wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:28

ik rijd recreatief en heb sporen aan. waarom? ik wil graag veder leren ook met mijn pony heb wedstrijden gereden maar door dat ik nu 18 ben en ik geen kans maak met mijn pony tussen de paarden wil ik nog wel veder leren. ik heb een rustige beenligging en heb verschillende soorten spoortjes dus wissel af kwa ding dat ik ga doen.

Wat ik wel erg vind zijn van die kleinere kinderen die ze alleen om hebben omdat ze het mooi vinden en stoer...

Je hebt trouwens ook sporen die helemaal geen knopje,staaf of wieltje hebben, deze zijn aan de binnenkant gerimpelt. zijn er gekomen toen je in het M persee met sporen moest rijden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:28

Ja dat snapte ik dus ook al niet :+
Been geven doe ik niet alleen om mn paard meer voorwaarts te krijgen, maar ook voor wijken bijvoorbeeld :)

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:29

Nou, sporen worden gebruikt om hulpen te verfijnen. En dat vind ik onnodig, dat kan je ook zonder sporen doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:30

@ashley maar jij traint dus nog. Met recreatief bedoelde ik vooral iemand die voornamelijk buitenritjes maakt en nu en dan les heeft

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:30

PuurxNatuur schreef:
Nou, sporen worden gebruikt om hulpen te verfijnen. En dat vind ik onnodig, dat kan je ook zonder sporen doen.

dat is erg algemeen gezegd, leg eens precieser uit :)

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:31

saskiakefie schreef:
Ayla_4Ever schreef:
Ik gebruik ook spoortjes. Van die kindersporen. Ik vind dat het paardje nu veel lekkerder loopt en ik hoef niet te hele tijd been te geven. En met de zweep is zo onhandig(mijn mening!) van hand veranderen en zweep weer veranderen.

Een mooi voorbeeld van verkeerd gebruik van sporen :j

Wanneer is het dan wel goed?

samoth

Puurxnatuur :roll: wauw...

Ik gebruik sporen vooral om het verfijning van hulpen, als het paard gaat verzamelen dat zijn rug goed blijft gebruiken. Dan is voor mij ook een halve werk, waardoor ik beter kan concentreren op mijn houding, zit en balans. Daarom zeg ik dat het dan voor het paard fijner is.

saskiakefie

Dat zeg ik nog even niet, wacht even af of er nog een betere uitleg komt van een tegenstander van sporen :D

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:32

Ja inderdaad puurxnatuur, waarom zacht je spoor aanleggen als je ook lekker hard kan schoppen, sporen hebben we dan niet meer nodig toch :j ?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:33

PuurxNatuur schreef:

Dus liever flink porren met je hak in de buik, om het paard iets nieuws aan te leren? (zijwaartse gangen bijvoorbeeld).
Het is maar net met welk doel je rijdt.
Ik gebruik zelf ook geen sporen, omdat ik voornamelijk recreatief rijd.
Of als je bitloos recreatief rijdt, en verder niks van het paard verlangt, waarom zou je dan sporen nodig hebben?
Maar iemand die echt dressuur rijdt, dan zie ik liever verfijnde hulpen met sporen, dan porren met de hak om het paard iets te leren.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 18-05-12 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:33

Magrathea schreef:
@ashley maar jij traint dus nog. Met recreatief bedoelde ik vooral iemand die voornamelijk buitenritjes maakt en nu en dan les heeft

ik rij ook voornamelijk op buitenritten en heb geen les :+ ben ik nu slecht? :') Nee maar snap je punt :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:34

Liever gelijk duidelijk zijn dan er helemaal omheen draaien, toch? Of is dat ook onnatuurlijk :P

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:35

Ik zou liever met spoor ipv zweep rijden. mijn merrie wordt gespannen en dwars van een zweep. zweep is straf, spoor is alleen een extra aanzet om te luisteren naar het been. Bij haar dan...

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:35

Ik rijd trouwens zelf ook zonder sporen hoor, dit omdat ik dit (nog) niet nogig heb, ik rijd nog geen wedstrijden en we zijn nu eerst bezig met andere dingen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:37

Ook met een zweep kan je slaan en een tikje geven. Net als dat je met sporen kan prikken of rollen. Maar goed, jouw merrie klinkt alsof ze gewoon nare ervaringen heeft met de zweep :(:) dat kan ook, niks aan te doen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:37

Magrathea schreef:
Liever gelijk duidelijk zijn dan er helemaal omheen draaien, toch? Of is dat ook onnatuurlijk :P

Haha ik ben gewoon benieuwd of ze het eigenlijk wel weet, maar lijkt er niet op zo :P

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:39

Ik keek eens op internet en zag dit

Citaat:
"Sporen zijn versterkte beenhulpen, meer niet"

Citaat:
"Dummy Sporen vanaf M Dressuur"

Citaat:
"Als sporen namelijk ergens niet voor bedoeld zijn, dan is het wel het voorwaarts rijden van een paard."

Citaat:
"spoortje is voor verfijning"

Wat denken jullie hier van?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:40

Ayla ik heb je een pb gestuurd :)

En over de quoten, ik ben het eens met de laatste, de anderen niet. Maar zoals ik al schreef verfijning is een groot woord, als je dat hoort snap je het nog niet, ik in ieder geval niet. :P

Hygge

Re: wat vinden jullie ervan met sporen te rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:41

Oké,gelezen.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:42

Ik vind het zelf niet prettig om met sporen te rijden, maar dat komt omdat ik mijn beenligging niet altijd even goed vind.
Ik ben er niet op tegen. Laatst moest ik zijwaarts over een balkje (ik had een zweepje) en de pony was vervelend aan het doen, liep de hele tijd achteruit enz. Les daarna had ik spoortjes om, ik gaf 1x spoor en hij snapte het meteen. Liep braaf over de balkjes :j

Dus ja ik vind sporen niet erg, mits ze goed gebruikt worden. Ik zie hier op stal mensen die bij elke stap spoor geven :n

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:44

Ayla_4Ever schreef:
Ik keek eens op internet en zag dit

Citaat:
"Dummy Sporen vanaf M Dressuur"

Wat denken jullie hier van?

Deze is al een tijd niet meer van toepassing. je mag voortaan zelf kiezen of je sporen aan hebt ofniet. in het verleden was het verplicht om in het M een spoor om te hebben.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:44

Toch wel grappig :D Iedereen heeft het hier over het goed gebruiken van de spoor, maar ik heb het idee dat niemand weet wat dat is :D want jullie gebruiken het inderdaad als versterken, maar dat is geen verfijnen.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:45

@saskiakefie op je pb gereageerd.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:07

Je kan ook zonder sporen rijden, en niet schoppen/ hard drijven/telkens hakken in de buik, maar gewoon met je benen rijden ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:07

En wat als je paard daar niet op reageert?