Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Merileth schreef:Ik ben wel erg benieuwd naar specifieke situaties waarin en waarvoor jullie het gebruiken. Dus niet een algemeen 'wij weten wat wij doen want wij hebben veel boeken gelezen en les van iemand die hoog (welk niveau?) rijdt', maar echt voorbeelden. Daarbij zou ik graag willen horen waarom in DIE situatie een JU DE oplossing is, en waarom alle andere mogelijkheden echt geen oplossing zijn. Ook hierbij weer niet om kritiek te leveren, maar ik leer graag bij over hoe andere mensen met hun paarden om gaan, en waarom (los van of ik dit persoonlijk een goede methode vind of niet).
chelle_dora schreef:Nou schat, DAT is geen join up... Dat is gewoon je paard een rondje laten rennen en dan stil staan en hopen dat ie naar je toe komt.. Tis zeker vakantie tijd...
Zal straks even de sticky's voor je opzoeken en wat filmpjes van een JU... En sorry hoor als je dat 3x in een half jaar gedaan hebt, dan heb je geen Join Up gedaan.. En anders is het niet zo gek dat je pony niet meer mee loopt, ik zou als pony zijnde ook niet meer meedoen met die achterlijke kermis taferelen..
sheyideboer schreef:chelle_dora schreef:Nou schat, DAT is geen join up... Dat is gewoon je paard een rondje laten rennen en dan stil staan en hopen dat ie naar je toe komt.. Tis zeker vakantie tijd...
Zal straks even de sticky's voor je opzoeken en wat filmpjes van een JU... En sorry hoor als je dat 3x in een half jaar gedaan hebt, dan heb je geen Join Up gedaan.. En anders is het niet zo gek dat je pony niet meer mee loopt, ik zou als pony zijnde ook niet meer meedoen met die achterlijke kermis taferelen..
*even offtopic* Please kraak der niet zo af. Als zij veel boeken heeft gelezen en zich er in heeft verdiept dan is dat toch juist helemaal top ! Heb genoeg topic's gezien waarbij de zelfde verhalen zijn maar waarbij de meiden helemaal GÉÉN ervaring hebben! Wat jij nu doet is zoeken naar iets om haar op af te wijzen, daar vroeg ze toch niet naar ?
*onntopic*
Idd wat iedereen zegt gewoon weer rustig aan doen stapje voor stapje en als je 1 stapje verder gaat en hij doet het dan klaar belonen
AdnerB schreef:halen jullie de stukjes nou van internet? (kopiëren/plakken?)
jullie TS en demixloff komen niet echt over als meiden met ervaring.
dat hoeft ook niet want jullie zijn nog jong en moeten nog veel leren.
de mensen de op bokt tips en advies geven zijn meestal oudere en meer ervaren mensen die weten waar ze over praten en daardoor ook weten dat jullie niet op de juiste manier bezig zijn en geven daar dus advies voor.
in plaats van eigewijs te zijn en te zeggen dat jullie het allemaal goed weten en hulp van een zogenaamd zeer hoog iemand hebben kunnen jullie ook nadenken over het advies en de tips en er wat mee doen.
je opent een topic met vragen/problemen dus het is logisch dat je vragen over de omgang en ideeen om het anders te doen krijgen.
ik vraag me trouwens wel af na de reacties van jullie in dit topic hoe oud en hoe groot jullie zijn aangezien jullie de shets ook willen gaan beleren.
daarbij vraag ik me af hoeveel ervaring jullie hebben met beleren..
chelle_dora schreef:sheyideboer; jij zoekt nu ook iets om mij op af te kraken, daar ik veel meer inhoudelijke reacties heb gegeven.. maar je hoeft ze niet te lezen natuurlijk..
Maar vind alle vriendinnetjes op bokt bij elkaar heel schattig en aandoenlijk hoor..
Mijati schreef:AdnerB schreef:halen jullie de stukjes nou van internet? (kopiëren/plakken?)
jullie TS en demixloff komen niet echt over als meiden met ervaring.
dat hoeft ook niet want jullie zijn nog jong en moeten nog veel leren.
de mensen de op bokt tips en advies geven zijn meestal oudere en meer ervaren mensen die weten waar ze over praten en daardoor ook weten dat jullie niet op de juiste manier bezig zijn en geven daar dus advies voor.
in plaats van eigewijs te zijn en te zeggen dat jullie het allemaal goed weten en hulp van een zogenaamd zeer hoog iemand hebben kunnen jullie ook nadenken over het advies en de tips en er wat mee doen.
je opent een topic met vragen/problemen dus het is logisch dat je vragen over de omgang en ideeen om het anders te doen krijgen.
ik vraag me trouwens wel af na de reacties van jullie in dit topic hoe oud en hoe groot jullie zijn aangezien jullie de shets ook willen gaan beleren.
daarbij vraag ik me af hoeveel ervaring jullie hebben met beleren..
Ik vraag me ook af, beleren met welk doel. Beleren zou voor mij inhouden dat ze er op willen gaan zitten en dan rijden, maar dat ben ik. Anders zou je, in mijn ogen het hebben over aanleren of leren. Gezien ze, blijkbaar, wel engels lezen (chapeau, want de aangehaalde artikelen zijn voor mij te hoog gegrepen (maar goed ik heb alleen VWO afgemaakt op Beta)), zijn ze te groot om er op te rijden. En dan is het de vraag nog of de pony er plezier in zouden hebben.
De dames hebben wel weinig kaas gegeten van goed lezen in het Nederlands, er zijn genoeg tips gegeven en al diverse mensen hebben aangegeven dat de zogenaamde join ups, niet goed zijn voor de vertrouwensband en zoals hun hem doen, ook niet om het leiderschap te bevestigen.
Als ik een tip zou geven, zou dat zijn om de pony te leren mee te lopen en stil te staan wanneer jij dat wilt en niet als zij dat willen. De leider bepaald het tempo, bepaald wie eet en waar die eet. (dat kan je alleen al bevestigen met bv een appel, jij eet de appel, en als het jou belieft, dan mag de pony ook wel een stukje, maar niet omdat hij dat wil). Daar heb je geen humbug voor nodig.
chelle_dora schreef:sheyideboer; jij zoekt nu ook iets om mij op af te kraken, daar ik veel meer inhoudelijke reacties heb gegeven.. maar je hoeft ze niet te lezen natuurlijk..
Maar vind alle vriendinnetjes op bokt bij elkaar heel schattig en aandoenlijk hoor..
chelle_dora schreef:?Ik doe niet banketstaaf tegen ze, ik ben realistisch en eerlijk en ik geef antwoord op hun vragen, in tegenstelling tot hun 2, die alleen antwoorden op waar zij het beste mee uitkomen.Nogmaals, is dat topic al een keer doorgelezen? Zijn de boeken van Monty zelf gelezen, de docu's en de websites bekeken? Of even kort en bondig samengevat; zijn de fouten ingezien en toegegeven? Zoals ze zelf zeggen; fouten maken kan, da's menselijk. Wees dan ook zo menselijk om ze toe te geven
Als je inderdaad veel moeite doet (wat ongetwijfeld zo zal zijn), nogmaals, lees dan even de goedbedoelde posts eens goed en rustig door. En als je inderdaad Engels kan begrijpen, lees dan ook echt wel even de aangeraden boeken, websites en filmpjes/docus door. Daar kan je zoveel meer uithalen dan de vaak slecht vertaalde boekjes in het Nederlands, die vaak nog verkeerd zijn overgenomen.
Enne, ik ben ook geen 30 en ik leer ook nog steeds, maar ik weet wel wanneer ik moet leren en wanneer ik goed moet lezen.
Lasca_1987 schreef:Euhm... Je wil ze beleren.. maarre heb je eigenlijk wel rijervaring? Want in je profiel lees ik dat je niet op rijles mag.. nou dan is beleren not done als je nog geen rijervaring hebt.
demixloff schreef:Mijati schreef:
Je stuurt het paard weg, op een cirkel om je heen, meestal in een ronde bak en zegt hiermee eigenlijk: 'Als je op jezelf wil zijn, ga dan.' Je laat het paard gaan en zijn ding doen, laat het zijn eigen weg zoeken. Uiteindelijk zal het paard bedenken dat het in zijn ééntje niet veel kans maakt en zal hij bij jouw 'kudde' willen komen. Hij zal dan laten zien (binnenoor naar jou gericht, dichterbij komen, likken-kauwen, het hoofd laten zakken), waarop jij je een soort teken geeft van kom dan maar ! het paard zal bij je willen komen en je willen volgen. Genoeg?
Blijkbaar nog nooit shetlanders opgevoed, de meesten zijn namelijk de leider van de kudde en alleen, nou jammer dan.
Dus stop met die onzin en ga gewoon naar de basis van het vertrouwen en luister naar wat ervaren mensen je vertellen, dan gebeuren er geen ongelukken. Shetjes kunnen superlieve pony's zijn, mits goed en doortastend opgevoed en zeker niet door dit soort onzinnigheden.
xclaireschr schreef:chelle_dora schreef:sheyideboer; jij zoekt nu ook iets om mij op af te kraken, daar ik veel meer inhoudelijke reacties heb gegeven.. maar je hoeft ze niet te lezen natuurlijk..
Als jij zo goed weet hoe die join up moet, leg het is uit dan?
Daar hebben ze misschien nog iets aan, ook al kunnen ze beter bij de basis beginnen.
En wie zegt dat ze "slecht" met de paardjes omgaan, als ze niet over een hindernis willen?
Tuurlijk snapt een pony niet wat die met een 'hindernis' aan moet voor de eerste keer