Pony/paard kopen wat vergeet ik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 09:50

Cassidy schreef:
Als je nou eens gewoon je openstelt voor wat er op je pad komt, en het van daaruit verder gaat bekijken? Eerst paard of pony aanschaffen, daarna pas de rest? Verzorgingsproducten en geneesmiddelen ook niet van tevoren inslaan want vooral op geneesmiddelen zit een houdbaarheidsdatum en die blijven niet eeuwig goed.

Staar je niet blind op een ras, maat, kleur of geslacht. Het paard waar jij naar op zoek bent is allang geboren, en als de tijd rijp is komen jullie elkaar tegen. Ga geen overhaastte beslissingen nemen.

Ik wil je alleen een ding meegeven: groen op groen is bont en blauw. Ga geen al te jong paard kiezen, neem een ouder paard met een goede basis waar jij nog wat van kunt leren. En bespaar niet op instructie. Dan maar een deken minder of een andere borstelset. En je hoeft echt niet in een keer alles aan te schaffen. Als jij je paard in het begin van de lente koopt, heb je echt nog een aantal maanden voordat er winterdekens nodig zijn (als je daar al voor gaat).

+ 1 ga je niet focussen op 1 bepaald ras

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 09:51

Batlow schreef:
Ontwormen om de 8 weken, is dat niet een beetje veel? Ik doe het 4 x per jaar om de 3 maanden...

Ligt aan het ontwormmiddel. Als je alleen maar Equest geeft is het idd vier keer per jaar. Om alle wormen mee te nemen is het echter handiger om af en toe van werkzame stof te veranderen.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 12:39

Cassidy schreef:
Als je nou eens gewoon je openstelt voor wat er op je pad komt, en het van daaruit verder gaat bekijken? Eerst paard of pony aanschaffen, daarna pas de rest? Verzorgingsproducten en geneesmiddelen ook niet van tevoren inslaan want vooral op geneesmiddelen zit een houdbaarheidsdatum en die blijven niet eeuwig goed.

Staar je niet blind op een ras, maat, kleur of geslacht. Het paard waar jij naar op zoek bent is allang geboren, en als de tijd rijp is komen jullie elkaar tegen. Ga geen overhaastte beslissingen nemen.

Ik wil je alleen een ding meegeven: groen op groen is bont en blauw. Ga geen al te jong paard kiezen, neem een ouder paard met een goede basis waar jij nog wat van kunt leren. En bespaar niet op instructie. Dan maar een deken minder of een andere borstelset. En je hoeft echt niet in een keer alles aan te schaffen. Als jij je paard in het begin van de lente koopt, heb je echt nog een aantal maanden voordat er winterdekens nodig zijn (als je daar al voor gaat).

Je zegt dat je moeder veel heeft gespaard en dat ook jij een steentje bij mag dragen. Aanschaf van een paard zijn de kosten niet, het onderhoud ervan echter wel. En die lieve vriend van je moeder die nu bereid is om mee te betalen zou dat zomaar over een tijdje niet meer willen doen. En dan?

oke is goed :)
maar ik heb altijd op jonge pony`s gereden.. ja oke op 3 na maar derest allemaal jong.. en ik vind de jonge pony`s rijden net iets leuker :)
ik denk dat ik ook echt op zoek ga naar een goede instructrice :)
als hij niet meer mee wilt betalen dan hebben we pech gehad maar ik weet zeker dat mijn moeder en ik het dan wel alleen kunnen want dan ziet mijn moeder ook in hoe leuk het kan zijn om een paard/pony te hebben en als zij iets leuk vind dan geloof me dan doet ze er echt alles aan om hem/haar te houden en mij gelukkig te maken en haarzelf :) dat komt wel goed.
en mijn vader had ook pony`s maar hij had geen werd hij kreeg een kleine uitkering en het is dus wel mogelijk maar dan had hij nog een keur/pref/ster merrie waar hij mee fokte en zo kon hij zijn geld een beetje verdienen..
en eerlijk gezegt wil ik dit als ik 20 ben ofzo overnemen...

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 12:40

Batlow schreef:
Ontwormen om de 8 weken, is dat niet een beetje veel? Ik doe het 4 x per jaar om de 3 maanden...

ik heb al opgeschreven 4 x per jaar :)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 12:40

_aapjex schreef:
Cassidy schreef:

+ 1 ga je niet focussen op 1 bepaald ras

staat erin ;)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:26

soms moeten paarden ook naar de tandarts en als ik jouw was zou ik een grote e-pony nemen van 7 tot 16 jaar een paard die alles al kan is denk ik wat handiger als het je eerste eigen pony ( ik heb met beide ervaring, en daarom raad ik je echt een ervaren pony aan)
SUC6!

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:29

dressuur518 schreef:
soms moeten paarden ook naar de tandarts en als ik jouw was zou ik een grote e-pony nemen van 7 tot 16 jaar een paard die alles al kan is denk ik wat handiger als het je eerste eigen pony ( ik heb met beide ervaring, en daarom raad ik je echt een ervaren pony aan)
SUC6!

Ze geeft zelf al meerdere keren aan dat ze een jong paard leuker vindt..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:36

yasminlove1 schreef:
AdnerB o oke ik zal het opschrijven :)
oke dat doe ik ook eerst ik koop ook eerst alles en dan pas het paard :D
logeerlijn oke ik noteer het :)
oke zal ik doen :D
heel erg bedankt voor je tips :D

ik zou het andersom doen waarom.
soms zit alles erbij ingebegrepen... en je weet de maten van dekens/zadel/hoofdstel/halster etc niet.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 14:39

StalNollie schreef:
yasminlove1 schreef:
AdnerB o oke ik zal het opschrijven :)
oke dat doe ik ook eerst ik koop ook eerst alles en dan pas het paard :D
logeerlijn oke ik noteer het :)
oke zal ik doen :D
heel erg bedankt voor je tips :D

ik zou het andersom doen waarom.
soms zit alles erbij ingebegrepen... en je weet de maten van dekens/zadel/hoofdstel/halster etc niet.

oke :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:39

Je vader fokt en verdiend ermee? ik zou als ik jou was juist bij je vader gaan vragen naar het hoe en wat, die kan je er alles over vertellen en leren.

Je komt nu erg over als dat je niks van paarden weet, ik zou zeggen maak daar gebruik en leer er veel van bij je vader.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 14:46

Ragdollcat schreef:
Je vader fokt en verdiend ermee? ik zou als ik jou was juist bij je vader gaan vragen naar het hoe en wat, die kan je er alles over vertellen en leren.

Je komt nu erg over als dat je niks van paarden weet, ik zou zeggen maak daar gebruik en leer er veel van bij je vader.

ja.. samen met mijn opa deed hij dat maar dit is juist het probleem..
ik heb mijn hele leven lang bij mijn vader gewoond en ik leerde heel veel en ik ben bang dat ik dat kwijt ben nu ik geen pony meer heb..
en ik heb geen pony meer omdat mijn vader en opa 1 jaar geleden zijn gestorven..
mijn neef heeft wel nog een pony.. maar ja.. ik niet want MIJN pony`s (3 pony`s 1 rijpony en 1 paardenveulen gekregen van mijn vader en 1 pony die ik moest inrijden waar ik niet aan toe ben gekomen omdat hij werd verkocht) die ik voor een groot deel ZELF betaalde moesten perse weg en nu heeft mijn neef nog 3 pony`s erbij gekregen!
en ik mag niet eens 1 keer op zijn pony terwijl hij wel op mijn pony`s mocht toen! {:)-:
en dat allemaal terwijl mijn neef het niet eens leuk vind om op pony`s en paarden te rijden..

Ragdollcat

Re: Pony/paard kopen wat vergeet ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:52

Laat maar........... dit is vreemd.

Je weet alles al want je wilt nu een pony omdat je bang bent dat je anders de kennis kwijt bent en dat klopt niet, je weet gewoon bijna niks. Iedereen weet hoe en wat met het ontwormen en jij weet daar duidelijk niet veel over, dus dat klopt niet.

Jij bent gewoon jaloers op je neef en misschien kan jij wel niet goed rijden en heeft je neef liever niet dast je op je neef pittige paarden rijden, want je schreef hier zelf dat een arabier voor jou te lastig is en dat je er geen klik mee hebt.

Begrijp je een beetje wat ik bedoel dit alles bij elkaar.

Geeft toch niet, je kan er nog veel van leren en ga eens bij je neef en vraag hem alles wat hij jou kan leren, dat is leuker dan hier doen of je alles weet en kan en jaloers te zijn op je neef.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 15:29

Ragdollcat schreef:
Laat maar........... dit is vreemd.

Je weet alles al want je wilt nu een pony omdat je bang bent dat je anders de kennis kwijt bent en dat klopt niet, je weet gewoon bijna niks. Iedereen weet hoe en wat met het ontwormen en jij weet daar duidelijk niet veel over, dus dat klopt niet.

Jij bent gewoon jaloers op je neef en misschien kan jij wel niet goed rijden en heeft je neef liever niet dast je op je neef pittige paarden rijden, want je schreef hier zelf dat een arabier voor jou te lastig is en dat je er geen klik mee hebt.

Begrijp je een beetje wat ik bedoel dit alles bij elkaar.

Geeft toch niet, je kan er nog veel van leren en ga eens bij je neef en vraag hem alles wat hij jou kan leren, dat is leuker dan hier doen of je alles weet en kan en jaloers te zijn op je neef.

nee dat is het niet ik mis de pony tijden en ik hou echt 100% van pony`s en ik vraag hier om hulp omdat ik denk dat ik het allemaal kwijt ben.. snap je?
nee.. je begrijpt het niet.. mijn neef is niet zo aardig als je denkt.. hij deed me eerst iedere keer als ik hem zag deed hij me pijn.. slaan of tekkelen soms schoppen.. hij is 16 dit is niet normaal vind ik.. ook een groot deel van mijn familie haat me.. zoals mijn tante die mijn huis afgepakt heeft.. sorry maar meer wil ik niet vertellen want dan maak ik mezelf te bekend.. ik moet eigenlijk anoniem blijven.. mijn neef heeft al 2 acounts op andere websites gehackt.. en je denkt dat hij goed kan rijden?? niet dus.. hij wint veel maar hij rukt wel telkens met zijn handen in de pony zijn mond ..
eigenlijk heb ik al te veel verteld...
ps. mijn neef heeft geen pittige pony maar een pony die je echt met sporen en zweep moet rijden anders komt ie niet vooruit..

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:42

je kan jonge paarden wel leuker vinden maar wat noem je jong? 3,4,5

je hebt best veel eisen bv buitenrijden (naar het strand zou ik persoonlijk leuk vinden) enz

en je moet wel bedenken dat een jong paard heel onervaren is en nog alles moet leren en meemaken,
en de vraag is dan is dat fijn om als eerste paard te hebben

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:45

want niet banketstaaf bedoeld maar je komt heel onzeker en onervaren over

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:45

Ik denk dat je alles wel hebt ;)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:06

_aapjex schreef:
je kan jonge paarden wel leuker vinden maar wat noem je jong? 3,4,5

je hebt best veel eisen bv buitenrijden (naar het strand zou ik persoonlijk leuk vinden) enz

en je moet wel bedenken dat een jong paard heel onervaren is en nog alles moet leren en meemaken,
en de vraag is dan is dat fijn om als eerste paard te hebben

ehm 3 tot 6 jaar vind ik jong..
ik kon met mijn zelf zadelmak gemaakte pony zo het bos in niet dat hij nooit schrok maar hij was altijd heel eerlijk enz en dat vond ik fijn maar dan wel met een beetje pit als je met hem ging springen of dressuurproef rijden :)
ik heb zelf heel veel pony`s gehad omdat mijn vader en opa handelden en ik heb 3 oudere pony`s gehad maar daar vind ik niet veel aan ik vind het leuker als ze jonger zijn en meer pit hebben maar ook dat ik ze zelf moet beleren en zo bouw je echt een band met je pony op.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 18:07

_aapjex schreef:

sorry...

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:24

dus je wilt zeggen dat je met een wa oudere pony geen band kan opbouwen?
mijn pony is 12 jaar en daar lig ik geregeld elke maand naast omdat hij zo pittig is en met springen....... haha 1ste klas BOM

maar je moet het helemaal zelf weten ik ken zulke mensen en die hebben vreselijk spijt.
mijn 1ste pony was 16 toen ik hem kreeg nou ik ben zoooooo blij met hem geweest echt 1000% betrouwbaar.
je kan toch ook rond de 7 jaar kijken

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:24

Cassidy schreef:
Batlow schreef:

Ligt aan het ontwormmiddel. Als je alleen maar Equest geeft is het idd vier keer per jaar. Om alle wormen mee te nemen is het echter handiger om af en toe van werkzame stof te veranderen.

Ja dat doe ik, op advies van da. Hij krijgt equest, eraquell equimax en nog een andere... maar dat doet de da gelukkig bij houden

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 19:21

_aapjex schreef:
dus je wilt zeggen dat je met een wa oudere pony geen band kan opbouwen?
mijn pony is 12 jaar en daar lig ik geregeld elke maand naast omdat hij zo pittig is en met springen....... haha 1ste klas BOM

maar je moet het helemaal zelf weten ik ken zulke mensen en die hebben vreselijk spijt.
mijn 1ste pony was 16 toen ik hem kreeg nou ik ben zoooooo blij met hem geweest echt 1000% betrouwbaar.
je kan toch ook rond de 7 jaar kijken

nee dat bedoel ik niet..
het is moeilijk uit te leggen..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:50

_aapjex schreef:

Kijk dat bedoel ik dus en dan bedoel ik het ook niet rot. Het is de anderen ook opgevallen, dat je nog niet alles weet en onervaren bent.

Maar wees gewoon eerlijk en leer ervan, dus als jouw vader en opa niet meer leven en je neef niet lief is.

Vraag dan iemand met een eigen paard of ie jou zoveel mogelijk erover wilt leren of bijvoorbeeld op een manege alles leren, over de verzorging enzo en dan kan je met je moeder naar een eigen paard/pony gaan zoeken/ kijken en ben je meer ervaren.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 21:03

Ragdollcat schreef:
_aapjex schreef:

Kijk dat bedoel ik dus en dan bedoel ik het ook niet rot. Het is de anderen ook opgevallen, dat je nog niet alles weet en onervaren bent.

Maar wees gewoon eerlijk en leer ervan, dus als jouw vader en opa niet meer leven en je neef niet lief is.

Vraag dan iemand met een eigen paard of ie jou zoveel mogelijk erover wilt leren of bijvoorbeeld op een manege alles leren, over de verzorging enzo en dan kan je met je moeder naar een eigen paard/pony gaan zoeken/ kijken en ben je meer ervaren.

ik ben niet onervaren als ik op de pony zit maar ernaast weet ik niet veel dat is het..
ik ga ook eerst goed kijken welke pony`s er te koop staan enz.
ik kan het niet makkelijk uitleggen maar als ik zo thuis zit dan weet ik niet veel tot niets over paarden maar als ik nou eenmaal in de buurt van paarden ben of erop zit dan weet ik het weer dan kan ik aan de mooie tijden denken en komt het allemaal omhoog over wat mijn opa en vader tegen me zeiden enz..

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:04

Wil je alsjeblieft een beetje beter formuleren? Er is geen touw aan vast te knopen.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 21:10

KirstenVosje schreef:
Wil je alsjeblieft een beetje beter formuleren? Er is geen touw aan vast te knopen.

ik begrijp je maar het is moeilijk uit te leggen.. ik ben echt niet goed in uitleggen..ik wil het uitleggen maar ik heb echt geen idee hoe..