Horseball, DE nieuwe paardensport!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Re: Horseball, DE nieuwe paardensport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:34

Oh ik heb hier de ideale pony voor :oo
Nu nog iets in de buurt vinden om een keer mee te spelen.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 21:48

moet je zeker doen!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:50

Ik blijf het een vreselijke sport vinden....Voornamelijk voor de paarden.
Ben van mening dat dit nooit goed kan zijn voor je paard, dat gehang aan alle kanten.
Er komt druk op spieren te staan in de snelheid, die je normaliter niet hebt... je hangt met je 50/60/70 kilo aan een kant van het paardenlijf, het dier moet zich maar in evenwicht zien te houden...

Wellicht kan jij mijn mening bijstellen door mij uit te leggen waarom het niet slecht is? :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:52

Daar kun je je paarden toch op trainen?
Het gaat allemaal vrij snel en je zit er zo weer bovenop.

Hier op bokt was ook een meisje die aan trickrijden deed, die vertelde dat ze ook eerst heel veel geoefend had met haar paard op het evenwicht en sterker worden voor ze er met haar hele geicht naast ging hangen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:54

Dus als je instroomt bij zo'n vereniging, ga je eerst weken oefenen met trainen van je paard?

Dat is niet wat ik gezien heb namelijk. :)
Nieuwelingen die ook direct proberen in draf volledig naast het paard te hangen. Die voor het eerst meededen en wel een straaltje stoerheid in hun kop hadden.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:59

Jolliegirl schreef:
Dus als je instroomt bij zo'n vereniging, ga je eerst weken oefenen met trainen van je paard?

Dat is niet wat ik gezien heb namelijk. :)
Nieuwelingen die ook direct proberen in draf volledig naast het paard te hangen. Die voor het eerst meededen en wel een straaltje stoerheid in hun kop hadden.

Nee dat misschien niet, maar een paard heeft van zichzelf ook wel evenwicht.
En ook paarden hebben snel genoeg door dat als ze wat tegenhangen het makkelijker word voor hen.

Paarden kunnnen best wel wat hebben denk ik...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:08

En dat is dus mijn struikelpunt.. Ik vind dat er te makkelijk over gedacht wordt...
Want dan zouden die paar uurtjes per dag zwaar in de krul lopen ook wel kunnen, want paarden kunnen best wel wat hebben.

Ik ben gewoon benieuwd of TS of een ander iemand met ervaring mij wijs kan maken dat deze sport zo slecht nog niet is.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:16

Jolliegirl schreef:
En dat is dus mijn struikelpunt.. Ik vind dat er te makkelijk over gedacht wordt...
Want dan zouden die paar uurtjes per dag zwaar in de krul lopen ook wel kunnen, want paarden kunnen best wel wat hebben.

Ik ben gewoon benieuwd of TS of een ander iemand met ervaring mij wijs kan maken dat deze sport zo slecht nog niet is.

Je kan het toch opbouwen? Je gaat natuurlijk niet een uur lang ernaast hangen. Lijkt me dat je ook andere dingen in de trainingen doet? (ts weet dat vast beter)
Een paar uurtjes per dag in de krul lopen is weer iets totaal anders en is wel weer erg overdreven...

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat iemand het lukt om je te overtuigen...

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:19

Is er ook een vereniging in de omgeving van Breda?
Het lijkt me echt supergaaf! Maar mijn pony is helaas niet geschikt. :(

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:19

Ik weet niet. Als er iemand met verstand, mij uitlegt hoe deze trainingen gaan. Welke spiergroepen er getraind worden en hoe deze spieren de gewichten van de ruiters opvangen, dan ben ik best bereid om mijn mening bij te stellen.

Ik weet inmiddels vanuit mijn werk behoorlijk wat van de rug van een paard en de spiergroepen en waar paarden deze voor gebruiken en wanneer.
En daaruit maak ik mijn mening dat er volledig naast hangen met je volle gewicht, niet ten goede komt van de ontwikkeling van de spieren.

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:25

het lijkt mij echt een gave sport en schimmelkroft is in de buurt:)
is er iemand die mij er meer over kan vertellen..

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:49

Citaat:
Ahah :) nou helaas heeft quickly atrose en is ze al 20.
Rowan is nog te jong..
Misschien ergens een keer een proeflesje waar ze paarden verhuren?

Dankjewel :)

Ooh okee wat sneu! maar moet je doen, is echt heel gaaf om een keer te proberen.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:51

Ik weet niet of er iets in de buurt van deventer zit?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 22:54

Jolliegirl schreef:
Ik weet niet. Als er iemand met verstand, mij uitlegt hoe deze trainingen gaan. Welke spiergroepen er getraind worden en hoe deze spieren de gewichten van de ruiters opvangen, dan ben ik best bereid om mijn mening bij te stellen.

Ik weet inmiddels vanuit mijn werk behoorlijk wat van de rug van een paard en de spiergroepen en waar paarden deze voor gebruiken en wanneer.
En daaruit maak ik mijn mening dat er volledig naast hangen met je volle gewicht, niet ten goede komt van de ontwikkeling van de spieren.

Ja, als je zo gaat denken zou springen ook slecht zijn? Daar moet een paard ook reuzen sprongen maken terwijl een ruiter in de beugels gaat staan en na de sprong weer neerploft (overdreven gezegd).
Als paarden worden gebruikt voor horseball word er gekeken of het paard er geschikt voor is. Qua karakter maar ook qua bouw. Daarna word het paard gewoon rustig aan getraind zodat het niet omvalt als je er aan de zijkant gaat hangen. Ze worden getraind om evenwicht te krijgen.
En het allerbelangrijkste, de paarden hebben er ongelofelijk veel lol aan! Ik heb nog nooit een paard gezien die er letsel van over gehouden heeft.. zie het vaker bij de dressuur en het springen.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 22:55

tomklover schreef:
het lijkt mij echt een gave sport en schimmelkroft is in de buurt:)
is er iemand die mij er meer over kan vertellen..

misschien kan je de manege even bellen.;)

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:59

xAnnouk schreef:
Ik weet niet of er iets in de buurt van deventer zit?

weet ik zo ook niet uit mijn hoofd, ben niet geweldig met plaatsen haha! maar aan het begin van dit topic staan manege's misschien heb je hier wat aan!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:00

Ik za is even kijken :)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:01

petitparis schreef:
België is dan misschien wel succesvol, maar de clubs zitten allemaal in een straal van 50km ofzo heb ik het idee :) dus eigenlijk best wel jammer. Mijn trainingspaard is verkocht voor horseball en 't is er nooit van gekomen eens naar een wedstrijd te gaan kijken.

ik doe het met de fotoverslagen en artikels als die naar 't EK geweest is :+

Engelse volbloeds zijn zeer geliefd, maar ook niet het type paard waar iedereen mee overweg kan.
Oh ja en tuurlijk leer je da bal niet van de eerste kee rin galop van de grond te plukken, ik denk ook niet dat je kans maakt met een nieuw paard. Ik vind het best leuk om te zien als ze bij ons een paard komen testen en bal gewenning doen.

Zonder't hele topic door te lezen: in België zitten ze inderdaad vrij gecentreerd in Oost-Vlaanderen, maar hebben ook clubs in Wallonië (best wel ver rijden...) en West-Vlaanderen! Sorry als ik er vergeten ben... Nu de rest doorlezen :j

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:08

Jolliegirl schreef:

Of ik er verstand van heb of niet, waarschijnlijk niet zo heel veel :P maar heb wel jarenlang zowat elke training gezien van de toenmalige topploegen hier in België en mee geweest als groom gedurende vier/vijf jaar. Hoe de paarden worden getraind is erg speler-eigen, net zoals in andere takken van de paardensport. Sommigen stappen op en beginnen, anderen stappen in en uit, nog andere laten regelmatig een kraker komen. Sommigen rijden dressuur als ondersteuning, anderen stappen op een mager onbespierd paard. Snap je wat ik bedoel? Er zijn echt wel spelers die hun paard trainen, langzaam opbouwen, veel op stem en gewicht aanleren en amper in de mond zitten, er zijn er ook anderen!

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:15

@Jolliegirl; Hey ik speel ook horseball bij manege beekshof, bij onze paarden komt jaarlijks een osteopaat of iets dergelijks de paarden checken, en hij/zij zegt dat het geen kwaad kan voor de paardenrug.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:39

Ik ken deze sport eigenlijk niet, ik vind het er een beetje onvriendelijk uit zien.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 14:51

is het niet, paarden hebben er de grootste lol aan!

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:58

Oke, ik weet het verder niet, nooit gedaan. :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:02

Betere sport dan het paarden duiken.
Je ziet echt duidelijk de paarden het meest plezier hebben.
Staarten die omhoog gaan, en die blikken ook.

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:04

Amyy_ schreef:
Oke, ik weet het verder niet, nooit gedaan. :)

Het is echt zo hoor, de paarden hebben er de grootste lol aan, ze worden door de sport in het dagelijks leven ook meer voorwaarts.
Daarbij staat in het reglement dat je de paarden voornamelijk mag sturen met de zit, het mag ook met de teugels maar het voor het paard en voor jou handiger om tijdens het spel met je zit te sturen, zo trek je niet in de mond van het paard en heb je zelf de vrijheid om de bal met 2 handen over te gooien, paarden die het spel kennen zullen hier heel goed op reageren en weten wat je vraagt. Dus het is heel belangrijk een paard te trainen op horseball zodat het paard de sport zelf ook kent en weet wat je vraagt.