Zonder zadelrijden, slecht ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: Zonder zadelrijden, slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:07

Op dat stuk vet/spier, vind het persoonlijk ook voor mijn eigen billen fijner voelen. :)

Krijg dat geleerd om mijn benen 'naar onder' te duwen, kan eigenlijk niet, maar gewoon aan het tegenoverstelde van optrekken denken, daarbij mag ik niet in mijn beugels spannen, als ik het wel constant doe doet mijn instructie haar hand tussen beugel en voet, dan mag ik haar geen pijn doen (uiteraard) en word ik verplicht goed te zitten (hangen, ontspannen), merk dit dan ook als ik zonder zadel ga rijden, paard loopt vele malen fijner onder me.

myrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:23

ik rij 1x per week in een les zonder zadel...
daarna komen nog 2 uur en dan mogen de pony's terug naar hun wei
1ste uur: ik met leeftijd genootjes (11 tot 13 jaar)
2de uur: kinderen van 6 tot 10 jaar
3de uur: meiden van 15 tot 20 jaar

ik en de ukkies rijden vooral op shetlanders en de
ouderen meiden rijden op de grotere pony's
in de rest van de week word er niet op ze gereden (nouja af en toe ff niet lang)
en staan ook 24/7 in de wei
in deze ver houding lijkt het me niet erg voor de pony's

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:28

Dus jullie zeggen als je lang genoeg hobbelt op een paard z'n rug dat je dan leert zitten, kan je dus vanzelf ook rijden zonder te stuiteren...
Maar als je dan dus vaak gaat oefenen is het paard het ook zat als je steeds zo hobbelt.. of niet ?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:02

Je hebt ook ruiters die vrij snel zonder zadel kunnen rijden.
Zij, die na 4-5 x zonder zadel rijden nog altijd vreselijk stuiteren, zouden een andere hobby kunnen gaan overwegen :D

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:17

Nou ik nooit, ik blijf lekker bij paarden en pony's komen.
Ze zijn me lief ! :o
Maar vroeger reed ik altijd zonder zadel op shetlanders, maar als ik nu zonder zadel rij denk ik hoe heb ik dat gedaan... haha. Dus dat wordt voor mij lekker oefenen.
Maar even duidelijk voor mij, je doet dus je paard met stuiteren geen pijn, hoe zit dat dan met hele zware mensen, betekend dat hun dan niet meer mogen rijden, en hoe zwaar mag je dan zijn of is dat per ras anders?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:24

Je kunt te zwaar zijn voor paardrijden, maar dan maakt het geen lor uit of je met zadel rijdt of zonder.
Wat je vaak ziet bij ruiters met een maatje meer, is dat ze vooral op de achterkant van het zadel neerkomen bij het lichtrijden. Dan drukt de achterkant van het zadel ineens onder het gewicht in de achterste rugbespiering. Dán kun je echt veeeeel beter zonder zadel rijden.

Wanneer je te zwaar bent voor je paard, heb je dat zelf heus in de gaten.

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:29

Oke want je ziet soms hele brede mensen en dan op een pony..
En dat ziet er best zielig uit voor de pony, maar dat kon toch ook weer voor rugklachten zorgen.
Ik heb heel lang gedacht dat ik te zwaar was maar dat was niet zo, het ging meer om mijn lengte.
En ik ben niet de dunnste wil ik even zeggen maar ik ben ook weer niet de dikste.
Ik zit er tussen in. En ook omdat ik gepest werd dat ik een dierenmishandelaar was omdat ik aan het mennen was met mn verzorg shetlander en dat ik hem daar mee mishandelde door mn gewicht op de kar.
Dit werd allemaal op school gezegt in groep 8. Maar de eigenaar van die pony's zei dat het allemaal gewoon kon , want we hebben vaak in tweespan samen op de kar gezeten .

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:31

Bij mennen kan een paard 3-3,5 keer zijn eigen gewicht trekken. Zeker op vlakke paden en wegen is dat geen probleem. En ik geloof er geen bal van dat jij 3 x zo zwaar bent als een shetlandpony :P

Naarmate een pony meer in conditie is en zijn spieren goed getraind zijn, kan hij ook meer gewicht aan. Liever niet, maar op sterke pony's kunnen best hele stevige mensen zitten. Zeker bij sterke ponyrassen als hafs, fjords en ijslanders kan het vaak nog wel.

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:36

Oke, haha je hebt gelijk ik ben niet 3 x zo zwaar hoor. Dan zou het niet goed gaan met mij.
Ik ben ongeveer 80 kilo en ja ik ben te zwaar voor mn leeftijd, schaam me er dood om, maar ben bezig af te vallen. Ik heb ook geluk met mijn lengte 1.78 dat ik niet dik oog.
Maar zo'n lengte en zo'n gewicht wat voor ras zou je dan kunnen berijden?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:39

Ik kreeg dinsdag te hoen dat mijn pony nooit meer zou kunnen rijden. Ik mag haar een half uurtje stappen zonder zadel gelukkig. dat is het enige wat ik over heb qua rijden. Buitenritjes mag ze ook niet meer. Alleen heel kort als het op zacht ondergrond is... Dus heel slecht denk ik niet dat het voor je pony is. Er kunnen wel druk punten ontstaan maar er wegen veel dingen mee bijv de zit en de hoeveelheid 'vlees' erop zit volgens mij,

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:40

Grote WPN-er :D
Geen idee hoe oud je bent, maar gezien je lengte hoor je niet meer op de rug van een pony.
Je wilt een paard met een stokmaat van minstens 1.65m.

Je gewicht is gezien je lengte helemaal nog niet belachelijk hoor! Laat je niets aanpraten!
Tuurlijk wil je niet veel zwaarder worden, maar kijk dan niet vooral naar het gewicht, maar naar hoe je gebouwd bent. Je wilt geen rolletjes op je buik en je wilt geen zadeltassen op je heupen. Dat zijn tekenen van te dik zijn. Mensen die heel gespierd en afgetraind zijn, zijn vaak in kilo's zwaarder dan mensen die alleen maar 'lui slap vet' meedragen. Dus kilo's zegt echt niet alles.

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:44

Oke dankje wel!
Ik ben 12 jaar.
Maar gooit dat ras ook hoog op meestal gooien grotere paarden hoog op.
En ik rijd in de zomer op huur haflingers maar daar ben ik nog niet te lang voor.
En die zijn 1.50 denk 1.46 dat zijn grote haflingers.
Maar daar rijd ik alleen in de zomer vakantie op. Is altijd er leuk en ontspannen!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:34

Citaat:
Wanneer je te zwaar bent voor je paard, heb je dat zelf heus in de gaten.

Was dat maar zo :')

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:42

Kun jij in gedachten van andere kijken, xSlnvna?
De te zware mens heeft het zelf echt wel in de gaten.
Maar misschien geen boodschap aan de mening van een ander.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:09

Ik rij af en toe ook zonder zadel. Kan geen kwaad geloof ik, maar mijn paard vind het helemaal niet zo fijn.. hij legt rapper zijn oren naar achter. :\

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:10

Titanic, misschien verteld die je ermee dat je fout zit of hem door iets anders pijn doet? :)

Dees, oké dat klopt wel, doelde er eerder op dat sommige mensen het niet inzien (net als te groot zijn) of er niks om geven en lekker door rijden :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:15

Ik heb wel het idee dat het beter gaat als je goed met de beweging mee kan zitten. Mijn eerste paard had af en toe last van de singel (hij kreeg erg nare schuurplekken). Toen ben ik ook zonder zadel gaan rijden. Het kon wel, maar ik moest goed opletten hem niet in de weg te zitten. Ik denk dat dat wel mee speelt.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:22

xSlvna schreef:
Titanic, misschien verteld die je ermee dat je fout zit of hem door iets anders pijn doet? :)

Dees, oké dat klopt wel, doelde er eerder op dat sommige mensen het niet inzien (net als te groot zijn) of er niks om geven en lekker door rijden :)

Bah weet niet meteen, dit ben ik zonder zadel :)
https://www.youtube.com/watch?v=ZnYhHzvHt9Q
maar is wel al 2 jaar geleden :o

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:51

Amberguyt: Groningers of Geldersen zijn ook erg geschikt als je wat zwaarder bent. Dit zijn ook wat zwaardere paarden (geen trekpaarden) die heel veelzijdig zijn. Om zij ook wat zwaarder zijn, ziet het niet raar uit als er een wat breder persoon op zit. Als je een grote iele/smalle kwpn-er hebt, ziet dat wel beetje raar uit, ook al ben je lang.

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:11

Oke bedankt voor de tip!
Maar trekpaarden sommige kunnen heel veel en zijn best veelzijdig!
neem als voorbeeld het paard van trekpaardKim als ik het goed heb.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:24

je moet gewoon kijken naar je eigen paard.
heb er hier 2, 1 die heeft er duidelijk last van als je zonder zadel meer doet dan stappen. ook met barebackpad een beetje, maar minder. met 3 dekjes en een longeersingel gaat het vrij goed, maar niet te lang. een zadel gaat ( meestal, mits goedpassend ) goed.
de andere, is een drama met zadel ( was niet passend )
maar zonder zadel loopt hij de sterren van de hemel, en met barebackpad al helemaal. deze fleurt op zonder zadel.

het ligt dus net aan het paard. of het veel kwaad kan ? denk het niet, maar het ligt aan de bouw, bespiering, karakter en gevoeligheid van het paard. had het iets aan zijn rug? dan zal hij er mischien op reageren. ook maakt de ruiter verschil, maar rij op bijde hetzelfde maar de 1 is er gewoon niet geschikt voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:45

Dees schreef:
Grote WPN-er :D
Geen idee hoe oud je bent, maar gezien je lengte hoor je niet meer op de rug van een pony.
Je wilt een paard met een stokmaat van minstens 1.65m.

Beetje off-topic, maar hier wil ik wel graag even op reageren... Ik ben 1.76m en rij op een Quarter van 1.48m en een Tinker van rond de 1.50m. En mij kan je echt niet wijsmaken dat dit niet kan :Y)

Maar om terug te komen op het zonder zadel rijden, nee ik denk dat een slecht passend zadel vele malen slechter is dan zonder zonder. Mits je op de juiste manier zit en ook kritisch naar jezelf kan kijken. Een zit die comfortabel is voor het paard is niet perse een nette zit. Welzijn boven het plaatje!

myrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:26

ik rij op een kruising tussen een shetlander en een IJslander. ze is dan ook groter (20 á 25 cm of meer) dan de andere shetjes. ik kan er op rijden (gelukkig! ik moet er niet aan denken mijn schatje door iemand anders te laten berijden)(mag wel maar toch niet leuk niet meer op je schatje rijden) ze is dertig jaar dus best wel oud maar is sterk!
laatst spoot ze met mij zo naar boven in volle galop! zigzagent tussen de andere pony's door (halleluja! dat ik bleef zitten).
dus ik denk dat het vooral gaat of je pony je nog kan houden...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:11

Dees schreef:
Je hebt ook ruiters die vrij snel zonder zadel kunnen rijden.
Zij, die na 4-5 x zonder zadel rijden nog altijd vreselijk stuiteren, zouden een andere hobby kunnen gaan overwegen :D

Dat vind ik een hele onterechte en gemene opmerking. Flauw niveau hier weer hoor -O-
Sommige mensen doen wat langer over leren dan anderen, en 5 keer zonder zadel en dan gelijk goed kunnen zitten is voor velen veels te snel.
Genoeg mensen die met zadel dressuur starten maar punten aftrek krijgen op niet in-het-zadel kunnen blijven zitten.
En wat dacht je van paarden met een A-rug en hoge schoft die hoog opgooien? Dat zit ook echt als een houten plank op zn zij gelegd :Y)

Ik rijd al jaren zonder en met zadel op mijn paard met brede rug en lage schoft.
Zit heerlijk in draf en galop, en in stap ook. Bij mij kwam ruim 5 jaar geleden opeens een trucje zodat ik aan de rug wist vast te plakken in draf en galop, zonder stuiteren meer. Dat moet je maar nét doorhebben en dat ontdek je per ongeluk. Misschien na een week, misschien na een jaar.

Ik vind niet dat je zomaar kan generaliseren dat het beter is om zonder zadel te rijden en al helemaal niet om te zeggen dat mensen die na 5 keer zadelloos rijden niet kunnen blijven zitten een andere hobby zouden moeten zoeken.

Ts, het hangt van zoveel factoren af. Je gewicht, je manier van rijden, je balans, je lengte.
Een klein paardje doe je geen plezier om erop te gaan rijden zonder zadel terwijl je niet zoveel balans hebt en ook maar niet het zitten goed te pakken kunt krijgen. Terwijl je met zadel netjes zit.
Dan weet ik wel wat beter en prettiger voor beide kanten is :)
Dus, je kunt niet zeggen of het slecht of goed is om elke dag zonder zadel te rijden. Dat hangt volkomen van alle bijkomende factoren af.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:14

amberguyt schreef:
Oke, haha je hebt gelijk ik ben niet 3 x zo zwaar hoor. Dan zou het niet goed gaan met mij.
Ik ben ongeveer 80 kilo en ja ik ben te zwaar voor mn leeftijd, schaam me er dood om, maar ben bezig af te vallen. Ik heb ook geluk met mijn lengte 1.78 dat ik niet dik oog.
Maar zo'n lengte en zo'n gewicht wat voor ras zou je dan kunnen berijden?

Ik ben langer als jij (10 cm) en weeg ook een paar kilo meer.
Ik rijd op een Ijslander van 1.41, gaat prima. Heerlijk, zowel voor mij als voor mijn paard.