Heb je ooit je paard laten slachten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:55

Ik kan over beiden meepraten. En ik vind het jammer dat er mensen onwaarheden over beiden de wereld inslingeren en zo anderen bang maken.

mijn jaarling hengst is ingeslapen en als dat correct gebeurd vechten ze niet,al kan je niet alles voorzien natuurlijk. Wat een gel*l over dat ze alles nog geestelijk meekrijgen tot de dodelijke spuit erin gaat. Ze krijgen namelijk eerst een narcosespuit. Voortraject is dus gelijk als aan een operatie. Alleen als ze onder narcose(en dus buiten bewustzijn)zijn dan krijgen ze de laatste spuit.

Paard van een vriendin is geschoten. Dat ging ook keurig,en mensen die dat respectloos noemen maken me heel boos. Wat een onzin.
Ieder mag zijn of haar eigen voorkeur hebben,maar begin niet over respectloos. Als je dat je strot uit durft te krijgen,dat noem ik nu respectloos.

Ik kan me voorstellen dat je schieten geen prettig idee vindt,alleen noem het dan niet respectloos.

Als je maar denkt in het belang van je paard.

Als ik voor mijn merrie moet kiezen die ik nu nog heb,zal ze ingeslapen worden en later gecremeerd. Zij gaat ivm slecht zicht en een slechte ervaring niet graag meer de trailer op,en het eigen terrein is mede door haar slechte zicht ook gewoon rustig en vertrouwd.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:57

Ik heb een paard in laten slapen en een ander paard heb ik laten slachten.

De keuze voor slachten heb ik gemaakt omdat het paard wat ik in heb laten slapen er echt voor heeft gevochten tijdens in slapen. Dit vonden wij allemaal een heel naar gezicht.. Het paard wat ik heb laten slachten was ik zelf bij en dit was binnen 10 seconden klaar.. Je hebt van beide keuzes verdriet.. Maar dit vond ik voor het paard de juiste keuze.

De volgende keer zou ik weer voor de slacht kiezen mocht het paard nog vervoerbaar zijn.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:04

Roverrr schreef:
Ik vind het altijd zo verschrikkelijk hypocriet dat mensen het 'zielig' vinden als hun paardje wat heerlijk op een weiland gestaan heeft opgegeten wordt, maar het biefstukje op hun bord 's avonds dood normaal vinden.
Mijn ervaring met inslapen, bij alle dieren, is slecht. Ik laat ze veel liever slachten.
Het enige nadeel vind ik dat er veeel te weinig gecontroleerd wordt op medicatie die toegedient wordt. Bij bepaalde medicijnen mag het paard nooit geslacht worden en moet dit in het paspoort vermeld worden, maar dit gebeurt veel niet, waardoor deze paarden helaas alsnog voor consumptie naar de slacht kunnen.

Maar voor iedereen die het zielig vind je paard te laten slachten maar vanavond wel lekker een stukje supermarkt vlees op je bordje hebt liggen.. Tja.

Ik ben niet hypocriet en velen met mij hier ook niet, dus wat je zegt gaat nergens over.
Is het topic ook niet naar, dus start deze discussie maar in een ander topic.

Medicijnen worden wel degelijk gecontroleerd door de slachter als jij je paard ter consumptie aanbiedt.
Om hun goede naam en predikaten te behouden is dit wettelijk niet 'over het hoofd' te zien.
Tenzij je wilt laten slachten zonder consumptie, dat kan ook gewoon en is wettelijk toegestaan.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:09

Veertje11 schreef:
Ik weet dat mensen niet geslacht kunnen worden maar ja vond het wel een goed voorbeeld.

Wat zou je kiezen als je dit voor je ouders zou moeten kiezen:
Ze een prikje krijgen een dood gaan
Of dat ze iets krijgen dood gaan en opgegeten worden
?
Je kiest waarschijnlijk voor het prikje.
Maar bij een paard is het niet. Erg!?

Waarom blijf jij toch zo hangen op dat "opgegeten worden"... als jij dat dier weer mee naar huis wil nemen (nou niet letterlijk, maar in elk geval wel naar een crematoria of desnoods rendac). Dan kan dat gewoon hoor. Slachten betekend een pin door de kop, maar in het geval van huisdieren niet automatisch consumptie. Sterker nog. Als jou paard net een goed dosis antibiotica heeft gehad dan mag hij volgens mij niet eens voor consumptie.

Mijn mening:

Pro slacht: Snel en schoon, en als je er geen problemen mee hebt ook nog zinvol gebruik van het kadaver.
Min slacht: Vervoer en vreemde locatie

Pro inslapen: Goede optie als vervoer geen mogelijkheid is
Min inslapen: Als jij een paard met zeer sterke instincten hebt of die verder nog gezond is loop je kans dat hij in de stress schiet en het langer duurt voor hij weg is.

Beide heeft zijn oordelen en nadelen. Mijn heb ik in moeten laten slapen die bleef zonder steun namelijk niet meer overeind staan, maar als ik de optie had was ik voor de slacht gegaan. Ik heb geen middelen om maar even een crematie te verzorgen en slacht vind ik dan een veel waardevoller einde dan de rendac.

Daniquebyoux

Re: Heb je ooit je paard laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:14

Mocht mijn paardje later geen natuurlijke dood maken en nog goed vervoerbaar zijn dan zal ik hem laten slachten. Lijkt me de snelste en beste optie. Ik eet zelf al het vlees wat ik voorgeschoteld krijg, varken koe schaap paard, maakt me niet uit. Maar omdat het me dan een raar idee lijkt zal k waarschijnlijk op dat moment geen paard eten.. Het idee dat je dan je trouwe viervoeter eet lijkt me wat gruwelijk, zeker als je jaren met hem doorbrengt.. Hypocriet misschien maarja.
Inslapen is in mijn ogen een lijdensweg, ze 'wachten' op de dood. En bij de slacht gaat het een stuk sneller volgens mij.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:20

Ik stond de eerste keer in de supermarkt na dat ik mijn paard had laten slachten bij het vleeswaren schap en daar lag paarden rookvlees, heb toen we gedacht van straks eet ik mijn eigen paard op . Heb het toch gewoon mee genomen hoor, ik eet toch ook gewoon koe...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:21

Hier is ook eigenlijk geen direct antwoord op.
Als vervoer geen optie meer is, laat je het ter plekke afmaken.
Kies je voor geen doodsnood, dan naar de slachter.
Ik vind beide opties sowieso moeilijk, maar zal kiezen in het paards belang en karakter.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:29

Ik vind dat ieder voor zich dit moet weten iedereen heeft er zo zijn reden voor en het hangt ook van de situatie af.

Ik heb helaas meerdere paarden laten inslapen wegens ziekte of ouderdom en alles is rustig verlopen mede door de dierenarts.
Wat ik fijn vind aan inslapen dat jezelf de tijd hen om afscheid te nemen en ook de andere paarden, het nadeel dat het dier soms 1 of 2 dagen op je erf ligt dat is moeilijk.

Afgelopen jaar ook een jaarling laten slachten paardje had ik net en was ziek dus om de kosten te drukken laten slachten.

Ik eet zelf geen paardenvlees gewoon het idee denk ik maar als je het eerlijk bekijkt kan je beter paardenvlees gaan eten paard heeft vaak een goed leven gehad en weinig rotzooi in het vlees.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:29

Waarom is het dan zo erg om je eigen vee te eten?
Omdat je er lol mee heb gehad en je er op gereden heb?

Ik vind dat geen reden om ze niet op m'n eigen bord te hebben.
Dan heb je er toch ook nog lol van ;)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:24

palousa_boy schreef:
Waarom is het dan zo erg om je eigen vee te eten?
Omdat je er lol mee heb gehad en je er op gereden heb?

Ik vind dat geen reden om ze niet op m'n eigen bord te hebben.
Dan heb je er toch ook nog lol van ;)

Ik maakte vroeger vaak genoeg grappen met mijn ouders dat we na de dood van mn cavia die lekker aan t spit zouden hangen, nou kon het toen het er eenmaal op aankwam niet eens over denken.
Ik ben jong, ik groei op met mijn twenter, ken hem vanaf dag 1 dat hij op de wereld was. Voor mij is het dan alsof ik een kind opeet, want hij voelt als een kind voor me.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:26

2 zelfs. 1 was een pismerrie. De andere was een klophengst. Waarom schieten? Dan is het vlees nog goed voor consumptie. Beide paarden waren goed (op het geestelijk e gedeelte na :') ) dus kogel door de kop. En.....! !niet geheel onbelangrijk, we kregen geld van de verzekering

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:40

Slacht respectloos... waarom? Slachten is niet gelijk aan eten. Dat hoeft niet.
Het gaat snel en pijnloos, en dat wil je toch
als je over de verschrikkelijke keus van je paard laten gaan moet beslissen?
Met inslapen is natuurlijk ook niets mis.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:42

Oke, heb het topic nog eens goed doorgelezen.
Ik blijf inderdaad bij het opeten hangen, ja, dat komt waarschijnlijk omdat ik vegetariër ben.
Dus ik moet het zo begrijpen dat slachten snel iets op zijn lichaam is paard gaat dood, en dan kan je kiezen of cremeren of laten opeten?? Moet ik het zo begrijpen??

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:45

Veertje11 schreef:
Ik blijf inderdaad bij het opeten hangen, ja, dat komt waarschijnlijk omdat ik vegetariër ben.
Dus ik moet het zo begrijpen dat slachten snel iets op zijn lichaam is paard gaat dood, en dan kan je kiezen of cremeren of laten opeten?? Moet ik het zo begrijpen??

Dat klopt, of natuurlijk Rendac.
Paard krijgt pin door de hersenen en is hersendood(dan werken enkel organen nog) en dan bloed hij dood. Dat hersendood is snel en pijnloos en van doodbloeden merken ze niets.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 20-04-14 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

maximebailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:46

Mijn verzorgpaard hebben we laten slachten. Omdat met inslapen je je paard eigenlijk vergiftigd en dan heeft hij/zij nog pijn voordat hij/zij overlijdt. En met slachten is het in 1 x over.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:46

Veertje11 schreef:

Ja, en dat iets is een pin die door de hersenen gaat en daardoor is je paard er gewoon gelijk niet meer.
Dat moment a la meteen.

Ik heb zelf trouwens nog een reden waarom slacht mij fijner lijkt en dat komt door mijn eigen ervaring met narcoses. Ik voel mij altijd superklote als dat narcosemiddel wordt toegedient en ik langzaam weg wordt. Dus hoewel het waarschijnlijk van buiten heel vredig lijkt, wordt ik er echt niet blij van. Heb er gelukkig al een tijdje geen gebruik van hoeven maken :P
Laatst bijgewerkt door karin1985 op 20-04-14 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:50

maximebailey schreef:
Mijn verzorgpaard hebben we laten slachten. Omdat met inslapen je je paard eigenlijk vergiftigd en dan heeft hij/zij nog pijn voordat hij/zij overlijdt. En met slachten is het in 1 x over.

Dat klopt niet wat je zegt.
Een paard wordt eerst onder narcose gebracht (zoals ze ook doen als hij geopereerd zou worden).
Dan voelt hij niets meer.
Daarna krijgen ze een middel toegediend die zorgt dat het paard overlijdt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:12

maximebailey schreef:

zo jammer dat je nu gewoon iets verteld wat niet klopt. Denk alsjeblieft na voor je onwaarheden neerzet.

Brainless legt het goed uit

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:24

Ja hoor hier word enkel voor slacht gekozen tenzij niet anders kan.
Vorig jaar 2 x die keuze moeten maken en beide naar de slacht gegaan veel fijner ze zijn gelijk weg bij Nijkerk mocht mijn zeer bange paard een dagje van te voren er al zijn om even te wennen ze is met alle rust geschoten stond vol vertrouwen te wachten een aai over dr kolletje en weg was ze

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:26

:o iedereen moet het doen zo als hij/zij het zelf het beste vindt natuurlijk.

Maar dan vraag ik me af...na het inslapen (en je kiest niet voor cremeren)..... wat denk je dat er dan met je paard gebeurt, als je hem op laat halen door Rendac?

Dat vind ik dan weer respectloos.....zo'n shredder.
Dát zou ik dus niet over mijn hart kunnen verkrijgen, mijn paardje daarin. :n

Dan heb ik dus, voor mijn gevoel, liever dat ze "netjes" uit elkaar gehaald wordt en er nog iets moois van gemaakt wordt :Y)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:30

een narcose middel "verlamt" dan kunnen ze niks meer maar "voelen" wel , dan de daadwerkelijke spuit, die kan zoveel adrenaline opwekken dat t op vechten lijkt.
een pen door je kop betekend niet dat je gelijk dood gaat, maar wel dat alle functies snel uit scheiden te functioneren. Beide is aan de situatie denk ik dan. Wat op dat moment nodig is. Breekt ie zn poot, dan inslapen of noodslacht als die er snel kan zijn.. is het uitzichtloos dan naar de slager zolang hij normaal vervoerd kan worden.
Je kan ook voor Halal slachten kiezen.. zal wel weer een mega aantal reacties oproepen. Maar dat is dus de slagerij waar ik mn pony heb gebracht. Waarom? Het wordt snel en secuur gedaan, net als de pin. Binnen een paar seconden is er al zoveel bloed weg dat t dier niks meer registreert/voelt. en het zit in de buurt. Ik ben er niet bij geweest bij de daad, maar heb daarna wel afscheid kunnen nemen van mijn kleine mannetje. en ik heb geen eens bloed gezien.. hij lag daar heel netjes dood te wezen.
Respectloos is (mijn mening) als je een dier heb wat gegeten kan worden, maar die je weg laat halen door de vuilnisdienst! Net zoiets als tompoezen eten in oeroeboeroeland voor het ziekenhuis waar al die kindjes zitten met die dikke hongerbuikjes... Waarom wel een voedselbank steunen, opzetten, sponsoren, helpen weet ik veel.. maar wel je 300 kilo schone niks jouw ponymeervlees weggooien omdat JIJ het niet over je hart kan verkrijgen om te eten??? Dat is hypocriet! een ander geen eten gunnen terwijl het prima vlees is en anders toch op de composthoop komt! Bah.. Dood en zonder jas herken je jouw paard echt niet hoor!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:38

manumol schreef:
:o iedereen moet het doen zo als hij/zij het zelf het beste vindt natuurlijk.

Maar dan vraag ik me af...na het inslapen (en je kiest niet voor cremeren)..... wat denk je dat er dan met je paard gebeurt, als je hem op laat halen door Rendac?

Dat vind ik dan weer respectloos.....zo'n shredder.
Dát zou ik dus niet over mijn hart kunnen verkrijgen, mijn paardje daarin. :n

Dan heb ik dus, voor mijn gevoel, liever dat ze "netjes" uit elkaar gehaald wordt en er nog iets moois van gemaakt wordt :Y)

Inderdaad, ik heb een filmpje gezien van een paard die in zo'n ding gaat. Dan loop ik nog tien keer liever de hele dag in een slachthuis rond. :r

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:42

De mensen die het slachten respectloos vinden en kiezen voor inslapen en daarna laten ophalen door Rendac, wat denken jullie wat er gebeurd als je paard word opgehaald door rendac?
Het paard gaat door een soort van hakselaar heen en word compleet vermaald. Hij gaat gewoon in zijn hele geheel in zo'n machine en komt er in kleine stukjes weer uit. Vinden jullie dat een fijn idee? En o ja, daarna komen ze in de voerbak van je hond te liggen, mmmmm lekkere maaltijd voor je hond. ;)
Mensen, denk even na voordat je zegt dat het respectloos is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:42

Ik vind zelfs de shredder niet eens erg, onze kat is ook in mootjes gehakt :+
Zijn ze nog nuttig na hun dood, net als met slachten voor vlees.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:46

welmoed__ schreef:
De mensen die het slachten respectloos vinden en kiezen voor inslapen en daarna laten ophalen door Rendac, wat denken jullie wat er gebeurd als je paard word opgehaald door rendac?
Het paard gaat door een soort van hakselaar heen en word compleet vermaald. Hij gaat gewoon in zijn hele geheel in zo'n machine en komt er in kleine stukjes weer uit. Vinden jullie dat een fijn idee? En o ja, daarna komen ze in de voerbak van je hond te liggen, mmmmm lekkere maaltijd voor je hond. ;)
Mensen, denk even na voordat je zegt dat het respectloos is.

Ehm er wordt biobrandstof van gemaakt.