Aan de teugel lopen is hip!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onbekendx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 06:26

Je moet er ook na toe werken,
Eerst lekker ontspannen en goed op het achterbeen en dan komt het vanzelf.
Bij mijn pony hoef ik alleen maar de hulp te geven en dan loopt ze rond.(aan de teugel)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 06:38

Je hebt helemaal gelijk! Zelfs op hoge dressuurstallen waar ik wel eens mee heb geholpen met inrijden etc. Daar doen ze het ook -O- op een oude manege van me zagen ze ook. En daar geeft de instructrice helemaal niks om. Ik heb er ook al wat van willen zeggen. Maar ik ben bang voor gemene of onterechte reacties etc.

Gelukkig zijn er ook weer mensen die er helemaal niks om geven hoe diep/mooi hun paard loopt. Als ze maar ontspannen en goed lopen. Aan de tuegel komt alter. En zéker neit zagen! Mag je terplekke afstappen!

Bij bokker Dynara is dat het geval. Daar moet je echt goed met de paarden omgaan, of je mag vertrekken :D

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:38

XEefjuhX schreef:
Ik reed vroeger ook altijd met zo'n elastiek, pony was toen soms nogal dwars.
Nu rijd ik bijna altijd zonder, en tadaaa:
pony rijd heerlijk!
En nog steeds aan de teugel, maar nu dus niet meer echt gedwongen.

pony is veranderd en jij dus dat kan inderdaad :)
haha denk aan promise dan weet je vast wie ik ben xP maar over die ene waar jij het over had verder niks over zeggen..

nenaavdw

Re: Aan de teugel lopen is hip!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:03

In de krul trekken is heel iets anders dan verzameld en nagefelijk rijden.
Wat het naar mijn idee vaak is met de "penny" meisjes.. Hun voorbeeld is bijv. Anky en anky rijd haar paarden ook in een krul (zoals zij dat zien).
En door te zagen gaat je paar HELAAS vaak met het hoofd naar beneden na veel geschud en protest. En de zogenaamde "penny" meisjes zijn echt niet de enige. De hogere dressuur mensen rijden de paarden vaak in met strak getrokken hulpteugels want dan loopt het paard zo braaf onder zijn borst tussen zijn benen door te kijken. En idd op de manege leren ze op een een of andere mannier ook veel in de krul zagen.

Ik zelf rij western dus dat werkt iets anders, maar ik help wel mensen bij mij op stal. Het eerst stabiel in balans rijden wat ik hier al eerder las gebruik ik bij het instappen met een iets langere teugel (niet zoals op de manege zonder contact bij het gespje de teugels vast.
Na het instappen de teugels op maat en je paard van achteren actief naar voren rijden en bij de teugels licht begrenzen. En dit absoluut niet door keihard te zagen maar alleen kleine vuistjes maken en je handen niet van zijn plaats te laten komen. Uiteindelijk zal het paard in de activiteit die hij van achter mee krijgt zijn hals gaan verzamelen omdat je dat aan de voorkant vraagt en niet eist. Als hij hier loopt is de druk op je handen en kuiten weg. Dan heeft het paard zijn punt bereikt waar jij hem wil en ontspan je alles als beloning. Komt hij vervolgends weer omhoog begin je opnieuw. Na een tijdje ziet de paard de link dat als hij achtief en ontspannen met zijn hoofd laag (niet persee in een krul) loopt dat hij daar voor beloond word en zal hier uiteindelijk zelf naar gaan zoeken.
Ook vind k het aandrijven met de kuiten en NIET met de hakken heel belangrijk. De meeste manege paarden zijn al zo ver verziekt dat zij niet eens meer naar een kuit luisteren. Dit vind ik nog veel erger dan dat ze hard in hun mond zijn.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:10

Esprit4 schreef:
XEefjuhX schreef:
Ik reed vroeger ook altijd met zo'n elastiek, pony was toen soms nogal dwars.
Nu rijd ik bijna altijd zonder, en tadaaa:
pony rijd heerlijk!
En nog steeds aan de teugel, maar nu dus niet meer echt gedwongen.

pony is veranderd en jij dus dat kan inderdaad :)
haha denk aan promise dan weet je vast wie ik ben xP maar over die ene waar jij het over had verder niks over zeggen..

Ja, snap ik wel.
Maar w8 ff.... Hmm..... Carien? Of Bente? Hmmm....

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:24

Wij leren op de manege niet aan de teugel "rijden".
Mijn instructrice heeft er weleens een lesje aan besteed, maar dat was eigenlijk alleen voorwaarts en aan het been maken, en het paard ontspannen laten lopen.
Is er misschien iemand die er veel verstand van heeft, die mij even een pb wil sturen over hoe je je paard netjes en op een vriendelijke manier aan de teugel krijgt?
Voor zover ik het nu weet gaat je paard je hand opzoeken als hij zijn rug ontspant en je met een vriendelijke hand rijdt..