Grote kinderen op kleine shetlanders..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Re: Grote kinderen op kleine shetlanders..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 20:48

Dat vind ik nu echt zo.. Rrrr.. Heeft die instructrice d'r opleiding echt gevolgt?
Of had ze d'r ogen erbij dicht!?

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:52

Ja, die had d'r opleiding echt gevolgd. Papiertje hing prachtig ingelijst in de kantine...

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:53

Jaa ik ken een meisje die was iets van 1.50-1.60m lang zij reed ook op zo'n kleine shetlander, en een andere vriendin ook, vind dat niet kunnen eigenlijk. Tja ik heb het zelf ook 1x gedaan maar een van de pony's van bij dat 1e meisje die bokte en daar durfde zij niet op, ik liep langs met mn hond en met jurkje en legging erop :') ff gebokt maar deed die daarna niet meer (ik was toen niet zo heel te groot, die shet was redelijk aan de maat) maar verder nooit gedaan :')

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:06

hmm, soms is het echt erg, soms overdreven hoe mensen er op reageren.
Ik heb een mini, van 90 cm, die vind iemand van 20 kg al zwaar... daar zou ik dus (met mn 60 kilo en 170 lang) nooit op durven zitten. (heeft wel een afwijkende been stand, vandaar). Verder heb ik een super sterke shet van 1 meter, og daar zit ik wel eens zomaar even op, maar met echt rijden doe je haar geen plezier. even zitten vind ze niet erg. Maar ik heb ook een shet van 1.11 (die ik fanatiek reed toen ik er nog goed op paste) En die verheugd zich echt op af en toe een ritje, hij vind het heerlijk. even uitrazen (wat hij met kleinere kinderen niet mag, daar word hij ook door bereden hoor, loopt in kinderlesjes) Maar hij is bloed enthousiast, en echt echt echt niet sneu. ik ken de pony door en door, en als hij ook maar enigszins aangeeft dat hij me zwaar vind, of het niet leuk vind stop ik direct. maar het gaat weer wel over hooguit eens in de maand. natuurlijk zeker niet dagelijks!!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:09

tja het is maar net waar je je druk in maakt :)

Ik heb een shetlander van 95 cm en zelf ben ik 1.63m.
Ik rijd 2x per week een 10 tal minuutjes met haar (enkel stap en draf) om haar in conditie te houden.
In het weekend is ze het hobbelding voor kleine kindjes.

Mijn shet is 24 jaar oud en ik ben van mening dat rust roest dus ik hou ze in conditie.
Vanaf er sneeuw ligt rijden we niet maar gaan we sleeën uiteraard :+

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:15

Vind het een beetje overdreven weer.. ik ben 190 en rijd ook een pony van 145 beugels gaatje korter kan prima. Moet je is op een ijslander wedstrijd gaan kijken ;)

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:03

WhySoWhite schreef:
Vind het een beetje overdreven weer.. ik ben 190 en rijd ook een pony van 145 beugels gaatje korter kan prima. Moet je is op een ijslander wedstrijd gaan kijken ;)

IJslanders vind ik er ook niet uitzien hoor, sorry. Allemaal van die mensen op veel te kleine pony's. Wat voor pony heb jij?

xhorsex14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:05

Ik vind het vaak ook erg zielig. dat je zo groot bent. maar vind op ijslander kan het wel. want die zijn sterk maar shetje's gaat egt niet. wij hebben op onze mange een pony die is 30 er word nog 4 a 5 keer per week op gerden maar vind het wel een beetje zielig.....

xrowenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:29

als het meisje/jongen licht is, vindt ik het niet zo erg als ze er voor 1x keertje op stappen,dan hebben de paardjes er zelf niet zo veel last van... maar als je al te zwaar bent en telang en dan nog draven en galoperen vindt ik het al minder worden....

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:34

shetlanders zijn nu eenmaal niet altijd geschikt als kinderpony :)

xAnnekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:47

Mijn zusjeen haar vriendin reden ook wel eenstegelijk op onse pony
Ze waren samen ongveer 1,45 (delengtevandegrootste) en weegden samen ongeveer 50 kilo.
Ook in galop enzo maar aan de pony van buiten was nicks temerken en ze ging ook nog bijna sneller dan het paard :j De pony was ook 1,05 en 16 jaar

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:32

tessyke schreef:

Ik rijd 2x per week een 10 tal minuutjes met haar (enkel stap en draf) om haar in conditie te houden.

Mijn shet is 24 jaar oud en ik ben van mening dat rust roest dus ik hou ze in conditie.

Ik weeg net zoveel als jij, ben een paar cm langer en heb een shet van 96 cm en één die bijna een meter is. Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om op haar rug te gaan zitten. Ook niet voor 10 minuten. Die van mij is ook al ouder, maar die zet ik gewoon lekker voor de kar. Kan ze ook prima soepel gehouden worden of uitrazen, dus dat is geen excuus. En dan kan ze ook in galop. Juist bij die oudjes is de rug extra kwetsbaar.

Edit: sommige reacties hierboven: "de pony laat niets merken". Tegen tijd dat een pony wat laat merken is er iets heel erg mis en loop je de kans dat de schade onherstelbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:53

Ja, het valt mij ook vaak op..
Waarom dan niet gewoon een groter paard?
Een shet zal er wel makkelijker uitzien ofzo :+

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:58

Omdat veel mensen geen geld hebben om een groot paard te kopen

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:02

Een Shetlander is echt niet veel goedkoper dan een groot paard, qua onderhoud :n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:04

WhySoWhite schreef:

Oh.. dat zou ik dan weer niet zo snel doen.. ik ben krap aan 1.80m en stap echt niet op een D-pony! Hoewel, een Haflinger van het klassieke type daar pas ik makkelijk op! :) Maar op een New Forrest-type echt niet!!

Oh en even voor de duidelijkheid, toen ik de 12 gepasseerd was reed ik nooit meer op Shetjes hoor :P

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:20

Shetlanders en kleine pony's zijn bijna altijd de sjaak als het hierom gaat.. sommige combinatie's zijn echt niet om aan te zien :n
De dooddoener bij voornamelijk leken is dat shetlanders 2 tot 3x hun eigen gewicht kunnen dragen.. maar dat geld voor het trekken en misschien dat nog niet eens :roll:
Shetlanders kunnen (mits een goede conditie) meer hebben in VERHOUDING tot andere paardenrassen.

Shetlanders worden nu de markt op zijn kont ligt, voor een habbekrats verkocht, of zelfs gratis aangeboden... zo maak je mensen het wel erg ''makkelijk'' en ze onderschatten vaak de onderhoudskosten... want die zijn bijna net zo duur als bij een groter paard alleen het voer is misschien iets minder... en nog een paar andere zaakjes. Voor de rest van je net zoveel geld neerleggen...

xBontfire schreef:
Dat vind ik nu echt zo.. Rrrr.. Heeft die instructrice d'r opleiding echt gevolgt?
Of had ze d'r ogen erbij dicht!?

offtopic, maar van een papiertje krijg je geen les.. zegt drie keer niks is mijn ervaring

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:23

De ellende met Shetten is dat ze zo gruwelijk klein zijn, maar zoveel karakter hebben dat ze door diegenen die erop passen eigenlijk niet goed te rijden zijn. Die hebben gewoon nog niet voldoende overwicht. Ik zie maar wat vaak een Shetter die de grootste lol heeft met een klein meisje (of jochie), maar van rijden kan je niet spreken. Zolang het kind meegaat met de mening van de pony gaat het prima, als kind een keer iets anders wil dan de pony is er een probleem. En wint de pony meestal. Ken er ook zat die het heerlijk vinden te wandelen met kinderen. Ja, in die volgorde. Pony bepaalt en kind mag volgen, goedschiks of kwaadschiks.

Ik zal het zelf niet doen, maar kan me wel voorstellen dat er vaak oudere kinderen zijn die dan eventjes orde op zaken willen stellen, en de pony even willen vertellen dat het niet de bedoeling is dat er een kindje op de buik achter hangt. En dat is niet altijd verkeerd. Een iets ouder kind, dat eigenlijk misschien niet goed meer past, kan soms net even bereiken dat de pony wat minder ruw omgaat met de kleintjes. Iets wat volwassenen niet altijd lukt, omdat de pony best het verschil snapt tussen een volwassene en een kindje. De shetten die ik ken zijn in elk geval hardstikke braaf bij volwassenen, maar met kinderen halen ze van alles en nogwat uit. Tja, niet alleen laten met kinderen zou je dan zeggen. Dat is prima, als het om je eigen pony's gaat. Als ze van een ander zijn heb je daar weinig in te vertellen en als de eigenaar het prima vind dat kinderen van een jaar of 9 zelfstandig ermee buiten gaan rijden dan heb je als niet-eigenaar toch het nakijken.

Maargoed, toen ik een jaar of 11/ 12 was reed ik ook op shetlanders. In de lessen. Zonder zadel. En was eigenlijk toen al iets te groot, zeker voor de kleinere pony's. En heb goed de balen in gehad dat ik eruit groeide. Dat was wel een andere tijd.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:38

Ik vindt dit een rare discussie. Shetlanders zijn beresterk en nee je zit een paard echt niet zo gauw in de weg. Ik denk dat het verstandig is een paard niet te benaderen als een mens want het zijn gewoon geen mensen. Ik rijdt zelf een ijslander en heb ook nog twee shetlanders, de ene kun je niet op rijden die is gewoon niet sterk genoeg de andere wel. Daar kun je prima op rijden en die is echt beresterk, kan ook prima een kar trekken. Bij de ijslanders zie je juist dat die oud worden en gemiddeld veel langer in het werk blijven als bij bijvoorbeeld de gemiddelde KWPN-er. Ik geloof dus niet zo in het verhaal dat het zielig is om op deze ponys te rijden. Deze foto is gemaakt tijdens het wk in Oirschot.

Afbeelding

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:51

Citaat:
Shetlanders zijn beresterk

Klopt, maar wat maakt dat dat ze grote/zware mensen zouden kunnen dragen ? :)*

Citaat:
Ik denk dat het verstandig is een paard niet te benaderen als een mens want het zijn gewoon geen mensen.

In welk opzicht benaderen wij hier een paard als een mens? Leg mij dat een uit... want ik kan bijvoorbeeld echt geen 30 kilo dragen als ik op handen en benen ga kruipen... misschien voor even maar echt niet langer dan vijf minuten..

Citaat:
Daar kun je prima op rijden en die is echt beresterk, kan ook prima een kar trekken.

1 Sommige paarden geven niet aan dat je te zwaar of te groot bent... die zetten gewoon door.

2 dragen en trekken is een wereld van verschil

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:03

die laatste foto is ook geen gezicht ;)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 03:39

shetjessweet schreef:
tessyke schreef:

Ik weeg net zoveel als jij, ben een paar cm langer en heb een shet van 96 cm en één die bijna een meter is. Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om op haar rug te gaan zitten. Ook niet voor 10 minuten. Die van mij is ook al ouder, maar die zet ik gewoon lekker voor de kar. Kan ze ook prima soepel gehouden worden of uitrazen, dus dat is geen excuus. En dan kan ze ook in galop. Juist bij die oudjes is de rug extra kwetsbaar.

Edit: sommige reacties hierboven: "de pony laat niets merken". Tegen tijd dat een pony wat laat merken is er iets heel erg mis en loop je de kans dat de schade onherstelbaar is.

Dat dacht ik eerst ook maar nadat ze een kind vliegles had gegeven ben ik er eens opgestapt om haar op haar plaats te zetten en ze ging met mij de weide rond alsof ik een lappenpop was.
Voor mij was de conclusie dus snel gemaakt dat het geen kwaad zou kunnen om er af en toe op te stappen.
Een karretje is geen optie omdat ze niet voor de kar kan.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 04:24

Wat doe jij als jouw rug heel zeer doet, Tessyke? Dan vlieg je ook rond met dat op je rug of het een lappenpop is. Een shetlander is een trekdier en geen lastdier. De rug is er niet op gemaakt om veel gewicht te dragen.
Het is dat elke afgedankte Shet bijna automatisch een hele lange vakantie naar het buitenland krijgt en er geen foto's van de ruggen worden gemaakt, zelfs geen veearts bij wordt gehaald wanneer Shet aangeeft dat het niet meer gaat. Ik zou wel graag wat foto's willen zien. En ik zou niet verbaasd zijn dat eigenlijk elke Shetlander die niet te hanteren is nadat er te grote en te zware figuren op hebben gezeten, verrot is in de wervels.
Jullie weten allemaal zo goed dat de stelregel is, dat een paard aan de max 20 % van zijn gewicht mag dragen. Een shetlander zit meestal tussen de 200 tot 250 kg. Een shet van 250 mag dus maar 40 kg dragen zolang hij die 250 g niet danken heeft aan teveel vet maar het een dier is in goeie conditie met genoeg bespiering. Ga dan niet uit van je eigen lichaamsgewicht, maar trek er eerst twee kilo af voor je kleding en laarzen enz. Zoek ook nog even uit wat je zadel weegt. Dan kom je tot de rekensom dat zo'n ukkie nauwelijks een ruiter van 30 kg. verantwoord kan vervoeren.
En waarom moeten te lange, te zware mensen zo nodig op zo'n ukkie rijden, omdat het goedkoper is?
Ik zou best wel willen dat de dierenbescherming hier eens op ingreep. Ik heb al gezien dat je hier vooral geen rijfoto's moet plaatsen wanneer je meer weegt als 80 inclusief de hele bubs maar blijkbaar is het normaal om veel te kleine ponies zwaar rugletsel toe te brengen?
Vergeet niet dat je op zo'n kleintje totaal uit balans zit met je 1.50 en meer en daardoor de rug nog meer vernielt met je gebonk en gedoe.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:35

beetje kort door de bocht om maar ineens aan te nemen dat ze rugpijn heeft aangezien ze het bij kindjes ook deed...
Ik denk dat ik best wel kan uitmaken wanneer een paard pijn heeft of niet...

Mensen die mij of mijn paard niet kennen hoeven me ook niet te vertellen wat wel en niet kan.
Ik heb er mensen bijgehaald (en nee, geen penny's) om meerdere meningen te horen en die deelde dezelfde mening als mij.

Mijn pony zal geen rugletsel krijgen van mij 10 minuutjes te dragen voor een wandelingetje op het erf, ik denk dat ze meer last heeft als mijn brabanderveulen op haar rug hangt om te spelen. ;)

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:55

Horse321 schreef:
Citaat:
Shetlanders zijn beresterk

Klopt, maar wat maakt dat dat ze grote/zware mensen zouden kunnen dragen ? :)*

Ik zeg niet dat ze volwassenen kunnen dragen hoewel mijn shet mijn moeder makkelijk zou kunnen dragen want die weegt maar net 40 kg. Ik zeg alleen dat ze prima kinderen kunnen dragen. Ik hou voor mijn shet een gewicht aan van ongeveer 50 kg. Lengte vindt ik geen issue. Verder kan hij een kar trekken met als het moet 2 volwassen en een paar kinderen erin, de pony is inmiddels 18 jaar en doet dit al 15 jaar langer dan menig KWPN-er het volhoud.

Citaat:
Ik denk dat het verstandig is een paard niet te benaderen als een mens want het zijn gewoon geen mensen.

In welk opzicht benaderen wij hier een paard als een mens? Leg mij dat een uit... want ik kan bijvoorbeeld echt geen 30 kilo dragen als ik op handen en benen ga kruipen... misschien voor even maar echt niet langer dan vijf minuten..

Dat zeg ik niet maar ik zie het wel, paarden worden veelal betutteld en dit valt er wat mij betreft ook onder. Ik zie het in veel reacties op forums als dit.

Citaat:
Daar kun je prima op rijden en die is echt beresterk, kan ook prima een kar trekken.

1 Sommige paarden geven niet aan dat je te zwaar of te groot bent... die zetten gewoon door.

Maar dan houden ze het geen 15 jaar vol schat ik in en zullen ze ook wel in protest gaan. Mijn shet is super braaf.

2 dragen en trekken is een wereld van verschil

Dit klopt zeker en trekken is voor een shet echt een fluitje van een cent