Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
WhySoWhite schreef:Vind het een beetje overdreven weer.. ik ben 190 en rijd ook een pony van 145 beugels gaatje korter kan prima. Moet je is op een ijslander wedstrijd gaan kijken
tessyke schreef:tja het is maar net waar je je druk in maakt
Ik heb een shetlander van 95 cm en zelf ben ik 1.63m.
Ik rijd 2x per week een 10 tal minuutjes met haar (enkel stap en draf) om haar in conditie te houden.
In het weekend is ze het hobbelding voor kleine kindjes.
Mijn shet is 24 jaar oud en ik ben van mening dat rust roest dus ik hou ze in conditie.
Vanaf er sneeuw ligt rijden we niet maar gaan we sleeën uiteraard
WhySoWhite schreef:Vind het een beetje overdreven weer.. ik ben 190 en rijd ook een pony van 145 beugels gaatje korter kan prima. Moet je is op een ijslander wedstrijd gaan kijken
xBontfire schreef:Dat vind ik nu echt zo.. Rrrr.. Heeft die instructrice d'r opleiding echt gevolgt?
Of had ze d'r ogen erbij dicht!?
Citaat:Shetlanders zijn beresterk
Citaat:Ik denk dat het verstandig is een paard niet te benaderen als een mens want het zijn gewoon geen mensen.
Citaat:Daar kun je prima op rijden en die is echt beresterk, kan ook prima een kar trekken.
shetjessweet schreef:tessyke schreef:tja het is maar net waar je je druk in maakt
Ik heb een shetlander van 95 cm en zelf ben ik 1.63m.
Ik rijd 2x per week een 10 tal minuutjes met haar (enkel stap en draf) om haar in conditie te houden.
In het weekend is ze het hobbelding voor kleine kindjes.
Mijn shet is 24 jaar oud en ik ben van mening dat rust roest dus ik hou ze in conditie.
Vanaf er sneeuw ligt rijden we niet maar gaan we sleeën uiteraard
Ik weeg net zoveel als jij, ben een paar cm langer en heb een shet van 96 cm en één die bijna een meter is. Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om op haar rug te gaan zitten. Ook niet voor 10 minuten. Die van mij is ook al ouder, maar die zet ik gewoon lekker voor de kar. Kan ze ook prima soepel gehouden worden of uitrazen, dus dat is geen excuus. En dan kan ze ook in galop. Juist bij die oudjes is de rug extra kwetsbaar.
Edit: sommige reacties hierboven: "de pony laat niets merken". Tegen tijd dat een pony wat laat merken is er iets heel erg mis en loop je de kans dat de schade onherstelbaar is.
Horse321 schreef:Citaat:Shetlanders zijn beresterk
Klopt, maar wat maakt dat dat ze grote/zware mensen zouden kunnen dragen ?![]()
Ik zeg niet dat ze volwassenen kunnen dragen hoewel mijn shet mijn moeder makkelijk zou kunnen dragen want die weegt maar net 40 kg. Ik zeg alleen dat ze prima kinderen kunnen dragen. Ik hou voor mijn shet een gewicht aan van ongeveer 50 kg. Lengte vindt ik geen issue. Verder kan hij een kar trekken met als het moet 2 volwassen en een paar kinderen erin, de pony is inmiddels 18 jaar en doet dit al 15 jaar langer dan menig KWPN-er het volhoud.Citaat:Ik denk dat het verstandig is een paard niet te benaderen als een mens want het zijn gewoon geen mensen.
In welk opzicht benaderen wij hier een paard als een mens? Leg mij dat een uit... want ik kan bijvoorbeeld echt geen 30 kilo dragen als ik op handen en benen ga kruipen... misschien voor even maar echt niet langer dan vijf minuten..
Dat zeg ik niet maar ik zie het wel, paarden worden veelal betutteld en dit valt er wat mij betreft ook onder. Ik zie het in veel reacties op forums als dit.Citaat:Daar kun je prima op rijden en die is echt beresterk, kan ook prima een kar trekken.
1 Sommige paarden geven niet aan dat je te zwaar of te groot bent... die zetten gewoon door.
Maar dan houden ze het geen 15 jaar vol schat ik in en zullen ze ook wel in protest gaan. Mijn shet is super braaf.
2 dragen en trekken is een wereld van verschil