[centraal] Boeken schrijvers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:22

Ik vind van wel! Oeps, ik zelf niet eens gevraagd of ik mee mocht praten :P

Hier een stukje uit mijn verhaal (zie onderschrift als je het hele verhaal wilt lezen)
thoraklover schreef:
(korte inleiding: Gwen en Valko rijden door het bos, haar paard Alec is een tijd geleden overleden, maar haar fantasie neemt een loopje met haar)
Mijn aandacht word getrokken naar een van de weinige struiken die nog een paar bladeren bevatten. Twee paar donkere vertrouwde ogen kijken me doordringend aan. Alec. Ik strek mijn arm naar hem uit, probeer hem aan te raken in de lucht. Ik voel de herinnering, ik voel de haren onder mijn vingertoppen kriebelen, zijn warme adem tegen mijn handpalmen blazen. Mijn mond vormt zich tot een glimlach. ‘Hé jochie,’ fluister ik. Hij briest begroetend. Ik schiet in de lach van het gelukzalige gevoel dat mijn buik vult.

Hij rukt zijn blik van me los en kijkt over zijn rug naar achteren. Zijn spieren staan in een keer gespannen, zijn ogen glijden verkennend en nieuwsgierig over de omgeving. Ik volg zijn blik, probeer te zien wat hem was opgevallen. In mijn ooghoek zie ik Alec angstig weg schieten. Nee! Ga niet weg! Wil ik naar hem schreeuwen. Zijn grote witte lichaam sprint zo hard het kan vooruit, zijn manen en staart zweven achter hem aan. Zijn neusgaten staan wijd open, zijn ogen weggedraaid van paniek. Zijn benen strekken zich zo ver ze kunnen. Hij werpt een blik over zijn schouder, zijn ogen lijken groter te worden van angst en wanhoop door iets wat ik niet kan zien. Hij probeer nog sneller te rennen, nog harder vooruit te gaan. Zijn paniek steekt me aan. Ik wil naar hem toe, hem geruststellen, hem zeggen dat er niks aan de hand is, hem tegenhouden voordat hij zichzelf de dood in rent. En bovenal wil ik hem weer aanraken, mijn vingers door zijn manen halen, hem weer diep in de ogen kijken. Ik wil weer samen een team met hem vormen. Tot dat ik zie waar hij voor wegvlucht.

Het is alsof ik tegen een spiegelbeeld aan kijk, waarbij ik niet weerspiegeld wordt. De donkerbruine merrie waar we op rijden, galoppeert daar. Met Valko op haar rug. Ik ben slechts een toeschouwer, ik lijk niet te bestaan. Valko houd een enorm zwaard vast, waarvan het scherpe ijzer glinstert door de zon. Zijn blik staat gefocusseerd op zijn slachtoffer. Geen emotie is van zijn gezicht af te lezen. Zijn merrie racet vol vuur, vol lust vooruit, alsof ze een leeuw is die een ree in het vizier heeft. Ik wil Valko bij zijn schouders pakken, hem door elkaar schudden. Dit is niet hoe ik hem ken, hij lijkt wel een volslagen vreemde. Ik moet tot hem door dringen, ik moet hem stoppen. Maar ik ben machteloos. Valko rijd in op Alec, die zweet en piept van de inspanning. De merrie hapt naar Alec’s achterbenen, alsof ze hem aan het opjutten is om nog harder te rennen, terwijl ze weet dat hij niet harder meer kan. Valko spoort de merrie aan, probeert haar nog harder te laten lopen. En dat doet ze. Haar spieren rekken zich op en veren soepel terug, steeds sneller. Ze galopperen nu zij aan zij. Alec is afgemat, zijn energie is op. Toch zet hij door, vraagt hij het onmogelijke van zichzelf. Maar het is niet genoeg. Ik zie hoe Valko zijn zwaard opheft boven de nek van Alec, om het vervolgens met een enorme snelheid naar beneden te laten suizen. ‘Nee!’ gil ik zo hard ik kan. Mijn stem echoot met een hartverscheurende toon tussen de bomen door.

xVelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:15

Wauw! Echt een heel mooi verhaal het is ook zo mooi geschreven! Ik ga zeker je topic rustig doorlezen :j

Ik zal zometeen van mijn verhaal ook eventjes een stukje posten alleen ik twijfel nog of ik overnieuw ga beginnen (ikzelf vind het begin nog niet zo heel leuk :o)

xBontfire

Re: [centraal] Boeken schrijvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:21

Mooi verhaal! Als ik me verveel zal ik eens gaan lezen!!

@xVelientje
Haaii! :wave: jij ook hier? :D

xVelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:29

Hoooii, ja ik ook hier :D

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:41

Leuk dat jullie het leuk vinden! :j Hou er wel rekening mee dat ik in het begin van het verhaal nogal kinderlijk schrijf, ik heb zo veel geleerd van dat topic dat ik echt gegroeid ben in mijn schrijfstijl. Dus het is zeker een aanrader om je verhaal op bokt te plaatsen :D

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 16:29

xvelientje: welkom!
thoraklover: valt wel mee hoor ;)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:57

Leestekens staan verkeerd etc. Daar stoorde ik me toen niet aan maar nu heel erg :+

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:36

heey ik ben ook bezig met een boek. hij heet: Bonito. hier het achterkantstukje:

In een prachtige draf zweeft een groot bruin paard over de hoefslag. Op zijn rug een een meisje van een jaar of 10. Na nog een rondje maakt ze een prachtige overgang naar stap en knuffelt ze haar paard. Goed zo Bonito fluistert ze.

Lieke heeft een perfect leven. Ze woont aan de dijk bijna naast de manege waar haar prachtige hengst Bonito staat.
Maar dan komt er een nieuwe pony op de manege die haar hele leven veranderd.

en wat vinden jullie?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:57

liliekska schreef:
heey ik ben ook bezig met een boek. hij heet: Bonito. hier het achterkantstukje:

In een prachtige draf zweeft een groot bruin paard over de hoefslag. Op zijn rug een een meisje van een jaar of 10. Na nog een rondje maakt ze een prachtige overgang naar stap en knuffelt ze haar paard. Goed zo Bonito fluistert ze.

Lieke heeft een perfect leven. Ze woont aan de dijk bijna naast de manege waar haar prachtige hengst Bonito staat.

en wat vinden jullie?

Leuk hoor! Vergeet de leestekens niet, en probeer zo veel verschillende mogelijke woorden te gebruiken, dus geen twee keer 'prachtig' in een alinea. De tweede keer kun je bijvoorbeeld veranderen naar 'vloeiende,' dat leest mooier:

Citaat:
In een prachtige draf zweeft een groot bruin paard over de hoefslag. Op zijn rug een een meisje van een jaar of 10. Na nog een rondje maakt ze een vloeiende overgang naar stap en knuffelt ze haar paard. 'Goed zo, Bonito,' fluistert ze.

Lieke heeft een perfect leven. Ze woont aan de dijk, bijna naast de manege, waar haar prachtige hengst Bonito staat.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:59

Leuk! Dit is wel iets wat ik zou willen lezen.
Misschien kun je er beter een pony van maken? Want een meisje van 10 op een groot paard, dat, dat is niet echt realistisch voor iemand die elke dag zelf alles doet. Dan moet je steeds een manier bedenken hoe ze het zadel erop gaat leggen enzo, snap je wat ik bedoel? :)

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 09:04

Leuk hoor!
Ik had dat ook. Teveel dezelfde woorden vebruiken
Meestal wasmachine dat het woord 'snel'

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:18

bontfire: ja alleen het paard is 1,60 want het is wel een echt paard. (ik bedoel dat hij bestaat)
Thorkalover: oke bedankt voor de tips!
heb alleen nog geen idee voor een karakter voor de pony die komt enzo iemand suggesties?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:48

Angstig en mensschuw, dan word het een penny verhaal! :))

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:48

thoraklover: wauw goed idee zie al helemaal een beeld van het verhaal. de pony wordt mijn andere lieveling: Bo! en dan gaat ze helpen met bo en dan vergeet ze bonito een beetje enzo. leuk verhaal?

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:32

Ik ben bezig met een verhaal over een meisje dat leukemie heeft, ik ben pas 11 dus beetje rustig aan. Opbouwende kritiek wil ik wel! Ik zet het begin stukje ervan en het stuk waar ik nu ben. (heb nu 3 a4tjes

Het begin van het verhaal
Dromerig kijk ik voor me uit, naar de zuster. Deze zet de tv voor me aan, uit de tv schalt een hard geluid; ‘hij zag hoe zijn moeder zich doodwerkte, hij is de volgende’ Direct ga ik naar een ander kanaal. “Ik ben ook de volgende” mompel ik tegen mezelf. Ohja, dat was nogal onbeleefd van me, ik ben Melissa, 11 jaar en heb een vreselijke ziekte genaamd Kanker. Ik kan er heel goed mee leven, zolang ik nog leven heb dan. Later heb ik ook een droom, niet dat ik beter wil worden want dat is niet eerlijk om te wensen als je toch geen kansen meer hebt. Nee hoor, die droom is dat mijn verhalen worden gepubliceerd, en het liefst mijn dagboek dan! Soms wil ik dolgraag een paard zijn, zoals de zwarte hengst uit the Silver Stallion of de Palomino uit the Silver Brumby die zichzelf in een ravijn stort als er op hem gejaagd word. Waarom ik dat wil zijn, daar is een reden voor: ik wil vrij zijn, ver weg.. Gewoon in mijn eigen wereld

Waar ik nu ben [Evi is haar beste vriendin die ook Leukemie heeft].
Wanneer ik me slaperig omdraai kijk ik niet tegen Evi aan, maar tegen gordijnen. Geschrokken zit ik overeind, ik ben direct klaarwakker. Waarom waren de gordijnen dicht?? Ik heb een slecht voorgevoel, bang kruip ik uit mijn bed en loop de gang op. Op Evi’s deur hangt een blauwe kaart, dus mijn voorgevoel is juist. Romy loopt langs, “Romy… gaat Evi niet dood?” snik ik, ik wil Evi niet kwijt. Ze is altijd zo’n goede vriendin geweest, en we hebben zoveel gelachen. Romy haalt haar schouders op, “Het is onzeker, maar ze is sterk.” vertelt Romy zacht. Ik knik en loop dan naar mijn eigen box, daar val ik direct in slaap.
Een paar uur later word ik huilend wakker, Romy zit bij me op bed, Jake ook. “Is ze…” Ik maak mijn zin niet af, Jake knikt en ook hij begint te huilen. Al gauw volgt Romy, met zijn drieën zitten we te snikken. “Ik wil haar zien” zeg ik na een tijdje. Romy knikt en neemt me mee naar Evi’s box. Die box ken ik als geen ander, daar hebben we zo lang doorgebracht. Evi ligt heel vredig op bed, ik ga naast haar zitten en streel haar over haar kale hoofd. Ze is ijskoud, maar het voelt wel vertrouwd. Evi zal nooit meer iets zeggen, maar wel altijd bij me blijven. Ze zal over me waken, en ooit komen we weer samen. Evi zal nooit meer mee gaan op onze geplande buitenrit, Evi zal mij nooit meer plagen, Evi zal mij nooit meer troosten als er iets misgaat. Evi is weg, maar ook weer niet. Ze zit in mijn hart, en daar blijft ze. Ik pak van haar nachtkastje een fotolijstje, er zit een foto in van mij, Evi en het kleine meisje dat nog steeds op deze afdeling ligt. Deze foto is pas gemaakt. Evi was jarig en we gingen naar de Efteling, en omdat de kleuter zo hard had gehuild mocht zij ook mee. Samen hadden we heel veel lol, maar zo’n dag zou er nooit meer komen. Ze is veel te vroeg gestorven, het leven is niet eerlijk! Weer begin ik te snikken, maar al snel hou ik op. Misschien is het wel beter, want Evi lag al veel langer in het ziekenhuis dan mij. Beter zou ze niet meer worden, zeiden de dokters. Nu waren de dingen waar ze vroeger zo bang voor was voorgoed uit haar leven verdwenen. Aan naalden had ze een hekel en in het begin vond ze de artsen vreselijk, vertelde ze me een paar maanden geleden.

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 14:15

het is een zielig verhaal.
maar je schrijfkunsten zijn goed hoor!
als je zo doorgaat wordt dit een mooi boek. ;)
ik vind het alleen erg zielig. maar ook wel weer mooi. het heeft twee kanten. je laat zien hoe erg leukemie is. en je maakt er een verhaal van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:47

Het is wel heftig om er over te schrijven ja, en zielig is het af en toe zeker. Het is alleen niet enkel zielig, want Melissa's leven is gewoon, net zoals ieder meisje. Alleen dan in het ziekenhuis, dus ook zij doet hele leuke dingen! Toevallig zijn dit twee zielige stukjes :]

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:54

mooi verhaal! ook wel heftig. maar het is niet veel langer dan mij maar veel langer dan ik.
ik ben bezig met achtste groepers huilen niet maar dan mijn versie met mijn klas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:58

Dankjewel! Achtste groepers huilen niet is inderdaad een leuk boek, maar daar is mijn verhaal niet op gebasseerd, als je dat dewnkt. Ik was dit boek al aan het schrijven toen ik het boek niet kende

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:15

Ik heb steeds geen inspiratie voor mijn verhaal :\

pebble2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 17:23

xBontfire schreef:
Ik heb steeds geen inspiratie voor mijn verhaal :\

wil je het over paarden doen?
zoniet schrijf ik meestal over liefde <3
of sport :):)
of school :O

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:57

xLotje schreef:
Hier is het eerste stukje van H1:

Een felle zonnestraal scheen in Laura’s ogen. Ze kneep ze een beetje dicht en ging op de trappers staan om meer vaart te maken. Over enkele tellen was ze eindelijk op haar bestemming. En ja hoor, Laura rukte haar stuur naar rechts en denderde het stoffige erf van de pensionstal op. Er stond bij de ingang een stenen muurtje met daarop een bordje met het logo en de naam van de stal, pensionstal ‘de Veluwenaar’. De stal was gelegen in Gastelwaard, een typisch Gelders dorp op drie km afstand van de Veluwe, het grootste natuurgebied van Nederland. Laura kwam niet zomaar naar de stal. Ze had er namelijk haar eigen pony staan, Imania. Maar die werd altijd Maan genoemd. Ze sprong van haar fiets en keek het erf rond. Helemaal rechts lag de buitenbak met 2 paddocks en een stapmolen. Daarnaast het huis van de eigenaren, Janny en Gerard de Molen, met erachter de grote schuur, waarin zich 14 boxen bevonden, en links op het erf de parkeerplaats en fietsenstalling, en de 6 buitenstallen met een zadel- en voerkamertje. Laura zette haar fiets in het rek en liep naar achteren. Daar lagen 3 weilanden op een rijtje. Aan de zijkanten waren er ook nog eens 2, aan elke kant. Aan de linkerkant waren de weilanden afgeschermd met bomen, omdat daar 4 hengsten liepen. De 3 achterste weilanden waren erg groot en voor de merries en ruinen, en aan de zijkant voor het hooien en kweken van graan. Laura zag Britt en Casper al op het hek zitten. Britt was naast Amber, Laura’s beste vriendin, het andere meisje uit hun vriendengroepje. En Casper hoorde daar ook bij. Britt was verliefd op Casper, vandaar dat ze zoveel met hem optrok. Britt droeg haar blonde haar in een grappig knotje. En dan nog, als laatste Sven. Hij had hier niet alleen zijn valk-kleurige ruin Mystic staan, hij werkte hier ook als stalhulp. Maar hij werd er ook voor betaald, en zij, Amber, Britt en Casper deden het gratis en voor de lol. Sven was hun nieuwste lid en hij was een beetje stil, net als zij. Ze wierp een blik op haar horloge. Het was precies half 8, tijd voor wat hooi en hun ontbijt. Ze liep door naar het hek en stopte even om Britt en Casper te begroeten. ‘Hoi,’ mompelde ze snel. Ze klom over het hek en liep door naar achteren. Daar stond Maan geparkeerd. Laura benaderde het dier voorzichtig en stak haar hand uit. Maan snuffelde er even aan en liet toen haar hoofd zakken. Laura sloeg haar armen om de voskleurige hals en speelde met de lange, blonde manen. Wat hield ze toch veel van haar paard. Ze kond zich geen leven voorstellen zonder Maan.

Deel 2 van het verhaal (volgt dit op)

Terwijl ze haar paard aaide, keek ze behoedzaam om zich heen. Het was Amber inmiddels gelukt de deur open te krijgen en ze stormde naar binnen, waarbij haar bruine krullen opvlogen. Ze had fel groene ogen, net als Britt. Casper en Sven hadden juist weer mooie bruine ogen. Casper had bruin haar, en Sven blond. Laura was de enige met blond, steil haar en blauwe ogen. Ze zeiden wel eens dat Laura en Maan het ideale setje waren. Daar was Laura best trots op. Net op dat moment zwaaide de voordeur van het huis open en kwam Janny naar buiten. ‘Voedertijd,’ riep ze. ‘Voerdertijd, luitjes!’ Laura liet Maan los en bewoog zich naar het hek. Ook Britt en Casper maakten zich los en kwamen in actie. En zo begon er weer een nieuwe dag. Met zijn allen, inclusief Sven, die zijn zadel aan het poetsen bleek te zijn, en Gerard, begonnen ze met voeren. Ze rolden een kwart van een baal in het weiland en er werden apart verschillende voederbakken gevuld met biks en zemelen. Vriendjes konden met zijn vieren zo’n bak delen. De meeste paarden begonnen gulzig aan hun ontbijt. Samen met Britt liep Laura met een kruiwagen vol hooi en een grote emmer met biks en zemelen naar de hengsten. ‘Oh Rino,’ riep Britt verlekkerd. Ze floot op haar vingers. Er schoot een hoofd omhoog, van een prachtige paint. Hij hinnikt en wurmde zich langs de andere paarden naar het hek. Britt vulde de voerbak met het eten en klopte Rino op de hals. Rino begon zijn maaltje naar binnen te schrokken. Laura schoof het hooi de wei in. Samen brachten ze de emmer en kruiwagen terug. Zij en Amber hielden zich toen bezig met het schoonmaken van de automatische watertroggen, Sven en Casper schepten ze paardenvijgen uit het weilanden en Janny en Britt schudden het stro in de stallen op, voor het geval de paarden naar binnen gingen. Maar het liep alweer tegen de warme kant aan, dus konden de paarden twenty-four seven naar buiten. Gerard begon met vegen. Het erf was ook maar een rommeltje. Laura zuchtte en boog haar hoofd. Het was 8 uur. Tijd om naar school te gaan.

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:00

oliebol, ik ben mijn papier met beschrijving van de hoofdrolspelers kwijt :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:06

Mag ik meepraten?
Ik heb in september 2010 mijn eerste boek uitgegeven :)
http://www.boekscout-yo.nl/boek.asp?id=1650

Ondertussen ben ik overgegaan op dichten, en wil een gedichtenbundel uit gaan geven :) (na talloze pogingen om aan een nieuw boek te beginnen :') Een keer was ik heel ver, tot de pc crashte....)