Manege pony overkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tabaluga12

Re: Manege pony overkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:58

Als je ouders helpen, dan is het toch allemaal goed? Dan kun je een afspraak maken met de eigenaren om eens te praten :) Mijn ervaring is dat de mangepaarden/pony's altijd te koop zijn!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:01

en over keuren zijn de meningen verdeeld wij laten echt nooit keuren. en voor zo'n oude pony tja is keuren nog wel de moeite waard, ik denk van niet.

tabaluga dat is niet altijd zo hoor. als ze goed dienen en braaf zin worden ze niet snel verkocht. vind ergens nog maar eens een gezond goed en braaf doorgereden paard

lynnXtubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:01

Als je het geld hebt, doen! Als je eerste pony al zolang je lievelingspony is kan het denk ik niet beter. Maar ik denk dat je wel echt moet beseffen dat het erg veel geld gaat kosten. Ik zou goed met je ouders gaan praten en als die het allemaal goed vinden en jou gaan helpen met betalen op gesprek gaan met de eigenaren van de pony! Succes

cashje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:13

Ik werk half op een manege.
De manegeponys bij ons worden regelmatig verkocht
aan lessers als de dieren bij ons met pensioen mogen.

Gemiddelde leeftijd van de paarden is dan ook 20 tot 25 jaar.
Voor de lespaarden is het heerlijk!
Wel is een vereiste dat het paard dus nog wel gereden wordt!
Niet elke dag maar zoals al wprdt gezegd zet hem niet stil!

Paarden die wat ouder zijn en in 1 keer stil komen te staan worden snel oud.
En mijn pude ponytje is 32 geworden dus 20 oud??
Als hij 32 wordt kun je nog 12 jaar genieten samen!

Qua prijs wij vragen voor de ponys zijn vaak d of e maatjes
750 euro. Eventueel meer met overname zadel, hoofdstel en dekens.

Ik zou er gewoon lekker voor gaan maar overleg goed met je ouders!!

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:18

Het zou inderdaad nog wel even kunnen duren voordat hij met pensioen gaat. Bij ons op de manege lopen nog pony's van rond de 30 in de lessen mee, mits ze het nog kunnen hebben. Stel dat deze pony ook lang mee kan op de manege, en ze hem voor die tijd niet weg willen doen, zul je waarschijnlijk al te groot zijn voor een pony van 1.38. Ik ben nu 19 maar was op m'n 14e ook al 1.63m en ik zou toch niet op een pony van 1.38 stappen... Je zult er dus erg snel uitgroeien. Als je hem echt een goede oude dag wil geven en verder niet wil rijden is dat natuurlijk geen probleem, maar als je toch ook wel wil rijden zul je er al snel een andere pony bij moeten kopen of toch op manegepony's moeten gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op 24-07-13 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

cashje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:19

De paarden/ ponys van onze manege worden ook gewoon verkocht als ze goed dienen en braaf zijn.
Soms zijn er dieren die na een tijde soms 1 jaar soms meerdere jaren geen zin meer in de lessen hebben.
Je ziet dat ze er geen plezier meer in hebben.

Op dat moment ongeacht leeftijd komen de paarden bij ons te koop.
Ze moeten plezier hebben in hun werk anders zijn het geen blije paarden.

Dus ook gezonde en brave paarden kun je gewoon treffen op een manege naar mijn mening.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:31

Op jouw leeftijd had ik ook een lievelings pony die ik persé wou kopen,
Maar wat ben ik blij dat mijn ouders toen nee zeiden,

Inmiddels zou ik er ruim schoots uitgegroeid zijn,
Je bent pas 11, en als de manege niet van de pony af wil, kost hij echt wel wat meer,
Verder ben ik 90% zeker dat je de spullen er niet bij zal krijgen.

Hoe zou je de maandelijkse lasten, dierenarts kosten, hoefdmid en spullen betalen als je nu al amper genoeg hebt om hem überhaupt te kopen?

Maar de grootste vraag voor mij blijft: wat vinden je ouders?

Waarschijnlijk, als je wat ouder bent, z je er net zo over denken.

Het is niet leuk om te horen maar ik zou het echt niet doen. ( je gaat ook over 3 / 4 jaar naar de middelbare hé?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:41

Ik zou hem wel laten keuren maar klinisch. Een oude pony op de foto zetten vind je volgens mij altijd wel wat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:42

Ik vind het ook wat ongeloofwaardig. Kijk dat TS zegt: 'mijn ouders willen die pony voor me kopen en onderhouden'. Okee.

Maar een 11-jarige die zelf stalling gaat betalen? Ik geloof er niet zoveel van. (tenzij de ouders een trustfond hebben opgezet dat uitgekeerd wordt, waar moet een 11 jarige zoveel geld vandaan halen?)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:48

Als je ouders het goed vinden en dus instaan voor de verzorging en kosten, waarom niet ?

Tegen de tijd dat je te groot voor hem wordt ( als je dat al wordt, want misschien blijf je wel gewoon een leuk klein mens ) kun je voor hem een bijrijdertje zoeken, dat zal het probleem niet zijn.
En dan ben je ook weer een aantal jaren verder en is de pony misschien ook weer ietsjes meer aan rust toe en volstaat een wandeling naast de fiets of gewoon gezellig samen ook.

Voor mij zou de leeftijd geen enkele belemmering zijn, heb er hier wel ouder lopen ;)
En qua gezondheid en de daarbij horende kosten: je kunt met een jonge pony ook pech hebben !

Nogmaals, als je hier helemaal gelukkig van wordt EN je ouders staan volledig achter je: DOEN *\o/*

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:37

Hoi TS, ik lees er misschien helemaal overheen, maar hoe wilde jij alles gaan betalen?
Betalen je ouders alle kosten?
Ik lees namelijk alleen iets van "mijn ouders springen eens bij en ik heb veel op mijn bankrekening..."
Gezien je leeftijd zal je ook nog geen deftig baantje kunnen krijgen. Bedoel je hier dan mee dat je plan is om gewoon elke maand van je bankrekening iets af te halen en dat je ouders een deeltje bijbetalen?
Ik denk niet dat je ouders dat een goed plan gaan vinden, heb je het hun al voorgesteld?
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 24-07-13 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:44

Ik ben nog steeds benieuwd naar het antw op mijn vraag ts :)

Ramboxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 12:22

De maandelijkse kosten zijn zoveel hoger dan de aanschaf... Besef dat.
Mijn ouders betalen het onderhoud van mijn paard,en de spullen die echt nodig zijn,af en toe wat extra's, maar wij hebben de ruimte om ze thuis te zetten, dus dat scheelt stallingskosten. Maar 20 is niet mega oud voor een manege pony,ik weet niet wat zijn conditie is,maar toen ik op de manege reed,toen mijn eigen pony nog niet was ingereden etc(4/5 jaar geleden),liepen er pony's mee van rond de 30,nog helemaal fit. Deze liepen dan wel minder maar goed.
Hoe weet je zo zeker dat de manege hem kwijt wil? Als het een fitte pony is,kan het zijn dat ze hem een tijd nog willen houden...
En als hij maar 1.38 is,jij bent 11,en groeit nog waarschijnlijk,besef je dan dat je ook te groot kan worden...?
Maarja t is je eigen keuze,hoewel ik het niet zou doen.
[/quote]

Voor de duizendste keer
Alle pony's van onze manege gaan als ze oud zijn met pensioen
Dus als hij met pensioen gaat kan ik hem overkopen
Snap dat dan[/quote]

Maar hoe weet je wanneer hij met pensioen gaat? Als hij nog fit is en een rustig karakter heeft kan hij nog jaren meelopen met beginners op zijn rug.
Lees ook even de rest,nouja,ik typ t wel opnieuw;
De pony is maar 1,38,jij bent 11,ik weet niet hoe groot je bent maar je groeit waarschijnlijk nog.
Dan kan het zijn dat je te groot word,wat ga je dan doen?
Ik vind het niet erg om niet te rijden,maar ik weet niet hoe dat met jou zit...[/quote]

Ik vind het ook niet erg om niet te rijden!
Dan ga ik lekker met hem wandelen!!!
En iedere pony bij onze manege gaat ooit met pensioen
Ps. Alleen met poetsen doet hij chagrijnig enzo
Dan legt hij z'n oren in z'n nek
( Bij mij nu niet meer want ik weet nu hoe ik hem rustig kan poetsen)

Ramboxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 12:23

Kwanyin schreef:
Hoi TS, ik lees er misschien helemaal overheen, maar hoe wilde jij alles gaan betalen?
Ik lees namelijk alleen iets van "mijn ouders springen eens bij en ik heb veel op mijn bankrekening..."
Gezien je leeftijd zal je ook nog geen deftig baantje kunnen krijgen. Bedoel je hier dan mee dat je plan is om gewoon elke maand van je bankrekening iets af te halen en dat je ouders een deeltje bijbetalen?
Ik denk niet dat je ouders dat een goed plan gaan vinden, heb je het hun al voorgesteld?

Heb ik al lang overna gedacht!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:25

Ja goed maar hoe heb je er dan over nagedacht? Gaan je ouders alles betalen dan?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:25

Ramboxxx schreef:
Kwanyin schreef:

Heb ik al lang overna gedacht!

En????? Je geeft geen atwoord op haar vragen!

Ramboxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 12:28

f4bjheu schreef:
Op jouw leeftijd had ik ook een lievelings pony die ik persé wou kopen,
Maar wat ben ik blij dat mijn ouders toen nee zeiden,

Inmiddels zou ik er ruim schoots uitgegroeid zijn,
Je bent pas 11, en als de manege niet van de pony af wil, kost hij echt wel wat meer,
Verder ben ik 90% zeker dat je de spullen er niet bij zal krijgen.

Hoe zou je de maandelijkse lasten, dierenarts kosten, hoefdmid en spullen betalen als je nu al amper genoeg hebt om hem überhaupt te kopen?

Maar de grootste vraag voor mij blijft: wat vinden je ouders?

Waarschijnlijk, als je wat ouder bent, z je er net zo over denken.

Het is niet leuk om te horen maar ik zou het echt niet doen. ( je gaat ook over 3 / 4 jaar naar de middelbare hé?

ik gà na de zomervakantie naar ET middelbare toe hoor

Ramboxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 12:29

Kwanyin schreef:
Ja goed maar hoe heb je er dan over nagedacht? Gaan je ouders alles betalen dan?

Nee
Ik ga sparen
En m'n ouders betalen ook

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:33

En wat betalen je ouders? Weten die dat het meer dan 200 euro in de maand kan zijn?

Vraag me af of je dit wel moet doen. Als de pony al met pension gaat kan je er niks meer mee. Zoals je zelf zegt gaan ze pas weg als er niet meer op gereden kan worden. Zou je niet liever kijken naar een leuke pony waar je wel op kan rijden en die wat groter is.

Daarnaast zou ik er goed over na denken of je het niet eerst wil houden bij manege lessen, op de middelbare is het een drukke tijd!

Ramboxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 12:35

Beau_Myrthe schreef:
En wat betalen je ouders? Weten die dat het meer dan 200 euro in de maand kan zijn?

Vraag me af of je dit wel moet doen. Als de pony al met pension gaat kan je er niks meer mee. Zoals je zelf zegt gaan ze pas weg als er niet meer op gereden kan worden. Zou je niet liever kijken naar een leuke pony waar je wel op kan rijden en die wat groter is.

Daarnaast zou ik er goed over na denken of je het niet eerst wil houden bij manege lessen, op de middelbare is het een drukke tijd!

MAAR IK HOU VAN HEM
IK KAN NIET ZONDER HEM
SNAP DAT DAN
ALS HIJ VERDWIJND UIT MN LEVEN STORT ALLES IN

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:38

weten je ouders wel dat je een pony wilt kopen?

Het komt op mij een beetje over dat het paard in kwestie nog niet eens te koop is, en dat je ouders er helemaal niets van af weten.

Ik snap het wel hoor, toen ik 11 was droomde ik er ook van dat mijn lievelingspony van de manege mijn pony was.
Ik bedacht ook van alles om ze te kunnen kopen (ook al waren ze niet eens te koop).
Voor jou is jou gespaarde geld al heel veel geld, maar hoe lang heb je daar over gedaan? Je kan er geen pony van onderhouden als je ouders niet mee willen werken.

Dus vraag eerst eens aan je ouders of je überhaupt wel een eigen pony mag hebben, en als dat mag, dan kan je met de manege overleggen wanneer hij verkocht gaat worden, en of ze dan als eerste aan jou willen denken.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:44

Ramboxxx schreef:
Beau_Myrthe schreef:

MAAR IK HOU VAN HEM
IK KAN NIET ZONDER HEM
SNAP DAT DAN
ALS HIJ VERDWIJND UIT MN LEVEN STORT ALLES IN

Zonder hoofdletters snap ik het ook wel hoor! Snap je ook wel maar zal er zeker over na denken. Rijden is toch één van de leuke dingen. Ik val je absoluut niet aan dus je hoeft niet zo te reageren wij proberen je te helpen..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:45

Ramboxxx schreef:
Kwanyin schreef:

Nee
Ik ga sparen
En m'n ouders betalen ook

Sorry hoor maar vind je dit nou echt realistisch? Je zegt zelf dat als ie 500 tot 800 euro kost, dat je dan bijna genoeg hebt om de pony te kopen. Hoor je wel wat je zegt? Bijna genoeg om hem te kopen! Dan heb je dus 0 euro over voor het onderhoud.
Je vertelt zelf dat je ouders niet alles gaan betalen. Reken maar dat je met stalling verzekering hoefsmid inentingen wormenkuur tandarts en de hele mikmak minimaal 350 euro per maand kwijt bent.
Hoeveel gaan je ouders per maand bijschieten? En hoe ga je dan aan de rest van het geld komen? Want je zakgeld en verjaardagsgeld opsparen levert misschien 20 euro per maand op ofzo?? en dat betekent dat je nooit een pony kan betalen.
Je geeft ook steeds maar half antwoord op alle vragen die over geld gaan dus volgens mij weet jij heel goed dat jouw plan niet realistisch is..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:54

Lieve TS, natuurlijk is het heel erg als je lievelingspony van de manege weg gaat en je afscheid moet nemen.
Denk niet dat jij de enigste bent die het overkomt.
Ik heb het vele malen meegemaakt, soms zelfs onaangekondigd. Dan ben je helemaal gek van een pony en een week later krijg je te horen dat die "weg" is. En ik niet alleen, ik denk bijna iedereen die ooit op een manege heeft gereden of een paard van een ander heeft verzorgd.
En dat doet pijn en je bent heel verdrietig. Want die pony, dat is de beste pony van de wereld. De liefste, de mooiste en er is noooooooiit een andere pony die hem gaat kunnen vervangen!

En wat ik nu zeg is heel cliché maar het is gewoon waar: er gaan nog véél paarden en ponys in je leven komen die je leuk gaat vinden. Ja, het gaat zelfs zo zijn dat deze pony niet meer is dan een leuke herinnering. Dat wil je misschien niet horen, dat geloof je misschien helemaal niet, maar over een paar jaar begrijp je dat pas.

Je kan helaas niet alle pony's die je ooit leuk vind zelf kopen zodat je er geen afscheid van kan nemen.
Elk mens hier is beperkt door zijn geld. Een pony is niet gratis, ook niet na de aankoop.
Zelf ga je nooit in staat zijn om de pony te betalen, je bent echt volledig afhankelijk van je ouders.
Willen ze jou gelukkig maken en deze pony voor je kopen en onderhouden? Dan ben jij een van de gelukkigste meisjes in het land.
Maar wat als ze dat niet willen? Je wilt het natuurlijk heel graag, maar wat kan je de pony bieden behalve dat je gek van hem bent? Je spaargeld kan je niet gebruiken, dat geraakt heel snel op en dan heb je geen geld meer. Wat wil je dan? Je pony lekker dicht bij je omdat jij hem per se wilt hebben zonder dat je geld hebt om hem het leven te geven wat hij verdient? Of is het dan niet beter dat hij ergens komt op een plek waar hij eten en verzorging in overvloed krijgt en hij een gelukkige oude dag tegemoet gaat?

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:59

De prijs van de pony is net zoveel als de manege eigenaar er voor wil hebben. Het is verstandig als je eerst met je ouders naar de manege gaat en dit vraagt. Daarna zet je voor jezelf op een rijtje wat de verdere kosten zijn. De aanschaf is vaak niet het probleem, het onderhouden wel.