepaalde leeftijd aannemen)

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:04

Ja ik ken het gevoel ook!
Jou ouders zijn bereid het te doen, dus ik zeg ook waarom niet?

Ik denk dat weinig mensen 3000 euro zo hebben liggen als een paard ziek word!
Zo kan natuurlijk niemand meer een paard kopen.

Verzekeren is zeker een optie ik heb er goeie ervaringen mee en zou dat ook zeker overwegen.
En ga idd een krantenwijk zoeken of misschien schoonmaken bij familie oma of vrienden!

Succes

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:06

Vrouw2014 schreef:
Quellian schreef:

Geloof inderdaad dat bijna niemand een potje heeft met tienduizende euro s. Ik zelf heb ook geen geld boom maar onderhoud ook gewoon een paard met pensionstalling en mocht er iets gebeuren dan is er altijd wel een oplossing te bedenken. Nou moet dit natuurlijk niet een uitgangspunt zijn maar er is inderdaad altijd wel wat met een dierenarts te regelen qua kosten en je kan altijd informeren naar een verzekering (kan me nog herinneren dat veel verzekeringen paarden alleen onder een bepaalde leeftijd aannemen)

Daarom! Een jaar of 7 geleden moest mijn paard met spoed naar de kliniek, heeft daar 8 dagen gestaan. Mijn moeder: 'hoe ga je dat in hemelsnaam betalen??'. Nou eh, gewoon beetje meer werken en een betalingsregeling treffen. Had het gewoon binnen 3 maanden betaald.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:07

Ik zou zeggen niet doen, ik wilde vroeger ook dol graag een pony maar ben eigenlijk blij dat ik het toen niet mocht. Ik zie om me heen genoeg dieren die eigenlijk naar een D.A moeten maar waar van de baas geen geld heeft daar voor.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:08

marleen_usar schreef:
Ik zou zeggen niet doen, ik wilde vroeger ook dol graag een pony maar ben eigenlijk blij dat ik het toen niet mocht. Ik zie om me heen genoeg dieren die eigenlijk naar een D.A moeten maar waar van de baas geen geld heeft daar voor.

Niet kunnen of niet willen?
Je kan altijd in termijnen betalen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:09

Nou ik heb pech gehad met mijn paard, iedere maand kwam de veearts. Ik bleef betalen, en ik was blij dat ik het geld had. Hij werd vernageld, geintje van 500 euro.

linda412

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:11

gewoon doen.
ik zou wel een verzekering afsluiten.
kost ongeveer tussen de 20-60 euro
en dit kan ook alleen met een klinische keuring (ervaring )

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:11

Op nooit ziek zou ik niet gokken. Ik heb mijn haffie nu 9,5 jaar. Hij is 12 en nog nooit ziek geweest.

Vandaag de dag staat hij al 7 weken en 2 dagen op de paardenkliniek en ben ik ongeveer €6000,00 armer.

Een behoorlijke financiele klap, maar de andere optie was in laten slapen.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:14

lisetteexx schreef:
marleen_usar schreef:

Niet kunnen of niet willen?
Je kan altijd in termijnen betalen

Vooral niet willen ben ik bang. Zie genoeg mensen die het makkelijk kunnen betalen
maar het denk ik ergens onzin vind om een dierenarts te laten komen. Genoeg mensen die
eerst aanmodderen en die echt niet om geld verlegen zitten.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:14

linda412 schreef:
gewoon doen.

Benieuwd op welke verzekering jij dan doelt voor dat bedrag.

Klinisch kun je enkel tegen 'dood' verzekeren volgens mij. Andere verzekeringsvormen heb je toch rontgenologische keuringen voor nodig.

Bij hippozorg heb je namelijk een uitgebreide ziektekosten verzekering, waar je zo'n 6,5% betaald + €450 op jaar basis. Ondanks het uitgebreide pakket betaal je toch een EIGEN bijdrage van €250,00 en een EIGEN risico van 25% met een maximale verzekeringsteruggaaf van €7500,00.

Wanneer ik mij uitgebreid vezekerd had was ik vooralsnog €1750 kwijt geweest. Staat uiteraard niet in de verhouding, maar zijn wel kosten waar je rekening mee dient te houden.
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 10-07-14 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:39

Ik zeg gewoon naar je gevoel luisteren! Ik heb ook 'pas' op mijn 25e mijn eerste paard gekocht maar als ik eerder de kans had gehad.. Mijn ouders hadden er echt het geld niet voor want alleen mijn vader werkte en ik heb nog twee broers. En er kan altijd wel iets gebeuren. Zowel met jezelf als met het paard. Het leven is veel te kort om zo moeilijk te doen over alles. Als dit op je pad is gekomen en je bent zoo ontzettend gek op die pony en het is mogelijk waarom zou het dan niet jouw pony mogen worden? En wie weet is er wel een lieve boer in de buurt waar je je pony in de wei mag zetten. Mijne staat 24/7 buiten inclusief beschutting, onbeperkt hooi, water en genoeg gras en betaal 80 p/m dus misschien is in de buurt rond gaan fietsen en vragen. En je hebt er zo te lezen al goed over nagedacht dat is al een stap in de goede richting. Ben benieuwd of het je gaat lukken!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:11

linda412 schreef:
gewoon doen.

Zoals ik al eerder zei. Niet verzekeren, maar dat premie bedrag sparen. Dan spaar je €50 per maand is 600 per jaar. Daar kan de DA al wel een paar keer voor komen. Meestal zijn de gewone dingen ook nog niet eens verzekerd en heb je ook nog een eigen risico. Simpel rekensommetje. weggegooid geld. Stel dat je paard net als mijn paarden zelden wat mankeren, dan heb je in 5 jaar tijd € 3000 gespaard wat je met en verzekering gewoon kwijt bent. Je kunt overwegen om bij een onderling paardenfonds je paard te verzekeren Kost iets van € 100 per jaar Gaat hij dood of raakt dusdanig geblesserd dat hij onbruikbaar wordt, dan krijg je 90% van de waarde van je paard uitgekeerd. En heb je geld voor een nieuw paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:56

lisetteexx schreef:
Ik denk dat weinig mensen 3000 euro zo hebben liggen als een paard ziek word!
Zo kan natuurlijk niemand meer een paard kopen.

Niemand? Ik denk dat het een goede zaak zou zijn als mensen die niet in staat zijn zo'n bedrag apart te leggen voor medische zorg geen paarden kopen. Of hebben alle mensen recht op een paard, ongeacht of ze het kunnen betalen? Ik denk van niet: ik gun iedereen een paard. Maar bovenal hebben paarden recht op eigenaren die in staat zijn de zorg te betalen die ze nodig hebben.

Dat er zorgplicht bestaat voor dierenartsen is prachtig voor iemand die een gewonde duif vindt of een zieke zwerfkat. Daar is dat voor bedoeld. Het is niet bedoeld zodat mensen dieren kunnen kopen terwijl ze de zorg niet kunnen betalen. Dierenartsen hebben door die zorgplicht vaak gigantische bedragen uitstaan aan openstaande rekeningen. En ontzettend veel administratieve rompslomp.
Natuurlijk kan iemand dieren hebben en door omstandigheden financieel in de problemen komen. Dat is heel begrijpelijk. Maar wat moet een dierenarts met van die mensen die net hun tweede Mastino hebben gekocht en zeggen "ja, sorry, we hebben schulden en zitten in de bijstand, dus die operatie en medicijnen voor deze zieke pup kunnen we niet betalen. Doe maar een betalingsregeling" >;) Of diegene die een paard kocht en vooraf al incalculeerde dat je door die zorgplicht die behandeling toch wel krijgt. Alsof dat doodnormaal is, een betalingsregeling. En het ergste is: als een dierenarts daar wat van zegt, dan wordt ze nog verweten dat ze geen hart voor dieren hebben ook.

Ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik dieren koop voor mijn eigen plezier, vooraf weet dat ik het niet kan betalen, en vervolgens de zorgplicht van een dierenarts ga misbruiken als mijn dier een medische behandeling nodig heeft.

Daarbij: De meeste mensen die ik ken hebben (net als ik) een bedrag van 3000 euro of een veelvoud daarvan uitgegeven aan zadels/tuig, trailer, menwagens, lessen etc. In dat geval vind ik het helemaal dieptriest als je geen 3000 euro apart hebt gezet en gaat zeuren om een afbetalingsregeling bij je dierenarts. Dan kan je gewoon niet met geld omgaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 12:58

Ben ik het mee eens als je geen paar duizend euro achter de hand hebt koop dan geen paard, of wacht tot je wat ouder bent je gespaard hebt een goede baan heb.