Help,Tucker inneens niet meer van mij?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:53

Meeerel schreef:
Het is juist dom als je je paard niet op je naam laat zetten.
Mijn paard staat op mijn naam. BIj zowel het paspoort en de chip. Dan heb je een echt eigendoms bewijs.
Laat je het niet onder je naam zetten en je paard is gestolen heb je geen paard meer.
Die chips en paspoorten doen wonderen hoor, daaraan kun je tenminste zien van wie het paard is.

Chip en paspoort zijn bewijzen van identificatie en registratie van het paard. Dit staat duidelijk in elk paspoort beschreven. Helaas gelden deze niet als eigendomsbewijzen. Pak het paspoort van je paard er maar bij en lees het voor jezelf een keertje, want dan zal je ook zien dat ze alleen voor identificatie gelden. Er word sprake gemaakt van de eigenaar, maar die staat los van het paspoort en chip.

LecyTinker

Re: Help,Tucker inneens niet meer van mij?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:54

Al zou ze een verkoopspvereenkomst hebben, wettelijk mag hij haar niet eens een paard verkopen omdat ze te jong is. Dus dan zou ook in dit geval de overeenkomst komen te vervallen (geloof ik)

Meeerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:54

Mensen, als de ts geen contract heeft ondertekend of een paspoort heeft word er echt wel ff gekeken naar de chip hoor. Dat is gwn zo.

Ja idd dt nieuwe systeem is wel een beetje raar.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:55

Meeerel schreef:
Het is juist dom als je je paard niet op je naam laat zetten.
Mijn paard staat op mijn naam. BIj zowel het paspoort en de chip. Dan heb je een echt eigendoms bewijs.
Laat je het niet onder je naam zetten en je paard is gestolen heb je geen paard meer.
Die chips en paspoorten doen wonderen hoor, daaraan kun je tenminste zien van wie het paard is.

Lees voor de gein het paspoort eens door.....daar staat IN dat het GEEN eigendomsbewijs is.

Zoals door meerdere mensen nu gezegd: een paspoort/chip is geen eigendomsbewijs. Er staat wel een naam op, maar die kan je niet gebruiken om aan te tonen dat je de eigenaar bent.

Wat WEL aantoont dat je de eigenaar bent, is een door verkoper en koper ondertekende koopovereenkomst.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:56

Meeerel schreef:
Mensen, als de ts geen contract heeft ondertekend of een paspoort heeft word er echt wel ff gekeken naar de chip hoor. Dat is gwn zo.

Ja idd dt nieuwe systeem is wel een beetje raar.

nogmaals chip en paspoort zijn voor registratie en identificatie van het paard, staan los van de eigenaar.

Meeerel

Ik heb het paspoort van mijn paard net al doorgelezen, en ik kan niks vinden over dat de chip geen eigendoms bewijs is.

Froemel

Meeerel ben jij van België? Volgens mij (kan het fout hebben) geldt het denk ik wel dat een paard op jouw naam moet staan en dan ook echt van jouw is. Hier in Nederland sowieso niet, dan zijn mijn beide paarden nog allebei van iemand anders :P

Douraque

Amaris heeft gelijk: noch een chip noch een paspoort zijn juridische eigendomsbewijzen (geloof me Meeerel ben zelf advocaat). Om het eigendom van een paard aan te tonen heb je o.a. een contract met beide handtekeningen nodig en betalingsbewijzen van stal/da ed. En dan pas is het juridisch hard te maken dat je eigenaar bent.

Als er wat gebeurd met je paard sta je sterk met eigendomsbewijs + betalingsbewijs(-zen). Daarbij kan een chip of paspoort als ondersteunend bewijs dienen, maar is zelfstandig onvoldoende.

TS: ik raad je wel aan de politie te gaan, om melding c.q. aangifte te doen. Daar laat je de afschriften van de DA zien + evt. facturen van de DA. Daarna neem je contact op met het juridisch loket, dat is gratis juridisch advies. Evt. verwijzen deze je door naar een advocaat, deze kan (indien jij/je ouders weinig geld hebben) rechtsbijstand verlenen tegen een zeer laag tarief.

Lecy: TS mag inderdaad geen (rechtsgeldig) contract ondertekenen tot haar 16e jaar
Laatst bijgewerkt door Douraque op 12-07-12 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Heel eerlijk, ik denk dat je je paardje kwijt bent. Er is in de paarden wat eigenaren betreft, niks goed geregeld en je hebt helaas niks om op te staan.....
:(:)
Meeerel schreef:
Er is toch echt iemand die de chip heeft laten zetten hoor. Mijn paard staat bij een pensionstal&veulen opfok. Ik heb meerdere malen gezien hoe een veulen werd gechipt. En de eigenaren moesten toch echt hun handtekening enzo zetten.
Klopt, maar als het paard verkocht is, staat de chip nog steeds op de persoon die hem heeft laten zetten, en zegt dat niks over van wie het paard is.....

Meeerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:58

Neejj maar daar komt mijn pony wel vandaan misschien dat ik daar even aan had moeten denken.......

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:58

Michellkuh schreef:
Meeerel ben jij van België? Volgens mij (kan het fout hebben) geldt het denk ik wel dat een paard op jouw naam moet staan en dan ook echt van jouw is. Hier in Nederland sowieso niet, dan zijn mijn beide paarden nog allebei van iemand anders :P

Neep, ik woon in belgie. Daar geldt een paspoort en chip ook allen voor registratie en identificatie. In belgie ben je ook verplicht om je paard aan te melden bij het CVP en daarvan krijg je een mutatiebewijs opgestuurd en dat geldt dan wel als bewijs van eigendom.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:59

Meeerel schreef:
Neejj maar daar komt mijn pony wel vandaan misschien dat ik daar even aan had moeten denken.......

en ervaren mensen geloven ipv zo eigenwijs te zijn en onwaarheden verkondigen

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 17:00

Douraque schreef:
Amaris heeft gelijk: noch een chip noch een paspoort zijn juridische eigendomsbewijzen (geloof me Meeerel ben zelf advocaat). Om het eigendom van een paard aan te tonen heb je o.a. een contract met beide handtekeningen nodig en betalingsbewijzen van stal/da ed. En dan pas is het juridisch hard te maken dat je eigenaar bent.

Als er wat gebeurd met je paard sta je sterk met eigendomsbewijs + betalingsbewijs(-zen). Daarbij kan een chip of paspoort als ondersteunend bewijs dienen, maar is zelfstandig onvoldoende.

TS: ik raad je wel aan de politie te gaan, om melding c.q. aangifte te doen. Daar laat je de afschriften van de DA zien + evt. facturen van de DA. Daarna neem je contact op met het juridisch loket, dat is gratis juridisch advies. Evt. verwijzen deze je door naar een advocaat, deze kan (indien jij/je ouders weinig geld hebben) rechtsbijstand verlenen tegen een zeer laag tarief.

Lecy: TS mag inderdaad geen (rechtsgeldig) contract ondertekenen tot haar 16e jaar

Bedankt voor de uitleg :j
Ik probeer toch eerst vanavond of deze week nog contact te krijgen met de toezichthouder voordat ik naar de politie ga.

Meeerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:01

Misschien dat er meer dingen zijn, maar de chip en het paspoort zijn toch echt heel belangrijk met het kijken waarvan het paard is, zeker weten.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:01

Meeerel schreef:
Misschien dat er meer dingen zijn, maar de chip en het paspoort zijn toch echt heel belangrijk met het kijken waarvan het paard is, zeker weten.

AAAAAARRRRGGHHHH, hou op!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:02

LecyTinker schreef:
Michellkuh schreef:

Neep, ik woon in belgie. Daar geldt een paspoort en chip ook allen voor registratie en identificatie. In belgie ben je ook verplicht om je paard aan te melden bij het CVP en daarvan krijg je een mutatiebewijs opgestuurd en dat geldt dan wel als bewijs van eigendom.

Dan was het dat :) Ik wist dat er iets anders was in Belgie.

Amaris

de uitdrukking 'plank voor hoofd' krijgt hier toch ineens een hele andere betekenis :')

Meeerel

Tis echt zo, ik heb al heel vaak gezien hoe veulens gechipt worden enzo. Ik weet het heel zeker.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:03

Meeerel schreef:
Tis echt zo, ik heb al heel vaak gezien hoe veulens gechipt worden enzo. Ik weet het heel zeker.

Maar Meeerel daar gaat het helemaal niet om!!

Joscaa

Meeerel schreef:

Ja. Veulens worden gechipt. Dat is verplicht ja, máar dat zegt niet dat je dan ook gelijk als EIGENAAR staat. Google er eens op, misschien geloof je dat wel.

Sammy_xxs

Afbeelding
ff foto gemaakt uit het paspoort, hoop dat jullie het een beetje kunnen lezen.

Maar vind dat er wel tegenstrijdige dingen in staan of ligt dat aan mij?

Bijv bij 2 staat:
Bij deelname aan evenementen moet het paard op naam van eigenaar staan.
Maar bij 1 staat dus Dit paspoort is geen eigendoms bewijs
Laatst bijgewerkt door Sammy_xxs op 12-07-12 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Dat jij het zeker weet, wil niet zeggen dat het juist is. ;)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:04

sharontucker schreef:
Douraque schreef:

Bedankt voor de uitleg :j
Ik probeer toch eerst vanavond of deze week nog contact te krijgen met de toezichthouder voordat ik naar de politie ga.

Is dat de toezichthouder aan wie je geld betaald om gebruik te maken van de weide? Zo ja, vraag een betalingsbewijs voor het gebruik van de weide. Zet daarop jouw naam, je ouders naam, naam paard, naam toezichthouder, waarvoor je betaald en hoeveel. Laat dit ondertekenen door zowel de toezichthouder als je ouders (niet jij, want dat is niet rechtsgeldig).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:04

punt 1 lijkt me anders best duidelijk

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:05

Meeerel schreef:

Lees mijn post even en wees niet zo eigenwijs. Veulens chippen is gewoon voor registratie doeleinden, niets meer niets minder.

Edit: ik tem op Meeerel, zij verpest TS haar topic