ik wil het zo zo zooooo graag dat ik er gek van word!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:19

Jaren heb ik gezeurd... Ik wilde ook een eigen paard. En weetje wat me moeder zij? Je wacht maar lekker en neemt maar een rijke vent. Je kunt de boom in.

En eerlijk? Ik vond haar gemeen, stom en banketstaaf. Ik was namelijk van mening dat ik het heus wel aan kon. Wist ik veel wat het allemaal ging kosten. Wauw, ik ging werken en kocht me eigen paard. Woemmm weg al mijn spaar centjes! Geweldig zo'n paard hardstikke leuk. Maar geloof mij. Je bankrekening klaagt elke maand weer.

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:20

nou....................
ik heb dit ook gehad schema's smeken praten verzorg pony's ect.
maar het enige waardoor het kwam was.................
juist alles ik zeg ga zo door als je blijft laten zien dan je er ALTIJD naartoe gaat de kosten weet alles zelf kan en dat je het ook echt zeker een paar jaar vol zal houden komt het vanzelf miss heel onverwachts laat iniedergeval goed zien dat je het heeel graag wil en alles zelf kan en durft

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:25

Je ouders hebben al duidelijk gemaakt dat ze het niet willen omdat ze de verantwoordelijk te groot vinden voor een meisje van jou leeftijd. Waarom neem je hier geen genoegen mee en neem je dit niet van ze aan? Je school wordt elk jaar moeilijker en er gaat steeds meer tijd in zitten, heb je dit ook meegenomen in je schema? Dit is trouwens iets wat helemaal niet kan omdat je het nog niet ervaren hebt. Ik had ook zo'n droom, zit nu in de derde klas van het VWO, en ik ben ontzettend blij dat mijn ouders elke keer 'nee' gezegd hebben. Ga lekker door met het verzorgen van je verzorgpaarden, later is er nog tijd genoeg om een eigen paard te nemen en weet je wat beter wat er precies bij kunt kijken en ben je niet afhankelijk van je ouders.

Even over de stalling, je hebt dus mensen waar het gratis zou kunnen. Altijd handig natuurlijk, maar heb je er ook over nagedacht wat te doen als je ruzie krijgt met deze mensen? Deze mensen toch willen dat je uiteindelijk wel gaat betalen? Deze mensen gaan verhuizen? Ik denk dat je je daarin niet moet vergissen hoor. Voor nu zou ik dus lekker even wachten en blij zijn met het feit dat jij één van die gelukkige meisjes bent die een verzorgpaard/pony heeft. :)

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:30

Nog zo iemand, ik maaktte allemaal powerpoints lijsten en tabbelen met de kosten info over paarden en ik had zelfs een paar keer allemaal briefjes in het huis gehangen en verstopt (badkamer,in de douche,kasten,koelkast,vriezer,slaapkamer,kledingkasten in kleding schoenen ) met de tekst ' ik wil een pony' bij mij was het een keer zo ver gekomen dat als ik nu het zinnentje ik wil een eigen pony ze oeii dan zijn me ouders niet blij..

Maar wees wel blij met de dingen die je wel heb;

*je mag van je ouders een verzorgpony
* je mag van je ouders lessen volgen
* je ouders geven je wel rijkleding,cap,borstels en miss. een leuk halstertouw, dekje

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:33

ik moet zeggen, ik was 14 met mijn eerste paard. Dat is 1,5jaar later gestorven aan hartfalen.
We hebben echt heel veel meegemaakt, ik heb het heel zwaar gehad.
Maar ik kan wel zeggen dat ik weet hoe het gaat, waar je aan moet denken, wat je kunt mee maken en wie je niet mag vertrouwen.

En ja, nu wil ik niets liever dan op mijn eigen benen staan, zodra ik afgestudeerd ben ga ik werken om alles zelf te betalen. Nu doe ik dat al voor het grootste deel, al moet ik daar ook moreel voor inleveren.
En nee, mijn ouders konden het nauwelijks betalen, maar ik ben opzoek gegaan naar een manier om het te doen werken en het lukte.

Niet bij iedereen loopt het goed af, dat weet ik.
Daarom vind ik het goed van je Ts, dat je zo goed alles opzoekt enz.

Misschien kun je afspreken dat je pas een paard mag op een bepaalde leeftijd, of op het moment dat je er zelf voor gaat werken.
Maar blijf vooral opzoeken, daar leer je van ;)
En probeer redelijk te zijn met je ouders, een paard is gewoon een grote verantwoordelijkheid, je moet tonen en menen dat je dat snapt. Een paard kopen, daar moet je niet licht over gaan.

liesen

Re: ik wil het zo zo zooooo graag dat ik er gek van word!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:37

Ik heb echt net een paard gekocht. Het was al zo lang een droom van me. Ben nu 23 en daar issie dan! Maar nu de kosten. Dat zijn er wel wat. Ik betaal alles zelf maar heb het er echt voor over! Ik denk nu zo ik heb mijn stalgels weer betaald voor januari nu heb ik weer een hele maand om van haar te genieten!!
Ik heb een stal waar wordt het voer bij in zit, 6 balen zaagsel en haar binnen en buiten zetten en dit voor 200 euro. Als je het allemaal zelf moet doen ben je veel meer geld en tijd kwijt! Het voordeel is dat ik mijn verzorgpaard heb gekocht. Ze heeft in het jaar wat ik haar heb verzorgt nooit wat gehad. Dus weet ik dat heet geen ziekte kindje is en wat ik aan haar heb.
Succes ermee!

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:45

Hey! Ik snap dat het vervelend is dat je ouders niet bereid zijn een pony aan te schaffen. Je ouders hebben wel gelijk. Een paard kan zomaar wat mankeren. Wacht gewoon totdat je het zelf kunt betalen en dat je niet afhankelijk bent van je ouders. Het is toch stoer als je het zelf kunt betalen als je ouder bent? Je bent jong genoeg en de kansen komen heus wel. Soms moet je geduld hebben.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:52

Hey een naam genoot, ik heet ook Hannah (zo heet jij toch?)!
Kun je niet kijken of je een verzorgpony kan krijgen zodat je kan laten zien dat je de verantwoordelijkheid aan kunt en dat je het echt leuk vind?
En anders is het niet anders, je kunt je ouders niet dwingen en als je later groot bent kun je je eigen paard kopen. En ik weet dat het stom klinkt maar misschien is dat wel beter, dan kun je het zelf betalen en heb je geen gezeur achteraf als het toch veel geld is of als er iets mis gaat. Geduld is een schone zaak hoe moeilijk dat soms ook is! En denk ook aan wat je wel mag en kan, er zijn vele kinderen die daar jaloers op zijn. Ik zou niet elke avond zeuren bij je ouders of overal briefjes hangen, ze weten best dat je een pony wilt en zullen dat erg irritant vinden. Je kunt beter op een goed moment beginnen over waarom je zo graag een paard zou willen en waarom je denkt dat je dat ook aan kunt. Succes! :D

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:52

je kunt misschien zelf wel een eigen pony aan, maar je ouders moeten het ook kunnen/willen betalen. als ze daar niet open voor staan houdt het toch echt op. ik kreeg op m'n elfde een pony, (die heb ik nog steeds) en heb nooit het gevoel gehad dat het te veel werk werd en dat het moeilijk te combineren was met school. ik heb in m'n hele middelbare schooltijd 3 pony's gehad (waarvan 2 bereden) en ik was de enige in mijn familie paardrijdt. en als ik toetsweek had stonden ze dan wel een paar dagen stil, maar dat is ook geen ramp. gelukkig had ik wel ouders die er achter stonden, want die heb je wel echt nodig. want zelf kun je het niet betalen. zolang ze niet ziek worden valt het echt wel mee, want jij hebt geen stallingsgeld. heb je er wel aan gedacht dat als je een pony krijgt hij niet alleen staat?

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:52

oke ik zag een paar lijstjes voorbij komen... hier kom ik *deze maand*

€315,- stalling inc. ondergrond en voer
€20.- bekappen *hoefsmit*
€30,- mokzalf en dingen voor mok..
€25,- vervanging van spullen
€60,- lesgeld 1x p.w.
€15,- wortels/appels
€10,- likstenen
€70,- fysio *voor haar rug*
€30,- verzekering
€25,- voor eventueel betadine enz..

en ik kom op een totaal van ongeveer in de maand: €600 euro in de maand..

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:48

dit is voor mij per maand, voor 1 D-pony.
0,- stalgeld. (staan aan huis)
10,- hoefsmid
60,- 2x per maand les
20,- hooi (10 balen)
20,- vervanging van spullen
5,- wormenkuur

dan kom ik op ± 115,- per maand uit, zonder enten en andere dierenarts bezoeken mee te rekenen. (heb de dierenarts nog niet gezien in 4 jaar, behalve voor entingen en de tanden :) )

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:19

ik heb dit ook gehad.
ik heb veel verzorgponys/paarden gehad.
telkens ging er iets heel erg mis.
ik verzorgde twee paarden waarvan een in het prikkeldraad liep, de andere verhuisde naar spanje met de eigenaar.
een pony stierf uit ouderdom
een pony uit bloedarmoede
een paard verlamde zijn achterbenen
er is meer, maar ik ga niet te lang door, met een eigen paard heb je meer zekerheid, daarbij ook veel meer lasten.
behalve de kosten en tijd die er ingaan waarin in dit topic al veel is geschreven, vergeef je het jezelf nooit als er nu iets mee gebeurd.
je bouwt een heel sterke band op met dit paard, want aan de ene kant harstikke fijn is en aan de andere kant moeilijk
bedenk goed waar je je zelf mee opzadelt. ik denk dat je hier zelf ook al overna hebt gedacht. toch hoop ik dat je het niet onderschat.

heel veel succes x

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:43

Ik zou wachten tot je wat ouder ben, op jezelf woont en een vast inkomen hebt, zodat je niet meer afhankelijk bent van je ouders.

LauraEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:50

Jeetje meid, wel respect dat je er al zoveel tijd in hebt gestoken en zo je best hebt gedaan om alles zelf uit te zoeken. Ik ben op dit moment 18 en het zal mij ook niet meer lukken om de komende jaren zelf een paardje op stal te hebben staan, mijn ouders hebben mij zelfs nooit op rijles willen hebben dus heb altijd bij mijn tante gereden. Dus tips over ouders heb ik niet ;). Ik focus me nu op school en studie zodat ik later genoeg verdien om het zelf allemaal te kunnen financieren en zelf de verantwoordelijkheid te kunnen nemen. Heel erg veel succes nog, en onthoud dat je altijd kan blijven dromen en hopen. Als je het echt wilt dan lukt het je vast wel eens, veel succes nog!

xxhannah013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 23:16

dankje, ik heb er idd veel tijd in gestoken.
heb nu zelfs met mezelf afgesproken dat ik er wat mider aan ga denken, omdat ik mezelf kapot maak.
had zelf een beetje het idee dat ik er verstaaft aan raakte.

maar ik geef niet op, maar laat het effe rusten bij mij ouders, want we hadden nogal een beetje een haftig gesprek.. ;s het is wel allemaal goed gepraat hoor, maar dan nog. het raaktte me wel diep en heeft me ook wel echt geraakt.. :(

al met al, het komt er wel, daar ben ik heel zeker over. maar misschien is het nu de tijd nog niet.
en ik heb het ook erg naar mn zin bij mijn verzorgpony's, maar alsnog blijven die angsten.
ik ben gewoon een beetje beschadigd op dat gebied.

groetjes mij

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:37

Ik denk dat je daar heel goed aan doet en een goede gedachten instelling maakt ;)
En idd, als je het wil, komt een paard er ooit wel, is het nu niet, dan is het wanneer je werkt.
Dan weet je ook meteen waarvoor je spaart, werkt enz.
Succes en vooral veel plezier met je verzorgpaardjes, daar leer je al zoveel van!

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:22

Zoals meerdere hier zeggen kun je beter eerst een paardje leasen, de kosten zijn veel overzichtelijker en je krijgt alvast een indruk als je (misschien) in de toekomst een eigen paard gaat kopen. Ik heb ook een tijd gezeurd of ik een eigen pony mocht, omdat een deel van onze familie in de paarden zat en ik vaak mee ging wandelen met de paardjes of iets dergelijks. Ik werd helemaal gestoord, de wil naar een eigen paard was zo sterk dat ik op een gegeven moment zei: "Ik betaal de helft, en jullie ook." Nou, nou, eigenlijk wisten mn ouders het maar niet. Ik moest van hun eerst een paardje leasen om te bewijzen dat ik de verantwoordelijkheid op me kan nemen en ik er daadwerkelijk tijd voor heb. Ik heb met moeite dat paardje 2 maanden lang kunnen leasen, maar het werd me echt teveel. Ik ben erg blij dat ik niet gelijk een paard kreeg, want dan zou ik hem moeten verkopen. Ik zou er niet aan beginnen, je kan beter een paardje leasen.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:55

Spaarpotje maken ;)
Een gemiddelde maken van wat je in de maand kwijt bent aan voer etc.
En dat bedrag sparen en dan maal zoveel
Spaarpotje maken voor de dierenarts voor bezoekjes zoals mok,verkoudheid,schimmel,wormen etc
Als je genoeg gespaart hebt het aan je ouders laten zien :)
Hie ben je wel een jaar of 2 zoet mee maar het maakt het wachten minder lang omdat je echt iets aan het ondernemen bent om je droom waar te maken
tipje ;) steek al die schema's in een apart mapje en goed bewaren he :)
eenmalig : zadel+toebehoren ong 700-1000 euro je kan het zo duur als je wilt maken ;)
hoofdstel +bit 50-150 euro ook hier kan je het zo duur als je wilt maken;)
halster+touw 10-20 euro dat verschilt per halster ;)
dekje 30-50 euro dat verschilt per dekje
poetsgerief ong 30 euro Je kan zoveel als je wilt kopen ;)
beenbeschermig ong 20-50 euro per setje
Verder kan je zoveel kopen als je wil ;)

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:54

Sommige betalen wel echt veel zeg. Ook dat laatste lijstje hierboven. Pfoeee. 25 euro vervanging spullen en 25 euro voor betadine?? Ik kom aan 6 euro per jaar voor betadine en vervanging van spullen, mwhoaa als alles er is qua spul gebeurt mij dat zelden. Soms een halster of touw maar hooguit eens per jaar. Snap dat dat voor iedereen anders is maar is ook maar net hoe of wat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:56

Mandarijn12 schreef:
Sommige betalen wel echt veel zeg. Ook dat laatste lijstje hierboven. Pfoeee. 25 euro vervanging spullen en 25 euro voor betadine?? Ik kom aan 6 euro per jaar voor betadine en vervanging van spullen, mwhoaa als alles er is qua spul gebeurt mij dat zelden. Soms een halster of touw maar hooguit eens per jaar. Snap dat dat voor iedereen anders is maar is ook maar net hoe of wat.

True. Maar ik wil er wel op voorbereid zijn dat mijn zadel ooit vervanging nodig gaat hebben. Voor mij is het een spaarpotje, ik zet het opzij, en als ik dan iets nodig heb dan heb ik tenminste geld.