geen zin meer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:13

YoeriTinker schreef:
Nee het verleden niet, maar als je er vanaf jongs af aan altijd al bij bent, denk ik dat dat de band wel versterkt. Hoeft niet per se natuurlijk..

Ik durf dat te betwijfelen. Mijn eerste pony was 11 dat ik hem kreeg maar daar kon ik net zo mee lezen en schrijven als met de tweejarige die ik kocht toen ik wat ouder was. Leeftijd staat er echt los van.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:14

Het gaat er niet om hoe lang je met een paard omgaat maar wat je doet in de tijd dat je met paard bezig bent. TS heeft nu geen plezier met haar paard en moet gaan denken aan wat zij ermee wilt. 15 jaar is jong en zonde om dalijk helemaal geen paarden meer te willen door een nare ervaring. Voor sommige mensen is het ook gewoon te jong om een paard te delen, zeker met iemand waar je niet goed mee op kan schieten. En als die persoon dan ook jonger is en meer durft dan valt dat zwaar, ik begrijp haar ongemak wel.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:14

Wil je eigenlijk wel hulp. Er zijn al een paar bokkers die gevraagd hebben waar je staat om waarschijnlijk hun hulp aan te bieden, maar je reageert er gewoon niet op.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:16

Ik heb van mijn 8e tot 11e geloof ik een welsh pony gehad die mij er werkelijk iedere les vanaf gooide. De instructrice en iedereen wist dit en niemand heeft ons ooit hulp aangeboden. We waren erg onervaren toen.
Ik kan je zeggen dat als je les neemt op een manege waar je geen hulp aangeboden krijgt terwijl het duidelijk nodig is je beter naar een betere manege kunt gaan. Je hebt écht hulp nodig en je hebt een jong zusje dus dat is erg gevaarlijk als het op den duur er niet top vooruit gaat.
Mijn ouders zagen het gevaar er toen ook niet in. Het paard had een slechte rug kunnen hebben, een slecht passend zadel, foute tanden, pijn aan haar rug, enz enz en niemand die ons ooit een suggestie gaf.
De manege kwam wel met een oplossing! Zet de pony maar in de lessen in want dan is ze rustig als jij er op gaat en toen werd het een manege pony waar ik niet meer aan mocht komen. Ipv stapmolen of weidegang aanbieden. Ik kreeg niet eens een vergoeding! Dus als je je niet goed voelt op je manege (of waar je staat) ga dan naar een stal waar je wel geholpen wordt.
Mijn ouders hadden er genoeg van en ze is toen verkocht geworden. Er zijn zoveel dingen waar ik achteraf over nadenk en ik voel me nog schuldig al was ik toen maar 10 jaar maar je kunt er echt nog wat van maken! Haflingers kunnen sterk zijn maar ook hele lieve, loyale dieren dus niet opgeven maar zeker doorzetten onder goede begeleiding. Praat ook met je ouders en leg de situatie uit, misschien kunnen zij dan een afspraak maken met een instructeur om er eens voor om de tafel te gaan zitten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:18

Urion schreef:
Het gaat er niet om hoe lang je met een paard omgaat maar wat je doet in de tijd dat je met paard bezig bent. TS heeft nu geen plezier met haar paard en moet gaan denken aan wat zij ermee wilt. 15 jaar is jong en zonde om dalijk helemaal geen paarden meer te willen door een nare ervaring. Voor sommige mensen is het ook gewoon te jong om een paard te delen, zeker met iemand waar je niet goed mee op kan schieten. En als die persoon dan ook jonger is en meer durft dan valt dat zwaar, ik begrijp haar ongemak wel.

Ja ik ook, maar wij hebben thuis met z'n drieeen ook in het begin 2 paarden gedeeld en nu deel ik met mijn broer, hoewel ik eigenlijk niet meer rijd sinds studie en verhuizing. Maar wij gingen gewoon met onze ouders naar stal, wij hoefden thuis echt niet te proberen elkaar belachelijk te maken om wie beter of minder rijdt of wie bang was. Mijn broers zijn gewoon hartstikke stoer en dapper, ik niet, en mijn grote broer helpt mij zelfs nu nog.

Gewoon, omdat wij geleerd hebben dat je niet lelijk doet. Maar als de vader van TS zegt dat zij en haar zusje het zelf moeten oplossen, tja. Succes ermee dan. Ik vind dat niet eerlijk voor die meiden.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 14-09-13 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:18

Iemand om hulp vragen? Waar woon je ergens?

ingeb0rg

Re: geen zin meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:20

Volgens mij woont TS vlakbij Alkmaar. Voor mij is dat 10 minuutjes. Maar als er niet op gereageerd word kun je ook weinig betekenen hé..

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:24

Nee zo zeg ik dat ook niet.. Tuurlijk kan je een supergoede band hebben met een paard die je krijgt als ie al 11 is ofzo, dat weet ik ook! En het gaat er inderdaad ook niet om hoelang... Alleen het kan dus wel, en het lijkt een beetje alsof ze er ook helemaal niet voor open staat om een goede band met hem te krijgen, dus vandaar dat ik dit allemaal zeg snap je ;)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:28

YoeriTinker schreef:
Nee zo zeg ik dat ook niet.. Tuurlijk kan je een supergoede band hebben met een paard die je krijgt als ie al 11 is ofzo, dat weet ik ook! En het gaat er inderdaad ook niet om hoelang... Alleen het kan dus wel, en het lijkt een beetje alsof ze er ook helemaal niet voor open staat om een goede band met hem te krijgen, dus vandaar dat ik dit allemaal zeg snap je ;)

Omdat ze toch ook onzeker over het dingen doen met paarden dan kan je moeilijk maar doen alsof je weet wat je doet,
Het komt ook door dr zusje die doet alsof het niks is en helpt TS ook niet.
Ik denk dat ze haar rijlessen meerdeels gewoon in moet wisselen in lessen naar haar paard.
hoe ze haar paard moet benaderen en op zijn kop moet geven als die niet luistert.
een beetje grondwerk enzovoort..
Dan bouwt ze ook voor zichzelf vertrouwen op!

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:33

Een klik heb je ook niet een twee drie. Zoiets moet groeien. Je paardje zal ook aan jou moeten wennen. Daarbij zit jouw paardje nu in een fase dat 'ie je uitprobeert. Niet aan toegeven, komt vanzelf weer goed, als je maar duidelijk en consequent bent.
En tja, dat je geen zin hebt om het samen met je zusje te doen, kan niemand iets aan doen. Alleen jezelf. Dus praten met je ouders lijkt mij dan wel verstandig!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:35

ingeb0rg schreef:
Volgens mij woont TS vlakbij Alkmaar. Voor mij is dat 10 minuutjes. Maar als er niet op gereageerd word kun je ook weinig betekenen hé..

Jeetje, laat dat kind er even over nadenken. En als ik eerlijk ben zou ik ook niet zomaar de hulp van een vreemde bokker accepteren.

Baredawn schreef:
Een klik heb je ook niet een twee drie. Zoiets moet groeien. Je paardje zal ook aan jou moeten wennen. Daarbij zit jouw paardje nu in een fase dat 'ie je uitprobeert. Niet aan toegeven, komt vanzelf weer goed, als je maar duidelijk en consequent bent.
En tja, dat je geen zin hebt om het samen met je zusje te doen, kan niemand iets aan doen. Alleen jezelf. Dus praten met je ouders lijkt mij dan wel verstandig!

Dus dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:41

Als ik het zo hoor dan heeft jullie haflinger door dat jullie niet dominant en consequent genoeg zijn, snap ik wel want jullie zijn nog jong maar ga je er toch maar eens in verdiepen.
Zorg dat jij de baas bent over je pony en dat hij altijd naar je hoort te luisteren, waarschijnlijk is het een heel braaf beestje dat door heeft dat jullie niet zijn leider zijn, dus neemt hij zelf het heft in handen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:31

TS, vervelende situatie!

Waarom staan je ouders er zo tegenover? Gaan ze ook wel eens mee zodat het met eigen ogen kunnen zien hoe het gaat of gaan jullie altijd alleen?
Hoe is het gekomen dat jullie deze pony gekregen hebben? Is er lang gesmeek aan vooraf gegaan van jou of jullie beide?
Het aanschaffen van een pony of paard moet een weloverwogen beslissing zijn. Het is niet zomaar iets dat je even aanschaft. In bepaalde situaties kan ik het begrijpen als de ouders vinden dat je niet zomaar op kan geven of kan stoppen aangezien het een levend dier is. Vooral als kinderen maanden- of jarenlang gezeurd hebben om een pony en hebben beloofd om er hun hele leven met plezier en liefde voor te zorgen en er alles voor te doen. Als dan blijkt dat hun kind na 7 maanden wilt stoppen, omdat het niet zo leuk meer is kan ik me voorstellen dat je als ouder wilt dat ze dan toch gewoon nog hun verantwoordelijkheid nemen.
MAAR dan vind ik ook dat het de verantwoordelijkheid van de ouders is om te kijken hoe hun kind met de pony omgaat, hoe het rijden gaat e.d. En mochten daar problemen in zijn of net als in jouw geval angst, dat ze er dan goede instructie bijhalen die goede begeleiding kan geven bij het rijden maar ook zeker bij de omgang met de pony.

TS, ik denk dat jij je af moet vragen of je helemaal wilt stoppen met paardrijden? Vindt je het helemaal niet leuk meer, afgezien van deze specifieke pony? Zijn er tijden geweest waarin je wel met plezier op je pony hebt gereden en het wel goed ging? Wat als dit weer terug zou komen, denk jij dan dat je het plezier in het rijden en verzorgen van je pony ook weer leuk kan gaan vinden?
Als je zeker weet dat je helemaal niet meer wilt rijden, dan zou ik dat aangeven bij je ouders. Dat je je er ernstig op verkeken hebt en je het echt niet meer wilt. Zij hebben zich daar dan bij neer te leggen, al kan ik me voorstellen dat het behoorlijk zuur is voor ouders als ze een pony kopen voor hun dochter(s) en deze binnen het jaar besluit er al mee te willen stoppen ;)

Als je denkt wel met plezier naar je pony te gaan en te rijden als de problemen zijn opgelost zou ik me daar op focussen. Kun je tijdelijk iemand met wel genoeg ervaring in de hand nemen die samen met jou je pony verzorgd en jou tips kan geven en eventueel de pony correct corrigeert als dat nodig is. Samen met de pony aan de hand gaan wandelen. Misschien kan die persoon jullie pony ook tijdelijk goed bijrijden. Enkel les wanneer je erop zit lijkt mij niet voldoende. Ga terug naar de basis, de verzorging, teug een band opbouwen.

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 19:44

Homiafortuna schreef:
Wil je eigenlijk wel hulp. Er zijn al een paar bokkers die gevraagd hebben waar je staat om waarschijnlijk hun hulp aan te bieden, maar je reageert er gewoon niet op.

sorry hoor mag ik daar nog over na denken ik heb al paar berichten gehad maar ik ben nu niet bij me vader want hij is in duitsland en we hebben het paard van me vader en stiefmoeder gekregen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:46

Lebeauty_ schreef:
Homiafortuna schreef:

sorry hoor mag ik daar nog over na denken ik heb al paar berichten gehad maar ik ben nu niet bij me vader want hij is in duitsland en we hebben het paard van me vader en stiefmoeder gekregen.

Joh neem de tijd, overleg het thuis en kijk of er niet iemand in de buurt is die je kent die kan helpen. Want iedere clown van bokt kan wel vertellen dat ze van alles kunnen, maar er is maar een handjevol die ik überhaupt mijn paard van het land zou laten halen.

Sta je op een pensionstal?

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 19:47

@lievieli ja niet zo heel groot

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:49

Vraag eens rond op je stal of ze daar iemand weten die jou zou kunnen helpen. En welke omgeving zoek je iemand?

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 19:52

@lieveli ik zoek nog niet echt iemand ik ga er eerst even met me vader over hebben als ze terug zijn

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:53

Snap ik, maar ik hoop dat je snapt dat je wel hulp nodig hebt en dat je dat ook kunt uitleggen aan je vader.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:53

ik zou never nooit een paardje willen delen met mn zusje (niet dat ik een zusje heb :+ maar ik heb een broertje en dat zou ik nooit willen)
en als je niet een klik met je paard hebt kun je er eigenlijk wel mee stoppen..
ik heb nadat mijn eerste verzorgpaardje aan een ziekte was gestorven een ander verzorgpaardje gekregen op dezelfde stal, en daar klikte het echt niet mee.. de eigenaresse zag dat denk ik ook en toen heb ik een ander verzorgpaardje gekregen! die verzorg ik inmiddels al weer bijna drie en een half jaar en ik hou zoveel van haar! ze heeft wel haar streken maar daar kan ik alleen maar om lachen. (helaas staat ze inmiddels te koop ;( )

duss ik denk dat het aan het paardje ligt en dit moet je zeker aangeven, met een ander paardje zou het zo maar weer leuk kunnen worden

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 19:56

laraxXxemma schreef:
ik zou never nooit een paardje willen delen met mn zusje (niet dat ik een zusje heb :+ maar ik heb een broertje en dat zou ik nooit willen)
en als je niet een klik met je paard hebt kun je er eigenlijk wel mee stoppen..
ik heb nadat mijn eerste verzorgpaardje aan een ziekte was gestorven een ander verzorgpaardje gekregen op dezelfde stal, en daar klikte het echt niet mee.. de eigenaresse zag dat denk ik ook en toen heb ik een ander verzorgpaardje gekregen! die verzorg ik inmiddels al weer bijna drie en een half jaar en ik hou zoveel van haar! ze heeft wel haar streken maar daar kan ik alleen maar om lachen. (helaas staat ze inmiddels te koop ;( )

duss ik denk dat het aan het paardje ligt en dit moet je zeker aangeven, met een ander paardje zou het zo maar weer leuk kunnen worden

Dankje ! Het klinkt banketstaaf maar op dit moment wil ik wel een ander paard.. Ik kan ook niet samen met me zusje een paard delen ...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:57

Ja maar als dit paard braaf was toen je hem kreeg dan heb je hem zelf vergald en zal dat met een volgend paard weer gebeuren.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:59

kun je hem niet gewoon terug geven aan de vorige eigenaar???
dan kun je kijken voor een rustiger paardje

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 20:00

lieveli schreef:
Ja maar als dit paard braaf was toen je hem kreeg dan heb je hem zelf vergald en zal dat met een volgend paard weer gebeuren.

hij is gewoon de baas over ons. de vorige eigenaar had grondwerk gedaan. en als ik dit nog een keer zal doen zou ik een ouder paard nemen

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 20:00

Lisannuuh schreef:
kun je hem niet gewoon terug geven aan de vorige eigenaar???
dan kun je kijken voor een rustiger paardje

dat gaat niet zo makkelijk denk ik. me zusje wil dat echt niet