paard trilt en heeft het koud..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:40

Ik ben erg benieuwd waarom deze stalhouder, waar het paard al 6 jaar staat, niet wil dat het dier een dek om krijgt. Ik neem aan dat het geen leasepaard is? Dan snap ik het wel van de staleigenaar. Maar als het een aangekocht paard is, dan heeft die hele stalhouder niets, maar dan ook helemaal niets te vertellen of je wel of geen deken op doet of je paard met eigen aangekocht voer bijvoert. In de 150 euro stalgeld is natuurlijk eea berekend, dan zit daar een limiet aan, anders gaat het die stalbaas geld kosten. Maar ik begrijp niet waarom je zelf niet zou mogen bijvoeren. Ik ben erg benieuwd wie die stalhouder is en of je paard een leasepaard betreft of echt geheel eigendom is van jou en je moeder.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:42

dat schijnt een andere pony te zijn.
maar ik zie niet veel nalatigheid van de stalhouder, slechts ongelukjes die overal kunnen gebeuren.
daar heeft de stalhouder geen schuld aan.

Ts en haar moeder wisten dat othello mager was en moeilijk dik te houden is, nu zitten we al halverwege oktober en er is vrij weinig gebeurt qua bijvoeren en deken halen.
die had er allang moeten zijn.
Ik vind het heel vreemd dat pony's wel meerder dekens (eerste foto sunny, daar zie je 2 dekens over elkaar) maar geen regendeken op mogen.

in een groep is extra hooi voeren ook moeilijk als het verschillende paarden zijn, de een eet het o van de ander op. de ts en haar moeder konden het beste ervoor zorgen dat othello een extra eetmoment had op de dag waar hij rustig alleen kon eten.
als ze er toch 3 pony's hebben staan, dan kun je met de andere 2 wat doen en othello ondertussen extra laten eten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:45

Laat je moeder bokt lezen, 14 jaar opspelen tegen een dominante man als stalbaas valt niet mee.
Zoek een andere plek, koop een 2 e hands dikke regendeken, behandel de deken nog even extra met waterdichtspul, ik heb een witte fles wat ook voor tentzeil gebruikt wordt en werkt super.

Probeer ergens weidegang te vinden en voer zelf desnoods bij, vraag een boer in de vuurt een wikkel te brengen of een groot pak hooi en zet dat onder een afdakje zodat het niet verregend, dan kan hij en jouw pony blijven eten als het gras te weinig is.

Oudere paarden verschralen, maar eten ook meer dan jongere paarden omdat hun darmwerking minder wordt.

Overtuig je moeder over de noodzaak van goede zorg voor je paarden.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 09:46

die komt deze week,
voor controle,
ik ben er iedere dag!,
heb net er weer met me moeder over gehad
we gaan vandaag weer in gesprek en doordrammen
me moeder heefft ook geen zin in dierenarts kosten,
Nothello is ons eigen aangekochten paard,
dat zijjn we nu ook gewoon iedere keer aan het doen,
we pakken ze allemaal ook de shet die we mogen verzorgen op de stalling,
zetten nothello bij het hooi en laten hem gewoon 2 uur lang eten,
terwijl we de anderen gewoon verzorgen en vertroetelen,
ook al mag het niet..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: paard trilt en heeft het koud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:47

Waarom uberhaupt doordrammen? Het is jullie paard en de staleigenaar heeft daar verder niets mee te maken, dus hup, deken erop. Ik snap niet wat er nou zo moeilijk aan is, maar dat zal wel aan mij liggen.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 09:48

Hij zegt continu nee dus we moeten wel doordrammen,
morgen gaan we een deken halen de winkel is nu dicht,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:49

Deken op doen en niets zeggen, jullie paard, verder zoeken naar andere plek.....

Leuk zo een man die 2 vrouwen domineert...kan hij wel? Jouw moeder heeft het al moeilijk genoeg nu ze er alleen voor staat, de eikel!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:50

Idd niks doordrammen, gewoon de deken erop gooien.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:51

Ik vraag me erg af hoe zo'n gesprek met de stalhouder dan gaat. 'Ik ga mijn paard een deken opleggen in 't land, hij heeft het koud' - 'NEE ik verbied je om je eigen paard een deken om te doen!' :+ Ik denk dat het gesprek wellicht wat anders is gegaan, en dat de stalhouder slechts op een (wellicht wat 'boerse') manier duidelijk heeft gemaakt dat hij dat onzin vindt. Daar hoeft TS zich natuurlijk helemaal geen fluit van aan te trekken maar als 14-jarige is het wel lastig om tegen zo'n stalhouder in te gaan.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 09:51

ben de stalling waar sunny stond aan het mailen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:52

Ik denk dat dit alleen opgelost kan worden als de stalhouder word aangesproken door de DB!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:52

othelloster schreef:
Hij zegt continu nee dus we moeten wel doordrammen,
morgen gaan we een deken halen de winkel is nu dicht,

Gewoon opgooien! Je gaat toch werkelijk waar niet vragen aan de stalhouder of je op je eigen paard een deken mag gooien? Echt bizar dit. Gewoon hop deken erop en hij ziet je paard wel staan met een deken. Hij is raar, maar ik vind jullie ook wel dat jullie dit erg makkelijk over je kant laten gaan. Morgen ook niet naar de stalbaas en drammen of de deken op mag. Maar gewoon de wei in lopen en de deken opgooien.

[edit] Hanmar, ik ben ook wel benieuwd hoe dat gaat :P Kan me er niets bij voorstellen
Laatst bijgewerkt door zap op 13-10-13 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:53

dat klinkt al beter :)
en investeer in een goede regendeken, als jullie er toch elke dag zijn kun je dat makkelijk zelf controleren of de deken nog goed zit.
kijk even op mp of er wat in de buurt te koop staan.

met hoeveel personen staan jullie op de stalling?
ik neem aan dat de stalhouder een oudere boer is gezien zijn " ouderwetse" houding, maar onthoud het is jullie paard en het gezeur neemt na een weekje wel af
*heeft op een soortgelijke stalling gestaan met een dominante koeienboer*
het is even slikken maar houd je poot stijf.
ik denk dat het niet eens dominantie of vervelendheid is maar voornamelijk eigenwijsheid van de beste man zelf. maar jullie betalen en jullie zijn verantwoordelijk.
verhuizen is niet eens nodig, maar gewoon je eigen ding blijven doen. hij went daar vanzelf wel aan.
met 3 paarden verhuizen zal waarschijnlijk best wel duur zijn dus ik snap waarom ts en dr moeder op deze stalling blijven. :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:54

Niks geen deken en niks geen doordrammen. Vandaag nog op zoek naar een andere stal.

Al hoewel ik mij wel sterk afvraag hoe echt dit is als je je zo laat inpeperen door je stalhouder.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:55

Idd niet overleggen, maar gewoon doen. Als ik mijn paard wil in pakken met piepschuimrubber dan doe ik dat gewoon, en daar heeft de stalhouder helemaal niets over te zeggen. Hij zou misschien tips kunnen geven of commentaar, maar het is nog altijd mijn paard, en ik doe er mee wat ik wil.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:56

Ik vind het vreemd dat in de OP staat dat ze wèl aan het bijvoeren is!
Snel een deken om doen ts!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:57

geerke schreef:
hoe kun je in vredesnaam 6 jaar naar een mager paard kijken?Of went dat? :7

Ik beweeg hemel en aarde z'on beetje om mijn 27 jarige op gewicht te houden en jij krijgt het niet voor elkaar om een 6 jarig paard op gewicht te houden?
Flink wat voer erin in de zin van bietenpulp,zemelen en wat lucerne,goede wormkuur,tanden controleren,deken op en onbeperkt ruwvoer.
Dan zou het wel heel vreemd zijn als hij niet aankomt.

Ben het helemaal met je eens Geerke.....

Dit is gewoon te gek voor woorden -:(-
Als je niet goed voor je paard kunt zorgen dan kan je er beter een ander tehuis voor zoeken !

Sharon1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 09:59

Inderdaad gewoon een deken omdoen. Je moet je niks aantrekken van andere. De gezondheid van het paard gaat voor.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:00

We kunnen TS nu allemaal wel zeggen wat ze moet doen, maar is het niet de plicht van de ouders???

Je kunt een kind van 14 niet de verantwoordelijkheid geven voor 1 paard en al helemaal niet voor 4.
Dus of de ouders doen maar wat en hebben nergens geen idee over of zij hebben met de stalhouder een bepaalde afspraak en die kan best zijn lage pensionkosten maar dan zolang mogelijk dag en nacht buiten.
Want laten we eerlijk zijn iemand die stalling aanbied doet dit om eraan te verdienen.
Als je 5 euro per dag rekent zit je al op 150 euro per maand en wat is nu 5 euro per dag.
In de zomer is dat prima als de paarden in de wei lopen, de staleigenaar let op de paarden, brengt ze zo nu en dan naar een andere weide, zorgt dat er voldoende water is en dat de afrastering in orde is.

Maar in de winter wordt het natuurlijk een heel ander verhaal, even een snel rekensommetje.
3 pakken hooi en 3 pakken stro per week (goed spul geen rotzooi waar niets inzit) 30 euro = 1560 euro per jaar is 130 euro per maand. Dan blijft er 20 euro per maand over voor verzorging dat is iets van 66 cent per dag.
De stalhouder moet dan voor 66 cent per dag het paard naar buiten brengen en weer binnen halen, het paard voeren, de stal uitmesten en op het paard letten.
Reken even een werkdag van 8 uur dan verdient hij zo'n 8 cent per uur.

Ik wil met bovenstaande alleen maar even zeggen dat er altijd heel erg makkelijk wordt gesproken over maar even verhuizen naar een andere betere stal, maar dat er (helaas) veel paarden eigenaren zijn die wel 1 of meer paarden willen hebben maar dat helemaal niet kunnen betalen.
En ik vrees dat dit in TS haar situatie net zo is.

Het verhaal over geen deken op mogen begrijp ik niet of het moet zo zijn dat dit paard in het verleden vaak een deken op had maar dat die door hem of door andere paarden in no-time werd gesloopt.
Met dit soort topics is het altijd zo jammer dat je het maar van 1 kant hoort ......

Voor het paard vind ik het bijzonder sneu, maar hoeveel zijn er wel niet die zo hun dagen door moeten komen :(

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:01

gohya schreef:
TS miss. moet je eens met de dieren bescherming gaan praten of dieren politie.Jij blijft sowieso anoniem,maar de DB of DP kan dan wel verplichten dat er hooi word bij gevoerd en een deken op dat paard moet.

Ik denk niet dat dat zin heeft aangezien de paarden een eigenaar hebben. En de eigenaar is ten alle tijde verantwoordelijk. Als de pensionhouder laks is zul je dus moeten vertrekken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:04

Inderdaad, dan stuur je dus de politie op je eigen dak ( krijg je misschien wel gelijk goed te horen hoe je moet handelen ;) )

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 10:06

MENSEN! hij staat al 6 jaar op die stallign!!!!
We hebben hem pas een tijdje,
en hij heeft vorig jaar een ongeluk gehad hij wou 3 weken helemaal niks meer eten en sindsdien,
is hij heel kieskeurig kwa eten,
heel veel kun je hem voorschotelen maar hij eet het niet!
we hebben niet zo een situatie,
er komt altijd een dierenarts als het moet,
maar we gaan omdat we 3 paarden hebben niet voor iedere poespad de dierearts laten komen we bellen wel altijd omadvies als het echt ernstigs is!
er staan nog 4 anderen paarden op stalling en de stalhouder heeft geld genoeg!
hij investeert alles in zichzelf en de dieren mogen het doen op slecht en weinig hooi en voor de rest niks de stallen vallen van ellende uitelkaar
en we mogen zelf ook niks aan de stallen veranderen

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:07

ik snap zoiezo niet waarom je aan de staleigenaar vraagt of je je eigen paard een deken op mag doen en of je bij mag voeren! dat vind ik al belachelijk voor woorden! verder zou ik daar nog geen dag langer willen staan!

niks gaan vragen of overleggen, je paard meteen een deken op leggen.! en flink bij voeren.! en op zoek naar een andere stalling voor je paarden..

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 10:08

we mogen niks pakken van het hooi we moeten hem bijvoeren met sportbrok..
hij krijgt morgen een deken op

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:09

Maar waarom blijf je er dan ?

Slecht eten, slechte huisvesting, onveilige omgeving, vervelende pensionhouder ?
Ik zou daar geen paarden willen houden :n