Rijden op een ezel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:03

Tja, met ezels moet je samenwerken. Zeggen wat ze moeten doen, dikke no-go. Heerlijk toch! :D

Daarom ben ik ook een kattenmens, geen hondenmens. Vind honden wel leuk en lief hoor, maar katten zijn gewoon zo lekker eigenwijs, doen waar ze zin in hebben, je kunt ze tot op zekere hoogte opvoeden, maar alleen als ze daar zin in hebben :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:04

Heel herkenbaar :))

Daarom vraag ik me ook zo vaak af, hoe ze in "die landen" de ezels zover krijgen om uit zichzelf met loodzware manden een berg op of af te lopen ... of zonder morren rond te zeulen met dikke dames in korte broeken op een bloedhete dag ...

Bij mij gaan ze niet eens weg bij het hek als ze denken dat er iets is wat ze beslist niet mogen missen :D

merel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:20

Shirley schreef:
Heel herkenbaar :))

Daarom vraag ik me ook zo vaak af, hoe ze in "die landen" de ezels zover krijgen om uit zichzelf met loodzware manden een berg op of af te lopen ... of zonder morren rond te zeulen met dikke dames in korte broeken op een bloedhete dag ...

Bij mij gaan ze niet eens weg bij het hek als ze denken dat er iets is wat ze beslist niet mogen missen :D

ik denk niet dat het ze daar met "liefde en plezier" aangeleerd word....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:00

GamblersCup schreef:
Fiffill schreef:
Tsja wat is eigenwijs... ezels zijn ezels, je moet er mee om kunnen gaan. Het is anders dan een paard. Een paard kun je veel makkelijker "dwingen" iets voor je te doen (dat klinkt negatiever dan ik het bedoel), een ezel moet het ook echt willen anders kun je er mooi naar fluiten.

Jaaaaa, klopt! Ik heb mezelf helemaal "om moeten stellen"... waar je op een paard nog wat druk kunt uitoefenen, een stimulerend tikje kunt geven, dat kun je bij een ezel vergeten. Geen zin, dan doet ie niks. Al kan ik mijn kleintjes af en toe wel gewoon naar voren duwen, alsof je een auto aanduwt :D De trailer op bijvoorbeeld, willen ze ook niet altijd vrijwillig. Gewoon effe aanduwen, meestal lukt het dan wel.
Maar dat kan ik ook pas doen sinds ze niet meer trappen, ha ha ha! Ze waren wat onopgevoed toen ze hier net waren. Jemig, kon geen hoefje krabben zonder helm en scheenbeschermers :D

Maar wat zijn ze ongelofelijk leuk! Lief, kroelers, knuffelaars, eigenwijs, lekker eigen karakter (mijn hengstje is veel braver en rustiger dan mijn ruintje) en je lacht je dood met ze! Al zijn ze maar voor decoratie (geen tijd om ze voor de kar te beleren), ik wil ze niet meer kwijt :D

Losse ezelhoefjes zijn gevaarlijk, dat doen ze hier gelukkig niet, maar ze zijn behendig ermee! En doordat het heupgewricht soepeler is kunnen ze ook opzij schoppen. Dus ook in het midden ben je niet veilig _O-

Ik vind ze ook helemaal geweldig! Voor echt actief rijden (dressuur/springen dan met name) misschien al gauw wat minder geschikt, maar verder.. ze zijn zo leuk :) ook duidelijk intelligenter en meer mensgericht/socialer dan paarden, althans dat is mijn ervaring :)
Qua "koppigheid" merk ik geen verschil met grotere ezels :n (ik ken juist meer grote ezels die wat minder streken hebben dan de kleintjes :D )

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:33

Ik ken geen grote ezels, vandaar dat ik benieuwd was naar foto's en verhalen hier! :)

Mijn arme hoefsmid, in het begin, ha ha ha! Maar nu geven ze allebei, zonder morren of schoppen, braaf hun hoefjes. Het heeft even wat geduld en oefenen gekost... :D

Kitty1985

Re: Rijden op een ezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:45

Ik ga even een off topic vraag stellen. Heb niet veel verstand van ezels.

Vanaf welke leeftijd(van de ezel) kunnen ze bereden/op zitten worden?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:48

Ik zou er zelf niet voor hun 5e op gaan zitten. Is een beetje vergelijkbaar met paarden, maar ik vind bijv 3 wel erg jong zeker als ik zie wat voor slungels ze hier toen nog waren. Dus ik zou zeggen na hun 5e jaar :)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:07

Fiffill schreef:
Ik zou er zelf niet voor hun 5e op gaan zitten. Is een beetje vergelijkbaar met paarden, maar ik vind bijv 3 wel erg jong zeker als ik zie wat voor slungels ze hier toen nog waren. Dus ik zou zeggen na hun 5e jaar :)

Ik dacht alwel dat het ongeveer gelijk zou zijn als bij paarden.

Helaas ken ik een meid die rustig haar 7/8 jarige zoon op haar 1,5 jarig ezeltje laat zitten. Oke het is alleen zitten, maar toch.
Maar het is een klein ezeltje, ienieminie pootjes. Vind het beetje sneu.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:12

GamblersCup schreef:
Ik ken geen grote ezels, vandaar dat ik benieuwd was naar foto's en verhalen hier! :)

Mijn arme hoefsmid, in het begin, ha ha ha! Maar nu geven ze allebei, zonder morren of schoppen, braaf hun hoefjes. Het heeft even wat geduld en oefenen gekost... :D

ik heb niet echt verstand van ezels maar dit is een grote
http://www.google.nl/imgres?q=grote+eze ... =94&ty=100
het is een americaans ras , meer weet ik er ook niet oer :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:16

Dat is een Mammoth Jack, idd een Amerikaans ras.
Er zijn wel meer grote ezels, bijv Grand Noir du Berry, Pyreneese ezel, Baudet du Poitou, Andalusische ezel...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:16

Ik weet niet eens hoe mijn ras heet... huis-tuin-en-keuken-ezeltjes :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:17

Waarschijnlijk "gewone ezel". Nee ik heb die naam ook niet verzonnen :')

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:27

Jep, ik heb twee gewone ezeltjes, thanks! :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:27

Wat voeren jullie je ezels eigenlijk?

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:32

Mijn ezel krijgt 'sochtends een klein worteltje, 3x per dag hooi, tussendoor nog allemaal kleine wortelstukjes en 's avonds krijgt hij soms een klein beetje zemelen, soms een klein beetje muesli, met lijnzaadolie en wat kruimeltjes pavo koek.
Maar hij is veeeeeeel te dik! Als we gaan wandelen denkt iedereen dat hij drachtig is...
Ik probeer ook om hem wat af te laten vallen, 's ochtends en 's avonds rondjes rennen (waar meneer absoluut niet van gediend is!)
Maar hij krijgt altijd van de mensen waar hij staat een snoepje, boterham en een suikerklontje. En daar ben ik niet blij mee en heb er ook al vaak wat gezegd maar ze luistert niet!
Gelukkig sta ik vanaf maandag lekker op mezelf in mijn eigen wei!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 19:36

Ik heb er ook een halve Poitou bij lopen, duidelijk een heel stuk groter ( en hariger ;) ) dan de andere !

Mijne eten alleen hooi en stro.
En een beetje gras in de zomer, maar zelfs dan geven ze de voorkeur aan hooi :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:05

merelj93 schreef:
Mijn ezel krijgt 'sochtends een klein worteltje, 3x per dag hooi, tussendoor nog allemaal kleine wortelstukjes en 's avonds krijgt hij soms een klein beetje zemelen, soms een klein beetje muesli, met lijnzaadolie en wat kruimeltjes pavo koek.

Wow, en dan vind je het gek dat ie te dik is?!? :D Da's veel teveel!

Shirley, aan "halve" Poitou? Waarmee gekruist?

Mijne eten ook alleen hooi en stro en worteltjes als traktatie tussendoor. Af en toe ipv worteltjes een appeltje. Ik was eerst bezorgd dat ze in de kou van de winter meer nodig zouden hebben en heb een ezelfokkerij in Nederland geschreven wat zij bijvoeren. Voor het geval dat. Maar ik heb het niet nodig gehad, ze zijn wat aan de dikke kant en zodra het niet meer zo koud is krijgen ze zelfs minder hooi. Ze krijgen
nu 3 keer op een dag een hooinet (wat ongeveer neer komt op 3 plakken hooi per ezel, per dag, als ze het eerlijk verdelen :) ) en meestal zit er nog hooi in het net bij de volgende voerbeurt. Dan wordt het hooinet vervangen voor een volle.
En ze eten een deel van het stro op als ik uitgemest en opgestrooid heb (is wel voederstro).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:22

Mama een gewone huis-, tuin- en keuken-ezel en papa de Poitou :)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 23:28

Idd als ze niet willen doen ze het niet :')
Pepita kan ik ook nog aardig aanduwen langs achter maar aan haar hoeven kan ik niet komen hoor :+
Arm hoefsmid als die komt, hij heeft er altijd zijn handen aan vol...

Hier krijgt mijn ezel samen met de paarden onbeperkt voordroog hooi :)
Enkel in de winter krijgen ze bietenpulp en brokken bij maar dat is een paar kg in een badkuip voor iedereen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:51

tessyke, oefenen, oefenen, oefenen... en heel veel lekkers in je zak stoppen met oefenen! Is mij met twee vliegensvlugge hoefkunstenaars gelukt, dan moet het met de jouwe toch ook lukken. Veel geduld meebrengen ook en nergens toe dwingen. Zal een stuk makkelijker en minder gevaarlijk voor je hoefsmid worden. Maar je wilt de hoeven toch ook schoonhouden? En wat als ze niet gezond blijven en je moet er wat in smeren bijvoorbeeld? Of op de achterbenen? Ik zou daar echt aan werken hoor!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:58

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:29

Er wordt gezegd, hét bewijs dat ezels kunnen dressuren... ik vind het juist het bewijs dat ze die dieren daar NIET voor moeten gebruiken. Beest ziet er volgens mij de lol er niet van in, en kom op, het ziet er echt niet uit... ezels hebben daar de bouw niet voor. Ben gek op ezeltjes, maar dit (op dat filmpje) hoeft voor mij niet. Zelfde als een koe laten springen. }:0

Al laat ik het filmpje morgen wel even aan mijn heren zien, als dreigement voor als ze weer een keer niet willen lopen of de trailer op :D

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:06

het beestje van het filmpje ziet er idd niet erg het plezier van in.
Ben benieuwd hoe ze dat dier getraind hebben want vind de rijstijl eigenlijk niet zo vriendelijk (hulpen spaanse pas bv)

_SimoneSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:52

Haha , ezelrijden hoe cool , Maar ik denk wel dat je te groot bent.

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:41

ik werk op een ezelboerderij op me werk hebben we ongeveer 40 ezels die we verhuren met huifkar en zadel met zadel gaan we max tot 50 kg maar dat licht dan ook een beedje aan de groote van de ezel