hoevaak ben je gevallen en wat was je raarste val?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:35

Ik weet niet precies hoe vaak ik ben gevallen. Mijn raarste val was toen ik een jaar of negen was. Ik viel voorover van de pony en kwam met het hele hoofdstel in mijn hand op de grond terecht :)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:37

AmberBeauty schreef:
Ik weet niet precies hoe vaak ik ben gevallen. Mijn raarste val was toen ik een jaar of negen was. Ik viel voorover van de pony en kwam met het hele hoofdstel in mijn hand op de grond terecht :)

Was met mijn vriendin gebeurt toen we gingen crossen op de reacebaan van mijn broertje. Ik te bocht gingen ze iets te plat en m'n vriendin viel eraf, met het hoofdstel. En we deden dit zonder zadel

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:37

Ik heb 2 hele erge vallen gehad..

1x was ik met paard en al omgevallen uit het niets. De merrie bleek dus iets in de hersenen te hebben.. Ik kon op tijd mijn been wegtrekken anders was deze helemaal gebroken geweest. Op wat zware kneuzingen, blauwe plekken en hoofdpijn ben ik er redelijk vanaf gekomen.

een jaar later vloog een andere merrie er erg hard vandoor. Ze maakte een hele scherpe bocht en ik werd boemhard tegen de bakrand aangesmeten! in de binnenbak.. Ik heb nog een kwartier ofzo in de bak gelegen met duizeligheid en koppijn. Toen heb ik geprobeerd op te staan, met moeite. Mijn redder in nood (papa'tje) kwam mij ophalen van de manege en met haast naar het ziekenhuis geracet. Bleek het hele schouder gebroken te zijn en uit de kom. Operatie moest gebeuren, maar dat was echt het laatste wat ik wilde. ik ben zo'n sukkel dat ik 4 weken te vroeg ben gaan paardrijden dus heb er nog steeds last van. :Y)

Toen ik mijn eigen paard kreeg ben ik er een paar x afgevallen, dus in totaal iets van 7 x denk ik.

finnens

Re: hoevaak ben je gevallen en wat was je raarste val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:40

Ik heb geeeen idee hoe vaak ik gevallen ben, echt te vaak in ieder geval .. (op de manege vroeger bijna elke les)
Mijn raarste vallen waren toen ik voorover er af vloog en met het hoofdstel in m'n handen voor m'n pony op de grond belandde . Pony bleef gewoon staan gras eten haha :P
Ben er ook nog een paar keer zonder zadel afgevallen, via de kont of gewoon ernaast gegleden ..
Eigenlijk zijn al mijn vallen wel raar, als je erover nadenkt :+

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:46

ik denk dat ik 10 a 15 keer gevallen ben in de afgelopen 10 jaar ;P
Ik heb 3 keer wat gebroken bij die vallen en anders doe ik mezelf eigenlijk altijd wel pijn ... ik land gewoon nooit goed ! behalve toen ik van een belg afviel .. toen lande ik op mijn voeten ..
mijn raarste val was denk ik ...
- een jaar of 6 geleden reed ik met een vriendin over het strand en ik zat zonder zadel op een shetlander en we gingen in galop .. ik was van mening dat we rechtdoor gingen en de shet ging ineens naar links ? dus ik vloog over zijn hoofd eraf en brak mijn hand op 2 plaatsen ! JAAA het strand is echt niet zacht ofzo !? haha
- en 2 jaar geleden reed ik met een vriendin in draf over een ruiterpad en er kwam een bocht aan .. plots komen er 2 maloten keihard om de bocht geracet mijn pony stond in 1 klap stil draaide vliegensvlug om en met een paar rare sprongen ging hij er vandoor ... ik viel er na de bocht en snelle sprongen af en lande vol in de distels.... rotplanten .. ik heb 3 dagen de dorens uit mijn hele lichaam moeten trekken ... :S
- toen ik net begon met rijden mocht ik op een shet mee naar buiten .. we gingen met de manege naar het bos... in galop alleen mijn shet kon het niet bijhouden dus de groep stapte alweer en wij kwamen aangeracet ... ik zag de kont van mijn voorganger steeds dichterbij komen maar mijn pony wilde nietmeer stoppen .. hij racete langs de achterste 2 pony's maar toen stond er een boom in de weg en maakte een noodstop terwijl hij opzij sprong dus ik lande in de brandnetels.... auuwwww

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:47

Ik ben wonder boven wonder nog niet heel vaak gevallen in die 8 jaar dat ik rij.. Mijn raarste (bijna) val was tijdens een buitenrit. We waren aan het galopperen en het paard voor me bokte naar mijn paard. Toen stopte mijn paard en rende daarna weer door... Ik hing aan haar hals met een been ongeveer op het zadel en kwam natuurlijk niet op het idee om te roepen :+ omdat ik alleen maar dacht VAST HOUDEN! Dat werd dus een ketting botsing toen ze daar achter kwamen om dat de Instructrice heeeeel snel stil stond :o oepsie. En ik ben een keer over een spring hekje gelanceerd door een 5 jarige pony, we waren al de heletijd aan het springen maar dat de hindernis was ineens anders dusja :+ Maarja hij schrok ook van strepen in het zand (bak kabouters?) en elastiekjes op de weg :P

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:57

LicentioFide schreef:
Mijn raarste keer was dat mijn pony ineens omviel, hij is onder me gestorven aan een hartaaval.

Dit lijkt me echt een hele nare ervaring!!

Mouzs_engel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:08

Vroeger heel vaak ze zeiden niet meer dat ik ging paardrijden maar vallen _O-
1x heel erg toen had ik ook gelijk me arm gebroken moesten bijna pinnen in :(
en laats viel mij paard en toen schrof ik er zo af

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:31

DeEenhoorn schreef:
NoreenJulia schreef:
Mijn raarste keer was dat mijn pony ineens omviel, hij is onder me gestorven aan een hartaanval.

omg. hoe krijg je dat voor elkaar?

Kon je het maar voor elkaar krijgen, want dan betekent het dat het voorkomen had kunnen worden. Jeetje dat lijkt me echt een ontzettend nare ervaring.

Als je nog weet hoevaak je gevallen bent, ben je niet vaak genoeg gevallen denk ik maar := Ben zó vaak gevallen, normale mensen trakteerden op de manege als ze vielen, ik trakteerde als ik niet viel. Inmiddels is mijn terrorist omgetoverd in een heel braaf paard, waarvan zelfs de dierenarts me nog vroeg of ik hem van de bereden politie heb overgekocht.

Naarste vallen waren voor mij toch wel de twee keren dat ik met paard en al onderuit ben gegaan. Eerste keer op mijn linker been, kon net weer fatsoenlijk lopen en paardrijden en toen weer onderuit, op mijn rechter been.
Weinig rare vallen, daarvoor in ruil ook wonder boven wonder ook pas 2 keer op de ehbo gezeten en nooit wat gebroken.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:35

Ik ben al zoo vaak gevallen en eigenlijk leek het meestal wel mee te vallen.

Een keer van een shetlander, waren in een weilandje aan het rijden en vriendin vroeg aan mij of ik ook eventjes op kareltje wilden, dus ik ehrm oke.. dus ik stap op, het gras was nogal hoog netjes paar rondjes gedraafd en toen dacht kareltje opeens.. heb geen zin meer.. ging in de remmen en ik glee met pannekoek zadeltje enal van zijn nek af, moet echt hilarish zijn geweest aangezien we nauwelijks boven gras uitkwamen haha niet bezeerd.

Een keer van mn eigen paard, het miezerden en beetje en een meisje wouw graag op mijn paard springen maar mijn paard ging er steeds langs dus ik '' ik zal het wel probeeren'' volledige in een nat regenpak gekleed.. paard sprong netjes over de hindernis maar daarna ging ze gewoon stilstaan.. en vloep ik glee er zo af, stomme gladde regenpak haha lag helemaal dubbel dus toen we uitgelachen waren heb ik maar eventjes verteld dat .. deze manier afstappen er niet bij hoorde lol.

Nu twee redelijk pijnlijke.

Een keer met manege paard aan het draven hij verstapte zich een beetje dus ik dacht oww hij moet wat meer zijn beentjes optillen dus zo gezegd zo gedaan.. volgende rondje gaat goed rondje daarna.. hij struikelt zo erg dat hij over de kop rolt.. net langs mij heen. Paard gecontroleerd leek niks aan de kant, ik er weer op gingen we galoperen ging prima tot we moesten stoppen.. auch.. toen zag ik pas dat mn ene pols 3 keer zo dik was.. lol dus naar ziekenhuis.. ja hoor op twee plaatsen gebroken lol.

En de meest recente keer was ik aan het buitenrijden met een jonge pony, er stond een vuilnisbak met een plastic zak erin hij keek er wel naar maar deed in eerste instantie niks, toen schrok een ander paard ervan... dus de pony waar ik op zat draait om op zn achterbenen en gaat volledig oncontroleerbaar aan de race, de rest ging heel snel ik viel omdat hij in paniek raakte omdat mijn evenwicht wat weg was.. en toen heeft hij op mn cap, buik arm en onderbeen gestaan, ging heel snel dus ik voelde op dat moment niks. Was een nachtje ziekenhuis en tot op de dag van vandaag nog steeds een zeer been x0x ( maar moet binnenkort toch weer onder het mes kunnen ze gelijk daar naa kijken lol) Toen ik er trouwens af lag had ik eigenlijk geen pijn, maar omstanders hadden gezien dat hij echt op me stond had ook de hoefafdruken op mn kleren en lijf x-x nachtje ziekenhis toen kreeg ik wel pijn en de weken erna ook vooral mn buik waarschijnlijk vanalles van binnen gekneust ofzo maar ja lol

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:39

Ben wel vaker gevallen maar wanneer ik mij het zeerste heb gedaan is toen ik een wedstrijd had en het begon te onweren en regenen en ik na de binnenbak moest ik een hoge bult moest op stappen omdat het land veel lager lag dan de manege en mensen mij tegemoet kwamen met paraplus en mijn paard O bang was dat hij de lucht in ging en achter over sloeg van de bult af en het paard boven op mij kwam en ik een gebroeken arm had.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:50

Is even denken, ik kan mij nu even 5x herinneren.

1x: Reed ik op een manegepony, genaamd Dummy, echt mijn lievelingspony, reden in een volte en moesten deze groter en kleiner maken. Reden buiten, op de 1 of andere manier schrokken de pony's en zette Dummy het op een rennen, ging recht op de andere instructeur af die vooraan van de rijbak las gaf (check, hele grote rijbak) en ging vol in haar remmen, ik rolde heel netjes over haar hals zo voor de instructeur op de grond, hoor hem nog zeggen: Evelien, als je liever bij mij wilt rijden kan je dat gewoon zeggen! :')

2x: Reed ik al wat jaartjes op Prima Donna, een manege paard, waren aan het stappen, liep richting mijn instructeur die op een hindernis zat, Prima Donna schrok van een beweging van hem, sprong weg en ik lag er naast, oepsie! Erg om gelachen toen..

3x: Tijdens het inrijden voor mijn F proefje met Prima Donna, reed buiten in, ze schrok ergens van en maakte een sprong opzij, viel toen naast een plas water, witte broek en zwarte jasje helemaal vies. Ik heel boos, toch wedstrijd gereden en uiteindelijk 1ste geworden, onderaan protocol stond: Goed dat je ondanks je val toch bent gaan rijden! :o

En dan mijn 4de en ook ergste val:
Reed op mijn verzorgpaard buiten, eigenaar gaf zweepje aan, ik stond stil, Sam zette het op een rennen, gleed weg in de hoek en ik viel heel hard vol op mijn hoofd op de grond. Mijn val was zo hard dat mijn cap was gebroken. Uiteindelijk ben ik 's avonds naar het ziekenhuis gegaan omdat ik bleef overgeven en heftige hoofdpijnklachten had, daar door een CT scan gegaan, gelukkig niks ergs aan de hand, zware hersenschudding.

En mijn laatste val was met de cross, Dunya wilde de heuvel niet meer op en door wat miscommunicatie begon hij te steigeren en stapte naar achteren zo de heuvel af, waardoor ik als het ware van hem afgleed en naast hem lag/stond, komische foto van:

Afbeelding
Hij bleef altijd rustig en netjes staan kijken waarom ik nou op de grond lag :=
Laatst bijgewerkt door PrimaDonna_ op 28-11-13 20:56, in het totaal 2 keer bewerkt

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:52

Mijn pijnlijkste val kwam doordat mijn verzorgpaard struikelde net voor de hindernis waardoor hij in de hindernis viel en ik door rolde.
Gevolg paard een tand door zijn lip en ik een gebroken sleutelbeen.

Rare vallen of bijna vallen:

- ik was een rondje zonder zadel buiten uitstappen in een klein bosje. We waren lekker aan het stappen toen ik een boom zag die half om gevallen was en nog vast hing in een andere boom.
Ik dacht hier leuk een foto van te maken met paardlief zijn oortjes, zet hem dus voor de boom stil op het laagste punt. Met telefoon in de hand stapt paardlief in een keer aan waardoor ik achter de boom blijf hangen en op zijn kont val met mijn hoofd, gelukkig had ik mijn telefoon nog vast en is meneer bomproof waardoor ik om mijn gemak weer omhoog kon komen om het rondje al lachend af te maken.
- met longeren met dubbele lijnen gleed mijn buitenste lijn uit mijn hand toen ik die wilde pakken stapte ik in de lijn en paardlief voelde geen druk meer op de buitenkant en rent als een gek weg waardoor ik er achter gesleept werd aan een been. Daarna kreeg ik een blik van paardlief van wat ik nou weer op de grond deed.

En verder ben ik er te vaak afgevallen dat ik het niet allemaal meer weet, gelukkig is de laatste keer een paar maanden geleden geweest en daarvoor zat er al een paar jaar tussen.

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:59

Tellen hoe vaak ik ben gevallen? Het is maar goed dat ik dat niet geteld heb...
Met mijn pijnlijkste val ben ik tegen een bakrand aan geknald, heb ik mijn ribben gekneusd en een dikke snee in mijn arm gekregen

Het is wel duidelijk wat dit is toch?
http://www.youtube.com/watch?v=n_9Y35IdP2E 0:39 :')
Edit: De laatste is stiekem geen echte val, maar wel een faaaal.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:10

Een stuk of 10x is 13jaar tijd, waarvan ik bij de helft op mijn voeten terecht kwam.

Mijn raarste en grappigste val: Ik zat op een shetlander, volop in gesprek met een vriendin en totaal niet aan het opletten. Opeens doet die pony zijn hoofd naar beneden en ik gleed en zo langs zijn nek af om dan voor de pony op mijn voeten terecht te komen. Nadien vaak geprobeerd om dit nog eens voor elkaar te krijgen, nooit meer gelukt... :Y)

Nog een aparte val: Ik zit zonder zadel op een pony die opeens onverwacht omdraait en er in volle galop vandoor gaat. Ik klemde mijn benen rond de nek van de pony en ben zo nog even blijven hangen. Ik had vrij snel door dat ik er toch niet meer op ging komen, en heb mij toen maar laten vallen. Wel netjes op mijn voeten terecht gekomen.

Pijnlijkste val: Op buitenrit verstapte mijn pony zich, en schrok hiervan. Ik knalde met mijn been tegen een verkeersbord waardoor ik mijn evenwicht verloor en mijn pony nog harder schrok. Ik ben toen op mijn buik over het asfalt geschoven. Resultaat: geschaafde knie, buik, heup, handen, een kapotte T-shirt en een beschadigde cap.

Verder ooit eens mij pols gebroken doordat ik tegen de bakrand knalde.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:11

Mijn twee zwaarste vallen, toevallig allebei op buitenritten :

- in volle galop door de velden ... opeens een klein ondiep greppeltje waardoor het paard (dat anders goed sprong) plots de remmen dicht smeet. Ik ging in salto over zijn hoofd, en kwam voor hem terecht, plat op mijn rug. Paard bleef braaf wachten tot ik eindelijk bekomen was en kon opscharrelen. Heeft wel een tijd geduurd. Gelukkig was er een behulpzame voorbijganger die me weer in het zadel heeft geholpen, want dat lukte niet meer zo goed.
De dag erna : rug bont en blauw. Auw !

- nog eens in volle galop, maar dan door een heel groot grasland. Het was vochtig en paard schoof opeens onderuit en plat op zijn zijde, bovenop mij. Gelukkig waren er toen meer ruiters bij, anders weet ik niet hoe het afgelopen was. Paard en ikzelf waren helemaal groggy, heeft ook lichtjes meer herstel tijd nodig gehad voor beide ;-)
Ook Auw !

Voor de rest gewoon een paar domme en funny vallen :-)
- Erover springen als je zonder zadel erop wil.
- Bij het zonder zadel rijden in de paddock ... paard verschrikt plots en schiet supersnel opzij. Ik schoof er ter plaatse vanaf en viel recht op mijn gat. Zat nog even te kijken van : waar is ie nou ??? Ging zo snel ! Toen kon ik natuurlijk wel in mijn broek plassen van het lachen !!! Niet normaal !

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:14

mijn raarste val...

na het rijden mijn jas (die aan de kant hangt) terug willen aandoen, maar die dus lawaai maakt en pony het op een lopen zet.
natuurlijk geen teugels vast dus zwier helemaal naar achter dus evenwicht kwijt. stond daar nog een laag sprongetje ook :')
na de sprong op zijn kont terecht gekomen, en zo verder gegleden, op mijn billen op de grond.
geen idee hoe die situatie gebeurde :')

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:15

Geweldig, zou mij ook zo overkomen :-)

FUENTES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:59

Geen idee hoe vaak ik ben gevallen, heel veel keer in ieder geval haha!

Drie kan ik me toch nog wel heel goed herinneren:
-De eerste was toen ik nog op een manege reed, ik denk nu zo'n 6/7 jaar geleden. De pony waar ik op zat ging er vandoor, ik draaide een kleine volte om haar te corrigeren, zij gaf een bok en ik lach ernaast. En toen liep ze over me heen, de hoefafdruk stond letterlijk in mijn bovenbeen. Hele bloeduitstorting en heel erg spierpijn natuurlijk.
-Vorig jaar zomer, toen ik met mijn pony in het weiland reed. Hele kudde begon ineens te rennen en het ging zó snel dat ik nu nog niet precies weet wat er gebeurde. Wat ik nog wel heb meegekregen is dat een Fries vond dat mijn pony in de weg stond en hem gewoon even aan de kant duwde/bokte. Ik denk dat mijn pony dit heeft willen ontwijken ofzo, en dat ik er toen af gegaan ben.
-Mijn pony wordt in de winter altijd wat ondeugender omdat hij meer energie heeft, dus hij vond het leuk om zomaar even een sprintje te trekken. Hij schrok nergens van, dus ik wilde hem stoppen langs het hek. Mooi niet! Pony maakte een heel rare draai en ging gewoon lekker de andere kant op, waardoor ik eraf ging, met mijn ribben op de eerste stang van het hek, mijn hoofd op de tweede. Gelukkig had ik wel een cap op (zo zie je maar weer waar die goed voor zijn), maar heb wel mooi 4 dagen amper kunnen lopen, praten, hoesten, niezen etc omdat ik mijn ribben gekneusd had.

But I'm still alive ha! :)

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:06

Haha ontelbare keren ja. Had vroeger een hele eigenwijze shetlander en.. dan weet je het wel. :D
Eigenlijk ben ik nog nooit extreem hard gevallen. Gekneusde schouder, ribben en pols was het ergste. De raarste keer zou zijn toen ik klein was. Ik was van de pony gevallen en toen kwam papa er aan. Ik janken natuurlijk en papa hartstikke kwaad op die shet omdat ie z'n kleine meid er af gegooid had haha, dus die wou hem een schop verkopen. Toen werd ik weer boos op m'n vader omdat dat die boos werd op mijn shetlander hahaha. Best komisch achteraf, we hebben het er nog wel eens over.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:10

Ik ben 3x gevallen.

De eerste keer was van een zwarte hengst (ik ben 24, geen penny hoor haha). Ik was destijds wel van de pennyleeftijd haha, maar ik kon er niks aan doen :+ Was in Tunesië, paarden gehuurd en met begeleider op pad. Bij terugkomst, na een héérlijke rengalop op een ruin, vroeg de begeleider of ik ook even met de hengst wilde rijden. Penny als ik was, DUH! Ik braaf rondjes rijden, roept die vent dat ik in galop moet, dus ik geef benen, paard bokt, en ik vloog netjes over zijn hoofd :+ op een cactus :+ Paard bleek 2 jaar te zijn... |o

Mijn raarste val was waarschijnlijk mijn tweede val, van mijn VP destijds. Piste lag naast de weien, waar een pony en paard stonden, en ik keek naar beneden om aan te springen in galop (wat echt moeilijk ging, vandaar dat ik keek), waardoor ik niet zag dat de pony plots bokte. Op 2m van ons :+ Paard bokte, ik schoot naar links (beide handen waren links van de nek), en viel naar... rechts :? :j

Afbeelding

De derde val was gewoon dom haha. Ik had net mijn merrie gekocht, maar had nog geen zadel, dus wilde zonder zadel aan de hand een paar rondjes door de piste. Piste was nieuw voor paard. Super flink, en dan laat stiefpa los... Een paar meter verder schrikt paard, en draaft aan. Mijn Daisy is een Quarter, nogal overbouwd, en ze gooit nogal hoop op haha. Ik had een jeansbroek aan, en schoof echt gewoon naar opzij, zo de grond op :+

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:16

een stuk of 15 keer in 1 jaar :D
mijn raarste val was vorige week:
ik wou springen paard stopte voor de hindernis maar net wat te laat hij zakte door zijn benen en ik lag op de balken...

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:18

Een keer stapte ik gwn op, bij mijn verzorgpony. Hij begon te draaien, bokken, springen etc. Ik viel op mijn rug...
Verder viel ik een keer met paard en al. En ook een paar keer van de slappe lach op een shet :+
Oja, het laatst bijna. Snap nog niet dat ik bleef zitten.
Ik ben er ook nog een paar keer gwn afgevallen, van een bokje ofzo, toen ik klein was.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:19

Ikke 100.000x gevallen met het beleren van mijn merrie (lees heethoofd) maar nooit ernstig bezeerd...

Afgelopen zondag mijn 11jr dochter....niet raar maar zoooooooo funny, ik dacht dat ik het bestierf van het lachen....
Nieuwe pony net 2 mnd van haar, schrok in de buitenbak, springt opzij terwijl madam niet zat op te letten en te kletsen met vriendinnen die ook aan het rijden waren, valt ze eraf....zo onder het draad door recht....IN DE SLOOT _O- _O- _O-

Ze ha niks maar was net een verzopen kat, zo beteuterd keek ze....en stinken ongelofelijk.....maar goed nu heeft ze dus eindlijk haar limegroene dressuurzweep....ze had een goeie maar die ligt nu op de bodem van de sloot

Tanja_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:19

Ik zat een keer op mn verzorgshetje ik was aan het springen en zat niet helemaal op te letten en toen stopte hij en lag ik aan de andere kant van het sprongetje... Het duurde een half uur voordat ik was gestopt met lachen haha gelukkig ook nergens last van! Maarja was toen 10 ofzo...