Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:59

amoj schreef:
FlyAway schreef:

Je was mij voor, ik heb mijn post aangepast, ik wilde een hypothese voorleggen, die in lijn is met jouw bewering. Ik was alleen vergeten te melden dat het een hypothetische stelling was. Dat staat er inmiddels wel bij. Je zult mij niet horen beweren dat er sprake is van mishandeling ;)

Stond er net wel ;)
Jij leest echt niet goed hé? Ik geef toch aan dat ik vergat er bij te zetten dat het een hypothese was :)*

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:00

Inderdaad Lusitano, een aantal jaren terug mocht het nog, nu krijgen ze een boete als ze ermee gepakt worden.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:01

amoj schreef:
Lisitano schreef:
Maar, omdat het in het buitenland dan zoveel slechter is, moeten we hier maar tevreden zijn met donkere stallen waarin ze het leven lang geen beweging krijgen. En als ze dan de wagen in moeten en voor het eerst daglicht zien, ze met stroomstokken de wagen in gedwongen worden en sommigen dood neervallen van de stress?

Donkere stallen? Waar? Hier gaat het licht automatisch aan als het donker is :)
Geen beweging? Koeien komen zo vaak mogelijk buiten. Ze kunnen door hun stal RENNEN als ze willen.
Stroomstokken? Nog nooit gezien.

Jij bent weer typisch zo'n voorbeeld van mensen die op wakker dier kijken en alles zo klakkeloos overnemen. Ik zou zeggen bezoek eens een boerderij en laat de boer je het 1 en ander vertellen over zijn bedrijf.

Nee, zoals ik al zei heb ik dit zelf met eigen ogen moeten zien, helaas.
Maar, dit is al een aantal jaren geleden en er is blijkbaar heel veel veranderd. Door dit topic ben ik wel heel benieuwd geworden en wil inderdaad eens met eigen ogen zien of het inderdaad veranderd is.

@ vuurneon, hmm het was ruim daarna. Net een boer geweest die zich daar dus niet aan hield.
Het was afschuwelijk, het gekrijs en het over elkaar krabbelen, de overleden varkens werden op een stapel gelegd en pas dagen later geruimd.
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 17-08-13 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:03

Ik ben in een varkensstal geweest, daar lag de moeder wel vast omdat ze anders over de biggetjes zou rollen.
De varkens die geen biggen hebben stonden in een heel groot hok allemaal bij elkaar.
Daar hadden ze wel ruimte om te doen wat ze wouden en soortgenoten.
Als ik op mezelf woon wil ik proberen 2 dagen geen vlees te eten en de andere dagen wel, helemaal vegetariër wil ik niet zijn, vlees vind ik gewoon lekker, en als iedereen vegetariërs gaat worden , gaan alle boeren failliet.
Ik denk niet dat mensen moeten stoppen met vlees eten, maar gewoon wat minder moeten eten, dan kan de prijs van het vlees ook een beetje omhoog zodat de varkens een 'beter leven' krijgen.

edit : bij de stal waar ik was hadden ze zelfs vloerverwarming in de stal!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-08-13 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:04

wat een onzin! Ik heb nog niet eens alles gelezen alleen de OP, maar denk je echt dat boeren voor de lol varkens slaan?
Nee! Natuurlijk niet! Ze willen het beste voor hun varken, als varkens 'ondragelijk mishandeld' worden, dan worden ze echt niet dik en valt er niks te slachten.

yinte90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:05

Frederieke_ schreef:
Mijn vader heeft vroeger ook wel eens bij een varkensboer gewerkt, maar heeft het niet lang volgehouden hij vond het erg zielig... ik ook, daarom koop ik alleen ''scharrel''/bio/keurmerk vlees! :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:05

Oeps, ik zat ook fout; tussendoor zijn er inderdaad wel wat aanpassingen in die wetgeving geweest :) dus mbt gebruik stroomstokken zal dat wel gebeurd zijn na die tijd.
(Maar wat naar dat je dat zo moest zien lisitano... Daar word je inderdaad niet vrolijk van :n)

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:06

[***] schreef:
Ik ben in een varkensstal geweest, daar lag de moeder wel vast omdat ze anders over de biggetjes zou rollen.
De varkens die geen biggen hebben stonden in een heel groot hok allemaal bij elkaar.
Als ik op mezelf woon wil ik proberen 2 dagen geen vlees te eten en de andere dagen wel, helemaal vegetariër wil ik niet zijn, vlees vind ik gewoon lekker, en als iedereen vegetariërs gaat worden , gaan alle boeren failliet.
Ik denk niet dat mensen moeten stoppen met vlees eten, maar gewoon wat minder moeten eten, dan kan de prijs van het vlees ook een beetje omhoog zodat de varkens een 'beter leven' krijgen.

Dit dus, :D
Als mensen meer zouden betalen voor het vlees kunnen boeren alle dure dingen kopen. Maar voor ons is het ook lastig. We moeten ons aan allerlei regels houden, maar meer betalen ho maar. Want in de winkel grijpt iedereen toch wel naar de kiloknaller.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:07

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd geworden. Ik ben me graag bewust van wat ik eet, zal eens een varkensboerderij in de buurt opzoeken en kijken of ik morgen langs kan. Dan geef ik wel een update in het topic :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:08

FlyAway schreef:
Als het gaat om het dierenwelzijn vanuit eigen beweging te verbeteren, dan zijn er weinig wetten en regels die daar een beperking in vormen. Als ik dat verkeerd heb, dan hoor ik het graag!
Juist doordat men het economische belang probeert te ebalanceren met de minimale vereisten op het gebied van dierenwelzijn loop je tegen de grenzen van de wet- en regelgeving aan.
Er is geen wet die een kippenhouder verbied om zijn kippen 10m2 per kip scharrelruimte te geven als hij dat zou willen.
Maar nogmaals, als ik dit verkeerd zie laat ik mij graag overtuigen van mijn ongelijk.

Ik bedoel het via de andere kant; financiële kant. Door verandering in wetgeving mbt voeren en registraties hebben bedrijven daar veel geld in moeten stoppen in investeringen in met name belang van de consument, terwijl er steeds minder betaald wordt voor hun producten. Het wordt de boeren niet makkelijk gemaakt.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:11

BalouArera schreef:
[***] schreef:

Dit dus, :D
Als mensen meer zouden betalen voor het vlees kunnen boeren alle dure dingen kopen. Maar voor ons is het ook lastig. We moeten ons aan allerlei regels houden, maar meer betalen ho maar. Want in de winkel grijpt iedereen toch wel naar de kiloknaller.

Boeren zouden in mijn ogen juist blij moeten zijn met acties van bijvoorbeeld wakker dier. Juist dat soort organisaties zorgt voor een brede maatschappelijke discussie over hoe er met dierenwelzijn wordt omgegaan en welke prijs daar aan hangt. Natuurlijk, ze dikken wat aan zoals ik eerder zei, maar ze zorgen er wél voor dat er discussie ontstaan, dat consumenten zich bewust worden van de prijs van vlees en wat daar allemaal mee samen hangt. Juist die voorlichting en de discussie zou een mooi uitgangspunt zijn om een beweging te maken in de goede richting. Maar als ik de reacties hier zo lees, dan lijkt het net alsof veel boeren het niet erg vinden dat de industrie een onjuist beeld schept van hoe dieren gehouden worden (wat er dus voor zorgt dat de consument misleid wordt en denkt dat het allemaal wel goed zit) maar dat het wel als erg vervelend ervaren wordt als wakker dier de dingen aandikt en juist aandacht voor vraagt dat wij als consument dat goedkope vlees niet moeten willen. Terwijl dát dus juist zou kunnen zorgen voor een verbetering voor de boeren en de prijs die zij voor hun product krijgen.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 17-08-13 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:14

vuurneon schreef:
FlyAway schreef:
Als het gaat om het dierenwelzijn vanuit eigen beweging te verbeteren, dan zijn er weinig wetten en regels die daar een beperking in vormen. Als ik dat verkeerd heb, dan hoor ik het graag!
Juist doordat men het economische belang probeert te ebalanceren met de minimale vereisten op het gebied van dierenwelzijn loop je tegen de grenzen van de wet- en regelgeving aan.
Er is geen wet die een kippenhouder verbied om zijn kippen 10m2 per kip scharrelruimte te geven als hij dat zou willen.
Maar nogmaals, als ik dit verkeerd zie laat ik mij graag overtuigen van mijn ongelijk.

Ik bedoel het via de andere kant; financiële kant. Door verandering in wetgeving mbt voeren en registraties hebben bedrijven daar veel geld in moeten stoppen in investeringen in met name belang van de consument, terwijl er steeds minder betaald wordt voor hun producten. Het wordt de boeren niet makkelijk gemaakt.

Ik zie hierin geen argument dat in tegenstelling is tot mijn bewering?

Je kunt je afvragen of al die recente wijzigingen in de wet en regelgeving (op het gebied van dierenwelzijn) er ook zouden zijn gekomen als er niet zoveel aandacht was geweest door organisaties als wakker dier etc.
En daarnaast is er natuurlijk ook de nodige aanscherping geweest omdat er schakels in de keten zitten die het niet zo nauw nemen......
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 17-08-13 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:16

Ik denk overigens dat het nog wel heel lang kan duren voordat er wat verbeterd word.
Wij als Nederlanders klagen echt overal over, maar protesteren of wat dan ook ho maar.
Net als bijvoorbeeld nieuwe bezuinigingsplannen van de regering, iedereen zit te miepen en te zeuren, maar uiteindelijk doen we er niks aan, zo gaat het maar door.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:18

Ja ik geef het op. Zet jullie grenzen is aan de kant, bel een boer en vraag of je langs mag komen om te kijken. De een zal hier natuurlijk makkelijker in zijn de andere i.v.m. hygiëne. Ik weet zeker dat jullie mening daarna is verandert.
Tot zover succes met jullie mening, ik maak me er niet meer druk om en ga weer lekker naar de biggetjes toe. :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:18

Suzan_v_h schreef:
Ja ik geef het op. Zet jullie grenzen is aan de kant, bel een boer en vraag of je langs mag komen om te kijken. De een zal hier natuurlijk makkelijker in zijn de andere i.v.m. hygiëne. Ik weet zeker dat jullie mening daarna is verandert.
Tot zover succes met jullie mening, ik maak me er niet meer druk om en ga weer lekker naar de biggetjes toe. :)

Tegen wie zeg je dit nou?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:24

FlyAway schreef:
vuurneon schreef:

Je kunt je afvragen of al die recente wijzigingen in de wet en regelgeving (op het gebied van dierenwelzijn) er ook zouden zijn gekomen als er niet zoveel aandacht was geweest door organisaties als wakker dier etc.
En daarnaast is er natuurlijk ook de nodige aanscherping geweest omdat er schakels in de keten zitten die het niet zo nauw nemen......

Het is ook geen tegenargument dus dat zie je goed! :)
Klopt, maar ook de consument begon mondig te worden en wil weten wat voor eten er in het dier gaat.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:25

Wat mij in dit topic opvalt is dat mensen schermen met dierenwelzijns wetten om aan te geven dat het allemaal zo slecht nog niet is. Voordat die wetten werden ingevoerd was er blijkbaar wel meer aan de hand. En niemand vraagt zich af waardoor die wetten worden ingevoerd? Dat komt voor een gedeelte door dierenwelzijn organisaties die de maatschappelijke discussie over het welzijn van dieren in de veehouderij aan de kaak stellen. Het onverdoofd castreren etc zijn campagnes geweest van wakker dier.

Nog iets anders om over na te denken: als je vlak voor sluitingstijd in de supermarkt komt, grijp je dan eerder mis bij het brood of bij het vlees??? Juist er wordt meer dan genoeg geproduceerd, en waarschijnlijk ook meer dan genoeg weer weggegooid!
Als er meer schaarste zou zijn in het vlees zouden er ook andere prijzen zijn. Consumenten en producenten houden SAMEN de huidige situatie in stand. Naar elkaar blijven wijzen zal nooit verandering teweeg brengen. Als iedereen nu een hogere standaard van het dierenwelzijn wil dan moet dat toch op korte termijn te regelen zijn. Consumenten gaan wat meer betalen, en producenten kunnen hun dieren meer welzijn bieden.

(en ja ik kom met regelmatig op het boerenerf ;-) )

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:26

vuurneon schreef:
FlyAway schreef:
[

Het is ook geen tegenargument dus dat zie je goed! :)
Klopt, maar ook de consument begon mondig te worden en wil weten wat voor eten er in het dier gaat.

Over het algemeen wil een consument dat pas weten als er weer eens een schandaal is. Dat vind ik wel een belangrijke tekortkoming aan de doorsnee consument; don`t know en don`t care waar mijn eten vandaan komt. Totdat er dus weer zo`n schandaaltje komt als met paardenvlees etc. dan wil de doorsnee consument het wél weten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:32

chanicha schreef:
Inderdaad Lusitano, een aantal jaren terug mocht het nog, nu krijgen ze een boete als ze ermee gepakt worden.

Dus het gebeurt nog wel!

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:33

Vereentjex schreef:
Volgens de wet ja! maar wie zegt dat die wet ook altijd word opgevolgd? als jij meer winst zou kunnen maken door daar wat minder aan uit te geven zou je dat doen toch? dat doen die boeren dus (niet allemaal!) al die lui weten deksels goed wat ze doen met die beesten om er maar het meeste geld uit te slaan. ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar het gebeurt wel en wij als consumenten zijn zeker ook 'schuldig' dus dit gedicht is een mooi begin om voor sommige de ogen te openen... :j

Wel eens gehoord van keuringen?

Mensen neem alsjeblieft niet alles zo klakkeloos over! :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:33

bigone schreef:
chanicha schreef:

Dus het gebeurt nog wel!

Mensen vermoorden mag ook niet, maar het gebeurt ook nog steeds... Oftewel; eikels blijven altijd bestaan wat de wet ook voorschrijft.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:16

vuurneon schreef:
Biologisch-dynamisch ken ik nog niet (bedankt voor het vermelden!) maar heb het opgezocht en t concept vind ik erg interessant!

Ja, ik werk in de estafette en wij verkopen alles biologisch-dydynamisch of biologisch-dydynamisch. Het vlees volgens mij bijna allemaal biologisch-dydynamisch.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:42

[***] schreef:

edit : bij de stal waar ik was hadden ze zelfs vloerverwarming in de stal!

ik ben het helemaal met je eens en zo gaat het bij ons ook

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:15

En daar gaan we weer :roll: ...ik voel een reltopic opkomen.
ik wil eigenlijk wel foto's van jullie varkens boerderij zien JustHorez (puur uit nieuwsgierigheid ;) )

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:19

Vereentjex schreef:
En daar gaan we weer :roll: ...ik voel een reltopic opkomen.
ik wil eigenlijk wel foto's van jullie varkens boerderij zien JustHorez (puur uit nieuwsgierigheid ;) )

dat snap ik ik kan ze niet eerder maken als morgen ik ga dalijk namelijk weg