Een frustratie die ik overigens deel.
Heb je de rest van het topic ook doorgelezen? Zul je zien dat er geen ruzie onstaat maar een waardevolle discussie...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lunaeekie schreef:Ik kijk nu sowieso niet meer. Ga zo slapen.
Maar toch vind ik het geen fijn beeld. Ik ben niet zo weg van deze methode. Ik hou niet van dat getrek enzo
Cassidy schreef:Met de methode is niets mis hoor. Je moet alleen weten wat je aan het doen bent. Dit is het echte ranchwerk, Craig Cameron is niet de eerste de beste Natural Horsemanshipper. Heb alle respect voor de man. De merrie blijft ook heel rustig, raakt niet in paniek. Je ziet hier het moment van totale overgave. Zo train je een paard tot een compleet betrouwbaar dier, waar je in het wilde westen 100% op kunt vertrouwen. Je beste levensverzekering als je op pad bent in de natuur, waar je niet altijd even goed bereik hebt met de mobiele telefoon, en waar je ten dode opgeschreven bent als je van je paard valt, iets breekt, je paard de benen neemt en je niet op tijd gevonden wordt....
Sypol_Rawr schreef:Al die meiden die shetlanders verzorgen, ze trukjes leren, steigeren, en als ze niet willen steigeren ze omhoog trekken, over een hindernis heen trekken, mee trekken als hij niet wilt rennen. Pff t ziet er niet uit..
Cassidy schreef:Hoeveel keer ben jij er bij geweest dat een paard heeft leren liggen? De meeste filmpjes en demonstraties die ik ken laten zien hoe het eindresultaat eruit ziet. Dit is de eerste keer dat deze merrie gaat liggen. Dit is de eerst keer van totale overgave. En net zoals de eerste keer een zadel op of het gewicht van een ruiter, is dat een beetje spannend ja...
Cassidy schreef:Het maakt verder niet uit wat je met je pony doet. En ook niet of je VD doet omdat je verder niets anders te doen hebt. Maar als jij VD doet, en je bezig bent met steigeren voordat je paard kan zitten of liggen, dan ben je idd een Penny ja. Ik hoop voor jou dat je pony het nooit tegen je gaat gebruiken en dat er ook nooit een moment komt waarop je hem moet verkopen, hij in andere handen terecht komt die niet weet wat het commando is om hem te laten steigeren (gebruiksaanwijzingen gaan weleens verloren, helemaal na een aantal tussenstations) en dat er dan brokken van komen.
Een voorbeeld: een voormalig stalgenootje van me had een van de paarden op haar vorige stal leren liggen door op zijn schoft te knijpen. Dier was nog niet ingereden, en gaan liggen is op zich niet zo'n groot probleem.
Het werd wel een probleem toen het dier werd ingereden. Door de druk van het zadel op de schoft dat het paard dat hij moest gaan liggen. Dus wat gebeurde er? Zadel erop, ruiter erop, paard gaat liggen.
Het was dat ze wisten waardoor dat kwam, en het is uiteindelijk ook goedgekomen. Mensen die niet weten wat daar de reden voor is, die konden zomaar eens op het idee komen dat het paard gaat staken, heel erg boos op hem worden, hem slaan, schoppen, terwijl hij toch alleen maar deed wat hem tevoren was geleerd. Is dat eerlijk?
Want een paard dat erbij gaat liggen als je wilt rijden, denk je dat die ooit nog goed terecht komt? Die zal een paar eigenaren en tussenstations krijgen waar ze niet zo vriendelijk met hem omgaan, en misschien uiteindelijk wel bij de slager belanden.
Dus denk voordat je wat doet!
Cassidy schreef:Ook stem en hand en zweepcommando's kunnen verwarrend zijn. Als jij als commando om langzamer te gaan "Ho" gaat gebruiken, en als commando om te steigeren "Hoog", wat denk je dat de pony gaat doen?
Als je als commando om te steigeren je hand in de lucht houdt, en er komt ooit eens iemand die bij de pony staat en hetzelfde doet waarop de pony denkt dat dit het commando is om te steigeren en dat ook doet, denk je dat mensen daar blij mee zijn? Helemaal als er dan nog een kind op de rug zit. Als die schrikt, aan de teugels trekt als de pony steigert, klappen ze allebei achterover. En ik had hier eerder in het topic een link naar een filmpje neergezet hoe dat er uit kan zien, een achteroverklappend paard....is echt niet grappig!
Cassidy schreef:Ook stem en hand en zweepcommando's kunnen verwarrend zijn. Als jij als commando om langzamer te gaan "Ho" gaat gebruiken, en als commando om te steigeren "Hoog", wat denk je dat de pony gaat doen?
Als je als commando om te steigeren je hand in de lucht houdt, en er komt ooit eens iemand die bij de pony staat en hetzelfde doet waarop de pony denkt dat dit het commando is om te steigeren en dat ook doet, denk je dat mensen daar blij mee zijn? Helemaal als er dan nog een kind op de rug zit. Als die schrikt, aan de teugels trekt als de pony steigert, klappen ze allebei achterover. En ik had hier eerder in het topic een link naar een filmpje neergezet hoe dat er uit kan zien, een achteroverklappend paard....is echt niet grappig!
Cassidy schreef:@ MarlindeRooz, ik zie in je profiel foto's van een Shet met een kind op zijn rug. Ik concludeer dat dit het paard is waar je ook VD mee doet en laat steigeren. Ik hoop voor je dat de pony het nooit ongewenst gaat opvoeren. Want weet je, pony's kunnen ook overijverig worden. Als ze iets hebben geleerd, dan gaan ze het soms ook ongevraagd opvoeren. Dat is niet erg bij een changement, dat is wel ongewenst in gevallen van steigeren.
hetlevenwint schreef:Het is weer eens iemand van 11jaar die een topic maakt en ze krijgt weer eens van een hele hoop de wind van voren.
Lezen jullie eigenlijk nog wat ze schreef ? Het is niet omdat ze 11 is dat ze geen punt kan maken en het direct vakantie
of ze jaloers is. Filmpjes kun je trouwens kijken uit pure interesse, je kan veel leren uit filmpjes ook.
Ga hier waarschijnlijk de wind van voren krijgen omdat ik zelf nog net geen 16 jaar ben. Sommige jongere weten meer met
wat ze bezig zijn dan sommige volwassenen (ik zeg niet dat het altijd zo is). Ik ben geen manege penny heb al van m'n 6de
een paard en ga niet naar manege's. Gezond verstand wordt je mee geboren, wijsheid komt dan wel met de jaren maar ZEKER
ook met ervaring. Ik snap TS zeer goed en ze heeft zeker een punt, als dit topic geopend had geweest door iemand van 26jaar
had het wel serieus genomen geweest direct.
Vind dit echt weer bokt op z'n beste hoe er door sommige gereageerd worden![]()
TS@ Verwijder je leeftijd uit je profiel je gaat een stuk ernstiger genomen worden.
*Ik heb het hier niet op de gene die wel serieus reageren.