Zijn er paarden die..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:28

Cassidy schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ach prima, ik zou er trots op wezen hoor!
"Mijn paard staat 20 uur op stal" *D *D *D
Hij is zoooo gelukkig, dat verteld hij me elke dag!

Ik zie dat je verzorgpony's hebt en geen eigen paard.
Op het moment dat er een eigen paard zou komen, en je zelf dingen zou moeten regelen, inclusief vervoer van en naar je pony, praten we verder.
Al het andere blijft theoretisch gepraat, leuk op papier maar in het echte leven werken dingen anders.

Wel jammer dat je dan niet weet, dat ik eigenlijk alles voor die pony's betaal en regel, al 6 jaar lang, muv de hoefsmid. En ik hoef er niet dagelijks heen omdat ze genoeg beweging hebben. :) En natuurlijk zou ik daar ook wel dingen anders zien.

En alsof ik niet weet hoe het "echte leven" in elkaar zit, daarom neem ik dus ook geen eigen paard als ik het vervoer niet regel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:29

MarlindeRooz schreef:
Ik noem niemand een dierenbeul, maar ik snap gewoon niet hoe je voor je eigen plezier een paard als een gebruiksvoorwerp behandeld.

Lekker rijden en dan hoppa weer in de stal, klaaaaaaaar.

Wat een aannames weer....

vuurneon

Cassidy schreef:
vuurneon schreef:
Ik maak ook liever mijn paard af (of beter, verder weg zetten als daar wel ruimte voor is en dan maar minder vaak heen) dan 24/7 op stal te zetten. Dat wordt dan wel zijn dood als hij 24/7 of zelfs 12/7 op stal staat, met een ziek paard dat 24/7 buiten moet staan kun je weinig concessies doen helaas.

We hebben het hier niet over zieke paarden. Ik heb er ook een met artrose die in beweging moet blijven.

Wij hebben het hier over paarden en over omstandigheden die je niet altijd in de hand hebt, waardoor je niet altijd een keus hebt. Kan ook de andere kant op; verplicht buiten. (Want met die storm had ik het paard liever op stal gehad, aangezien een stuk van de omheining om ging :') )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-01-14 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

MarlindeRooz schreef:
Wel jammer dat je dan niet weet, dat ik eigenlijk alles voor die pony's betaal en regel, al 6 jaar lang, muv de hoefsmid. En ik hoef er niet dagelijks heen omdat ze genoeg beweging hebben. :) En natuurlijk zou ik daar ook wel dingen anders zien.

En alsof ik niet weet hoe het "echte leven" in elkaar zit, daarom neem ik dus ook geen eigen paard als ik het vervoer niet regel.

Vervelend toch? Als je zomaar word beoordeelt.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:30

Mijn Shetlander staat 24/7 buiten. Wij beschikken over een binnenstal, die gewoon de hele dag open staat. Lekker naar buiten dus ;)

Dan hebben wij nog een extra stal, voor als het erg extreem weer is. Ze staan dan meestal gewoon buiten, maar met hagel staan ze liever een uurtje binnen. Daarna kunnen ze weer lekker naar buiten.

Waarom moet er nu altijd geruzied worden zeg? Kom op... -O-

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 20:30

Mooi, geen eigen paard? je betaald geen stalling? je hebt geen eigen huis waar je paard kan staan? oordeel dan niet.

MarlindeRooz

Cassidy schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik noem niemand een dierenbeul, maar ik snap gewoon niet hoe je voor je eigen plezier een paard als een gebruiksvoorwerp behandeld.

Zo gaat het hier bij 9 van de 10 (sport)stallen/maneges wel hoor. :)
Heb genoeg gezien omdat te kunnen concluderen.

dyoka

Zo doe je dat ook als je hem op de wei zet. Alleen dan kan hij nog een keer heen en weer lopen. Ik behandel mijn paard niet als een voorwerp, ik kijk naar wat je paard leuk vindt/nodig heeft/wilt en wat de mogelijkheden voor jezelf/de stal/je financiële situatie/je vervoer zijn.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 20:31

MarlindeRooz schreef:
Cassidy schreef:

niet dus, want bij ons gaat het niet zo :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:31

joelleollie schreef:
Mooi, geen eigen paard? je betaald geen stalling? je hebt geen eigen huis waar je paard kan staan? oordeel dan niet.

Nee en de eigenaar betaald ook geen stalling! :D
Ik mag best oordelen hoor, je zou niet zo fel reageren als je 100% achter 20/7 op stal staan stond.

AnnevM

MarlindeRooz schreef:

Dit is absoluut niet hoe het hier gaat. De meeste mensen hier doen er hun best voor dat (ondanks de beperkte mogelijkheden) hun paard zolang mogelijk buiten komt. Ik blijf er bijvoorbeeld gerust een uur of 2/3 langer voor op stal, ookal heb ik ook nog school etc.

Anoniem

MarlindeRooz schreef:
Cassidy schreef:

Is iedereen hier een manege dan? Nee. Is iedereen hier een sportstal dan? Nee.

MarlindeRooz

joelleollie schreef:
MarlindeRooz schreef:

niet dus, want bij ons gaat het niet zo :')

Dat is dan anders dan hoe ik het hier zie. Daarom rijd ik zelf dus ook niet meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:32

MarlindeRooz schreef:

Je weet echt niet hoe het echte leven in elkaar zit he? Je kunt namelijk een baan hebben, een paard aanschaffen, en vervoer hebben, en ineens je baan kwijtraken waardoor het vervoer ook niet meer te betalen is. Dan ben je je auto kwijt, en ojee, paard is nu helemaal niet meer te bereiken omdat je hem wat verder weg hebt staan omdat BOKT dat wil...:D

Zolang als jij je benen nog onder de tafel van pappie en mammie schuift en verder geen zorgen hebt over dat dak boven je hoofd, brood op de plank, eten en ander verzorging voor je paard en hoe je van A naar B komt, heb je in mijn ogen geen recht van spreken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-01-14 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 20:32

MarlindeRooz schreef:
joelleollie schreef:

Ik mag best oordelen hoor, je zou niet zo fel reageren als je 100% achter 20/7 op stal staan stond.

Fel reageren, sorry maar als ik al 10 x heb gehoord dat ik mijn paard mishandel en dat ik haar beter kan verkopen dan word ik inderdaad fel.
En dat er altijd maar oordelen worden gegooid . ;)

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:33

MarlindeRooz schreef:
joelleollie schreef:

Ja ik zou best willen dat ze een uur of 2/3 langer buiten stond. Maakt mij niks uit, maakt mijn pony ook niet zo heel veel uit denk ik, maar als ik alles naar mijn eigen wens kon invullen had ik dat wel gedaan. Wij zijn ook afhankelijk van pension/stal/manege/boer/eigenaar hè?

AnnevM

MarlindeRooz schreef:
Dat is dan anders dan hoe ik het hier zie. Daarom rijd ik zelf dus ook niet meer.

Het gaat ook niet overal hetzelfde als dat jij in jouw buurt misschien ziet.

MarlindeRooz

Cassidy schreef:
MarlindeRooz schreef:

Je weet echt niet hoe het echte leven in elkaar zit he? Je kunt namelijk een baan hebben, een paard aanschaffen, en vervoer hebben, en ineens je baan kwijtraken waardoor het vervoer ook niet meer te betalen is. Dan ben je je auto kwijt, en ojee, paard is nu helemaal niet meer te bereiken omdat je hem wat verder weg hebt staan omdat BOKT dat wil...:D

Zolang als jij je benen nog onder de tafel van pappie en mammie schuift en verder geen zorgen hebt over dat dak boven je hoofd, brood op de plank, eten voor je paard en hoe je van A naar B komt, heb je in mijn ogen geen recht van spreken.

Want, omdat jij dat vind mag ik geen mening uiten?

Als ik niet voldoende back-up zou hebben om dat te kunnen betalen zou ik simpelweg geen paard nemen, dat is ook de reden dat wij geen paard mochten van mijn ouders. Ookal hebben die een goed inkomen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:34

MarlindeRooz schreef:
Hier een paard aan huis, grote manege/pensionstal joh. :+

Hoe zit het nou met 'jou' shetlanders? Die moeten dan toch zeker de vrije natuur in toch? Alle paarden en dieren want die horen allemaal in de natuur. Super Zielig zo in een weitje opgesloten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:35

MarlindeRooz schreef:
Als ik niet voldoende back-up zou hebben om dat te kunnen betalen zou ik simpelweg geen paard nemen, dat is ook de reden dat wij geen paard mochten van mijn ouders. Ookal hebben die een goed inkomen.

Blijf jij maar lekker naar je ouders luisteren, hoop dat je nooit een keer op het punt komt dat je zou willen dat je je eigen ding had gedaan, ipv het leven te leven wat een ander je voorschrijft :D

Anoniem

Ik denk dat niemand zijn paard behandeld als een voorwerp en ze echt niet expres binnen laten staan omdat dat zo leuk is, maar het moet wel veilig en fijn blijven voor je paard, en een zwembad ipv een weiland is nou eenmaal niet zo prettig voor die paardenvoetjes. Kan je er 100 dekens omheen hangen, maar die paardenvoeten blijven in de natte drek staan en niet ieder paard heeft ijzersterke hoeven dat ze geen rotstraal of mok oid ervan krijgen.

Wat me opvalt is dat er ook veel jongere meiden reageren die op de manege rijden. No offence, maar als niemand in de randstad paarden mocht houden tenzij ze het overgrote deel van de dag op de wei zouden staan, dan zou je ook dag kunnen zeggen tegen je wekelijkse manegelessen.. Want daar zouden er dan nog maar verdomd weinig van zijn hier.

Nens77

Ja hoor !
En in de Randstad zie je dat heel veel !
Mijn paard wordt wel 6x per week gereden en los gegooid (vaak twee keer per dag los en het liefst 1x met vriendje), ik ben de meeste dagen dan ook twee keer op stal.
1 dag in de week wordt hij gelongeerd, gaat hij de stapmolen in of wordt er met hem gewandeld. Als afsluiting ook altijd nog los met vriendje....

In de zomer gaat hij 2,5-3 maanden de wei op en hoeft hij alleen maar paard te zijn (lees grazen en spelen met vriendjes), hij komt dan wel baggervet terug en de eerste dagen terug op stal moet hij wel weer wennen....

kriistellx

Mijn paard staat in de winter ook altijd op stal, maar er wordt wel elke dag op gereden en ze mag een halfuurtje buiten lopen om de stal heen (het weiland is afgesloten dmv een hek) In deze tijd van het jaar wilt ze nieteens naar buiten, 9 van de 10 keer loopt ze uit zichzelf de stal weer in.

Kirsha

Ik sluit me helemaal aan bij Cassidy & gelijkgestemden. Toen ik een paard kocht dacht ik ook 'oh, lekker 24/7 buiten'. Guess what, tijdens mijn zoektocht naar een stal ben ik daar op teruggekomen. Dichtstbijzijnde mogelijkheid is namelijk 30 km verderop. Dat red ik niet, qua tijd niet en ook qua geld niet. Dat zullen mensen wel egoïstisch en paardonwaardig vinden, ik spreek je wel als je zelf een paard hebt die je niet naast je deur 24/7 buiten kunt neerzetten. Want inderdaad, de meest negatieve reacties komen vaak (dus niet altijd, voor mensen zich onterecht aangesproken voelen) van mensen die het zelf vrij makkelijk hebben wat dat betreft. Vind het ook belachelijk hoe kinderachtig er soms gereageerd wordt. Dan vraag ik me echt af waarom ik me eigenlijk nog in de discussie meng, want ik ben alle arrogante 'ik doe het veel beter dan jij'-reacties die er over het algemeen komen meer dan kotsbeu.

Voor de duidelijkheid, mijn merrie staat lekker overdag buiten met soortgenoten. Maar dag en nacht buiten zit er voor nu even niet in. Zodra ik meer tijd/geld beschikbaar heb zie ik verder voor een betere oplossing. En nu snap ik best dat dit over 'de hele winter binnen' gaat en niet over 24/7 buiten, maar vaak is het in dit soort discussies toch dat er al snel gegooid wordt met 'paard hoort niet in stal'.
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 01-01-14 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 20:35

Marlinde, je kan beter je paarden dan los in dat grote bos waar je in woont loslaten, want het is toch zielig, je paard opsluiten in dat weitje van jou. :+